Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: JBL JRX 125 PA-kaapit
1
Laaksonen
28.02.2010 18:58:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen katellut noita JBL JRX 125, onko porukalla mitään kokemuksia noista? Tai joitain vastaavia samassa hintaluokassa?
 
http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=931
 
Kaapit tulisivat treeni- ja pikkukeikkoja varten ja musiikkityylinä on nopeatempoinen kurinakärinämetalli.
 
Ei muuta kun kehu-/haukuntahanat auki =).
 
KariS
28.02.2010 20:44:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitserioiden nurkissa tullut noita joskus soiteltua...
 
Tuntuu vaativan aika lailla eq:ta, toisaalta tilatkaan eivät ole olleet akustisesti mitään helmiä. Yleensä alla on ollut JRX118 subit, joskus kevyemmille orkestereille jopa ilman... Toimii se niinkin, mutta ihan alimmat taajuudet jäävät tietty pois. Synttäri- ja hääkeikoille varmaan omiaan. Ääntä noista saa lähtemään vähintäänkin riittävästi.
 
Murheena on koko. V*ttumainen roudattava ja jotta pillin saisi tarpeeksi ylös, pitää alla olla "jotain kamaa (R)". Pikkupaikkojen lavat ovat yleensä liian matalia, jos niitä on ollenkaan... tolpan nokkaan noita ei saa.
 
Jos viitsii kannella ruumisarkun kokoista ja painoista mötköä, jossa kahvat ovat väärässä kohdassa, niin mikäs siinä. Ei mulla oikeastaan mitään varsinaista muuta pahaa sanottavaa noista ole. Toisaalta ei mitään oikein kovaa plussahehkutustakaan... jotenkin sieluttomat... Varastolla ovat olleet taas muutaman kuukauden käyttämättä. Mutta pikkusettiä ulos vuokratessa helpot.
 
Hintahan on vähintäänkin soppeli.
 
Itse siirryin käyttämään JRX118+tolppa+JRX112M -settiä, kun tuo 112M tuplaa monitorina hyvin.
 
Treenikselle varmaan ihan OK ja miksei pikku keikoillekin, jos ei basaria ja bassoa tarvi aivan kauhiasti PA:n kautta ajella...
 
Kähinägenreehen tärkeä äänenpaine riittää... no, päätteetkin tietty vaikuttaa ;-)
 
/Kari
 
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
Laaksonen
28.02.2010 23:07:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KariS: Kähinägenreehen tärkeä äänenpaine riittää... no, päätteetkin tietty vaikuttaa ;-)
 
/Kari

 
Tuollainen pääte QSC USA 1310.
http://www.qscaudio.com/products/amps/usa/usa.htm
 
KariS
01.03.2010 10:32:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...no tuo QSC tuuppaa sen 650W 4 ohmiin...
 
Itse ajoin kaappeja Crown XTi2000:lla, joka antaa 800W/4ohmia, eli samoilla holleilla ollaan. Ja Crownin potku oli riittävä...
 
Yks "huono puoli" tuli mieleen, siinä taitaa olla vaan yksi Speakon-liitin takana (jos en muista väärin).
 
Yritä päästä kuulemaan jossain... omat ovat kotoisin tuolta Nummelan suunnalta...
 
/Kari
 
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
avl
01.03.2010 14:52:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JRX 125:n ongelmakohta on heikkotasoinen kompressiodriveri, jonka vuoksi kaappia pitää equttaa huolella eikä sekään aina auta. Yleensä tuohon vaihdetaankin parempilaatuinen driveri, joka tietenkin maksaa ja samalla pienenee kaapin hintaero niihin kaappeihin, joissa em. elementit on jo valmiiksi kunnollisia. Mutta jos jaksaa askarrella niin ihan ok. Toinen huomioitava seikka on tuo semikolmitieratkaisu eli alempi 15" toistaa ainoastaan 150Hz alaspäin.
 
Laaksonen
01.03.2010 15:08:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

avl: JRX 125:n ongelmakohta on heikkotasoinen kompressiodriveri, jonka vuoksi kaappia pitää equttaa huolella eikä sekään aina auta. Yleensä tuohon vaihdetaankin parempilaatuinen driveri, joka tietenkin maksaa ja samalla pienenee kaapin hintaero niihin kaappeihin, joissa em. elementit on jo valmiiksi kunnollisia. Mutta jos jaksaa askarrella niin ihan ok. Toinen huomioitava seikka on tuo semikolmitieratkaisu eli alempi 15" toistaa ainoastaan 150Hz alaspäin.
 
Onkos jotain ehdotusta jostakin kaapista missä ei tarvitsisi moista nakertelu/säätämistä tehdä?
 
Sami_T
01.03.2010 17:37:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laaksonen: Onkos jotain ehdotusta jostakin kaapista missä ei tarvitsisi moista nakertelu/säätämistä tehdä?
 
Ei niitä ole. Ja jos tuplaat sun budjetin niin ei ole sittenkään.
 
Toisekseen kun metallia vedetään niin vaikka sulla on joku vähän kalliimpikin 2x15" purkki per puoli asianmukaisella päätteellä/päätteillä niin silti se basso-osasto loppuu heti kättelyssä kesken.
 
Suosittelisin sellaista lähestymistapaa että treenikselle hoidatte tarpeelliseksi katsomanne kamat mutta ette edes yritä lähteä keikalle niiden kanssa vaan ostatte jonkun firman hoitamaan sitten ne keikat.
 
Itse olette lihava.
Laaksonen
01.03.2010 17:54:14 (muokattu 01.03.2010 18:00:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, Kyl mä sen hoksaan että alapää jää pois ;).
Aattelin jos oisi jotakin ees löytynyt.Kaipa sitten pitää ostaa subit viel =).
 
Mulla on kans ollut tapana ostaa aina itelleni kaikki laitteet, joku pahe sentään pitää olla kun en juo enkä polta niin johonkin ne rahat pitää hassata.
 
Tuo KariS:än käyttämä setti:
JRX118+tolppa+JRX112M näyttää ihan hyvältä yhdistelmältä tosin kattelin kans tuota
JBL JRX 115 yläpään pojaksi, mitä mieltä?
 
ja tommoset viel lisäksi
DBX 223 XL
DBX 231
 
Antti1
01.03.2010 18:55:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laaksonen: JBL JRX 115 yläpään pojaksi, mitä mieltä?
 
Imo mieluummin noi pienemmät ja subit, kuin 2x15" komerot. Nuokin on vaan turkasen isot ja melko painavat soundiinsa nähden. Soundihan painaa, mutta näistä on se soundi unohtunut tehtaalle. :) Mekkalaa kyllä riittää, mutta yläpää välillä vähän tahtoo raastaa korvaa. Me joskus vedeltiin ulkoilmakeikkaa Salon kirjaston pihalla neljällä tuollaisella ja Mackien 18" subeilla. Päätetehoa taisi olla se 4-5kW ja niillä rytisi jo ihan miehekkäästi.
 
Hyvät halvoiksi, mutta muutoin ei kyllä ihan älyttömästi oo mieltä lämmittänyt aina. Perus kuppilahevibändillä ei varmaan noista kuitenkaan ensimmäisenä jää livesoundi kiinni, väittäisin. Tuu mun treenikselle kuuntelemaan joku kerta, niin kauan kuin tuollaiset 115:t vielä ylipäätään sieltä löytyy.
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
KariS
01.03.2010 18:55:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...tarvit sitten toisen päätteen kans!
 
Tätä peliä ei voi voittaa... rahat menee ja romut lisääntyy - koskaan ei oo hyvä -> G.A.S nostaa päätään. Toisaalta voishan ne rahat ryypätäkin... tästä ei tuu pää kipeeks ;-)
 
Ja siks toisekseen, JRX125 antaa kyllä jonkinverran sinne alle 150Hz -osastollekin... ei ollenkaan paha. Mutta sitä pallea/keuhkopotkua ei oikein saa.
 
Edelleenkin, käy jossain kuuntelemassa, tämä on niin subjektiivistä hommaa. Eihän värisävyjäkään voi oikein selittää...
 
/Kari
 
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
Sami_T
01.03.2010 18:57:32 (muokattu 01.03.2010 19:01:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laaksonen: Juu, Kyl mä sen hoksaan että alapää jää pois ;).
Aattelin jos oisi jotakin ees löytynyt.Kaipa sitten pitää ostaa subit viel =).
 
Mulla on kans ollut tapana ostaa aina itelleni kaikki laitteet, joku pahe sentään pitää olla kun en juo enkä polta niin johonkin ne rahat pitää hassata.
 
Tuo KariS:än käyttämä setti:
JRX118+tolppa+JRX112M näyttää ihan hyvältä yhdistelmältä tosin kattelin kans tuota
JBL JRX 115 yläpään pojaksi, mitä mieltä?
 
ja tommoset viel lisäksi
DBX 223 XL
DBX 231

 
No tuota.
 
Otetaan tällänen käytännön esimerkki. Katselin että sä oot Salosta niin siellä teidän paikallisessa rokkikellarissa on Martin Audio Blacklinea 1x15" yläpää ja 1x18" basso per puoli. Päätteinä niille 2 kpl isoa QSC:ta. Sinne mahtuu ehkä joku 200-300 henkeä kun oikein sovitetaan.
 
Niin silloin kun siellä on keikalla jotain raskaamman osaston bändejä (ja välillä muutenkin) se on ihan siinä ja kintaalla että suoriutuuko se järjestelmä siitä touhusta vai ei. Ja talon miehet ainakin suurimmaks osaks vetelee (tai väittää vetelevänsä hehee) suht mahtillisella äänenvoimakkuudella. Sitten kun on vierailevia seppiä jotka tykkäis vetää vähän lujempaa niin prossun jarru huutaa leipää koko keikan.
 
Hämeenlinnassa on vielä tuota Saloakin pienempi kippola missä on Nexo PS15 ja Nexo LS1200 per puoli, päätteenä Nexo NXAMP4x1. Siellä sama homma.
 
Ja näissä molemmissa esimerkeissä puhutaan aivan eri hinta- ja teholuokan vehkeistä kuin toi JRX.
 
Niin kyllä mä nyt vahvasti nämä esimerkit mielessä pitäen uskaltaisin ennustaa että jos ostat tuohon mainitsemaasi hommaan ton suunnittelemasi paketin tai vaikka kaksi kertaa kalliimmankin paketin niin viimeistään ekan keikan soundcheckissa alkaa hiipiä pieni ahistus hipiään.
 
Lisäksi siinä kun aavistuksen hintsuilla päätteillä ja suojaamattomalla järjestelmällä ruvetaan etsimään sitä metallissa useimpien mielestä tärkeää basarisoundia niin Studiotecin huollon mies saa hyvin äkkiä vähän lisää JRX-elementtejä kalvotettavaksi.
 
Yleispätevänä neuvona heittäisin että jos kellään on epävarmuutta siitä että minkälainen sen järjestelmän pitäis olla niin kannattaa parille keikalle vuokrata sellainen mielenkiinnon kohteena oleva systeemi, ainakin tota JRX:aa voisin kuvitella löytyvän tässä maassa joka niemestä ja notkosta. Siinä se sitten hyvinkin konkreettisesti selviää että olisiko se hyvä hankinta vai ei.
 
Itse olette lihava.
Einherjar
01.03.2010 18:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laaksonen: Tuo KariS:än käyttämä setti:
JRX118+tolppa+JRX112M näyttää ihan hyvältä yhdistelmältä tosin kattelin kans tuota
JBL JRX 115 yläpään pojaksi, mitä mieltä?

 
Ei niillä yläkerroilla mitään hirveätä eroa oikeastaan ole. Driveri on sama, kartio ja kotelo vähän muuttuu mukana. Ne pahimmat räkäisyydet tulee kuitenkin sieltä driverin puolelta. Alakerran toisto menee toki tuossa 115:ssä pidemmälle, mutta sillähän taasen ei ole juuri yhtään väliä, jos subbaset laittelee.
Tuo 12" -versio on ihan näppärän kokoinen ja painoinen. Niitä sitä raahailee mieluummin varmasti mukana, kun astetta painavempaa ja isompaa 15"-laatikkoa.
 
ja tommoset viel lisäksi
DBX 223 XL
DBX 231

 
Yhteenlaskettuna tuossa aletaan jo olla Driverackin hinnoissa. Minä ainakin mielummin sellaisen laittaisin jo ihan säädettävän alapäänleikkurin jne. takia.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Laaksonen
01.03.2010 20:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1 Juu kyl voisi tulla käymään, ja ihan mielenkiinnostakin, eihän sinne nyt niin pikä matka ole ja teijänkin treenis ois mukava nähä =)
 
KariS On mulla subeille jo pääte olemas. No rahat nyt joka tapauksessa menee johonkin ;). Juu piittänee mennä johonkin täryttämään tärykalvojaan ja ihmettelemään mailman menoa
 
Einherjar:Yhteenlaskettuna tuossa aletaan jo olla Driverackin hinnoissa. Minä ainakin mielummin sellaisen laittaisin jo ihan säädettävän alapäänleikkurin jne. takia.
 
varmaankin tarkoitit tota: DBX DRIVERACK PX
http://www.thomann.de/fi/dbx_driverack_px.htm
Kyllä mä sitäkin vähän kurkistelin.
 
Ja toki saa ehottaa muutakin kun tuota JRX sarjaa ja muitakin merkkejä ja mieluisesti ehottakaa pois ja kuten totesin niin en ole paljon päässyt paljokaan Pa kajari melutoosiin tutustumaan.
olin kyl joskus yhes PA firmas roudarina,mut siitä ei sen enämpää ja siitä on jo vuosia aikaa..
 
Kun noista 2x JBL JRX 118S ja 2x JBL JRX 112M tulee se 1300€ paketti,
niin ei se mailmaa kaada jos muutaman satasen yli menee jostakin muista jos heitätte jotain kehiin.
 
-Möö Kiittää taas =)
 
Dj.Dumbass
01.03.2010 23:07:59 (muokattu 01.03.2010 23:10:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan välihuomiona tuli mieleen, että jos olet hankkimassa tuollaisen PA:n, niin miten on mikserin ja mikrofonien laita? Melkoinen menoerä niissäkin, jos pyrkimyksenä on hyvä metallisoundi koko bändille...
 
Edit: juuh, tsekkasin profiiliasi vasta kirjoituksen jälkeen...
 
But what would Musamies do?
NeliX4
02.03.2010 00:22:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite koittaisin etsiä jostain käytettyä SRX sarjaa, jos JBL:llää haluaa. Niitäkin on.
 
Laaksonen
02.03.2010 07:29:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Ite koittaisin etsiä jostain käytettyä SRX sarjaa, jos JBL:llää haluaa. Niitäkin on.
 
Juu oon koittanut katella jotain sopivia, mutta ei ole oikein tullut vastaan tai sitten pyynti on ollut melkein sama jos uutena ostaisi :/. Kuten totesin niin ei niiden pakko ole olla JBL:llää. Mutta jos jollakin sattuu nurkissa oleilemaan joku vastaavaa PA setti ja on harkinnut sen poistamista,niin ei muuta kun pikaviestiä tulemaan mulle=)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «