Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Arvonlisäveron vähentäminen
1
Joonas
01.03.2010 20:15:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Nyt on taas astetta visaisempaa kysymystä tulossa. Nimittäin verottajan puhelinpalvelussakin taas emmittiin (niinkuin monesti ennenkin, tyyliin "no, erikoistilintarkastuksessa selviää"). Vastauksissa toivon viittauksia lakipykäliin siis, jos sellaisia joku löytää.
 
Case 1.)
 
- Ohjelmatoimisto myy keikkaa (Alv 0 %, ALVL 45_) ja laskuttaa 1000e
- Miksaaja ja valomies lähettävät ohjelmatoimistolle laskut (yht. 300e, sis Alv 22 %, alviton hinta siis 245,09e, Alv yht. 54,01e)
 
Voiko ohjelmatoimisto vähentää Alvit (ts. "saako se ne takas") vaikka kyse on arvonlisäverottoman "tuotteen" myynnistä? Ko. ohjelmatoimisto on siis Alv-rekisterissä. Eli onko bändille jäävä raha 1000e-300e vai 1000e-245,09e?
 
Itse olen noudattanut jälkimmäistä laskusääntöä, mutta nyt tuli uudenlaisia ohjeita, että Alveja ei saiskaan vähentää, koska ne liittyvät arvonlisäverottomaan myyntiin..
 
Case 2.)
 
- Ohjelmatoimisto myy keikan bändille jossa soitan. Osa bändiläisistä haluaa rahat palkkana, itse haluaisin laskuttaa ne omalle firmalle
 
Voinko "ketjuttaa" esiintymisiä, eli laskuttaa ohjelmtaoimistolta oman esiintymiseni vai tuleeko minun laskuttaa se muusikon palveluna (joka taas on arvonlisäverollista toimintaa)? Jälleen kerran, olen toiminut niin, että olen laskuttanut palveluitani esiintymisinä (Alv 0 %), mutta nyt ois siihenkin tulossa kuulemma muutos.
 
Sori jos kysymykset vaikuttavat typeriltä. Olen äimän käkenä.
 
Jos verottajalla osataan huomenna kertoa asiasta paremmin postaan vastauksen itse, ni eipähä jää muillekaan epäselväksi.
 
Joonas.
 
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
Sinap
04.03.2010 11:09:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ykköskohtaan pointti on se, että aina ajatellaan liiketoimintaa alv0. Alv on välillinen vero, jota maksaa valtiolle se, jolle sitä kertyy. Jos firmalle tulee enemmän alv ostoja (tässä tapauksessa äänentoisto) kuin myyntiä alv:n voi hakea takaisin. Eli 1000-alv0 kulut.
 
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
Joonas
05.03.2010 09:53:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinap: Ykköskohtaan pointti on se, että aina ajatellaan liiketoimintaa alv0. Alv on välillinen vero, jota maksaa valtiolle se, jolle sitä kertyy. Jos firmalle tulee enemmän alv ostoja (tässä tapauksessa äänentoisto) kuin myyntiä alv:n voi hakea takaisin. Eli 1000-alv0 kulut.
 
Nonni. Soitin verottajalle ja keskustelin pitkään. Kyllä verottajan sekä kahden eri tilitoimiston kanta asiaan on se, että
 
koska myyty tuote (esiintyminen) on AlvL 45_ mukaan arvonlisäverotonta, ei siihen liittyvät kulut ole Alv vähennyskelpoisia! Eli firmalla, joka harrastaa arvonlisäverollista sekä arvonlisäverotonta toimintaa pitää olla kirjanpidossa kaksi eri tiliä.
 
Näin ollen Sinapin vastaus on näissä tapauksissa virheellinen. Käsittääkseni alan käytäntö on kuitenkin toinen. Eli tässä on taas pieni määrä veropetoksia tullut tehtailtua :) Tilintarkastajien kanssa keskusteltuani olivat myös sitä mieltä, että verottaja on alkanut vasta viime vuonna puuttua tähän asiaan, vaikka laki on ollut jo pitkään (ns. "aina") voimassa.
 
Toinen asia on sitten, jos valomies/äänimies laskuttavat suoraan baaria tms. esiintymispaikkaa, ei ohjelmatoimistoa. Tällöin Alvit pystytään vähentämään. Tämä puolestaan hankaloittaa ohjelmatoimiston ja tilaajan ("baarin") välistä rahaliikennettä, kun esiintymistä ei voida myydä incl. valo- ja miksauspalvelut.
 
Toinen vaihtoehto on nähdäkseni, että ohjelmatoimisto laskuttaa tilaajalta valo- ja miksauspalvelut Alvillisina. Eli laskussa olisi kolme erillistä kohtaa tyyliin:
 
Esiintyminen 754,01e (Alv 0)
Valopalvelut 122,5045e + Alv 22 %
Miksauspalvelut 122,3045e + Alv 22 %
 
Jolloin laskun kokonaissumma tuon 1000e sijaan olisi 1054,01e, josta tuo 54,01e on arvonlisäveroa, jonka tilaaja ("baari") voi siis vähentää. Näin arvonlisävero kiertää niinkuin sen kuuluukin.
 
Kohtaan kaksi vastaus on verottajan mukaan ok, eli esiintymisiä saa "ketjuttaa" laskutuksessa.
 
Tästä ohjelmatoimistoille nyt sitten vinkkiä, että kuinka hommat kannattaa laskuihin kirjoittaa. Olen neuvotellut verottajan kanssa erillisestä verotusohjeistuksesta koskien AlvL 45_. Katotaan meneekö lävitse.
 
Joonas.
 
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
Sinap
08.03.2010 12:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo laskuerittely lienee järkevin vaihtoehto. Kirjanpitäjä on usein paras vaihtoehto kertomaan miten asiat on. :)
 
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
SF3YLO
16.03.2010 19:19:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas: Terve!
 
Case 1.)
 
- Ohjelmatoimisto myy keikkaa (Alv 0 %, ALVL 45_) ja laskuttaa 1000e
- Miksaaja ja valomies lähettävät ohjelmatoimistolle laskut (yht. 300e, sis Alv 22 %, alviton hinta siis 245,09e, Alv yht. 54,01e)
 
Voiko ohjelmatoimisto vähentää Alvit (ts. "saako se ne takas") vaikka kyse on arvonlisäverottoman "tuotteen" myynnistä? Ko. ohjelmatoimisto on siis Alv-rekisterissä. Eli onko bändille jäävä raha 1000e-300e vai 1000e-245,09e?

 
En tiedä oletko itse toimiston miehiä vai muusikko joka kokee toimiston kusettavan itseään?
 
Vaikka toimisto vähentäisi alvit, niin itse ottaisin ne silti pois bändin tulosta. Tämä voidaan ajatella niin, että jos bändi ostaisi nämä itse se joutuisi kumminkin maksamaan alvinkin. Eli bändin osuus 1000e ja BÄNDI maksaa palveluja 300e alveineen. Lisäksi toimistollahan ei liene paljoa alvillista toimintaa, josta näitä voisi vähentääkään. Eli täten toimisto joutuu maksamaan sen veron valtiolle ravintolalta tulevista euroista.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «