Aihe: Räkkisettiä kasaamassa
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
N33m0
27.02.2010 12:54:08 (muokattu 27.02.2010 12:56:39)

Mesan lisäksi kannattaa tsekkaa VHT:n päätteet. Pyörivät about samassa hintaluokassa ja potkua riittää kovaankin vääntöön. Itsellä on käytössä tuo KT88-lampuilla varustettu 2/90/2, needless to say lahkeet kyllä lepattaa kun lykkää 4x12:sta mölyä ulos. Pomminvarmoja vehkeitä ja ollut/on monella nimekkäällä artistilla käytössä. Viimeisimmän muistikuvan mukaan ainakin Laihon Alexi tota samaa laitosta räkissään roudaa.

edit: pitäis taas tsekkaa tiedot ennen postaamista, VHT on itseasiassa melkosesti halvempi kuin mesan vastaavilla wattimäärillä. Ja sellasta viel et VHT menetti oikeudensa tohon nimeen ja kulkee siis nykyisin nimellä Fryette.
"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top."
- James Hetfield
kunnasja
27.02.2010 13:30:35
N33m0: Ja sellasta viel et VHT menetti oikeudensa tohon nimeen ja kulkee siis nykyisin nimellä Fryette.

Itse asiassa ei aivan, vaan VHT on edelleen alabrändinä olemassa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fryette_Amplification
Paskaakos tässä. Helion - Dreamcatcher
ReBeat
27.02.2010 13:45:36

kunnasja: Itse asiassa ei aivan, vaan VHT on edelleen alabrändinä olemassa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fryette_Amplification

Hmm, missä tuolla sanottiin noin? Ei osunut silmään.
jussi1976
27.02.2010 15:49:14
kunnasja: Omaan talouteeni ja soundimakuuni on silti toistaiseksi maittanut räkkisetti:

Rocktron Voodu Valve (säröt)
Mesa Formula Preamp (clean)
Lee Jackson Perfect Connection SP-1000 (pääte)
TC Electronic G-System (ohjaus/efektit)

(Profiilikuvauksesta luettavissa lisää kalustotarinaa)

Kiitän vastauksista.

Hei tosta sun räkkisysteemistä; Miksi otat säröt Voodusta ja G-systemistä efektit? Eikö Voodun efektit kelpaa vai mikä? Mä en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan, että noinkin voisi tehdä...
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Antti1
27.02.2010 15:53:12 (muokattu 27.02.2010 15:53:46)
jussi1976: Kiitän vastauksista.

Hei tosta sun räkkisysteemistä; Miksi otat säröt Voodusta ja G-systemistä efektit? Eikö Voodun efektit kelpaa vai mikä? Mä en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan, että noinkin voisi tehdä...

Onhan tommoseen montakin syytä. Riippuu miten systeemeitään käyttää. Jos haluaa käyttää samoja efektejä molemmilla etuasteilla? Jos ei halua käyttää Voodun efektejä? Jos ei halua käyttää efektejä ollenkaan säröillä, mutta puhtailla kuitenkin? Kaiken kukkuraksi toi G-System on aika paljon monipuolisempi värkki kaikenkaikkiaan, mahdollistaa monia asioita.

Eihän tää nyt eroa mitenkään siitä, että käyttäisi erillistä efektitoosaa minkä tahansa vahvarin kanssa. Et oo tullut ajatelleeksi, että efektejä voi käyttää laitteiden kanssa, vaikkei ne siihen olisikaan sisäänrakennettuja? :)
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
kunnasja
28.02.2010 22:09:40
Hmm, missä tuolla sanottiin noin? Ei osunut silmään.

Kas, tulkitsin hieman väärin tota englanninkielistä tekstiä. Ajatusta tuki se tosiseikka että VHT:n sivusto on edelleen täysissä voimissaan. Mut joo, Fryette siis nykyään.

Miksi otat säröt Voodusta ja G-systemistä efektit? Eikö Voodun efektit kelpaa vai mikä?

Vastaus tulikin jo siinä oikeastaan; G-systemissä on paremmat efektit kuin Voodussa. Voodun kama on ihan ok, mutta mielummin käyttää noita parempia kun ne on olemassa. G-system on myös tuhannesti helpompi säätää kuin Voodu kaikkine alavalikon alavalikon parametreineen.
jussi1976
28.02.2010 22:15:39 (muokattu 28.02.2010 22:18:56)
Antti1: Onhan tommoseen montakin syytä. Riippuu miten systeemeitään käyttää. Jos haluaa käyttää samoja efektejä molemmilla etuasteilla? Jos ei halua käyttää Voodun efektejä? Jos ei halua käyttää efektejä ollenkaan säröillä, mutta puhtailla kuitenkin? Kaiken kukkuraksi toi G-System on aika paljon monipuolisempi värkki kaikenkaikkiaan, mahdollistaa monia asioita.

Eihän tää nyt eroa mitenkään siitä, että käyttäisi erillistä efektitoosaa minkä tahansa vahvarin kanssa. Et oo tullut ajatelleeksi, että efektejä voi käyttää laitteiden kanssa, vaikkei ne siihen olisikaan sisäänrakennettuja? :)

Siis kyllä mä sen olen tiennyt, että niiden ei tartte olla sisäänrakennettuja, mutta et käyttää Voodua pelkästään särönä, niin se oli ihan uusi ajatusmalli. Yleensä porukka käyttää jotain JMP-1:stä tai SansAmpin etuastetta säröön. Mä en ole G-systemiä koskaan edes kokeillut. Voodu on kyllä aika työläs päästä sisään, mutta kun sen oppii, niin se hoituu kyllä suht haipakkaa. Prophesyssä taas ne on paljon helpommat säätää.
Mulla oli kerran aiemmin Chameleon 2000. Siinä on tavattoman hyvä erottelukyky, mutta saundi oli kyllä suorastaan luonnoton.
Antti1
28.02.2010 22:26:04 (muokattu 28.02.2010 22:34:28)
jussi1976: Siis kyllä mä sen olen tiennyt, että niiden ei tartte olla sisäänrakennettuja, mutta et käyttää Voodua pelkästään särönä, niin se oli ihan uusi ajatusmalli.

Mä en nyt päässyt ihan kärryille vieläkään sun ajatuksenkulusta. Siis jos tarkoitit sitä, että tuota käytetään ns. särönä, niin tuskinpa vain. Etuasteena särösoundia varten varmaankin. Puhtaathan tuossa ko. värkissä ei oo kovin kaksiset. Sieltä saa sellasen kylmän kristallipuhtaan, joka on kyllä sinänsä ihan ok täysin kliiniä hakiessa. Kyllä mullakin joskus oli setti niin, että Voodu säröillä, Tubeman II rosoilla, ENGL e530 erilaisella säröllä ja puhtaita vähän mistä sattuu. Siinä sitä oli hakemista. :D

Yleensä porukka käyttää jotain JMP-1:stä tai SansAmpin etuastetta säröön.

Enpä tiedä, ei oo kyllä viimeaikoina kamalassa huudossa ko. laitokset olleet mun tuttavapiirissä. Onhan noi kuitenkin ihan peruskamaa, mutten mä minään "standardeina" niitä näkis.

Prophesyssä taas ne on paljon helpommat säätää.

Mites tota, onko sun mielestä Prophesy II ja Voodun välillä suurta soundieroa noinniinku muuten? Jos ei nyt oteta tota käyttöliittymää huomioon. Mä joskus vaan pyörittelin kovasti ajatusta päivittää Voodu Prophesyyn, mutten sitten kuitenkaan löytänyt riittäviä perusteita.
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
fox
28.02.2010 22:33:02

jussi1976:
Mulla oli kerran aiemmin Chameleon 2000. Siinä on tavattoman hyvä erottelukyky, mutta saundi oli kyllä suorastaan luonnoton.

No en minä sitä "luonnottomana" pitäs, mutta toisaalta se "vanha" Chameleon on meille jääny, olisko sitten parempi... (Jos ei sitten ole niin "luonnoton", mitä sillä sit tarkoitettaneenkaan)
Prophecysta ei taas ole "omakohtasta kokemusta" niin en siitä sano mitään. Sekä VooDu Valve että uudempi OnLine voodoo on kyllä tonttinsa hoitaneet..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jussi1976
28.02.2010 22:54:43 (muokattu 28.02.2010 23:03:15)
Antti1: Mä en nyt päässyt ihan kärryille vieläkään sun ajatuksenkulusta. Siis jos tarkoitit sitä, että tuota käytetään ns. särönä, niin tuskinpa vain. Etuasteena särösoundia varten varmaankin. Puhtaathan tuossa ko. värkissä ei oo kovin kaksiset. Sieltä saa sellasen kylmän kristallipuhtaan, joka on kyllä sinänsä ihan ok täysin kliiniä hakiessa. Kyllä mullakin joskus oli setti niin, että Voodu säröillä, Tubeman II rosoilla, ENGL e530 erilaisella säröllä ja puhtaita vähän mistä sattuu. Siinä sitä oli hakemista. :D

- Ahaa. Mä ymmärsin väärin. Ymmärsin, että käytät Voodusta kaikki säröt, et efektejä ollenkaan, ja efektit G-systemistä. Sori, siksi ihmettelin.

Enpä tiedä, ei oo kyllä viimeaikoina kamalassa huudossa ko. laitokset olleet mun tuttavapiirissä. Onhan noi kuitenkin ihan peruskamaa, mutten mä minään "standardeina" niitä näkis.

- No en mäkään ottaisi SansAmpia, vaikka se hyvältä kuulostaakin. Mesan TriAxis mielummin sitten. Tosin hintaakin on...

Mites tota, onko sun mielestä Prophesy II ja Voodun välillä suurta soundieroa noinniinku muuten? Jos ei nyt oteta tota käyttöliittymää huomioon. Mä joskus vaan pyörittelin kovasti ajatusta päivittää Voodu Prophesyyn, mutten sitten kuitenkaan löytänyt riittäviä perusteita.

- Hmm. Kokemusta ei ole vielä paljoa joten kattavasti en osaa sanoa, kohta on enemmän, mutta jos se käyttöliittymän helppous ja muu monipuolisuus jätetään pois, niin sanoisin että on se parempi siinäkin. Musta Prophesyssä on herkkyyttä & headroomia enemmän. Sitä ei välttämättä kuule ihan kokematon, mutta kun on itse soittanut, niin sen kyllä erottaa. Prophesy on luonnollisempi, mun mielestä. Se tavallaan tottelee soittoa ja tätsiä paremmin kuin Voodu. Aiemmin ajattelin Voodusta että tästä ei etuaste enää parane senttiäkään, mutta kyllä se paranee. Tosta uudemmasta Onlinesta, joka mainitaan yläpuolella, en osaa sanoa mitään. Kovemmalla volalla myös Prophesyn saundi pysyy mielestäni paremmin kasassa.

Chameleon 2000:n muovisuudella tarkoitin sitä, että se saundi on jotenkin teennäisen eloton, mun mielestä. Voodu hakkasi sen mennentullen. Mun mielestä Chameleon 2000 peitti kitaran oman saundin aika reippaasti. En tunnistanut kitaran omaa persoonallista saundia enää samoin tutuksi kuin ennen. Voodu ei sitä tee läheskään samassa mitassa.

Fox voisi kertoa tosta Onlinesta? poikkeaako se paljonkin VooduValvesta?

EDIT: kirjoitusvirheet.
jussi1976
28.02.2010 23:11:25
Tietysti jos voisi valita oikein viimeisen päälle, niin sitten voisikin ottaa saman tien jonkun 2000 euron Eventiden tms, Mesa TriAxis, Mesan 2X90 päätteen sun muut... Hintaakin sitten olisi... pelkästään tolla setillä luokkaa melkein 6000 euroa. Plus päälle sit vielä kaapit. Eli 8000 Euroa siihen saisi menemään. PLUS muut efektit.
fox
28.02.2010 23:56:46

jussi1976:Fox voisi kertoa tosta Onlinesta? poikkeaako se paljonkin VooduValvesta?

Sama matolaatikko, eri etupaneelin kuva.. ;) Plus tietty teksti "Internet Access Presets" joka tekee siit sen OnLine-version.. :)
jussi1976
01.03.2010 00:10:57 (muokattu 01.03.2010 00:47:18)
Jaa jaa. Mä oletin automaattisesti, että ne on tehnyt Voodusta jonkun ihan uuden version. MItä mieltä te olette tosta Gainiac 2 - etuasteesta?
kunnasja
01.03.2010 02:01:17
Niin, itse asiassa mullakin on toi Online-versio. Sis käytännössä se tarkoittaa uutta versiota, ei siitä muuta taida enää saadakaan.

Gainiac... No, megaluokan särömäärät, mutta tarjolla pelkkää scooppia, eikä edes puoliparametristä middleä, kuten vanhassa Piranhassa.

Ylivertaisen EQ:n takia mä tuota Voodua käytän. G-systemin EQ ei ole käytössä... Tai jos tulis joskus jotain keikkamestaaan liittyvää EQ-tarvetta, vois laittaa global-asetuksella G-systemistä sit kaikkiin soundeihin. Periaatteessa toi Voodu on mun setupissa kuin huippumallin ohjelmoitava säröpedaali: siinä on kuitenkin etuasteputki, ja säätöjä variac:ia myöden, tietysti unohtamatta HUSH:ia... jolle ei kovin moni noisegate pärjää. G-systemin geitillä esim ei ole mitään jakoa.
fox
01.03.2010 02:05:39

kunnasja: Niin, itse asiassa mullakin on toi Online-versio. Sis käytännössä se tarkoittaa uutta versiota, ei siitä muuta taida enää saadakaan..

Näinhän se vissiin on, tokihan voi olla niissä tehdaspreseteissäkin eroja?? Nimittäin eipä me niitä juuri olla kovin "rinnakkaisvertailtu" eikä kovin inspaa moista varten niitä tehdasasetuksille palauttaa.. ;)
Ihan käyttökelposia, molemmat. Ainakin meidän käyttöön.
kunnasja
01.03.2010 12:40:04
fox: Näinhän se vissiin on, tokihan voi olla niissä tehdaspreseteissäkin eroja?? Nimittäin eipä me niitä juuri olla kovin "rinnakkaisvertailtu" eikä kovin inspaa moista varten niitä tehdasasetuksille palauttaa.. ;)

Juu EI!! Nimittäin tässä, kuten lähse poikkeuksetta kaikissa multipaavo-laitteissa, tehdaspresetit ovat täyttä paskaa. Volumet heittelevät järkyttävällä tavalla laidasta laitaan, efektit on vedetty överiksi, ja puolet preseteistä on avaruusolioiden lisääntymis-soundtrackiltä. Myöskään presetit eivät ole missään loogisessa järjestyksessä, jottei järkevän ja haluamansa kaltaisen pohjasoundin haku vain missään tapauksessa olisi helppoa ja mukavaa.
jussi1976
02.03.2010 09:24:31 (muokattu 02.03.2010 12:29:45)
Juu, oikeassa olitte ton Scoopin suhteen. Kuuntelin klippejä Gainiacista. Säröä on, mutta tosi tunkkainen saundi muuten.

Mä sain aikoinaan Voodu Valvesta muuten äärettömän hyvin soivia saundeja irti - ja siis täys kopio Soldanosta ja Mesasta. Niiden pitäisi vain muuttaa sitä säätösysteemiä vähän yksinkertaisempaan suuntaan.

Ps. Tällä topiikilla juttu tuntuu menevän oikein sääntöjen mukaan; Mukavan vapaata ja asiallista. Ei niuhoteta pikkuasioista. Outoja kysymyksiäkin sallitaan. Pitäisi varmaan pitää tätä oikein räkkimiesten keskeisenä topiikkina, jossa voisi vaihdella vinkkejä, juttuja ja ehdotuksia ja kysymyksiä laajemminkin.
kunnasja
02.03.2010 14:44:13
jussi1976: Ps. Tällä topiikilla juttu tuntuu menevän oikein sääntöjen mukaan; Mukavan vapaata ja asiallista. Ei niuhoteta pikkuasioista. Outoja kysymyksiäkin sallitaan. Pitäisi varmaan pitää tätä oikein räkkimiesten keskeisenä topiikkina, jossa voisi vaihdella vinkkejä, juttuja ja ehdotuksia ja kysymyksiä laajemminkin.

Alankin sitten samantien vatkata viiriäisenmunaa ja rölöttää ;)

Tuppaa olemaan vähän niin, että monimutkainen laite tarjoaa niitä parhaita soundeja. Mesako monimutkainen? No, onhan siinä niitä vaihtoehtoja, ja ruuvauksesta täytyy tosiaan tietää melko paljon, jos meinaa saada täyden hyödyn irti. Räkkivehkeissä on se hyvä puoli, että vahinkoa ei yleensä tapahdu vaikka koittaisi jotain asetuksia joista ei niin tiedäkään. Siis etuasteissa, päätteethän halkaisevat sitten tärykalvoja jne... Toisaalta esim Rocktron Voodun wahin saattaminen pedaalilla ohjattavaksi on kyllä semmoinen suo että hyvää päivää. Tai joo, itse asiassa Chameleonissa tuota joskus koitin, Voodussa en ole jaksanut vaivautua - suurimmaksi osin siksi että käyttämäni Morley pesee muun kaluston wahit 6-0.
jussi1976
02.03.2010 18:49:11
Näin on viiriäisen munat! Mä muistaakseni kirjoitinkin Rocktronille emailin, että ottakaa se Wah veke sieltä valikosta ja korvatkaa se jollain toisella, ei wahia saa/voi käyttää muutoin kuin pedaalilla. Sama on Whammyllä ja volalla.

Monet kitaristit käyttää pedaalihässäkkää. En oikein ymmärrä sitä, kun nokan alla on parikymmentä pedaalia, erityisesti jos takahuoneessa on maistunut ne pari pakollista bisseä niin siinähän sitä hauskaa on, kun alkaa tsekkailemaan, mitä tässä oikein painaa?
Nähdäkseni jos kaikki saundit ja kanavat on räkkimies pistänyt monipuolisella setillään presetteihin, niin se pääsee kyllä helpommalla kuin normi steppailija nuppi/kaappi yhdistelmän ja pedaalien kanssa näpräävä...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)