Aihe: Kielet
1 2 3 4 5 6 7 8 913 14 15 16 17
pekezu
02.03.2010 23:17:22

Mä venailen noita ZOGeja aika innolla nyt. Oon vähän pessimisti ja skeptinen tota supermuutosta kohtaan, mutta täytyy myöntää, että mulla on ainakin presarin kanssa se ongelma, että alin kieli on muihin verrattuna aivan liian lörppö. Suurin erohan tuossa on siis E-A kielen välillä paksuudessa, mitä sivuilta lueskelin. Toisaalta jatsarissa toi 105-45 setti on toiminut hyvin ja saundikin on istunut. Mutta jostain syystä presarissa toivoisin vähän tukevampaa kieltä ja sitäkautta saundia alimmalle kielelle.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
ninokoo
29.03.2010 22:33:02
Kiitos taas Jukille näin ihan julkisesti ZOG kimpan järjestämisestä! Hyvin sujui taas hommat.

Itselläni tuntuisi ZOGit tulleen jäädäkseen. Kun viritin GHS Precision flätit Lintuun näitä uusia odotellessa, tuli huomattua että on niissä vaan eroa. Pirun vaikea soittaa välillä löysemmillä kielillä on alkanut tottua ZOGien korkeaan tensioniin.
Lines on my face are getting clearer - and I say goodbye - to my hopes and dreams
kojones
31.03.2010 22:33:46
Onks kukaan kokeillut miten ZOGit taipuu parin sävelaskeleen vireenvaihtoon ilman säätöjä?Esmes eestä ceehen. Paksuuden puolesta ei pitäis kyl olla ongelma.
J.Hollström
31.03.2010 23:55:19
kojones: Onks kukaan kokeillut miten ZOGit taipuu parin sävelaskeleen vireenvaihtoon ilman säätöjä?Esmes eestä ceehen. Paksuuden puolesta ei pitäis kyl olla ongelma.

En oo kokeillu, mutta veikkaan että noi D ja G-kielet menee aika lerpuiks, kun on niin ohkasia. Intonaation joutunee jokatapauksessa säätämään tommosella dropilla.
-daali
04.04.2010 13:35:38
Hei muuten, kuinka usein te vaihdatte kieliänne?
JaS
04.04.2010 14:53:22
-daali: Hei muuten, kuinka usein te vaihdatte kieliänne?

Vaihdan kielet aina, kun on varaa. Eli aika harvoin. Yleensä ennen keikkarundeja tai äänityssessioita. Elixirit toisaalta on siitä mukavat, että ne kestää aika pitkään aika hyvällä saundilla. Taitaa kielten vaihtamisväli liikkua siinä 6kk-12kk.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
pekezu
05.04.2010 04:16:09

-daali: Hei muuten, kuinka usein te vaihdatte kieliänne?

Riippuu kovasti. Osa kielistä kestää soittokuntoisina pidempään kuin toiset. Useimmiten tulee vaihdettua, kun entisten sointi alkaa olla huono. Eli vaihdellen 3-6kk. Tämä toki riippuu myös bassosta. Osa bassoista soi kirkkaammin, jolloin tulee vaihdettua harvemmin kieliä. Tumpumpisoundisissa taas vähän useammin.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
JudeJude
05.04.2010 11:14:54
JaS: Vaihdan kielet aina, kun on varaa. Eli aika harvoin.

Näin just. Riippuu myös, mitä soitinta tulee kulloinkin soitettua enemmän. Nyt on ollut presarissa jo puolisen vuotta Rotosoundit, eikä kirkkaus ole vielä kadonnut kun olen niin vähän sitä soittanut. Nauhattomassa voi huoletta olla hiotut kielet kunnes joku kieli katkeaa, siinä tykkään semmoisesta tumpusta saundista ettei tule niin stereotyyppistä nauhatonmeininkiä. Kontraan vaihdan kielet vuoden-parin välein, sekä siksi että ne on niin saakurin kalliita että siksi, että siinä ei osaa niin uusia kieliä kaivatakaan. Tumps-tumps!

-jude
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Nazareth
05.04.2010 14:17:06
JaS: Vaihdan kielet aina, kun on varaa. Eli aika harvoin. Yleensä ennen keikkarundeja tai äänityssessioita. Elixirit toisaalta on siitä mukavat, että ne kestää aika pitkään aika hyvällä saundilla. Taitaa kielten vaihtamisväli liikkua siinä 6kk-12kk.

Haa, pitääkin kokeilla Elixirejä ens kerralla. Tattis vinkistä.
Sitkeä rotta. Nää soi.
-daali
05.04.2010 19:31:58
Hah ihmettelinki ku rupee vähän paskalta kuulostamaa... on alkuperäset kielet meinaa bassossa kiinni :D:D ja vähän päälle 2 vuotias basso :D

pekezu: Riippuu kovasti. Osa kielistä kestää soittokuntoisina pidempään kuin toiset. Useimmiten tulee vaihdettua, kun entisten sointi alkaa olla huono. Eli vaihdellen 3-6kk. Tämä toki riippuu myös bassosta. Osa bassoista soi kirkkaammin, jolloin tulee vaihdettua harvemmin kieliä. Tumpumpisoundisissa taas vähän useammin.
Etvi
05.04.2010 20:03:35

JaS: Vaihdan kielet aina, kun on varaa. Eli aika harvoin. Yleensä ennen keikkarundeja tai äänityssessioita. Elixirit toisaalta on siitä mukavat, että ne kestää aika pitkään aika hyvällä saundilla. Taitaa kielten vaihtamisväli liikkua siinä 6kk-12kk.

itselläni oli Elixirin setti kiinni Warwickissa ja kovasti olin niihin tyytyväinen. Käyttöikä omalla soitollani oli tosin vain 6 kk. Pinnoitteet alkoivat irrota hilseilemällä ja soundikin meni sitä mukaa.
Mukava tuntuma ja hyvä sointi kannustaisi laittamaan Elixirit toistekin. Lyhyt käyttöikä tosin oli hiukan pettymys.
"We put the sex in dyslexia."
BassoSisko
05.04.2010 22:22:38
Noista ZOG:sta vielä.
Minkälainen se soittotuntuma on verrattuna tavallisiin kieliin?
Siis muutakin kuin se että E ja A on jäykempiä. Onko se raskaampaa vai kevyempää soittaa niillä jne..?
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
JaS
06.04.2010 00:50:43
Etvi: itselläni oli Elixirin setti kiinni Warwickissa ja kovasti olin niihin tyytyväinen. Käyttöikä omalla soitollani oli tosin vain 6 kk. Pinnoitteet alkoivat irrota hilseilemällä ja soundikin meni sitä mukaa.
Mukava tuntuma ja hyvä sointi kannustaisi laittamaan Elixirit toistekin. Lyhyt käyttöikä tosin oli hiukan pettymys.

Jaa lyhyt käyttöikä? Saundin puolesta mun mielestä taas kaikissa muissa kielissä on lyhyt käyttöikä. Eihän ne rispaannu sillä tavalla, mutta melkein parin kuukauden soiton jälkeen taviskielet tuppaa kuolemaan, toiset jopa aiemmin. Tietysti jos tykkää sellasesta tumppusaundista, niin mikäs siinä. Mun mielestä vaan uudet ja tonesta yläpäät pois saundaa paremmalta, ku vanhat kielet. Jotenkii uusissa kielissä tuppaa botnetkin soimaan paremmin.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
J.Nikkanen
06.04.2010 09:28:08
BassoSisko: Noista ZOG:sta vielä.
Siis muutakin kuin se että E ja A on jäykempiä. Onko se raskaampaa vai kevyempää soittaa niillä jne..?

Ei nää tsokit nyt niiin superkummalliset ole, mutta erottuvat kuitenkin ainakin minulla edukseen. Jämäkkyys kielissä kyllä auttaa, mutta enpä ole laittanut merkille että olisivat mitenkään jäykempiä otelaudalla. Vasen käsi poukkoilee otelaudalla ihan yhtä huonosti kuin ennenkin ilman sen suurempaa väsymistä.

Tuntuma ZOGeissa vaan sopii mulle, tykkään siitä jämäkkyydestä. Jotain samaa siinä tatsissa on kuin esim DR Lo-Ridereissä, jotka on OK kielet kanssa. DR 050-110 setti oli mulla aiemmin tossa toisessa bajossa kiinni.
Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
ninokoo
06.04.2010 11:23:57
Ehkä se kovempi jäykkyys tuntuu enemmän oikealle kädelle (näppäilykädelle) kuin otelautakädelle. Mielestäni helpompi soittaa vähän jämäkämmillä kielillä, saa vähän tymäkämmän tatsin ja paremman kontrollin. Otelaudallakin tuntui sormet takertuvan kieliin kun jouduin löysemmillä kielillä soittamaan välillä.

Edellistä puhujaa komppaan vielä siinä että ei se ero mikään mieltäräjäyttävä ole kuten itse herra Zachary sen haluaa kuulostavan. Kuitenkin ne pienet erot tekevät aika paljon ainakin itselleni.
Lines on my face are getting clearer - and I say goodbye - to my hopes and dreams
pekezu
06.04.2010 12:47:04 (muokattu 06.04.2010 12:47:23)

BassoSisko: Noista ZOG:sta vielä.

Kandee selailla tonne pari sivua taaemmas, jossa on Jukin mittaamat paksuudet noille kielille. A, D ja G ovat ainakin mun aiemmin käyttämiä settejä ohuempia, kun taas E on tyrnisti paksumpi. Joka on oikeasti jees, koska nyt mä tajuan mitä Zachary haki tuolla tulenpaloisella sivustollaan.

Eli suurin ero on E-kielessä, jossa muutos on positiivinen. Sitä se on myös ylemmillä kielillä, joiden sointi on nyt jotenkin luonnollisempi. Plekulla en saanut samanlaista tuntumaa kuin vanhoihin setteihin, mutta toisaalta veikkaan olevan ennemmin tottumiskysymys.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
Jamzku
07.04.2010 16:28:15
Itsellänikin on nyt Zog-tyyppinen setti kiinni bassossa ja olen varsin tyytyväinen siihen. Settinä on GHS:n kielistä kasattu 45-60-85-125. Nyt E-kieli on ehkä pykälän liiankin paksu, mutta kun ei sitä 120-paksuista vaan löytynyt paikallisista musaliikkeistä. Kyllä se vaan soi paljon jytäkämmin nyt kuin ennen. Bassona on Yamaha BB414,
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
BassoSisko
07.04.2010 17:55:38
Joo siis, tarkoittanet alla olevaa?
G - 0.041"
D - 0.057"
A - 0.083"
E - 0,122"

Mutta jos ymmärsin oikein tuon vihaisen hepun sivustosta (vai oliko se D'aggarion sivusto), niin pitäisi mitata basson kaula, valita kielimerkkia ja sitten niiden perusteella laskeskella sitä ja tätä ja ARGH!

Aion kyllä kokeilla zogeja, mutta taitanee kestää hetken ennenkuin tulee suoritettua nuo matemaattiset tehtävät. Vai onko tuo kielipaksuussetti sellainen jonka voin vain heittää presision ja jazz bassoon suoraan?
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
don_D.o.e.
07.04.2010 19:12:17

mistäs löytyisi 5-setti flattejä 35" skaalalla ... mielellään 45-60-85-105-130?
linkkejä, vinkkejä etc etc...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)