Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mad Professor Sweet Honey Overdrive
1 2 3 4
Midrange
01.03.2010 17:32:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelin muutamia demoja tuosta ja vaikuttaa erittäin hyvältä spedulta joka on pakko saada.
 
Kysymys kuuluukin, onko jollain piirrustukset tuohon tai tietää mistä sellaiset voisi saada jotta voisin rakentaa oman kloonini tuosta? little green wonderin piirrustuksethan ovat jo saatavilla netistä niin ehkä tuostakin on joku jo piirtänyt semmoiset?
 
Vissiin nuo MP:n spedut on sisältä täynnä hartsinpaskaa jottei komponenttien arvoista saa selvää pedaalia avatessa?
 
Ps. Elä välitä kirjoitusvirheistä. En oo korjaamassa
Jungleman
01.03.2010 19:40:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa-a, jos tuo kerran on pakko saada, mikset osta kaupasta ihan aitoa? Ei pitäisi olla mitenkään mahdottoman vaikea löytää hyllystä. Samalla tuet kotimaista efektipedaalituotantoa.
 
Tai kun ilmeisesti asut Tampereella, mikset mene pyytämään skeemoja suoraan Mad Professor Amplificationin pääkallonpaikalta? Ilahtuvat aivan taatusti.
 
Kyllä minäkin rakentelen pedaaleja omiin tarpeisiini, ei siinä mitään. Esimerkiksi klooneja fuzzeista, joita ei ole löytynyt kauppojen hyllyiltä vuosiin, ellei vuosikymmeniinkään. Saatan yhtä lailla käyttää rakenteluni apuna netissä avoimesti saatavia skeemoja, jopa tilailla kaupallisesti saatavilla olevia piirilevyjä efekteihin joiden alkuperäinen tuotanto on jo ajat sitten lakannut.
 
Mainittakoon vielä: minulla ei ole mitään tekemistä Mad Professor Amplificationin tai heidän tuotteidensa kanssa. Omistan Tiny Orange Phaserin, todennäköisesti ostan jonain päivänä muutaman muunkin ko. firman pedaalin. Koska pidän niiden soundista JA koska haluan tukea kotimaista laatutuotantoa.
 
Ugh.
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Midrange
01.03.2010 21:22:01 (muokattu 01.03.2010 21:24:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jungleman: Jaa-a, jos tuo kerran on pakko saada, mikset osta kaupasta ihan aitoa? Ei pitäisi olla mitenkään mahdottoman vaikea löytää hyllystä. Samalla tuet kotimaista efektipedaalituotantoa.
 
Tai kun ilmeisesti asut Tampereella, mikset mene pyytämään skeemoja suoraan Mad Professor Amplificationin pääkallonpaikalta? Ilahtuvat aivan taatusti.
 
Kyllä minäkin rakentelen pedaaleja omiin tarpeisiini, ei siinä mitään. Esimerkiksi klooneja fuzzeista, joita ei ole löytynyt kauppojen hyllyiltä vuosiin, ellei vuosikymmeniinkään. Saatan yhtä lailla käyttää rakenteluni apuna netissä avoimesti saatavia skeemoja, jopa tilailla kaupallisesti saatavilla olevia piirilevyjä efekteihin joiden alkuperäinen tuotanto on jo ajat sitten lakannut.
 
Mainittakoon vielä: minulla ei ole mitään tekemistä Mad Professor Amplificationin tai heidän tuotteidensa kanssa. Omistan Tiny Orange Phaserin, todennäköisesti ostan jonain päivänä muutaman muunkin ko. firman pedaalin. Koska pidän niiden soundista JA koska haluan tukea kotimaista laatutuotantoa.
 
Ugh.

 
Kyllähän monia efektejä joita löytyy ihan hyllystäkin rakennellaan itse, ja mikä parasta, niitä voi aina helpommin modifioida. Behringer ja HB tekevät lukuisia efektejä jotka ovat suoria kopioita tälläkin hetkellä myynnissä olevista speduista. Niin se vain menee.
 
Sille en mahda mitään jos tämä on jotenkin sinulta pois
 
Ps. Elä välitä kirjoitusvirheistä. En oo korjaamassa
Imper
02.03.2010 01:22:11 (muokattu 02.03.2010 01:22:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Kyllähän monia efektejä joita löytyy ihan hyllystäkin rakennellaan itse, ja mikä parasta, niitä voi aina helpommin modifioida. Behringer ja HB tekevät lukuisia efektejä jotka ovat suoria kopioita tälläkin hetkellä myynnissä olevista speduista. Niin se vain menee.
 
Sille en mahda mitään jos tämä on jotenkin sinulta pois

 
Kerropas, että mistä myynnissä olevista malleista noi behkut ja HB:t tarkalleen ottaen ovat kopioita!?
 
Ei tämä ole meiltä pois, mutta MP:n jätkiltä se on suoraan pois. Tyypit on nähny paljon vaivaa kehittämällä oman, uuden mallin ja sitten sitä työtä vaan surutta muut haluaa käyttää ilmaiseksi.
 
Everyone is a per-son
Twinkle
02.03.2010 01:49:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: Kerropas, että mistä myynnissä olevista malleista noi behkut ja HB:t tarkalleen ottaen ovat kopioita!?
 
Onhan se enemmän sääntö kuin poikkeus että tuotekehittely perustuu kopiokoneeseen enemmän kuin oikeaan suunnitteluun. Esim. behringeriltä löytyy suoria kopioita tai jäljitelmiä pienillä muutoksilla (Esim. Vintage time machine = Electro Harmonix Memory man, V-tone GDI = Sansamp GT2 jne.), se on sitten kysymysmerkki että missä vaiheessa ne pienet layoutmuutokset oikeuttaa sanomaan tuotetta omaksi tekeleeksi, mikä tuskin on tässä threadissa käsittelemisen arvoista.
 
Ei tuo toiminta ole oikeutettua mutta ei se myöskään ole poikkeuksellista. Samaa harrastaa monet, niin pienet butiikit kuin isot kansainväliset firmatkin. Siltä ei säästy kukaan, onhan sillä eräällä nimettömäksi jäävällä butiikkivalmistajallakin 1:1 kopio Proco RATista, upotettuna epoksiin ja nelinkertaisella hintalapulla. Bisnes on harpannut valitettavaan suuntaan, osaltaan syynä on kitaristien konservatiivisuus ja toisaalta myös todellisen tuotekehittelyn vaikeus, mutta täysin originaaleja tuotteita on harvassa. Ja taas ollaan perimmäisten kysymyksien äärellä, että missä vaiheessa muunnelma tunnetusta piiristä (parempaan tai huonompaan suuntaan) on modaus ja sitten missä vaiheessa sitä voi todella sanoa omaksi tuotteeksi.
 
Midrange
02.03.2010 01:52:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: Kerropas, että mistä myynnissä olevista malleista noi behkut ja HB:t tarkalleen ottaen ovat kopioita!?
 
Ei tämä ole meiltä pois, mutta MP:n jätkiltä se on suoraan pois. Tyypit on nähny paljon vaivaa kehittämällä oman, uuden mallin ja sitten sitä työtä vaan surutta muut haluaa käyttää ilmaiseksi.

 
Noh, itellä löytyy Behkun Echo Machine, kopio Line kutosen Echo Parkista. Ja ohan noita muitakin, senkun etit netistä tietoa kun noin paljon rupesi kiinnostamaan.
 
Ja HB:n sustainer/compressor on identtinen kopio bossin vastaavasta...
 
MP ei ole itse kehittänyt tuota overdrivea vaan sen on suunnitellut BJF. Että kannattais sunkin ottaa hieman selvää asioista ennenkun tuut huuteleen tommosia.
 
Ps. Elä välitä kirjoitusvirheistä. En oo korjaamassa
Midrange
02.03.2010 01:56:26 (muokattu 02.03.2010 01:58:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twinkle:
Ei tuo toiminta ole oikeutettua mutta ei se myöskään ole poikkeuksellista. Samaa harrastaa monet, niin pienet butiikit kuin isot kansainväliset firmatkin. Siltä ei säästy kukaan, onhan sillä eräällä nimettömäksi jäävällä butiikkivalmistajallakin 1:1 kopio Proco RATista, upotettuna epoksiin ja nelinkertaisella hintalapulla. Bisnes on harpannut valitettavaan suuntaan, osaltaan syynä on kitaristien konservatiivisuus ja toisaalta myös todellisen tuotekehittelyn vaikeus, mutta täysin originaaleja tuotteita on harvassa. Ja taas ollaan perimmäisten kysymyksien äärellä, että missä vaiheessa muunnelma tunnetusta piiristä (parempaan tai huonompaan suuntaan) on modaus ja sitten missä vaiheessa sitä voi todella sanoa omaksi tuotteeksi.

 
Juuri näin. Ja tässä ei edes ole kysesssä mikään bisnes, vaan tehdä omaan tarpeeseen kyseinen pedaali ja modifioida sitä juuri omien mieltymysten mukaisesti. Se on hienoa että imper jaksaa moralisoida tässä, mut minua ei kiinnosta muuta kuin ne pedaalin komponentit ja piirrustukset.
 
Ps. Elä välitä kirjoitusvirheistä. En oo korjaamassa
Imper
02.03.2010 02:20:12 (muokattu 02.03.2010 02:25:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Noh, itellä löytyy Behkun Echo Machine, kopio Line kutosen Echo Parkista. Ja ohan noita muitakin, senkun etit netistä tietoa kun noin paljon rupesi kiinnostamaan.
 
Ja HB:n sustainer/compressor on identtinen kopio bossin vastaavasta...
 
MP ei ole itse kehittänyt tuota overdrivea vaan sen on suunnitellut BJF. Että kannattais sunkin ottaa hieman selvää asioista ennenkun tuut huuteleen tommosia.

 
Kyllä tiedän, että ne purkit on vähän saman näköisiä päälle päin, mutta eivät ne kytkennät silti ole identtisiä.
 
BJF nyt vaan sattuu olemaan pääosin samaa puljua ja samoja herroja rakentamassa kun Mad Professorilla. Kyllähän he omia kytkentöjään saavat uusiokäyttää eri pedaalin nimellä, mutta uusi ja vanha versio eivät käsittääkseni edes ole muutenkaan täysin samoja. Jos nyt vertasit tätä uutta Honey Beehen...
 
Tosiaan klooneja on paljonkin, mutta ei se nyt vaan ole kenellekään sallittua kopioida täysin toisen suunnittelema kytkentä kaikkia komponenttiarvoja myöten.
 
Eikä se RAT-kopiokaan ole mikään identtinen jos nyt Landgraffin MoDia Twinkle tarkoitit...
 
Ja sä se Midrange vaan hermostut kun et saa apua rikokseen!:) Tiedoksi vaan, että kyseisten pedaalien rakentajat lukevat myös tätä foorumia.
 
EDIT: Nii, ja kyllähän minä itekin rakentelen ja modailen noita purkkeja, eikä minulla ole mitään kytköksiä mihinkään kaupalliseen pedaalipuljuun. Joku moraali kai tossakin touhussa kuitenkin saa ja pitää olla?
 
Everyone is a per-son
Midrange
02.03.2010 02:34:09 (muokattu 02.03.2010 02:57:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper:
 
Ja sä se Midrange vaan hermostut kun et saa apua rikokseen!:) Tiedoksi vaan, että kyseisten pedaalien rakentajat lukevat myös tätä foorumia.

 
Ei jestas sentään. Kerro toki lisää. Ja laita mielellään ihan lakipykäliä joiden mukaan minä rikon lakia. Oon sopivasti duunissa joten kaikenlainen piristys on tarpeen.
 
Ja sitten kun saan tuon kloonini joskus vielä valmiiksi voin pistää sulle ihan pikaviestiäkin ja saat soittaa vaikka poliisit paikalle.
 
Ps. Elä välitä kirjoitusvirheistä. En oo korjaamassa
Twinkle
02.03.2010 02:36:39 (muokattu 02.03.2010 02:38:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: Kyllä tiedän, että ne purkit on saman näköisiä päälle päin, mutta eivät ne kytkennät ole identtisiä. Siinä on ero.
 
On, mikä tekee tästä erikoisluonteista. Kytkikset saattaa olla 1:1 tai niissä on tehty pieniä muutoksia layouttiin (esim. megainen vastus vaihdettu 330k ja 700k sarjakytkentään, kaksi 5nf konkkaa rinnakkain 10nf:n tilalla jne). Funktio on sama, mutta rakennetta on muutettu ihan pienillä muutoksilla että niin että lain pykälän mukaan se tuote ei enää todennäköisesti ole identtinen. Se menee jo moraalittoman piikkiin, koska silloin ei voida edes väittää ettei ne muka tiedä tekevänsä väärin ja yrittäisi sitä peittää.
 
Nämä ei siis liity noihin Mad Professoreihin mitenkään, kommentoin tuota teollista isoa pedaalien valmistusta.
 
Eikä se RAT-kopiokaan ole mikään identtinen jos nyt Landgraffin MoDia Twinkle tarkoitit...
 
En tarkoittanut, eri juttu. Landgraffiin en ole muuten perehtynyt kuin siten, että olen parin landgraff-modin sisältöä lukenut ja niitä en oikeen osaa kommentoida. Ainakin ne on rehellisesti modauksia.
 
Jucciz
02.03.2010 08:55:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Toi uusi Windows / Office / Photoshop / mikä tahansa vaikuttaa hyvältä. Kertokaas, mistä voin kopioida sen kun en haluais ostaa."
 
Mun mielestä on suht huolestuttavaa, että tommosta pyörittelee edes omassa päässään, mutta että vielä kehtaa tulla julkiselle keskustelufoorumille ääneen kysymään jotain näin urpoa.. ei morjens.
 
Klapp
02.03.2010 09:01:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks täällä ollu joku sääntö (ja eiks semmonen oo ihan kaikilla muillakin keskustelupalstoilla, ihan lakipykälän puolesta), että lakia rikkovasta toiminnasta ei tälleen kysellen oikeen parane keskustella?
 
Midrangella on työssään epäilemättä aikaa etsiä myös se pykälä, jota rikkoo, itsellä on nytkin kiire sellaiseen työhön, jossa tälle ei ole aikaa, pahoittelen.
 
Mutta, jos kysyä soppii, minkä puun varjossa Midrange on kasvanut, ettei tähän tekijänoikeuskeskustelun leimaamaan aikakauteen ole vielä sisäänajettu? Eri asia olisi, jos ketjussa käytäisiin keskustelua siitä, onko laki aiheellinen tahi ei, mutta nythän näin ei ole. Laki sivuutettiin. Okei, ehkei "tekijänoikeus" -nimellä lakia löydy materiaalisen maailman sokkeloista, mutta rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat.
 
Ja ne perhanat meni vielä upottamaan sen laatikon johonkin epoksitöhnään! Mitä oikein ajattelivat, idiootit!
 
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
Hotlicks
02.03.2010 09:07:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi ei ehkä oo ihan niin yksinkertainen juttu noin niinku lakiteknisesti, jos vertaa laittomaan lataamiseen. Silti voi miettiä onkuo tuo moraalisesti oikein. Toki omaan käyttöön tekeminen on hiukka eri juttu kuin myyntiin, mutta tyylillä voi senkin hoitaa. Tossa alla hiukan juttua aiheesta.
 
http://www.muzique.com/clones.htm
 
Enemmän ärsyttää aloittajan "Näin se vaan menee..." -asenne koko hommaa kohtaan, joka muistuttaa kovasti tota piraattipuolueen "Pitäis laillistaa, ku kaikki kuitenki lataa"-meinkinkiä.
 
Monet (minä myös) tosiaan rakentelee noita klooneja itselleen, mutta eivät silti huutele aiheesta suureen ääneen ja vaadi uusia kytkiksiä heti mulle kaikki ny. Aloittajakin varmasti löytää tuon skeeman ihan itse, jos se on olemassa.
 
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
SirElwood
02.03.2010 09:30:36 (muokattu 02.03.2010 09:35:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla meni nyt jotenkin ohi että kuka tässä on tekemässä ja minkälaista rikosta? Mieleeni muistuu kaksi tapausta jolloin tästä pedaalien kopioimisesta on syntynyt isompaa kohtua. Ensimmäinen oli joskus vuosia sitten kun fulltone "vahingossa" teki Jack Ormanin boosterin. Ratkaisu: fulltone maksoi Ormanille summan "X". Toinen kerta on viimevuodelta kun danelectro kopioi Paul Cochranen timmyn. Tässä hommassa ei edes raha liikkunut, vaan dano teki uuden version tästä transparent overdrivestä. Dano oli kopsinut muitakin, en vaan oikein muista miten ne meni... Ainakin CF-1 fuzz on frantonen peach fuzz.
 
Maailma on täynnä etenkin tubescreamer ja rat tyyppisiä pedaaleita. Niin pieniltä kuin isoiltakin firmoilta, ennemmän tai vähemmän modattuna. Ei oo reiluu mutta "voi voi". Herääkin kysymys, miksi ibanez tai proco ei ole "goopannut" (sotkenut epoksilla) omia laitteitaan, mutta ne pikkupajojen kopiot ovat sitä mönjää täynnä? Ainiin... se oli se "ihan on oma disaini, mistään en oo kopioinut" juttu.

Ja se vielä että pedaalin (tai jonkin muun elektronisen laitteen) rakentaminen omaan käyttöön ei ole koskaan laitonta. Joissain tapauksissa raja tulee vastaan jos niitä alkaa myymään, mutta ei efektipedaaleissa. iPodit ja kännykät sunmuut sitten erikseen, niitä vaan ei jokajamppa himassa kopioi. Kysymys efektipedaalien rakentamisesta on ennenkaikkea moraalinen, ei lakitekninen.
 
E: Lukekaa tuo Hotlicks:n laittama linkki.
 
GrooverMan
02.03.2010 10:28:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys efektipedaalien rakentamisesta on ennenkaikkea moraalinen, ei lakitekninen.
 
Nimenomaan. Jos asian moraalinen puoli ei aukea, niin kelataanpa asiaa näin päin:
 
Jos Midrange perustaisi itse pienen boutique-pedaaleita valmistavan firman (ts. olisi ainakin osa hänen elinkeinoaan) ja näkisi keskustelupalstalla jonkun kyselevän valmistamansa pedaalin skemoja ja joku ne vielä hänelle antaisi, mikä olisi fiilis? Kiva että pojilla on harrasteita?
 
"I'd say it's a solid top but then again I don't know the difference" - anonymous, Harmony-Central
Imper
02.03.2010 10:38:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, ehkä tässä ainakin itseä alkoi ärsyttämään toi aloittajan asenne, ja kun kyse oli vielä pienen kotimaisen pajan pedaalien kopioinnista niin...
 
Everyone is a per-son
Mike Stand
02.03.2010 10:53:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Mulla meni nyt jotenkin ohi että kuka tässä on tekemässä ja minkälaista rikosta? Mieleeni muistuu kaksi tapausta jolloin tästä pedaalien kopioimisesta on syntynyt isompaa kohtua. Ensimmäinen oli joskus vuosia sitten kun fulltone "vahingossa" teki Jack Ormanin boosterin. Ratkaisu: fulltone maksoi Ormanille summan "X". Toinen kerta on viimevuodelta kun danelectro kopioi Paul Cochranen timmyn. Tässä hommassa ei edes raha liikkunut, vaan dano teki uuden version tästä transparent overdrivestä. Dano oli kopsinut muitakin, en vaan oikein muista miten ne meni... Ainakin CF-1 fuzz on frantonen peach fuzz.
 
Maailma on täynnä etenkin tubescreamer ja rat tyyppisiä pedaaleita. Niin pieniltä kuin isoiltakin firmoilta, ennemmän tai vähemmän modattuna. Ei oo reiluu mutta "voi voi". Herääkin kysymys, miksi ibanez tai proco ei ole "goopannut" (sotkenut epoksilla) omia laitteitaan, mutta ne pikkupajojen kopiot ovat sitä mönjää täynnä? Ainiin... se oli se "ihan on oma disaini, mistään en oo kopioinut" juttu.

Ja se vielä että pedaalin (tai jonkin muun elektronisen laitteen) rakentaminen omaan käyttöön ei ole koskaan laitonta. Joissain tapauksissa raja tulee vastaan jos niitä alkaa myymään, mutta ei efektipedaaleissa. iPodit ja kännykät sunmuut sitten erikseen, niitä vaan ei jokajamppa himassa kopioi. Kysymys efektipedaalien rakentamisesta on ennenkaikkea moraalinen, ei lakitekninen.
 
E: Lukekaa tuo Hotlicks:n laittama linkki.

 
Moralisointi saa helposti mittasuhteet, jossa "kärpästä ammutaan tykillä". Kun harrastelijan taidoilla ja työkaluilla valmistetaan "kloonipedaali" omaan käyttöön, ollaan kaukana siitä teollisesta kopiotuotannosta, joka kuitenkin tunnutaan hyväksyvän näissäkin piireissä. Vai onko kenellekään tullut syyllisyydentunnetta käyttäessä esim. ToadWorksin Texas Flood 808:a tai vaikkapa Excalibur TS-4558 säröpedaaleita alkuperäisen Ibanez TS-808:n sijaan?
 
Itsekin olen miettinyt sitä, miksi pienet "putiikkipedaalivalmistajat" suojaavat kytkentänsä niin huolellisesti, että niiden korjaaminenkin on useimmiten täysin mahdotonta? Yleisesti oletetaan, että putiikkivalmistaja haluavat estää tuotteittensa kopioinnin, mutta alan keskustelupalstoja seuraavana syy voi todella ollakin se, että halutaan peittää "oman tuotteen" olevan joko suora kopio tai pienin modauksin tehty klooni jostakin toisesta pedaalista.
 
Pitkäaikaisena elektroniikkaharrastajana olen myös syyllistynyt "rikokseen", eli valmistanut omaan käyttööni "klooneja" kaupallisista tuotteista. Jo 80-luvun alkupuolella tein "backupin" omasta alkuperäisestä Ibanez TS-808:sta. Molemmat laitteet ovat edelleenkin minulla, mutta tuo "klooni" on se, mitä käytän pedaalilaudassani. Syyllisyyttä "kloonaamisesta" en kuitenkaan tunne, sillä omatekemäni pedaali poikkeaa merkittävästi alkuperäisestä sekä sisäisesti että ulkoisesti.
 
Tuntuu jotenkin siltä, että tässä asiassa tulee eniten moralisointia niiltä, jotka eivät ole itse koskaan tutustuneet elektroniikkaan saati harrastaneet sitä, ja näinollen olettavat, että esim. pedaalit ovat itsetehtyinä ilmaisia. Kuitenkin on niin, että sen mitä laitevalmistajat ja myyjät ovat menettäneet kun olen itse rakentanut muutamat purkkini, ovat komponettivalmistajat, -maahantuojat ja -jälleenmyyjät varmastikin tienanneet.
 
Parempi susi kukassa, kuin kusi sukassa.
Krice
02.03.2010 10:55:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Jos asian moraalinen puoli ei aukea, niin kelataanpa asiaa näin päin:
 
Ainoa moraaliton osapuoli on Mad Prof, joka rahastaa surutta mielikuvilla, joita harrastajat ovat luoneet kalliimmista pedaaleista. Tosin ei ole ihan pakko tuhlata 300+ euroa yhteen pedaaliin jos ei välttämättä halua. 100-150 eurolla saa varmasti toiminnaltaan ihan samantyyppisiä overdrive-pedaaleita.
 
GrooverMan
02.03.2010 11:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ainoa moraaliton osapuoli on Mad Prof, joka rahastaa surutta mielikuvilla, joita harrastajat ovat luoneet kalliimmista pedaaleista. Tosin ei ole ihan pakko tuhlata 300+ euroa yhteen pedaaliin jos ei välttämättä halua. 100-150 eurolla saa varmasti toiminnaltaan ihan samantyyppisiä overdrive-pedaaleita.
 
Mä en maksais noista pedaaleista mitä niistä pyydetään, mutta jos toi otetaan perusteluksi, voi myös perustella esim. jonkin levyn laittoman latauksen sillä, ettei koe levyä pyyntihinnan arvoiseksi.
 
En osaa sanoa onko Mad Professorin toiminta moraalitonta, mutta vaikka olisi, ei yksi moraalittomuus kumoa toista.
 
"I'd say it's a solid top but then again I don't know the difference" - anonymous, Harmony-Central
Perza
02.03.2010 11:34:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ota kantaa tuohon moraalisuuteen, enkä laittomuuteen, mutta eiks näiden piirustuksien kysely/jakaminen ole vähä sama asia, ku esim. maksullisiin softiin crackien tai keygenien kysely/jakamien, joka on ehdottomasti kielletty monella alan foorumilla?
 
GAS Is My Busines And Busines Is Shit!!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «