Aihe: Orange Tiny Terror
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17
Tande
24.07.2009 21:30:36
wirtala: Orangen pääsuunnittelija Ade Emsley on tänään keikalla Helsingissä. Mies soittaa kitaraa Memphis Mafia Band nimisessä orkesterissa, joka esiintyy tänään Bar Loosessa.

Jos Orange-vahvistimien soundia haluaa kuulla livenä, niin nyt siihen on ehkä parempi mahdollisuus, kuin koskaan. :D
Tande
24.07.2009 23:54:08
Jamzku: Tässä enemmän hämäystä taitaa aiheuttaa Orangen merkinnät, jotka ovat ehkä äkkiseltään hieman harhaanjohtavia, mutta täysin loogisia ja ohjekirjassa hyvin selitettyjä. Vehkeeseen saa siis kiinni joko yhden 16 ohmisen kaapin, yhden 8 ohmisen kaapin tai kaksi 16 ohmin kaappia rinnan. Combon oma "kaappi" (=elementti) on 16 ohminen, joten jos haluat kytkeä comboon rinnalle lisäkaapin tulee sen olla 16 ohminen. Tällöin molemmat kaapit (myös combon oma) tulee kytkeä 8 ohmin lähtöihin, koska rinnankytkettyjen kaappien impedanssi on tällöin 8 ohmia. Toisin sanoen kytkennät tehdään niihin lähtöihin joita vastaa koko piirin eikä yksittäisten kaappien impedanssi. Selkeää, eikö?

Ainakin Rockerin ohjekirjassa mainitaan näin ja olettaisin myös terrorin toimivan samalla tavalla.

Ok. Onnistuuko vahvistimen oman "kaapin" kytkeminen 16 ohmin imputista 8 ohmin imputiin plug and play-meiningillä, vai pitääkö tarttua kolviin? Ja ovatko inputit ihan helposti "käsillä"? Olen pahoillani, kun kysyn tälläisiä "tyhmiä" kysymyksiä, kun helpointa olisi ollut, jos olisin asian muistanut tarkistaa.
Jamzku
25.07.2009 01:37:04
Tande: Ok. Onnistuuko vahvistimen oman "kaapin" kytkeminen 16 ohmin imputista 8 ohmin imputiin plug and play-meiningillä, vai pitääkö tarttua kolviin? Ja ovatko inputit ihan helposti "käsillä"? Olen pahoillani, kun kysyn tälläisiä "tyhmiä" kysymyksiä, kun helpointa olisi ollut, jos olisin asian muistanut tarkistaa.

Ainakin Rockerin oma elementti on vahvistimen päässä normaalilla plugilla kiinni, eli siirto outputista toiseen onnistuu kyllä käden käänteessä. Luulisi ainakin että myös Terrorissa olisi näin.
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
Ze Kink
27.07.2009 16:37:53
Höh, harmittaa edelleen, että menin oman aikoinaan myymään. Koskas noi Dual Terrorit nyt siis rantautuu tännepäin? Jenkkityypit ovat jo parilla forumilla päässeet testaamaankin, ja palaute on ollut aika hyvää, joten GAS pahenee.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak
muroaivo
27.07.2009 20:47:36

Ze Kink: Höh, harmittaa edelleen, että menin oman aikoinaan myymään. Koskas noi Dual Terrorit nyt siis rantautuu tännepäin? Jenkkityypit ovat jo parilla forumilla päässeet testaamaankin, ja palaute on ollut aika hyvää, joten GAS pahenee.

Toivottavasti ei vielä ainakaan vuoteen, sillä Dual Terrorista saattaa hyvinkin tulla meikäläisen eka putkinuppi ja justiin on pantu karhunosa kesän ekasta tilistä (taas) kitarakamoihin :)
Vittu jee!
m@tu
28.07.2009 12:17:04
Tande: Mitä boosteria/od:ta Terrorin omistajat olette käyttäneet?

Mulla on Dunlopin Wylde overdrive edessä, ja hyvin pelittää. Ainoa haittapuoli ko. pedaalin kanssa on melkoinen kiertoherkkyys mutta niin kai se aina on noiden overdrive-pedaalien kanssa.

Kohtalaisen jytkyt saundit lähtee kyllä; pitää vaan olla kunnolla volaa että pääteputket herää kunnolla ja vielä kun on kaapissa celestionin vintage 30:t jotka pienillä volumeilla kuulostaa mun makuun hiukan liian kireiltä.

Mutta eniveis kohtuu hyvä ~500 €:n yhdistelmä tuo Tiny Terror + Framus FR 212-kaappi.
"I don't care much about music. What I like is sounds." Dizzy Gillespie
Hillboy
04.03.2010 01:51:38

Noniin... en tiedä, mikä on kun nostelen usein (lue "Aina") yli puoli vuotta vanhoja ketjuja... ? Mmutta eipä siinä hittojakaan.

Eli... Oon muuttamassa kerrostaloon tytsyni kanssa ja tulee tuo JCM900 olemaan auttamatta vähän helvetisti liian iso kerrostaloon, vaikka kuinkakin täynnä boheemeja opiskelijoita olevaan... ja vaikka kuinka oon alimmassa kerroksessa... ja niin edelleen ja blaahh yms yms. :'z Marsusta täytyis siis päästä eroon, eli vaihtaa pienempään. (Ilmotelkaa, jos kiinnostaa... !)

Tiny Terroria, Night Trainia tms aattelin manttelinperijöiksi ja mietin tässä vaan, että onko nuokin liian jytkyjä pelejä kerrostaloon? Mietin jopa sellastakin, että jos myisin vaan marsun nupin pois ja soittelisin ton 2x12" Lead- kaapin läpi sillä tulevalla noin 7-15 wattisella nupilla... (Pervoa, eikö?!) Eli täytyykö kaapin olla myös niin helvetin pieni, kuin itse vahvistin, jos mielii säilyttää naapurisovun? Kulkeeko volyymi käsi kädessä itse vahvistimen tehon kanssa vai liittyykö se myös kaapin kokoon? Omalla fysiikan ymmärtämyksellä kuvittelisin, että myös kaapin koko vaikuttaa asiaan...

Khylläkhyllä! Olen oiva heppu esittämään asiat epäselvästi. Mmutta siis täh häh!?

Voi hyvä W*ttu ko minä oon hölömö!
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
GrooverMan
04.03.2010 08:13:01
Tiny Terroria, Night Trainia tms aattelin manttelinperijöiksi ja mietin tässä vaan, että onko nuokin liian jytkyjä pelejä kerrostaloon? Mietin jopa sellastakin, että jos myisin vaan marsun nupin pois ja soittelisin ton 2x12" Lead- kaapin läpi sillä tulevalla noin 7-15 wattisella nupilla... (Pervoa, eikö?!) Eli täytyykö kaapin olla myös niin helvetin pieni, kuin itse vahvistin, jos mielii säilyttää naapurisovun? Kulkeeko volyymi käsi kädessä itse vahvistimen tehon kanssa vai liittyykö se myös kaapin kokoon? Omalla fysiikan ymmärtämyksellä kuvittelisin, että myös kaapin koko vaikuttaa asiaan...

Khylläkhyllä! Olen oiva heppu esittämään asiat epäselvästi. Mmutta siis täh häh!?

Voi hyvä W*ttu ko minä oon hölömö!

Kyllä toi 7-15 W:kin aika paljon on kerrostaloon jos päättärisäröä haluat, asiaan vaikuttaa myös elementtien määrä ja herkkyys. Joku joka tietää ton kaapin elementtien herkkyydestä kommentoikoon siihen. Yks vaihtis on ostaa esim. just toi Tiny Terror ja ottaa säröt pedaalista.

Ei täs mitään, ihan selvästi esitit kysymyksen ja hölömömpiäkin kysymyksenasetteluja oon tällä palstalla nähny.
"I'd say it's a solid top but then again I don't know the difference" - anonymous, Harmony-Central
Celeb
04.03.2010 08:57:34
Mä soitan 15 wattisella 10" kombolla (laney vc15) ja sillä pystyy ihan ok:sti soittelemaan himassa, mutta volaa en koskaan nosta siitä 1-2 ylöspäin cleanilla enkä drive-kanavalla. Oon ite jopa miettinyt Laney Lionheartin 5W comboon vaihtamista jos se toimis himassa vähän paremmin, ja kavereiden kanssa treeneissä soitetaan niin hiljaa ettei tarvii edes tota VC15:sta kääntää puoleen väliinkään asti.

Tsekkaa myös toi Lionheart, siinä on hyvät cleanit ja todella hyvä särökanava, mutta ei ehkä ihan niin paljoa gainia yksinään kuin Tiny Terrorissa.
StJerky
04.03.2010 09:41:41 (muokattu 04.03.2010 09:53:36)
GrooverMan:Yks vaihtis on ostaa esim. just toi Tiny Terror ja ottaa säröt pedaalista

Hyvä soundi siitä lähtee sen omallakin etuastesäröllä myös hiljaisella volalla. Tietenkin vähän erilainen kuin kovalla luukuttaessa tai särkijällä.

Boosterina käytän Dean Markley Overlord putki-overdrivea asetuksella volumea paljon, drivea vähän. Minulla myös Barge Concepts Dual Boost DB-2, mutta sitä ei tule enää paljon käytettyä.
GrooverMan
04.03.2010 12:59:18
Joel H.: Mun mielestä toi "liian iso kerrotaloon" juttu on vähän pölhö sinänsä. Onko putkivehkeillä soitettaessa pakko saada aina se päätesärö mukaan?

Nii, eihän se mikään pakko ole, kyse lienee siitä millaista soundia haluaa. Eli jos päättärisäröä haluaa, ei ole lainkaan pölhöä kelaa.
"I'd say it's a solid top but then again I don't know the difference" - anonymous, Harmony-Central
Celeb
04.03.2010 15:57:34
Tiny Terror 7 watilla tai joku muu 5 watin putkivahvari on varmasti vaikea saada päätteestä säröytymään kerrostalossa ok volumeilla... Minua ainakin kiinnostaisi tietää toimiiko sitten noin pienet tehomäärät bändin kanssa soitettaessa, koska tehoa on selvästi liikaa kerrostaloon, mutta onko liian vähän bändiin?
Guitaristi
04.03.2010 16:01:32

Celeb: Tiny Terror 7 watilla tai joku muu 5 watin putkivahvari on varmasti vaikea saada päätteestä säröytymään kerrostalossa ok volumeilla... Minua ainakin kiinnostaisi tietää toimiiko sitten noin pienet tehomäärät bändin kanssa soitettaessa, koska tehoa on selvästi liikaa kerrostaloon, mutta onko liian vähän bändiin?

Itselläni ei riittänyt TT edes 4x12 kaapin kanssa hevibändin reeneissä. Tosin rumpali soittaa todella raskaasti ja mukana oli vielä toinen kitara sekä basso. Monet täälläkin käyvät sanovat Tiny Terrorin volumen riittävän rokkibändin reeneihin, mutta tosiaan allekirjoittaneella loppui vahvarista potku kesken (vaikka kaikki potikat osoittivat kaakkoon).
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
duc
04.03.2010 16:03:34 (muokattu 04.03.2010 16:03:45)
Tuo tosiaankin riippuu aika pitkälle rumpalista... itellä riitti Blackstarin 5 wattinen 4x12-kaapilla aika hyvin rokkibändin treeneissä, tosin puhtaita soundeja ei saanut kovin puhtaana ulos.
steelduck
04.03.2010 17:04:17

Eikö noita putkivehkeitä voi ajaa hiljaa ottamalla särö vain etuasteesta vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
KimmoH
04.03.2010 17:10:40
Itse käytän pikku tero comboa "suomirokin" vääntämiseen toisen kitaristin, basson, rumpujen ja laulajan kanssa ja hyvin on potku riittänyt keikoilla, jopa puhtaillakin. Yllättävän kovaääninen pikkukaveri ja ainakaan omilla säädöilläni en kehtaisi kerrostalossa naapureita häiritä edes tuolla 7W asennolla ;)
Ziggy Bubba
04.03.2010 17:11:14

steelduck: Eikö noita putkivehkeitä voi ajaa hiljaa ottamalla särö vain etuasteesta vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Voi toki. Se sitten riippuu laitteesta miten hyvää soundia irtoaa ja miten helppo volyyminapista on se volat laittaa pikkuselle. Kaikki laitteet ei kuulostaa hiljaa niin hyvältä.
This Is Sonar Transistor...
Hillboy
04.03.2010 22:55:52 (muokattu 04.03.2010 23:08:24)

Nothin.. sry
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
JHL
05.03.2010 00:19:01 (muokattu 05.03.2010 00:21:21)

Kerrostalovolyymi lienee monivivahteinen asia. Mulla on kotikäytössä seuraava setti: TT ja Bogner 1x12" kaappi. TT on 7w-moodissa, volume yleensä ykkösellä tai jopa pienemmällä, tosi hiljaa. Säröä särkijästä (Fulltone GT500 tai Fulldrive 2, yleensä). Soundi on mielestäni erittäin hyvä, Bognerhan myöskin on jumalainen, tosta kaapista lähtee paksua kermaista liidiä. IhQu. Naapurit eivät ole valittaneet. Seinään ei ole hakattu.

Progebändin kanssa soittelen Fulltone GT500 (boost/distortion) -> TT 7w-asennossa -> Marshall 4x12" kaappi, en muista watteja, olisko sata, vanha komero joka tapauksessa. Terrorissa on volat tässä tapauksessa yleensä noin puolessa välissä. Kokoonpano: kitara, syna, basso ja rummut, ihan puhdasta soundia en käytä ikinä, blyys-henkistä reunarosoa toisinaan. Kitaran volapotikalla tulee tässä orkesterissa pelattua aika paljon, TT käyttäytyy nätisti näissä skenaarioissa.

Masennusmetalliyhtyeen kanssa seuraava kattaus: mxr eq (basso/midboost) -> TT 7w täysillä tai melkein täysillä -> Mesa 2x12" kaappi, lisäksi aina rinnalla soi myös härskillä pörinäsäröllä 60w transistorikombo, volat ehkä kuutosella, ei soi kovempaa kuin Orange, lähinnä täydentää soundia. Ja lisää tietty kaiutin pinta-alaa yhden 12" verran. Kokoonpano: baritonikitara, alavirebasso, säröinen karjunta, kaksi rumpalia jotka molemmat hakkaavat täysiä settejä (toisella tuhti pronssivirveli, mittasin joskus piikit treeniksen keskeltä 110 dB:ä). Treeniksen lähellä olleesta kauneushoitolasta tuli kerran viehättävä neiti kysymään että voisitteko hetken pitää taukoa kun kurkut meinaavat hapantua keski-ikäisen rouvan kasvoille, sen verran vähän hän pitää musisoinnistamme.

Missään näistä kokoonpanoista en ole kokenut että TT olisi pettänyt äänenvoimakkuutensa vuoksi tai muultakaan kantilta. Lisäksi nuppi mahtuu selkäreppuun, ominaisuus josta en enää tulevaisuudessa halua koskaan tinkiä.

Tossa on tommonen SinäPutkilo-video jossa Rob testailee kuinka kovaa mökää vahvareista lähtee, ei ole mikään tieteellinen testi todellakaan mutta ehkä tosta saa jotain osviittaa:

http://www.youtube.com/watch?v=P-PHqs4zBAc

Ei, minulla ei (valitettavasti) ole endorsaus-sopimusta Orangen kanssa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)