Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ibanez SV 5470 F mikit
1 2
Hellureiii
01.03.2010 23:36:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuommonen otsikon mukainen kitara lähti tilaukseen ja ajattelin kysäistä, että onko kellään tietoa noista tuon kitaran mikeistä. Itselleni ne ovat tuntemattomat, mutta netistä löytyi tietoa, että niillä hoitaa monenlasen musiikin ja jopa metallinkin. Ja itse pääasiassa sitä soitankin. Sen kaiken tavallisen käytännön tiedon noista mikeistä ja niiden puolittamisista ym tiedän Ibanezin sivujen kautta, mutta tarkoitan nyt enemmänkin sitä soundipuolta.
 
Tuo tilaamani kitara taitaa olla mallia 09 eli jos tämän vuoden malliin eivät mikit ole vaihtuneet, niin siinä pitäisi olla tallamikkinä TRUE-DUO BLAST 2-humbuckeri ja keskellä SHORT TRACER -singlecoil sekä kaulamikkinä TRUE-DUO BLAST 1-humbuckeri.
 
Kitara siis miellytti minua kaikin tavoin muutenkin ja en siis ostanut sitä mikkien vuoksi, mutta kiinnostaisi tietää, että pärjäävätkö nuo mikit esimerkiksi niille seymour duncanin mikeille joita käytetään raskaammassa soitossa?
 
En juurikaan noista ole tietoa löytänyt, mutta kai tuon hintaisessa kitarassa pitäisi kuitenkin olla jo aika hyvät mikit joka tapauksessa?
 
Krice
02.03.2010 00:21:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellureiii: mutta kai tuon hintaisessa kitarassa pitäisi kuitenkin olla jo aika hyvät mikit joka tapauksessa?
 
Riippuu hyvin pitkälle siitä mitä itse pitää hyvänä. Yleinen mielipide tuntuu olevan, että Ibanezin mikit on huonoja, mutta ainakin INF3 ja 4 ovat omasta mielestäni tarpeeksi hyvät, että niitä ei tarvitse vaihtaa parempiin.
 
Hellureiii
02.03.2010 01:27:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Riippuu hyvin pitkälle siitä mitä itse pitää hyvänä. Yleinen mielipide tuntuu olevan, että Ibanezin mikit on huonoja, mutta ainakin INF3 ja 4 ovat omasta mielestäni tarpeeksi hyvät, että niitä ei tarvitse vaihtaa parempiin.
 
Niin ja tietysti se vaikuttaa asiaan, että mikä kenestäkin kuulostaa hyvältä. Ajattelin myös sitä, että vastaako nuo laadultaan mitä muita merkkejä, eli myös hieman sitä puolta haluaisin tietää, että minkä arvoiset nuo mikit ovat jos nyt vaikka ihan esimerkkinä kävisi niin, että haluaisi ne myydä ja ostaa tilalle uudet.
 
Ja että mihin noita voisi verrata, jos vaikka ajatellaan jotain muiden mikkivalmistajien malleja, niin minkä tyyppiset nuo ovat.
 
Pluto
02.03.2010 08:30:18 (muokattu 02.03.2010 08:31:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellänihän on tuo samainen kitara samoilla mikeillä. Kitara on hyvä, talla näppärä ja virittimet nerokkaat (Steinbergit, jotka katkaisevat kielen ilman mitään työkaluja).
 
Mutta mikit eivät kyllä ole parhaat mahdolliset. Jos nyt olen oikein nuo True-Duot ymmärtänyt, niin niissä on kolme kelaa: kaksi vierekkäistä, jotka ovat päällä humbucker-moodissa. Lisäksi toinen humpparin keloista on itse asiassa stacked single coil, jolloin mikin puolitettaessakin pitäisi saada surinatonta soundia aikaiseksi.
 
Valitettavasti tämä ei kuitenkaan toimi käytännössä. Kitara hurisee aika tavalla jo pelkkää humbuckeria käytettäessä. Tosin jollain foorumilla epäiltäisiin, että kyse voisi olla huonosta elektroniikasta, mene ja tiedä. Suojausteippiä sieltä ainakin löytyy, mutta piuhasotku konehuoneessa on kieltämättä melkoinen.
 
Soundikin noissa on varsin ohut, sellainen aika mitäänsanomaton. Ei sinänsä huono tai ärsyttävä, muttei kovin tukevakaan. Itse olen vaihtoa suunnitellut, kunhan saisi aikaiseksi. Soitin kun on muuten kelpo yleiskitara.
 
Dillon, you son of a bitch!
P-man
02.03.2010 09:47:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellureiii: Niin ja tietysti se vaikuttaa asiaan, että mikä kenestäkin kuulostaa hyvältä. Ajattelin myös sitä, että vastaako nuo laadultaan mitä muita merkkejä, eli myös hieman sitä puolta haluaisin tietää, että minkä arvoiset nuo mikit ovat jos nyt vaikka ihan esimerkkinä kävisi niin, että haluaisi ne myydä ja ostaa tilalle uudet.
 
Ja että mihin noita voisi verrata, jos vaikka ajatellaan jotain muiden mikkivalmistajien malleja, niin minkä tyyppiset nuo ovat.

 
Valitettava tosiasia on, et ne ei ole juuri minkään arvoiset. Dimarzio/IBZ mikistä voi sen 30e pyytää, vaikka ne on jo ihan hyvät mikit.
 
Hellureiii
02.03.2010 13:02:32 (muokattu 02.03.2010 13:04:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos :)
 
Täytynee itse vielä kuulostella miltä ne vaikuttavat, mutta voipi olla, että jossain vaiheessa lähtee vaihtoon.
 
Noita merkkejä/malleja nyt vaan on niin älyttömän paljon jokaisella valmistajalla, että vaikea noista on saada tolkkua, että mikä niistä nyt mihinkin musiikkiin olis hyvä. Lopulta se kai noissa on mielipide ero, että kuka tykkää mistäkin. Mutta Jos otetaan esimerkki, että niissä LTD-kitaroissa joissa on duncanit, niin ne ovat muistaakseni 59/JB mikit. Niin ovatko ne nyt sitten ne rankimmat duncanit jos ei niitä blackout metal-mikkejä oteta lukuun?
 
Niin ja ylipäätänsä jos siihen laittaa vaikka kaksi humbuckeria raskaampaa melodista metallia varten, oli ne nyt sitten mitkä hyvänsä, niin minkälainen siihen singlecoiliin kannattaa vaihtaa. Ei ole ollut aiemmissa kitaroissa yksikelaista joten ei ole tarvinnut koskaan niistä miettiä tuota raskaamman puolen juttua.
 
Esimerkkinä jos laitetaan duncanin 59/jb humbuckerit tai emg:n vaikka tuo yleinen 81-85, niin mitä tuohon keskelle?
 
Ja vielä olisi yksi pyyntö, niin jos tiedätte, niin kertokaa mitä eroja on EMG:n 60:sellä ja 89:llä verrattuna noihin 81-85:siin. Kun jotkut sanoo toisen puolesta ja toiset taas toisen, niin mitä varsinaista eroa niillä on.
 
Kiitos taas paljon jos jaksattu vastailla näihin loputtomiin kysymyksiini, mutta en vain jaksaisi lähteä liikkeeseen kyselemään tyhmiä :D
 
TTV
02.03.2010 14:33:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa vaihtaa vain se mikki jota käyttää ja joka oikeasti tarvitsee muutoksen. Jos soitat metallia, luulen että JB tallaan on riittävä muutos. Jos muiden mikken käyttö lisääntyy ja saundissa on puutteita, niin sitten päivität ne. Kaikkia on turha vaihtaa pelkän vaihtamisen ilosta.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
Pluto
02.03.2010 15:40:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on kuitenkin loppupeleissä rakenteeltaan ohut ja soundiltaan kirkkaanpuoleinen kitara. Siksi en JB:tä välttämättä tallaan laittaisi. Itse olen miettinyt Duncan Customia, jossa pitäisi olla hitusen hellempi yläpää.
 
Siihen keskelle kannattaa miettiä mikki käyttötarkoituksen mukaan. Jos et halua äänen heikkenevän kovasti humppareihin verrattuna, kannattaa siiehn miettiä jotain kuumahkoa tapausta, kuten vaikka Dimarzion Cruiseria.
 
Dillon, you son of a bitch!
Hellureiii
03.03.2010 00:49:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pluto: Itsellänihän on tuo samainen kitara samoilla mikeillä. Kitara on hyvä, talla näppärä ja virittimet nerokkaat (Steinbergit, jotka katkaisevat kielen ilman mitään työkaluja).
 
Mutta mikit eivät kyllä ole parhaat mahdolliset. Jos nyt olen oikein nuo True-Duot ymmärtänyt, niin niissä on kolme kelaa: kaksi vierekkäistä, jotka ovat päällä humbucker-moodissa. Lisäksi toinen humpparin keloista on itse asiassa stacked single coil, jolloin mikin puolitettaessakin pitäisi saada surinatonta soundia aikaiseksi.
 
Valitettavasti tämä ei kuitenkaan toimi käytännössä. Kitara hurisee aika tavalla jo pelkkää humbuckeria käytettäessä. Tosin jollain foorumilla epäiltäisiin, että kyse voisi olla huonosta elektroniikasta, mene ja tiedä. Suojausteippiä sieltä ainakin löytyy, mutta piuhasotku konehuoneessa on kieltämättä melkoinen.
 
Soundikin noissa on varsin ohut, sellainen aika mitäänsanomaton. Ei sinänsä huono tai ärsyttävä, muttei kovin tukevakaan. Itse olen vaihtoa suunnitellut, kunhan saisi aikaiseksi. Soitin kun on muuten kelpo yleiskitara.

 
Kitara tulikin tänään ja se onkin todella kevyt :) Tuntuu kyllä miellyttävältä soittaa painaviin kitaroihin verrattuna kun oma selkä on joka päivä kipeä sekä niskat jumissa. Ja ohut kaula ja kaikki muukin viimeistely on kyllä erinomaista työtä. Mikeistä en vielä kunnolla ole saanut mitään irti kun ei ole vielä uutta vahvistinta. Transistori on liikkeessä myynnissä ja nykyinen treenausvahvistin on tuommoinen c-kasettidekillä varustettu vahvistin jonka kautta voi soittaa ja laulaa, mutta jo pelkästään sen kautta muuttui soitto paljon paremman kuuloiseksi kun vertaa siihen kun soitin huonommalla kitaralla sen läpi. Joten on tuossa ainakin rutkasti paremmat mikit kun halvoissa peruskitaroissa (perus passiivimikit) joita minulla on tähän asti ollut :)
 
Voin vain kuvitella miltä tuo kuulostaa putkivahvistimen läpi ja mahdollisesti ehkä jossain vaiheessa uusien mikkien kanssa :)
 
En ole itse avannut tuota koppaa, mutta onko siellä tilaa paristoille jos esimerkiksi päätyisi aktiivimikkeihin tulevaisuudessa? Jotenkin tuntuu, että passiivit hankin, mutta eihän sitä voi olla vielä aivan varma :)
 
Hellureiii
03.03.2010 00:51:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Kannattaa vaihtaa vain se mikki jota käyttää ja joka oikeasti tarvitsee muutoksen. Jos soitat metallia, luulen että JB tallaan on riittävä muutos. Jos muiden mikken käyttö lisääntyy ja saundissa on puutteita, niin sitten päivität ne. Kaikkia on turha vaihtaa pelkän vaihtamisen ilosta.
 
Niin ja periaatteessa tuossakin on hyvä syy pitää mikit passiiveissa, niin voi pitää vanhatkin toiminnassa jos vaihtaa pikkuhiljalleen tai vaan yhden.
 
Hellureiii
03.03.2010 00:52:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P-man: Valitettava tosiasia on, et ne ei ole juuri minkään arvoiset. Dimarzio/IBZ mikistä voi sen 30e pyytää, vaikka ne on jo ihan hyvät mikit.
 
Noiden kanssa melkein paras vaihtoehto jälleenmyynnille on se, että jos joku nimenomaan haluaa True Duo-mikit, koska eihä niitä taida erikseen liikkeestä saada? Tai ei ole vielä omaan silmään sattunut...
 
Kontiak
03.03.2010 01:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellureiii: Ja vielä olisi yksi pyyntö, niin jos tiedätte, niin kertokaa mitä eroja on EMG:n 60:sellä ja 89:llä verrattuna noihin 81-85:siin. Kun jotkut sanoo toisen puolesta ja toiset taas toisen, niin mitä varsinaista eroa niillä on.
 
89 on ainakin 85 puolitusmahdollisuudella.
 
Hellureiii
04.03.2010 20:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja eikös nuo Seymour Duncanin JB ja 59 ole puolitettavia? Ainankin youtubesta löytyi clippi jossa väitettiin niin.
 
Jos ne ovat niin silloinhan ne olisi tuohon kitaraan aika hyvä vaihtoehto koska pidän muutenkin niiden äänestä.
 
Jos nyt olettas et hankkis ne, niin minkä sit ois niiden kanssa hyvä siihen keskelle?
 
Hellureiii
04.03.2010 20:57:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensäkin vaikka nuo duncanit, niin mitkä kaikki niistä puolittuu ja mistä sen tietää? vai puolittuuko kaikki noista passiiveista?
 
TTV
04.03.2010 21:05:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellureiii: Yleensäkin vaikka nuo duncanit, niin mitkä kaikki niistä puolittuu ja mistä sen tietää? vai puolittuuko kaikki noista passiiveista?
 
Jos se on 4-johtiminen, niin silloin se on puolitettavissa. Jotkut vanhat 3-johtimiset ovat myös puolitettavia. Duncanin sivuilta näet kunkin mikin johdinmäärän: 4 johdinta tarkoittaa että kaikki käämipäät on vapaasti kytkettävissäsi.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
Hellureiii
05.03.2010 13:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Jos se on 4-johtiminen, niin silloin se on puolitettavissa. Jotkut vanhat 3-johtimiset ovat myös puolitettavia. Duncanin sivuilta näet kunkin mikin johdinmäärän: 4 johdinta tarkoittaa että kaikki käämipäät on vapaasti kytkettävissäsi.
 
No mie vähän mietinkin, että mitä eroa niillä kun toisissa on enemmän johtoja :) No nyt taas vähän helpottaa kun noita kattelee :)
 
Hellureiii
05.03.2010 19:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites noi yksikelaiset mikit, kun tuossa kitarassa sitä voi yhdistellä muiden kanssa, niin pitääkö siinäkin olla tuo neljä?
 
TTV
05.03.2010 20:15:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellureiii: Mites noi yksikelaiset mikit, kun tuossa kitarassa sitä voi yhdistellä muiden kanssa, niin pitääkö siinäkin olla tuo neljä?
 
Ei tarvi, se single-coil kytkeytyy niihin muihin ihan normaalisti. Eihän niissä nelijohtimisissakaan ole kuin yksi ehjä virtatie aktiivisena kerrallaan.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
Hellureiii
06.03.2010 20:02:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Ei tarvi, se single-coil kytkeytyy niihin muihin ihan normaalisti. Eihän niissä nelijohtimisissakaan ole kuin yksi ehjä virtatie aktiivisena kerrallaan.
 
Ok, kiitos :)
 
Jos nyt menis ja vaihtais jossain vaiheessa nuo, niin onko niiden asentaminen kuinka hankalaa jos hankkii nuo moni johtoiset? Itelläni ei ole mikkien vaihdosta kokemusta omien käsien kautta ollenkaan.
 
Aiempaan kitaraani tallamikki vaihdettiin ja sekin hoidettiin liikkeessä, mutta maksoi 40 euroa ja piti vielä kielet ostaa uudet kun leikkasivat keskeltä vaan poikki vanhat vaikka olivat melko uudet. Niin tuon mukaan noiden johtohässäköiden kanssa niin se pelkkä vaihto maksaa varmaan 200 euroa ja mikit päälle :D
 
Tosin se firma on nykyään konkassa nyt ja vaikkei olisikaan niin en sinne veisi :D Että mielelläni itse vaihtaisin jos vain olisin varma, että homma hoituu hyvällä jäljellä :)
 
Ilmeisesti kolvin laatu pitää kuitenkin olla tarkkuus työhön varten ja mahdollisimman pieni.
 
TTV
06.03.2010 21:52:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos se kolvin kärki on 1-3mm niin mahtuu hyvin ahtaaseenkin tilaan. Joku 25W riittää vallan hyvin. Kannattaa kokeilla itse sitä vaihtoa, ei se todellakaan ole vaikeaa. Kytkentäohjeet tulee mikin mukana tai sitten ne löytyy valmistajan sivuilta. Älä katkaise johdinta turhaan, kuori vaan piuhan päät että saat kytkennän tehtyä. Kierrä loppu piuha kytkentätilaan, niin siinä riittää pituutta useampaankin kokeiluun.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «