Aihe: Soittamisesta tulevat terveysongelmat
1 2 3
Kakemakeväke
08.03.2004 17:11:39
Niskakivut on ittellä tullu useimmin yleisössä ollessani, ko itte soittaessa.
Kerran kitara tipahti varpaille... Se sattu. Kuuluukohan se asiaan? Olen myös usein mätkinyt itseäni, kun ei riffittely meinaa millään onnistua.
Jos otetaan tosissaan hetken, niin pahin on ollu toi järjetön korvien soiminen treenien jälkeen.
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
arancia
09.03.2004 20:24:06
Niska ja hartiat ovat jumissa lähes koko ajan ja eriasteiset rakot valtaavat sormenpäät.

Bassoa siis soitan ja sormilla.
Asenteella siitä selvitään..
Alttoviulisti
09.03.2004 20:44:04

Itseäni kävi kiinnostamaan tälläinen asia kun olen tässä nyt 1.5 kuukautta ollut soittamatta sormien tunnottomuuden takia että onko soittamisesta tullut teille mitään terveyshaittoja? Varsin yleistä on varmaankin niska ja hartiaseudun ongelmat esim. kitaristeilla, mutta onko kellään mitään omakohtaisia kokemuksia niistä tai muista soittamisesta tulleista terveydellisistä ongelmista?

Hartiat on jumissa ja sitten tulehtu tuo vasen "lapaluulihas" liiasta viulun soitosta.
Aminohappo
09.03.2004 20:55:05
Kitaran soittamisesta voi tulla jännetuppi tulehdus ranteenseen.
Tryptofaani on aromaattinen aminohappo, jossa on 11 hiiliatomia
KooAa
09.03.2004 20:56:33
Eikun hiihtämään, kesät talvet. Kyllä parantaa.
Luolamiesrochia avaruusajan teknolokialla. Sool. -arva
Alttoviulisti
09.03.2004 20:56:38

Kitaran soittamisesta voi tulla jännetuppi tulehdus ranteenseen.

nii voi...mulla on pysyvä vamma rantees...vasemmas vielä.
Jackson Dinky
09.03.2004 21:06:23
On vain riittävän lihaksikas ja lihaa ympärillä niin ei se kitaran tai basson paino missään tunnu selässä tai olkapäässä. ;)
Rusty Cooley
Keny
09.03.2004 21:07:13
6 tuntii kontrabasso päivässä sillon kun opiskelin ja tenniskyynerpää siitä tuli ja kun sen kerran saa niin vaikee päästä eron.

Korjatkaa ajoissa virheelliset soittoasennot,esim. ylös ne kitarat ja bassot sieltä polvien korkeudelta.

Niin ja muistakaa harrastaa jotain liikunta vaikka se monelle muusikolle tuntuukin olevan vähän vaikeeta.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Ad libitum
09.03.2004 22:12:29
Muusikolle oikeaoppiseen venyttelyyn suosittelen Ans Samaman Vireästi musisoimaan kirjaa ISBN 951-796-217-7
spacemonkeyevolution
10.03.2004 00:01:14
Sitä käytiin sitten tänään lääkäris ja jossain ihme sähköiskukokeis mil tutkitaan hermoratoja. Ongelma paikallistui kyynerpäähän jossa oli hermot puristuksis. Syynä kuulemma liikarasitus tms. mutta tää nyt johtu sitten monen asian summasta eli lähinnä kitaral soittaminen ja "raskaiden tavaroiden nostelu" yhteistyös sai ilmeisesti hermot tuosta kädestä puristukseen, josta johtu sitten sormien puutuminen. Jatkotoimenpiteet vielä avoimet, mutta luultavammin fysioterapeutille vierailemaan.

Suosittelen ottamaan nämä vinkit mitä viisaammilta on tullut hyvin vakavasti eli soittoasento kuntoon ja muistakaa venytellä sillon tällöin. Kaikkia vaivoja ei ole näilläkään ehkäistävissä, mutta suurin osa kuitenkin.
Let the Metal Flow
Keny
10.03.2004 08:37:41 (muokattu 10.03.2004 08:38:27)
Yks mikä mulla tekee tenää kanssa on tää prkl hiiren käyttö 8 tuntii päivässä tääl duunissa ja siihen soittotreenit ja salilla käynti niin varovainen saa olla.
Heti kun oon pari viikko lomalla niin oireet hävii,eli hiiret mäkeen ja joku uus keksintö.
leka
10.03.2004 08:43:28
Roudaamisestahan tietysti tulee hurjasti vammoja jos ei esim. osaa nostaa oikein.
yleistäminen on aina väärin
-Spade-
10.03.2004 12:16:27
Yks mikä mulla tekee tenää kanssa on tää prkl hiiren käyttö 8 tuntii päivässä tääl duunissa ja siihen soittotreenit ja salilla käynti niin varovainen saa olla.

8 h päivässä tietokoneella vetää kyllä tehokkaasti paikat jumiin, ja kitaran kaulassa roikottaminen vielä pahentaa vaivoja. Tuosta salilla käynnistä on kyllä mielestäni enemmänkin hyötyä jos malttaa käyttää kohtuullisia painoja. Heti alkaa selässä/hartioissa tuntumaan jos ei tule pariin viikkoon käytyä.
"Paskinta on kaikki strokesit ja whitestripesit. Ne on ihan hirveätä paskaa." - A.W. Yrjänä
Keny
10.03.2004 13:48:35
8 h päivässä tietokoneella vetää kyllä tehokkaasti paikat jumiin, ja kitaran kaulassa roikottaminen vielä pahentaa vaivoja. Tuosta salilla käynnistä on kyllä mielestäni enemmänkin hyötyä jos malttaa käyttää kohtuullisia painoja. Heti alkaa selässä/hartioissa tuntumaan jos ei tule pariin viikkoon käytyä.

Joo tota just tarkotin et sali on hyvä juttu kun vaan muistaa ettei käytä liian isoja painoja,ja uiminen on toinen kova sana.
Melua
10.03.2004 16:08:55
mulla on joku lievä jännetupintulehdus tai joku sellanen just nyt vasemmassa ranteessa.. Ei voi soittaa... :/ Niska ja hartiat muutenkin usein jumissa..
st.Helena
12.03.2004 07:18:11

mulla on joku lievä jännetupintulehdus tai joku sellanen just nyt vasemmassa ranteessa.. Ei voi soittaa... :/ Niska ja hartiat muutenkin usein jumissa..

Mun siskolle tuli joskus älytön jännetupintulehdus- kierre kitaran soitosta. Itseäni keljuttaa Basson soitossa lähinnä se, että kynsilakat lohkeilee eikä voi teettää rakennekynsiä, kosmeettinen härö :Q
Pääsiäinen on peruttu, ruumis löytyi
MinorBeast
12.03.2004 07:45:30
Jooh...Kitaran soitosta menee joskus hartiat jumiin; tai ainakin toinen puoli. Johtuu kuulemma siitä, että se hihna makaa aina vain toisella puolella. Venyttely ja ns. keppi- eli rynkkyjumppa tehoaa! Henkilökohtaisesti kannatan kunnon moshaustuokiota...jos ei muuta niin itekseen, ellei muuten kehtaa. Kyllä siinä hartian seutukin vähitellen antaa periks =) Vai hä?
Beware the lunar light!
U.Honey
12.03.2004 07:59:29
Vaihtakaa keyboardeihin, se on soittimista ergonomisin. Voi soittaa vaikka miten paljon eikä tunnu missään (paitsi päässä, mutta se kuuluu asiaan).
Children of Baron - kun vain paras on kyllin hyvää
Prian
16.03.2004 15:32:38
Ei muuta kuin keppi/harjavarsi siihen työpisteen viereen ja muutama liike (15- 30 sek) ainakun ylösnousee, niin verenkierto paranee, lihaksisto pysyy rennompana ja jumit poistuu. Liikettä lääkkeeks!

Jeps. Mä luulen, että niskajumit aiheuttaa enemmänkin juuri esim. vain pikkurillin tunnottomuutta, kun taas tuollainen ranneahtauma tekee sitä kaikille sormille. Siis luulen.
No ei. Rannekanavan ahtauma tuntuu eniten etu- ja keskisormen puutumisena, myös nimettömässä. Ja voi olla syy myös niska/hartia oireisiin.

__
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)