Aihe: "Advanced" Kitaranopetusta (varsinais-suomesta?)
1 2 3
vox10
27.02.2010 00:18:28
kiriminni: Yksi parhaista kitaristeista.Hällä oli hermosto normaalia parempi.
Fysiologiset seikat meinaa tuohon kuinka nopeasti pystyy soittamaan.
Täällä eräät luulee,että jos päättää juosta satasen 9,5 sekuntiin niin muuta ei tarvita.
Eli edelleen kaikista ei voi tulla nopeita tiluttajia vaikka runkkais kitaralla 10h päivä.
Nopeuskestävyyttä voi kyllä kehittää.Maximinopeudessa rajat on olemassa ja ne
ei ole samat eri ihmisillä(liikaa urheilutermejä).

Sinänsä koko ketju on Vtun surullista luettavaa. Kaikesta paistaa läpi nopeus ja nopeuden ihannointi. Youtube on täynnä ultranopeita kotitarvekitaristeja jotka ei koskaan käy keikoilla
siitä puhumattakaan että niitä kukaan ottaisi levylleen soittamaan.
aalataur
27.02.2010 01:19:50 (muokattu 27.02.2010 01:23:53)

Siis helvettiläinen :D Meitsi ainakin pesee kätensä tästä, en ole väittänyt että kenestä tahansa voi tulla hyvä tiluttaja, väitteeni "kuka vain voi oppia nopeaksi kitaristiksi" on vaan teoreettinen siinä mielessä että pakko olla musiikillisia lahjoja. Mut uskon että syntymästään kuuro & maailman epämusikaalisinkin jannu voi oppia heiluttamaan plekua ja painelemaan sormillaan nopeesti, jos jostahin syystä välttämättä haluaa/kokee sen aivan ensiarvoisen tärkeäksi. Tietysti siinä on eroja miten näppärät sormet kelläkin on (esim. allekirjoittanut on vitunmoinen rähmänäppi kaikessa ei-kitaraan liittyvässä), mut joo :D Olen hiljaa.
tomaattiorava
27.02.2010 01:59:49 (muokattu 27.02.2010 02:03:14)
Krice: Aikaa löytyy aina, kyse on vaan siitä mihin sen haluaa kuluttaa. Jos et halua treenata ja käyttää siihen kunnolla aikaa niin kas kummaa, miksi ei tule kehitystä? Mitkään ihmegurut ei pysty korvaamaan sitä omaa harjoittelua, se on vain tehtävä. Jos asenne on tuota luokkaa niin kannattaa todellakin unohtaa se kitaran soittaminen heti alkuunsa.

En ees vaivautunu lukemaan viestejä pidemmälle kun tämä osui silmään.

"Aika mikä sulla on uhrata treenaamiseen" - tarkoitin sitä, että jos sulla on kaksi lasta ja jopa jonkinlainen elämä siinä ympärillä, niin sun on aikalailla pakko aika tarkasti priorisoida tunnit sun vuorokausirytmistä.
Että eläpä sinä vedä ensi kerralla yhtä onnettomia johtopäätöksiä toisten elämäntilanteista.
J_Mikkonen
27.02.2010 05:05:31
Alkuperäiseen kysymykseen:

Musiikkioppilaitoksista. Siis konservatoriot ja ammattikorkeakoulut. Ja hakukin on vasta alkamassa.
Pande
27.02.2010 09:49:24

Ambitus: Lähin todella kova jätkä asuu Ruotsissa nimeltä Mattias I.A. Eklund. Antaa tunteja ja on kuulemma erittäin pätevä opettaja kunhan se jaksaa pitää kakkahuumorin vähän vähemmällä.

Ilmeisesti siis siitä kakkahuumorista ei pidä maksaa edes ekstraa? :-o

Mattias olis kyllä kova, sen luo mä tunkisin oppitunneille jos joku pohjoismaisista pitäis valita.

Kuunnelkaa vaikka aamukahvin kanssa tuolta http://www.myspace.com/mattiaseklundh toi Caffeine. (Toi EI sitten ilmeisesti ole M:n itse ylläpitämä sivusto, ettei kannata sitä kautta yrittää kontaktia ottaa, ennemminkin tuon www.freakguitar.com sivuston emailin kautta kenties).

Pitäiskin joskus mennä mukaan tolle Freak Guitar -leirille myös:
http://www.freakguitar.com/fgc2010.html
Aika kaukana kyllä Tukholmastakin toi paikka (Göteborg/Härsjösand) :-(
tomaattiorava
27.02.2010 11:51:30 (muokattu 27.02.2010 11:52:06)
vox10: Sinänsä koko ketju on Vtun surullista luettavaa. Kaikesta paistaa läpi nopeus ja nopeuden ihannointi. Youtube on täynnä ultranopeita kotitarvekitaristeja jotka ei koskaan käy keikoilla

No väliäkö sillä? Jos joku haluaa oppia nopeaksi niin mitä siitä hermostumaan.
Ei välttämättä jokainen tilupetteri sitte käy keikoilla tai levyillä esittelemässä taitojaan, mutta taas, mitä sitten?
Ite ainakin soitan omaksi ilokseni ja taito soittaa nopeasti ja puhtaasti on vaan yksi monesta asioista mun omalla "to do"-listalla.
Muutenkin jos meinaa soittaa pääasiassa (huom! pääasiassa) death metallia (kuten itse juuri meinaan) niin kyllä sen tekniikan tarvii aika pitkälti olla semmosessa kuosissa, että sulla on vapaus tehä jos jonkinlaista kimuranttia kuviota otelaudalta kohtalaisen suurilla nopeuksilla.

E : Freakguitar on tuttu sivusto muutaman vuoden takaa, pitäneepä perehtyä siihen uudelleen.
vox10
27.02.2010 12:48:03
tomaattiorava: No väliäkö sillä? Jos joku haluaa oppia nopeaksi niin mitä siitä hermostumaan.
Ei välttämättä jokainen tilupetteri sitte käy keikoilla tai levyillä esittelemässä taitojaan, mutta taas, mitä sitten?
Ite ainakin soitan omaksi ilokseni ja taito soittaa nopeasti ja puhtaasti on vaan yksi monesta asioista mun omalla "to do"-listalla.
Muutenkin jos meinaa soittaa pääasiassa (huom! pääasiassa) death metallia (kuten itse juuri meinaan) niin kyllä sen tekniikan tarvii aika pitkälti olla semmosessa kuosissa, että sulla on vapaus tehä jos jonkinlaista kimuranttia kuviota otelaudalta kohtalaisen suurilla nopeuksilla.

E : Freakguitar on tuttu sivusto muutaman vuoden takaa, pitäneepä perehtyä siihen uudelleen.

Ei kukaan GURU rupea kasvattamaan sun kanssas Boinsaipuuta jos vaan sohvalle jäät tiluttaa.
Ambitus
27.02.2010 12:50:38 (muokattu 27.02.2010 12:50:46)

vox10: Ei kukaan GURU rupea kasvattamaan sun kanssas Boinsaipuuta jos vaan sohvalle jäät tiluttaa.

Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
tomaattiorava
27.02.2010 13:28:18
vox10: Ei kukaan GURU rupea kasvattamaan sun kanssas Boinsaipuuta jos vaan sohvalle jäät tiluttaa.

Juu, ja sama suomeksi?
Ianuarius
27.02.2010 13:43:52

tomaattiorava: No väliäkö sillä? Jos joku haluaa oppia nopeaksi niin mitä siitä hermostumaan.

Etkö sä tiedä että se on nykyään muodikasta inhota nopeita soittajii...
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
tomaattiorava
27.02.2010 13:48:11
January: Etkö sä tiedä että se on nykyään muodikasta inhota nopeita soittajii...

noniin tietty ko ei osaa itte, hohhoh
tomaattiorava
27.02.2010 13:48:11
January: Etkö sä tiedä että se on nykyään muodikasta inhota nopeita soittajii...

noniin tietty ko ei osaa itte, hohhoh
Tonski
27.02.2010 16:19:57

vox10: Sinänsä koko ketju on Vtun surullista luettavaa. Kaikesta paistaa läpi nopeus ja nopeuden ihannointi. Youtube on täynnä ultranopeita kotitarvekitaristeja jotka ei koskaan käy keikoilla

Missään tekniikan osa-alueessa ei ole mitään väärää eikä surullista.. Kaikki on kiinni siitä, mihin sä sen tekniikkasi valjastat ja miten.
ihku
aalataur
27.02.2010 22:16:33

Sanottu ennen, mutta sanotaan taas.. nopeus oli osa virtuositeettia jo Chopinin ja Paganinin ym. original sukkahousutiluttajien aikoina ja klassisessa musiikissa paljolti nykyäänkin ja osassa jazziakin edelleen. Silti kun heviä haluu tiluttaa, aletaan vittuileen. Mitä se kellekään kuuluu, mitä joku toinen haluaa oppia soittaan? Jos soitetaan yksäänistä juttua missä soi kerrallaan yksi ääni, niin ei sitä kovin vaikeaksi teknisesti saa ellei nopeutta oteta mukaan. Sävellykselliseti joo voi olla vaikka kuinka kimuranttia ja edistyksellistä, mutta motorisesti yhen sävelen soittaminen kerrallaan ei ole kovin vaikeeta, jos ei ole nopeeta. Semmonen missä useita kieliä soi kerrallaan voi olla pirun vaikeeta hitaanakin, esim. fingerstyle klasarikama ym... mutta ei jumalauta, kokonuotit tempoon 60 on aika vaikee saada teknisesti haastavaksi, jos yksi ääni soi kerrallaan.

Muutenkaan en tajua miten joillain riittää energiaa valittamassa jostain musiikigenrestä mitä ei itse kuuntele! Hirveetä voimien tuhlausta. En minäkään käy roots-puolella valittamassa joka ketjuun että vittu te soitatte typerää musiikkia ja telecasterit on rumia, tai räppipuolella sanomassa että räppi on sitä kun neekerit vetelehtii, kertaakaan edes käynyt kummallakaan keskustelualueella.
J_Mikkonen
27.02.2010 22:38:21
aalataur: Mitä se kellekään kuuluu, mitä joku toinen haluaa oppia soittaan? Jos soitetaan yksäänistä juttua missä soi kerrallaan yksi ääni, niin ei sitä kovin vaikeaksi teknisesti saa ellei nopeutta oteta mukaan. Sävellykselliseti joo voi olla vaikka kuinka kimuranttia ja edistyksellistä, mutta motorisesti yhen sävelen soittaminen kerrallaan ei ole kovin vaikeeta, jos ei ole nopeeta. Semmonen missä useita kieliä soi kerrallaan voi olla pirun vaikeeta hitaanakin, esim. fingerstyle klasarikama ym... mutta ei jumalauta, kokonuotit tempoon 60 on aika vaikee saada teknisesti haastavaksi, jos yksi ääni soi kerrallaan.

Voivoi aalataur, mä oon välissä _niin_ eri mieltä sun kanssa :D.

Kyl mä jotenki pidän paljon vaikeampana hidasta yks äänistä juttua kuin nopeaa. Jokaiseen ääneen joutuu kuitenkin keskittymään ihan urakalla että saa sen kuulostamaan hyvältä, tai edes keskinkertaiselta. Vaikka ei olisi kyseessä edes fingerstylekama, vaan vaikka ihan yksiääninen melodian soitto.

Jos vaikka ajatellaan tätä Govania mikä on aika kova jätkä näin nopeasti ajateltuna. Helkkarin hyvinhän se soittaa ne hitaat ja lyhyet äänet? Eihän niihin nopeisiin juttuihin edes kiinnitä niin paljon huomiota just niitten hyvin fraseerattujen hitaiden juttujen takia.

Pakollinen "imo" tähän loppuun.
viny
27.02.2010 22:59:54
aalataur: Sanottu ennen, mutta sanotaan taas.. nopeus oli osa virtuositeettia jo Chopinin ja Paganinin ym. original sukkahousutiluttajien aikoina ja klassisessa musiikissa paljolti nykyäänkin ja osassa jazziakin edelleen.

Kyllä se on valitettavasti myös klassisessa ja kaikessa muussakin musiikissa niin että nopeempi parempi(ei mun mielestä mutta tuntuu olevan usean mielestä niin).
Katsoo vaikka joitain klasaripätkiä youtubesta ,niin nekin soitetaan 2X nopeammin kuin alunperin ja samalla hyvä savellys on saatu muutettua suoritukseksi.

Tämä on mua ainakin ruvennut vituttamaan aika paljon koska niistä on hävitetty se tunne ja nyanssit. En ymmärrä kuka sellaisia haluaa kuunnella(tai soittaa). Koskee monia muitakin musiikkityylejä.

(Ja kyllä hyviäkin versioita on.)
aalataur
27.02.2010 23:11:27

viny: Kyllä se on valitettavasti myös klassisessa ja kaikessa muussakin musiikissa niin että nopeempi parempi(ei mun mielestä mutta tuntuu olevan usean mielestä niin).
Katsoo vaikka joitain klasaripätkiä youtubesta ,niin nekin soitetaan 2X nopeammin kuin alunperin ja samalla hyvä savellys on saatu muutettua suoritukseksi.

No mutta ei poppikansaa kiinnosta tilutus, ja listahiteissä ei useinkaan tilulla ole mitään sijaa. U2, Muse ym.. onhan sitä paljon hienoa kamaa missä tilulla ei ole mitään osaa. Ihmiset diggailee hyviä lauluja, ei tilua. Noin yleisesti ottaen.

Mut ote wikipediasta:

"Niccolò (Nicolò) Paganini (27. lokakuuta 1782 Genova, Italia 27. toukokuuta 1840 Nizza, Ranska) oli italialainen säveltäjä ja arvostettu viulutaituri."

"Paganini oli virtuoosimainen soittaja ja musiikin historian legendaarisimpia hahmoja. Hänen tekninen taituruutensa oli niin häkellyttävää, että kuulijat arvelivat hänen solmineen liiton paholaisen kanssa; tästä johtuu nimitys "paholaisen viuluniekka""

"Paganini oli kiertuetaiteilija, jonka konsertit olivat valtavia menestyksiä. Hän korosti taitojaan tempuilla, joiden taiteellisesta sisällöstä voidaan olla monta mieltä mutta joilla hän sai yleisönsä villiintymään: hän soitti vaikeita kappaleita kolmella, kahdella tai jopa yhdellä kielellä (hän katkoi kieliä tahallaan yksi kerrallaan esityksen aikana). Hän saattoi soittaa hyvinkin monimutkaisen sävellyksen prima vista pitäen nuotteja ylösalaisin edessään."

Kuulostaa toi jälkimmäinen vähän Michael Angelo Batio -meiningiltä. Batiosta en tykkää, eikä varmaan moni aikalainen tykännyt Paganinista, mutta aina noita on ollu.
Tonski
27.02.2010 23:39:00

viny: Kyllä se on valitettavasti myös klassisessa ja kaikessa muussakin musiikissa niin että nopeempi parempi(ei mun mielestä mutta tuntuu olevan usean mielestä niin).

Tästä tuli jotenkin niin vahvasti mieleen Ana Vidovicin versio Asturiaksesta.. Onhan se nopee, mutta ehkä sitä Segoviaa kuuntelee kuiteskin mieluummin.

J_Mikkonen:
Kyl mä jotenki pidän paljon vaikeampana hidasta yks äänistä juttua kuin nopeaa. Jokaiseen ääneen joutuu kuitenkin keskittymään ihan urakalla että saa sen kuulostamaan hyvältä, tai edes keskinkertaiselta. Vaikka ei olisi kyseessä edes fingerstylekama, vaan vaikka ihan yksiääninen melodian soitto.

Entä jos sä haluat saada ne nopeemmat jutut kuulostamaan yhtä hyvältä? Onko se muka sitten jotenkin helpompaa saada nopea, idearikas soitto kuulostamaan fraseerauksellisesti yhtä hyvältä?
ihku
aalataur
27.02.2010 23:47:13

Nopeissa jutuissa on se ettei niissä ehdi paljoa kikkaileen kun pitää jo olla seuraavassa nuotissa. Eli vibraa/plekutatsia ei paljoa vaihdella. Mut en mä ainakaan oikeesti kelaile tommosia juttuja kuten vibra, teen mitä teen, kuulostaa miltä kuulostaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)