Aihe: Saman nauhan sweepit? | |
---|
|
En oikeen keksiny miten ois tän aiheen nimenny, mutta pointtina siis on sweeppi kuviot joissa kaksi tai vielä useempi nuotti tulee peräkkäin samalta nauhalta ja niiden kinkkisyys. Esim : E--15--10--------------------------15--10-- B-----------12-----------------12----------- G----------------12-------12---------------- D---------------------12--------------------- A--------------------------------------------- E--------------------------------------------- Ongelmaksihan tässä tietty muodustuu se, että samalla sormella pitäis painaa nuo kaikki kolme nuottia 12. nauhalta ja ihan yhtä puhtaasti ja näppärästi kuin muutkin nuotit. Onks tää ylipäänsä mahollista ku mennään näihin ihan huippunopeuksiin? Metronomissa vauhtia joku 30-40 bpm ja silti on ihan hemmetin vaikeeta saada just noi nuotit soitettua puhtaasti ja mukavasti. |
calf 01.03.2010 12:56:13 | |
|
Varmaan kantsii aloitaa kahden kielen treenillä. Ja etusormen rollauksella. Kenties helpompaa. There are no wrong notes |
|
calf: Varmaan kantsii aloitaa kahden kielen treenillä. Ja etusormen rollauksella. Kenties helpompaa. Saman tien sitä nyt noi kolme nuottia vetää. Ja tohon rollaukseen lienee oakko käyttää keskisormea koska etusormi on sammuttamassa ylimääräset melut... |
|
Kokeile kaikkea ja treenaa sitä sitten mikä tuntuu luontevimmalta. If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan |
|
Räkkipeli: Kokeile kaikkea ja treenaa sitä sitten mikä tuntuu luontevimmalta. Kansantanhuja ja pomon vaimoakin? My life is like an Opel-highway. |
|
tomaattiorava: Onks tää ylipäänsä mahollista ku mennään näihin ihan huippunopeuksiin? Katso youtubesta jonkun nopean sweeppaajan soittamista. Arvelen kyllä, että on ihan mahdollistakin. |
|
Lennu: Kansantanhuja ja pomon vaimoakin? No mikä ettei! :) If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan |
TYKY 01.03.2010 14:52:57 | |
|
Olen koko ikäni yrittänyt väistellä juuri tällaisia barre arpeggioita. Noin kuukausi sitten päätin ottaa yhdeksi kevään ohjelmaksi treenata 5 / 6 kielen arpeggioita johon tosiaan näitä barre tapauksiakin mahtuu. Keskiskisormi tuossa tosiaan luonnollisimmin barrettaa. Sormea ei tosiaan liu'utella mitenkään. Se pysyy paikoillaan, ainoastaan sormen eri osat aina kulloinkin painuu alas painamaan kieltä. Ihan alkuun kannattaa tutkia minkälaisissa asennoissa sormen pitää olla että se painaa aina yhtä kieltä kerralla ja samalla demppaa muut kielet. Sitten harjoitellaan hitaasti näiden asentojen vaihtamista. Kannattaa harjoitella sellaisella kohtuullisella säröllä joka paljastaa kaikki epäpuhtaudet soitossa. Että kuulee jos äänet alkaa soimaan päällekkäin. Nyt kuukauden aikana lähes joka päivä soitellut duuri ja molli arpeggioiden kaikkia käännöksiä siinä noin 55 tempolla kuudestoistaosa trioleina. 10 minuuttia päivässä. Täytyy varmaan kattoo voisko nostaa muutamalla pykälällä tempoa piakkoin. toisin sanoen TÄMÄ VAATII AIKAA! Itellä tavoite olis saada kesään mennessä sweepit jo kulkemaan paremmin :) Lykkyä. |
|
Hengaaja kaheksantoista soolosta löytyy hyvä duuriswiippi tämmötteellä sormituksella. Son aika rivakka kanssa. Tossa noinikkään 1:39 kohassa: http://www.youtube.com/watch?v=rtsD2tBPZgo Siitä vaan reenaamaan suatana. "I was wearing my wolf shirt, and this bitch was all like "rARLKEGLEKLAR!!!1!one" and then she just jumped my bones!" |
Pande 01.03.2010 15:58:54 (muokattu 01.03.2010 15:59:44) | |
|
Tämä on niitä haasteellisimpia teknisiä asioita, tai oli itsellenikin -- mutta kyllä se sitkeästi harjoittelemalla lopulta sitten sujuu ihan ongelmitta. Itse aluksi yritin tunkea jokaiseen samalla nauhalla olevaan nuottiin eri sormen, sekin toimii joskus, mutta järkevämpää on opetella suoraan sormen taivuttaminen tai "rollaaminen" otelaudan päällä siten että vain haluttu kieli soi esteettä. Maailman parhaassa soolossakin on tämmönen rullauskohta tuossa 0:42 tienoilla: http://www.youtube.com/watch?v=AEzsPGHsi90 http://users.jyu.fi/~mkkoykka/rullaus.jpg Sitä kannattaa treenata ensin siten, että homma sujuu tommosessa hitaammassa "lickissä" sulavasti (esim. tuo ylläoleva pätkä on siihen pätevä). (tuo tabu on sitten ihan ekstemporee tähän tarkoitukseen kyhätty, tahdin alkukohta voi olla mitä sattuu mutta pitäisi tuosta jotain selkoa saada). |
|
Räkkipeli: Kokeile kaikkea ja treenaa sitä sitten mikä tuntuu luontevimmalta. Siskoa sormella? Hon skrev en lapp som sa: "Hej då, kom ihåg att mata katten, en dag kommer ni förstå." |
|
Blain: Siskoa sormella? No mitä sä multa kyselet? Senkus finkutat siskoasi jos haluat. If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan |
|
ja takas aiheeseen : Myös siksi toi mun mainitsema likki lienee tehokas treeni, että ne kolme saman sormen nuottia on nimenomaan 12. nauhaväliltä. Se kun on yks niistä nauhaväleistä mikä ei hiljene vaikka nuotin painamisen jälkeen nostaakin sormen lepäämään siihen kielen päälle, huilarihan siitä lähtee iloisesti soimaan. Joten jos ton kuvion saa soitettua puhtaasti ni tuskin hirveesti ongelmia tulee muuallakaan otelautaa... |
aalataur 01.03.2010 23:43:00 (muokattu 01.03.2010 23:45:49) | |
|
Tää on vaikee homma sweepeissä. Lisäapua saan itse oikurista joka demppaa ne kielet mitä ei enää soiteta. Eli jos sormen "rollaus" ei ole ihan 100% onnistunut niin demppaamalla oikealla kädellä voi pelastaa vielä jotain... (samaa taktiikkaa käytän täppäyksessä, oikurin peukalonlihat nojaa kieliin koko ajan tiiviisti, jolloin "kuin itsestään" turhat paksut kielet kuolettuu) Kolmen kielen keikautukset on kyllä hankalia, etenkin ohuimmilla 3 kielellä (mollisointu). Ei tähänkään mitään taikakeinoa ole, sormen keinutus on oma tekniikkansa jota ei tarvii muussa kuin tämän tyypin sweepissä, se vaan pitää hieroa kuntoon. Yksi tapa on harjoitella pelkästään kyseistä kikkaa, eli sweeppailee duuri/mollisointua kolmelta kieleltä/samalta nauhalta ees taas tällä tavalla. |
ekikoo 01.03.2010 23:51:47 (muokattu 01.03.2010 23:56:45) | |
|
Justin Sandercoe kirjoitti saitillaan arpeggioista seuraava (vaikkei se nyt ole yhtä kui swååp): USE YOUR FINGER TIPS Do not let your fingers "fold", use the tips the whole time, and definitely NO barrés at any point. Ever. All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
Pande 02.03.2010 09:05:00 (muokattu 02.03.2010 10:04:25) | |
|
ekikoo: Justin Sandercoe kirjoitti saitillaan arpeggioista seuraava (vaikkei se nyt ole yhtä kui swååp): USE YOUR FINGER TIPS Do not let your fingers "fold", use the tips the whole time, and definitely NO barrés at any point. Ever. Lyhyesti sanottuna: Paska neuvo. Ja perustelu: Kuten aiemmin mainitsin, itsekin soitin aluksi tohon malliin kun se "rollaus" ei onnistunut -- se on aluksi tosi vaikeaa. On kuitenkin paljon rajoittuneempi tapa soittaa käyttämättä sitä, ja siksi molemmat tavat pitää oppia, JOS haluaa poistaa teknisiä rajoituksia soitostaan. Koittakaapa vaikka soittaa seuraava arpeggio ilman rollaamista tohon Justin Sandercoen ohjaamaan tyyliin:
E -17-15---------------------- B -------15------------------- G ----------15-14------------- D ----------------17---------- A -------------------17------- E ----------------------17-15-
Huomattavasti järkevämpää on soittaa tämä rullaten 15 nauhoilla etusormea (joka on barreessa) ja 17 nauhoilla nimetöntä. (Etusormi soittaa myös tuon 14 nauhan A:n). Sujuu täysin ongelmitta tuohon minibarre-rullaustyyliin, sensijaan ainakaan omat sormeni eivät mahdu yksi kerrallaan soittamaan tuota arpeggiota nopeasti ongelmitta. Toisaalta sitten taas tässä arpeggiossa näiden "tyylien" sekoitus sopii hyvin:
E -14-10---------------------- B -------10------------------- G ----------11---------------- D -------------12------------- A ----------------12---------- E -------------------10-------
Soitan tuon siten että 10-nauhalla etusormi tekee minibaarin, mutta 12-nauhojen kohdalla käytänkin tätä toista menetelmää eli keskisormi soittaa A:n ja nimetön D:n. Molempi parempi. Kyllä mun mielestä ehdottomasti kannattaa nähdä se vaiva että opettelee tuon "rullaustyylin", koska siitä on kuitenkin niin paljon hyötyä. |
Pande 02.03.2010 10:19:08 (muokattu 02.03.2010 10:30:24) | |
|
Greg Howe on esimerkki kitaristista joka käyttää hyvinkin paljon tätä "rullaustyyliä" arpeggioissaan. Ja tämän soittajan ilmaisua ei ainakaan tekniikan puutteet ihan hirveästi rajoita. ks. vaikkapa http://www.youtube.com/watch?v=edVbz_uXJd0 tai http://www.youtube.com/watch?v=yX9FEjjsPLE tai http://www.youtube.com/watch?v=FEcKlKyYz08 jne. |
|
Jep, sehän se just tekniikan puutetta on jos ei osaa rullata. Ihme elitistejä, keksitään sääntöjä jotka eivät auta soittoa mitenkään vaan pikemminki haittaavat. :D Ei muuta ku rullaamaan vaan sormea. Iteki joskus aattelin, että kaikki pitäis soittaa erikseen sormilla, mut eihän siitä tullu v*ttuakaan. :) And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives. |
|
Mulla on taas jännä tapa duurisweepeissä, kuten tässä vaikka A-duuri:
E||-----------------12-17p-12-------------------|| B||--------------14-----------14----------------|| G||-----------14-----------------14-------------|| D||--------14-----------------------14----------|| A||--12-16-----------------------------16-12----|| E||---------------------------------------------||
Eli, kun soitan nuo 14. nauhan sävelet ylöspäin, käytän nimetöntä ja kun tulen ne alas, käytän keskisormea. Voi kuulostaa aika mielenkiintoiselta, mutta näin sen vain soitan. Jostain syystä nimetön ei kerkeä vauhdissa mukana, joten keskari siellä viuhuu. Eipä nämä tekniikat mitään kirkossa kuulutettuja asioita ole. Kukin tyylillään ja jos homma toimii, niin mikäs siinä sitten. If it ain't broken don't fix it, vai mitä? EDIT: Siis ylöspäin tässä tarkoittaa matalalta kieleltä korkeampiin päin, ei plektran suuntaa. |
|
tender.insanity: Mulla on taas jännä tapa duurisweepeissä, kuten tässä vaikka A-duuri: Eli, kun soitan nuo 14. nauhan sävelet ylöspäin, käytän nimetöntä ja kun tulen ne alas, käytän keskisormea. Voi kuulostaa aika mielenkiintoiselta, mutta näin sen vain soitan. Jostain syystä nimetön ei kerkeä vauhdissa mukana, joten keskari siellä viuhuu. Njoo, itse näemmä soitan tuon keskisormella sekä ylös että alaspäin :- Tosin nimettömälläkin se sujuu melkein yhtä luontevasti, joskin alaspäin tosiaan tuntuu vähän vähemmän kätevältä kuin keskisormen käyttö. Jos en mieti sormitusta niin luonnostaan tuo tulee siis itse soitettua näin: 12-nauhan sävelet etusormella, 14-nauhan sävelet keskisormella, 16-nauhan sävel nimettömällä ja 17-nauhan pikkurillillä. Eipä nämä tekniikat mitään kirkossa kuulutettuja asioita ole. Kukin tyylillään ja jos homma toimii, niin mikäs siinä sitten. If it ain't broken don't fix it, vai mitä? Aivan, mutta toisaalta jos ei ollenkaa treenaa tuota sormen "rollausta" voi olla vaikeuksia soittaa tämänkaltaisia arpeggioita, sekä tarviihan tuota samaa tekniikkaa ihan komppaamisessakin toisinaan. Tuo rollaaminen on oikeastaan osa taidosta dempata kielet... Muttajoo, jos homma toimii niin eipä sillä sitten väliä soittaako vaikka varpaillaan :-) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|