Eddie 30.12.2003 17:22:29 | |
---|
Mulla riffit tuppaa olemaan aika usein samanlaisia. Kehittyykös se "riffipää" sillä että opettelee paljon eri biisejä ja sitä kautta paljon riffejä? UP THE IRONS |
lxi 30.12.2003 17:48:53 | |
---|
Hm, tarkoitat siis omien riffien tekemistä? Vaikea sanoa juuta tai jaata. Melko varmasti asiaa ei ainakaan auta, jos omat kuuntelu- ja opettelutottumukset liikkuvat kovin suppealla alalla. Eli siinä tapauksessa suosittelisin kuuntelemaan ja opettelemaan paljon monentyylistä musiikkia, tutkimaan ja ymmärtämään mistä niissä on kyse ja mistä erityyliset biisit rakentuvat. "I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire |
Vanalkar 31.12.2003 01:50:20 | |
---|
Kehittyykös se "riffipää" sillä että opettelee paljon eri biisejä ja sitä kautta paljon riffejä? Jawohl! Tästä viestistä on "Hoho" bannattu. |
Eddie 31.12.2003 18:06:38 | |
---|
Hm, tarkoitat siis omien riffien tekemistä? Eli siinä tapauksessa suosittelisin kuuntelemaan ja opettelemaan paljon monentyylistä musiikkia, tutkimaan ja ymmärtämään mistä niissä on kyse ja mistä erityyliset biisit rakentuvat. Joo, omista riffeistä oli totta kai kyse. Olen tosiaan itse pyrkinyt tutkimaan biisien rakenteita ja riffejä ja napsimaan sieltä jotain kikkoja omaan sävellykseen. Tämä lieneekin melko yleinen tapa. "If you like metal, you´re my friend." |
ten 11.01.2004 18:38:54 (muokattu 11.01.2004 18:39:14) | |
---|
Mä en itseasiassa hirveen tietoisesti analysoi toisten tekemiä biisejä tai riffejä. Yleensä kuitenkin omat riffit tuntuvat nojaavan johonkin joskus kuultuun riffiin joko rytmityksen puolesta tai sitten muuten vain. Aluksihan kaikki mun riffit kuulosti ihan System of a Downilta tai Slipknotilta, mutta nykyään kaikki bändit sulautuu mukavasti keskenään. Välillä jos teen jonkun riffin, joka kuulostaa joltain tietyltä bändiltä liikaa, niin lähden siitä sitten väkisin vääntämään aivan jonkun muun kuuloista. Silloin saa kyllä rytmitykset sun muut kyytiä ja hevistä tulee poppia. :) EDIT: Jos tästä jotain tajusitte, niin voitte onnitella itseänne. :) Plussa on miinuksen negatiivinen puoli. |
Eddie 14.01.2004 11:03:48 | |
---|
Mä en itseasiassa hirveen tietoisesti analysoi toisten tekemiä biisejä tai riffejä. Yleensä kuitenkin omat riffit tuntuvat nojaavan johonkin joskus kuultuun riffiin joko rytmityksen puolesta tai sitten muuten vain. Aluksihan kaikki mun riffit kuulosti ihan System of a Downilta tai Slipknotilta, mutta nykyään kaikki bändit sulautuu mukavasti keskenään. Välillä jos teen jonkun riffin, joka kuulostaa joltain tietyltä bändiltä liikaa, niin lähden siitä sitten väkisin vääntämään aivan jonkun muun kuuloista. Silloin saa kyllä rytmitykset sun muut kyytiä ja hevistä tulee poppia. :) EDIT: Jos tästä jotain tajusitte, niin voitte onnitella itseänne. :) Selvä! :) "If you like metal, you´re my friend." |
SH1THEAD 18.01.2004 21:49:28 | |
---|
no jaa... parhaiten niitä tulee rämpyttämällä... I don't share your greed, the only card I need is the Ace of Spades |
Eddie 19.01.2004 10:48:06 | |
---|
no jaa... parhaiten niitä tulee rämpyttämällä... Mutta tuleeko niitä kuningasriffejä? "If you like metal, you´re my friend." |
kimurantti1 03.02.2004 22:45:01 | |
---|
Eiköhän riffipää, ja kaikki muukin kehity soittajalla kun kuuntelee tarpeeksi monipuolista musiikkia...näin olen omalta osaltani kokenut.. |
ezki82 26.02.2004 21:09:13 | |
---|
Kehittyykös se "riffipää" sillä että opettelee paljon eri biisejä ja sitä kautta paljon riffejä? Soita mr. Gerhard Rihmakallolle, riffien kuninkaalle. soita poika, soita! |
Eddie 27.02.2004 17:15:40 | |
---|
Soita mr. Gerhard Rihmakallolle, riffien kuninkaalle. En tunne. "If you like metal, you´re my friend." |
Huevos 09.03.2004 17:21:04 | |
---|
kokeile tehdä itse omia riffejä. niin sitä varmaan parhaiten oppii. |
Parhaat riffit syntyy odottamatta jossain ihme tilassa, siis henkisesti. Ei niitä koskaan synnyttämällä saa syntymään. Ei ainakaan allekirjoittanut... "tupakka suussa ja kahvikuppi toisessa..." |
Huevos 11.03.2004 14:36:14 | |
---|
minä en usko tuohon en alkuunkaan. toi koko "jumalainen väliintulo"- ajattelu on mun mielestä ihan potaskaa. ei ne väkisin synny, muttei tekemättäkään... |
tbw 14.03.2004 01:07:10 | |
---|
Parhaat riffit syntyy odottamatta jossain ihme tilassa, siis henkisesti. Ei niitä koskaan synnyttämällä saa syntymään. Ei ainakaan allekirjoittanut... Näin on. Yleensä menevimmät jne. riffit syntyy täysin odottamatta ja vahingossa. Silloin niitä ei ainakaan saa aikaiseksi kun niitä yrittämällä yrittää tehdä. Kokemusta on ja paljon. "Polttohautaus ei sytytä suomalaisia." |
Huevos 15.03.2004 12:50:57 | |
---|
jos sä yrität jotenkin väärin? |
KTR 16.03.2004 20:57:59 | |
---|
Hyviä riffejä syntyy pienen paineen alla, kun pitäisi keksiä biisille jatkoa bänditreeneissä. Tosin ne kaikista legendaarisimmat jutut tulee yleensä itsekseen rämpytellessä vaan yhtäkkiä. |
Keke Urlaub 16.03.2004 21:12:53 | |
---|
Sävellyskanavani aukesi tuossa joitakin aikoja sitten. Ulosanti on ollut aika vaihtelevaa, mutta oikeastaan ihan tietoisesti halusin tehdä sellaista Alice in Chains-Jar of Flies (esim. Nutshell, I Stay Away, No Excuses jne.) - tyylistä matskua. Seuraus on ollut sellainen, että hyviä riffejä on kyllä tullut mutta tuntuu, että koko biisi tulee perustumaan vain yhteen riffiin, mikä tuppaa ahdistamaan. On hirveän vaikeata keksiä johonkin "kuningasriffiin" luonteva siirros kertsiin ja ylipäänsä keksiä kappaleen tunnelmaan sopiva kertsi. Muilla vastaavia kokemuksia/ratkaisuja ongelmaan? Made in Bed. |
Eddie 17.03.2004 09:06:10 | |
---|
Seuraus on ollut sellainen, että hyviä riffejä on kyllä tullut mutta tuntuu, että koko biisi tulee perustumaan vain yhteen riffiin, mikä tuppaa ahdistamaan. Kovin tuttua. Ja mulla on vielä usein semmonen ongelma, että kun olen saanut sävellettyä yhden mielestäni kelvollisen ja hyvän riffin, en saa sovitettua siihen muita riffejä sulavasti yhteen. "If you like metal, you´re my friend." |
Ville81 22.03.2004 12:29:41 (muokattu 22.03.2004 12:29:59) | |
---|
minä en usko tuohon en alkuunkaan. toi koko "jumalainen väliintulo"- ajattelu on mun mielestä ihan potaskaa. ei ne väkisin synny, muttei tekemättäkään... Samaa mieltä. Tekemällä niitä syntyy. Sama kuin improvisoinnin kanssa; Jotkut kuvittelevat sen olevan joku synnyinlahja...kyllä improvisointikykyä voi kehittää. |