Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vaihtomikit stratoon: Lindy Fralin VS Seymour Duncan?
1 2
AiGee
04.03.2010 17:12:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hey,
 
Onko kellään mielipidettä mitä kannattais iskee stratoon kiinni mikeiksi.
 
Lindy Fralinin Vintage hot setti? Blues special?
 
Seymour duncanin joku vintage_esim. ssl2 ?
 
Kyseessä on 87 ostettu japsi strato jonka omat mikit ovat melkoisen ponnettomat, kitara on muuten hyvä soittaa ja ollut käytössä koko ajan mutta mikkeihin toivois vähän lisää räyhää
( stratolta pitäis kuitenkin kuulostaa..)
 
Kiitos mielipiteistä.
 
Jyrki
 
Imper
04.03.2010 17:16:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä ainakin vahva kannatus Fralinin Vintage Hot -setille. Lämmin soundi stratomikeiksi, sopivan kuumat, mutta silti ehdottomasti straton ominaissoundi säilyy, mitä ei voi sanoo kaikista mikeistä! Baseplate kandee ottaa tallamikille myös...
 
Everyone is a per-son
LaMotta
04.03.2010 20:32:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steel Pole mikkejä kannattaa kokeilla. Itsellä on Stratossa soitinrakentajan tekemät. Täältä löytyy Lindy Fralinin näkemys sellaisista:
 
http://www.custom-sounds.com/epages … oducts/15013/SubProducts/15013-0001
 
"Nyt meiltä meni kuva, toivottavasti menee kohta äänikin."
aristoteles666
04.03.2010 21:07:55 (muokattu 04.03.2010 21:08:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

valitsin omaan stratoon lindy fralinit kun olin käynyt varmaan parikymmentä settiä läpi, eikä tarvitse enää vaihtaa mikkejä.
mallia en muista mutta ei mitkään vahvat mikit.
 
toisaalta ostin yamahan pacifican jossa on yamahan omat alnico mikit, ja vaikka ne on vähän kirkkaammat, pidän niistä myös erittäin paljon, alussa olin heti vaihtamassa niitä, mutta kyllä ne jää tohon, koska ne vaan on hyvät.
 
Jucciz
04.03.2010 21:56:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mustana hevosena tarjoan - yllätys yllätys - Sheptonea:
http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/strat_sheptone_blues.mp3
 
Fralineitakin on ollut, mutta enää ei ole suoranaisesti niitä ikävä, vaikka eiväthän nekään toki huonot olleet.
 
Jay75
05.03.2010 01:15:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämähän on hyvin pitkälti makuasioita mutta oma ääneni menee Rio Grandelle ja Vintage tallboy-setille.
 
http://www.riograndepickups.com/
 
Spike
05.03.2010 01:15:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikähän mahtais olla hieman kuumempi ja aavistuksen enemmän alapäätä omaava singlecoil jos vertailukohtana on duncanin SSL-1? Vähän saisi olla enemmän potkua jotta balanssi olisi parempi, kuitenkin saman lasisen? saundin säilyttäen.
 
javia
05.03.2010 09:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitä ei kannata sivuuttaa, varsinkin kun katsoo hintaa...
http://leosounds.de/strat_62_overwound_en.html
 
Man With Bad Tone Laughs Alone!
Rämppy
05.03.2010 09:08:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli entisessä stratossa Fralinin Blues Specialit. Hyvät vintagehenkiset mikit, mutta ei mun mielestä mitenkään erityiset. Etenkin kun huomioidaan hintalappu. Yllätys yllätys tykkäsin lopulta enemmän Fender Texas Specialeista, jotka on saman tyyppiset, vintagesoundiset mutta pikkuisen kuumemmat ja rokkaavammat. Ja halvemmat.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
aristoteles666
05.03.2010 09:20:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä taas olin varannut ensimmäiset texas specialit mitä suomeen tuli, ja soitin nillä viikon ja olin kauhean pettynyt niihin, kauhea kasa settejä myöhemmin löysin fralinit.
 
Rämppy
05.03.2010 09:47:29 (muokattu 05.03.2010 09:49:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin se maku vaihtelee. Myös mulla oli ekoja Suomeen tulleita Texas Specialeja, ostin v. 1995 ja toi setti vaihtui stratosta toiseen vuosien varrella. Tuo setti on aika tarkka siitä, että mikit on riittävän alas säädetty.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
aristoteles666
05.03.2010 10:02:56 (muokattu 05.03.2010 10:04:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Näin se maku vaihtelee. Myös mulla oli ekoja Suomeen tulleita Texas Specialeja, ostin v. 1995 ja toi setti vaihtui stratosta toiseen vuosien varrella. Tuo setti on aika tarkka siitä, että mikit on riittävän alas säädetty.
 
mä petyin siihen löysään ala e ym kielen soundiin, samaan aikaan tuli custom shopin 50s mikit jotka soi ala e:stä kuin piano, ainoa mikä niistä puuttui oli keskimikin eri magneettisuus että olisi hurinattomat 2 ja 4 asennot, fralineissa oli sekin ja vähän tummempi soundi ja nätti soundinen yläpää vaikka mun fralinit ei ole mitenkään erityisen kuumat, vahvistimista lähtee niin paljon gainiä nykyään ettei tarvitse kuumia mikkejä.
eikä fralinit ollut edes pahan hintaiset, saman kuin custom shopin mikit, tai siis sain halvalla.
 
jussi1976
05.03.2010 10:09:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos noista kahdesta pitää valita niin ehdottomasti Fralinit. Ne on Duncaneihin verrattuna yleensä olleet paremmat just Stratoon.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Scuttle
05.03.2010 10:52:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä nyt ei varsinaisesti kysytty, mutta mietin aikoinaan myös omaan MIJ stratoon mikkien vaihtoa - vähän ohut ja ponneton saundi. Vaihdoin sitten paksumman kielisetin ja pure nickel wound -kielet ja se oli siinä. Ei tarvinnut vaihtaa mikkejä.
 
Oma kokemukseni Duncaneista on, että Duncan on parempi humppareissa kuin yksikelaisissa.
 
jussi1976
05.03.2010 10:59:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan ylläolevaa 100%.
 
Tota kielisetin vaihtoa kannattaa kokeilla, sillä voi olla merkillisen suuri vaikutus, ja toi Duncan on ollut just humppareissa parempi, mutta Fralin yksikelaisissa ja etenkin Stratoihin ne istuu saundimaailmaltaan yleensä tosi hyvin. Voisi melkein sanoa, että DiMarzionkin humpparit on jotenkin parempia kuin saman firman yksikelaiset, tällainen mielikuva minulle on tullut. Tai sanotaanko niin päin, että jos yksikelainen olisi minulla hakusessa, en ensiksi etsisi sitä DiMarziolta? Fralinit sun muut sitten on parempia yksikelaisissa, joten sinnepäin kyllä kallistuisin heti.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
artha61
05.03.2010 22:23:12 (muokattu 05.03.2010 22:25:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Komppaan ylläolevaa 100%.
 
Tota kielisetin vaihtoa kannattaa kokeilla, sillä voi olla merkillisen suuri vaikutus, ja toi Duncan on ollut just humppareissa parempi, mutta Fralin yksikelaisissa ja etenkin Stratoihin ne istuu saundimaailmaltaan yleensä tosi hyvin. Voisi melkein sanoa, että DiMarzionkin humpparit on jotenkin parempia kuin saman firman yksikelaiset, tällainen mielikuva minulle on tullut. Tai sanotaanko niin päin, että jos yksikelainen olisi minulla hakusessa, en ensiksi etsisi sitä DiMarziolta? Fralinit sun muut sitten on parempia yksikelaisissa, joten sinnepäin kyllä kallistuisin heti.

 
No huh - voisiko tuota enää selkeämmin ilmaista - ootko harkinnut esim. poliitikon uraa ?)
 
Aiheeseen.
Lainaan tätä ketjua hiukan. Pähkäiltiin viimeksi tänään, että minkähän vuoksi kitaramikeistä välttämättä pitäis saada niin paljon hönkää ulos?
Ainakin, jos jätetään tuo high-gain-metalliosasto pois laskuista (silloinhan sille kait on perusteita - eikä dynamiikallakaan niin väliä...).
 
Ehkä eniten kiinnostaisi mikit, joissa olisi mahdollisimman laaja dynamiikka ja tietty muutoinkin niin, että kitaran "ominaissoundi", kaikessa monipuolisuudessaan, välittyisi mahdollisimman hyvin.
Soitetaan sitten särösoundeilla tai puhtailla (genret, jos niillä nyt sinänsä merkitystä - esim. rock, pop, jazz, proge - esim. 60-luvun Hendrixistä - 90-luvulle esim. Lukather:iin).
 
Lisäksi - edellyttäen, että kitaran elektroniikka muutoinkin laadukasta, hyvät piuhat jne. eli kohinaa/häiriöitä mahdollisimman vähän, niin eipä sillä sitten niinkään väliä tuleeko mikeistä ulos 350 mV tai 550 mV tms.
Ko. hyvälaatuista signaaliahan voi joka tapauksessa boostata (tarvittaessa).
Eli tässäkin kiinnostaisi se laatu eikä niinkään (esim. ulostulon) määrä.
 
Kommentoikaa ja ehdottakaa dynaamisia sekä ylläkuvatulla tavalla hyväsointisia mikkejä - yksikelaisia sekä humppareita - kohtuuhinta tietysti plussaa.
 
Esim. H-S-H mikitys - kaula- sekä tallamikille puolitus (taitaa mennä muutoinkin custom-hommiksi seuraavan kitaran kanssa...).
 
En allekirjoita - kunhan totean
jussi1976
05.03.2010 23:53:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En vastaa tuon kummemmin. Ajattelepa asiaa (tuttu käsite?) näin päin; Jos teille menee sanomaan, että "DiMarzio ei tee hyviä yksikelaisia" joku älähtää, että tekee - pitäähän sitä päästä pätemään. Jos taas lisään siihen asian vielä toisinpäin, että "En lähtisi etsimään heti ko. firmalta" niin siihen on skitsofreenien vaikeampi tarttua - mikä on täällä niin yleistä.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
novo
06.03.2010 00:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: En vastaa tuon kummemmin. Ajattelepa asiaa (tuttu käsite?) näin päin; Jos teille menee sanomaan, että "DiMarzio ei tee hyviä yksikelaisia" joku älähtää, että tekee - pitäähän sitä päästä pätemään. Jos taas lisään siihen asian vielä toisinpäin, että "En lähtisi etsimään heti ko. firmalta" niin siihen on skitsofreenien vaikeampi tarttua - mikä on täällä niin yleistä.
 
Se sana on skitsofreenikko, ei skitsofreeni enkä mie ymmärrä mitä tekemistä kyseisellä sairaudella on tämän asian tai palstan kanssa. Kyllähän sie voit sanoa, että mielestäs DiMarzio ei tee hyviä yksikelasia ja perustella mielipitees. En mie nyt ymmärrä mikä siun kirjotukses pointti oli. Tuskin sie oot täällä yksin kaikkia vastaan niin kuin kirjoituksesi voisi antaa olettaa. Mutta anteeksi kaikille ja off-topic päättyy nyt.
 
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
blaekie
06.03.2010 00:07:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, mutta minä sanon että Lindy Fralin, Siimuura Tunkkasien sijaan ;-)
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Gimba
06.03.2010 11:51:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli MIJ '89 -strato tuunauksessa, ja tulos oli aika yllättävä. Hain tuhdimpia särösaundeja, ja kitaraan pistettiin sarjaankytkennät nostopotikoilla sekä talla- että kaulapuolelle. No, särösaundit pehmenivät ja paksuuntuivat hieman, mutta puhtaat saundit muuttuivat huikeasti enemmän. Nyt tuosta saa täyteläisiä puhtaita, jotka ennen olivat ihan kadoksissa. Soitinrakentaja sanoi, että japsimikkien saundi on todellakin ohut, ja tuo modaus toi asiaan parannusta. Nyt jälkiviisaana saattaisi ajatella, että olisihan kitaraan voinut vaihtaa myös täyteläisemmältä kuulostavat mikit modauksen sijaan - ja ehkä kannattaisi vieläkin vaihtaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «