Zarmo 10.03.2004 11:08:11 | |
---|
Soitatteko bassolla sointuja? Jonkun verran olen kokeillut tuollaisilla isoilla intervalleilla, että vaikka a e-kieleltä ja c# g-kieleltä. Ylempää olen havainnut myös heavytyyliset kvinttisoinnut ihan toimiviksi. Don´t you know there ain´t no Devil
That´s just God when he´s drunk
- Tom Waits |
Soitatteko bassolla sointuja? Jonkun verran olen kokeillut tuollaisilla isoilla intervalleilla, että vaikka a e-kieleltä ja c# g-kieleltä. Ylempää olen havainnut myös heavytyyliset kvinttisoinnut ihan toimiviksi. Jossain kohdissa jotain perus duurisointuja. Lähinnä kun kitara ja koskettimet / viulu soittavat jotain unissooloa, ja komppaus jää pelkästään basson varaan. Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi |
Zarmo 10.03.2004 11:20:37 | |
---|
Jossain kohdissa jotain perus duurisointuja. Lähinnä kun kitara ja koskettimet / viulu soittavat jotain unissooloa, ja komppaus jää pelkästään basson varaan. Tuntuu, että jos kovin matalalta soitta ihan terssin välein kolmisointuja, niin tulee vaan sellaista puuroa. Varmaan riippuu tietysti kamoistakin. Don´t you know there ain´t no Devil
That´s just God when he´s drunk
- Tom Waits |
Bassballs 10.03.2004 11:49:11 (muokattu 10.03.2004 11:49:58) | |
---|
Joskus joitain "vajaita sointuja" esim. perussävel-terssi-seiska. Lähes ainoastaan vain jameissa.. niin ja itsekseni soitellessa.. EDIT: opetelin kirjoittaman Paska reissu, mutta tulipahan tehdyksi... |
Karlsson 10.03.2004 11:57:57 | |
---|
Käytän noissa kokeilillisissa jutuissa aika useinkin ja helpommassa musiikissa harvemmin. Nauhattomalla tai varsinkin kontralla johonkin sopivaan väliin heitetty sointu kuulostaa mahtavalta. Tosin nopeasti liian usein käytettynä tämäkin menettää tehonsa. Liian "läheltä" soitetut soinnun äänet aiheuttavat bassossa helposti epäselvää mömmöä. Paras onkin usein pitäytyä vain kahden äänen käytössä, niin selkeyttä on edes vähän, tai yrittää levittää sointua laajemmalle. "I don’t eat and sleep and crap music!" -Shujaat Hussain Khan |
Teijo K. 10.03.2004 12:46:47 | |
---|
Tuntuu, että jos kovin matalalta soitta ihan terssin välein kolmisointuja, niin tulee vaan sellaista puuroa. Varmaan riippuu tietysti kamoistakin. No kun mulla on tuo 6-kielinen, niin voi ihan neljällä ylimmällä kielellä ottaa ylärekisteristä duurisoinnun ilman että puuroutuu soundi. Ei kannata tosiaan liikaa viljellä, menee maku. Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi |
Quu 10.03.2004 13:50:09 (muokattu 10.03.2004 13:50:48) | |
---|
Oon käyttäny vitossointuja yhdessä doom-metal viritelmässä jonka tein kokonaan bassolla. EDIT: Varsinkin ylempää (D & G-kielet), ne toimivat mainiosti. Mitään en oo koskaan ottanu! Koskaan en oo mitään ottanu! |
kassper 10.03.2004 14:19:14 | |
---|
Mulla on jotain omia sävellelmiä, joissa soittelen sointuja. Tosin soitan pienemmät intervallit yläkieliltä ja sitten isommat yli 10 E/H- ja D/G-kieliltä. Tuo A-kieli jää mulla aika vähäiselle käytölle noissa jutuissa. Kun menee kovaa, niin pääsee nopeasti pois vaaratilanteista. |
Niskamies 10.03.2004 20:33:45 | |
---|
Soitatteko bassolla sointuja? Jonkun verran olen kokeillut tuollaisilla isoilla intervalleilla, että vaikka a e-kieleltä ja c# g-kieleltä. Ylempää olen havainnut myös heavytyyliset kvinttisoinnut ihan toimiviksi. Toi sun mainitsema intervallihan on desimi. Käytän tota jonkinverran jamitellessa, mutta voihan sitä käyttää ihan walking bass linjoissa, mutta ei vaan soita samaan aikaan. Soita bassoa ja ole uromies! |
Gangsta 12.03.2004 18:18:18 | |
---|
Toi sun mainitsema intervallihan on desimi. Eikö suuri-/duuriterssi oo kätevämpi näin arkikielessä :) Parhaat jutut on musta terssit 12-nauhan tienoilta d- ja g-kielillä, yleensä perusääni ja terssi siis. Sinne peruspapatuksen väliin vaan nopee sellainen "fermaattimainen" pysähdys... Ehkä paras mauste on kuitenkin duuri-seiskasointuun räväyttää tritonuksena se duuriterssi ja seiska. Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent. -Victor Hugo |
Niskamies 14.03.2004 13:44:14 | |
---|
Eikö suuri-/duuriterssi oo kätevämpi näin arkikielessä :) Parhaat jutut on musta terssit 12-nauhan tienoilta d- ja g-kielillä, yleensä perusääni ja terssi siis. Sinne peruspapatuksen väliin vaan nopee sellainen "fermaattimainen" pysähdys... Ehkä paras mauste on kuitenkin duuri-seiskasointuun räväyttää tritonuksena se duuriterssi ja seiska. Se on desimi, sillä sipuli. Muuten se on suuri terssi, mutta terssi soitetaan vain oktaavia korkeampaa. Siksi se on desimi eikö suuri terssi. Soita bassoa ja ole uromies! |
chief 15.03.2004 01:57:17 | |
---|
Gangsta: Ehkä paras mauste on kuitenkin duuri-seiskasointuun räväyttää tritonuksena se duuriterssi ja seiska. Viitikkö tällästä alottelijaa opastaa että mitä toi "tritonuksena se duuriterssi ja seiska" tarkottaa? What demands an answer,
but newer Ask`s a question? |
Niskamies 15.03.2004 06:50:18 (muokattu 15.03.2004 08:23:11) | |
---|
Gangsta: Viitikkö tällästä alottelijaa opastaa että mitä toi "tritonuksena se duuriterssi ja seiska" tarkottaa? Tarkoittaa että jos on vaikka sointuna D7, niin basso soittaa terssin ja septimin, eli F#:n ja C:n. Jaco kylvi noita aika runsaasti, ja korkealta tietty. EDIT: ajatusvirhe Soita bassoa ja ole uromies! |
absqua 15.03.2004 07:31:50 (muokattu 15.03.2004 07:39:44) | |
---|
Tarkoittaa että jos on vaikka sointuna D7, niin basso soittaa terssin ja septimin, eli C#:n ja G:n. Jaco kylvi noita aika runsaasti, ja korkealta tietty. Sori N, pakko korjata pikku moka: D7:n terssi on F# ja septimi C. Tritonuksesta: Noiden kahden sävelen välinen intervalli on "lempinimeltään" tritonus. Juuri toi tritonus-intervalli on asia joka antaa 7-soinnuille niille ominaisen värin ja sen "jännitteen" jonka rakentamiseen ja purkamiseen karkeasti ottaen melkein kaikki länsimainen musiikki tavalla tai toisella perustuu. (Tri tonus = kolme kokosävelaskelta) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Niskamies 15.03.2004 08:20:43 (muokattu 15.03.2004 08:22:36) | |
---|
Sori N, pakko korjata pikku moka: D7:n terssi on F# ja septimi C. Upsis, sori. Ajattelin vahingossa A:n säveliä, joiden säveliä noi todellakin on. Helppo tehdä ajatusvirheitä liian lyhyiden yöunien jälkeen. Soita bassoa ja ole uromies! |
Niskamies 15.03.2004 08:22:29 | |
---|
Tritonuksesta: Noiden kahden sävelen välinen intervalli on "lempinimeltään" tritonus. Juuri toi tritonus-intervalli on asia joka antaa 7-soinnuille niille ominaisen värin ja sen "jännitteen" jonka rakentamiseen ja purkamiseen karkeasti ottaen melkein kaikki länsimainen musiikki tavalla tai toisella perustuu. (Tri tonus = kolme kokosävelaskelta) Tritonustahan pidettiin keskiajalla ns. pirun-intervallina. Sitä ei käytetty musiikissa ollenkaan, ja käyttämistä ei suvaittu. Tritonusta käytetään taas jazzmusiikissa runsaasti, ja kuuluu omiin henkilökohtaisiin intervallisuosikkeihin. Itse ainakin kylvän tritonusta suhteellisen paljon omaan soittoon. Soita bassoa ja ole uromies! |
Karlsson 15.03.2004 09:07:44 | |
---|
Viitikkö tällästä alottelijaa opastaa että mitä toi "tritonuksena se duuriterssi ja seiska" tarkottaa? Turhaa pilkunnussintaa. "basso on vekkuli soitin. se on vähän kuin ikkunat talossa, niiden olemassaoloa ei huomaa ennenkuin ne puuttuu" -Vasara |
Bassballs 15.03.2004 09:26:17 | |
---|
Turhaa pilkunnussintaa. Kerrankin olemme samaa mieltä Sam kuomaseni.. Paska reissu, mutta tulipahan tehdyksi... |
Teijo K. 15.03.2004 09:27:46 | |
---|
Turhaa pilkunnussintaa. Niin, hyvin sanottu sieltä takarivistä. ;-) Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi |
paavi 15.03.2004 10:04:57 | |
---|
Harvemmin enemmän kuin kaksi kieltä kerrallaan. Joskus huiluäänillä kolmisointuakin. Tulevalla levyllä soitan yhden biisin viimeiset iskut -9-9- -9-9- -7-7- ------ no, ihan peruskamaa...Vaikea vaan saada hommasta hyötyä irti, koska usein hyvin soitettu yksi sävel on paljon tiukempi ja voimakkaampi kuin mikä tahansa rämppäys. Jos siis puhutaan rankkuusmielessä. Kuten joku sanoi kai tässä aiemmin, tämäntyyppistä käytän joskus: ------------------16---(16)--- ------------------------------- ------------------------------- --3/slide/15---(15)---------- Kahden kielen popit on hienoja rankemmassakin väännössä, kun jättää ne vielä soimaan...pikkasen vibratoa jne. I know the pieces fit |