Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gretsch 4160 virveli 60- luvulta
1 2
Kumuttaja
25.02.2010 17:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Ensimmäisessä minulle ostetussa rumpusetissä tuli kyseinen virveli mukana kun sen ostimme joskus 80-90 luvun taitteessa. Näin myöhemmin tajusimme virvelin olevan luultua arvostetumpi ja minulle nyt heräsi mieleen kysymys minkä arvoinen tällainen aito "4160 Round Badge" mahtaa tänä päivänä olla?
 
PS: Virveli EI ole myynnissä eikä tule myyntiin! :)
 
moderndrummer88
25.02.2010 17:10:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Hyvin paljon näiden vintagekamojen arvossa ratkaisee tuotteen kunto ja se, että onko osat alkuperäisiä. Kuva auttaisi paljon asiaa.
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
tml
26.02.2010 16:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ebaystä voi katsoa hintatasoa. Tuo on kuulemma sellainen love/hate rumpu, eli jotkut rakastavat sen soundia, toiset vihaavat. Itse en ole päässyt sellaista kokeilemaan.
 
jazzmies
26.02.2010 17:00:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tml: ebaystä voi katsoa hintatasoa. Tuo on kuulemma sellainen love/hate rumpu, eli jotkut rakastavat sen soundia, toiset vihaavat. Itse en ole päässyt sellaista kokeilemaan.
 
Mulla suhteeni rumpuun kääntyi haten puolelle ja löi naulan vintage-arkkuuni. Ostin ja möin edelleen toillaisen heikohkokuntoisen pyöreän kilven rummun hintaan 400 €, jossa oli vaihdettu koneisto jonohki japsisysteemiin. Pari ylimääräistä reikää oli. Mutta jos rumpusi on hyväkuntoinen ja varustettu toimivalla micro sensitive -koneistolla, on sen arvo siinä 500 €:n korvilla.
 
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
Kailis
28.02.2010 05:02:18 (muokattu 28.02.2010 05:03:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se että jotkut torvet vihaavat klassikkorumpua on just tyypillinen suomi-ilmiö. Mitenköhän selitetään se että aika moni legendaarinen jaska levy on vedetty just tolla?
 
Ai niin Sabian/Yamaha. Tsori.
 
jazzmies
28.02.2010 07:09:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Se että jotkut torvet vihaavat klassikkorumpua on just tyypillinen suomi-ilmiö. Mitenköhän selitetään se että aika moni legendaarinen jaska levy on vedetty just tolla?
 
Ai niin Sabian/Yamaha. Tsori.

 
Niinpä, Yamaha ja Sabian! Hei jazzturisti: 1950-60-luvuilla ei Yamaha vielä tehnyt rumpuja, vaan se alkoi 1967, jota ennen on merkittävimmät jazzlevyt tehty ainakin askustisella puolella. Ja kolmanneksi ei tule mileleen yhtään klassikkojazzlevyä, joka olisi soitettu tuolla rummulla.
 
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
Kailis
28.02.2010 12:13:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Niinpä, Yamaha ja Sabian! Hei jazzturisti: 1950-60-luvuilla ei Yamaha vielä tehnyt rumpuja, vaan se alkoi 1967, jota ennen on merkittävimmät jazzlevyt tehty ainakin askustisella puolella. Käytät aika paljon tuota jazzturisti määritelmää. Vähän sama kuin heikkoitsetuntoinen insinööri kännissä baarissa selittäessään jotain ummikolle, usein päin vittua. Se että jammu ei tehnyt tuolloin rumpuja ei liity aiheeseen mitenkään. Ja kolmanneksi ei tule mileleen yhtään klassikkojazzlevyä, joka olisi soitettu tuolla rummulla. Se että sulle ei tule mieleen ei tarkoita etteikö olis soitettu. Väitteeni siitä että USEAT voi olla liioittelua, mutta varmasti tuota rumpua on käytetty. Tai ihan sama, ei ole käytetty...
http://www.youtube.com/watch?v=EWS-yfWEVKQ
 
hollmi-5
28.02.2010 18:53:11 (muokattu 28.02.2010 18:54:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en onnistunut löytämään kuvaa tuosta rummusta. Olisiko linkkiä jollakin laittaa?
 
Edit: Nytpäs löytyikin: http://www.repercussions.org/newgretschsnares.html
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
jazzmies
28.02.2010 22:10:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Käytät aika paljon tuota jazzturisti määritelmää. Vähän sama kuin heikkoitsetuntoinen insinööri kännissä baarissa selittäessään jotain ummikolle, usein päin vittua.
 
Kerran olen haun mukaan käyttänyt sanaa turisti, sekin euroviisuehdokas Mondayn kohdalla. Omissa kirjoituksissani on aniharvoin asiavirheitä, koska olen huolellinen lähteitten kanssa, jotta tekstejä ei tarvitsisi editoida jälkeenpäin. Tätäkin kirjoittaessani on auki Wikipedian englanninkielinen sivusto. Kirjoituksiani saa myös käyttää vapaasti, kunhan muistaa taas kertoa lähteen, että se on jazzmiehen näppäimistöltä peräisin. Se on toinen asia, jos lukija haluaa mutulla asettua tietotaitoani vastaan. Yleensä siitä tulee kornia, kuten tässä Kailiksen kirjoituksessa.
 
Se että jammu ei tehnyt tuolloin rumpuja ei liity aiheeseen mitenkään.
 
Totta kai liittyy, sillä jos Yamaha (perustettu 1887) olisi tehnyt rumpuja muutama vuosikymmen aikaisemmin, olisi sillä todennäököisesti levytetty moniakin jazzklassikkolevyjä. Spekulointiahan tämä on, mutta Yamahan laatustandardeilla parissa vuosikymmenessä alalla kuin alalla merkki on vakavasti pystynyt haastamaan jämähtäneet käsityöpajat ja menneisyyden vangit. Näin kävi myös rummuissa, missä noin 15 vuoden jälkeen ne olivat mm. Wecklin, Gaddin, Colaiutan, Vesa Aaltosen ja Miri Miettisen työkalut.
 
Se että sulle ei tule mieleen ei tarkoita etteikö olis soitettu. Väitteeni siitä että USEAT voi olla liioittelua, mutta varmasti tuota rumpua on käytetty. Tai ihan sama, ei ole käytetty...
 
Vuonna 1966 Gretsch 4160 Metal snare oli suora kilpailija Ludwig 400 Chrome Over Brass -rummulle, jotka molemmat profiloituivat R&B ja rockrumpaleiden soittimeksi. Chet Falzeranon Gretsch-kirjassa on upea kuvakollaasi, mistä käy helposti ilmi se, että suurin osa Gretsch-jazzrumpaleista soitti 5" x 14" Name Band Snare Drumia tai 4" x 14" Progressive Jazz Snare Drumia. Tuota 4160:n saundia ei löydy jazzklassikkolevyiltäni, joten tämän valtaisan otannan perusteella uskallan väittää, että Gretsch 4160 Metal Snarea ei soitettu jazzklassikkolevytyksillä. Joku muu voi tarkentaa, jos kokoelmista löytyy jokin merkittäväksi yleisesti luonnehdittu jazzlevy, ei siis jonkin besserwisserin omasta mielestä merkittävään asemaan laittama.
 
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
hollmi-5
28.02.2010 22:16:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle riittää, että Phil Rudd on kelpuuttanut ko. rummun settiinsä 80-luvulla. Sen on pako olla kovaa kamaa :-)
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
hollmi-5
28.02.2010 22:17:12 (muokattu 28.02.2010 22:17:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ludwigin Chrome Over Brass-rungot olivat jo useamman vuoden olleet korvattuina alumiinisilla vuonna 1966.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
jazzmies
28.02.2010 22:20:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Ludwigin Chrome Over Brass-rungot olivat jo useamman vuoden olleet korvattuina alumiinisilla vuonna 1966.
 
...jotka molemmat pesevät mennen tullen Gretschin COB-rummun, minun mielestäni.
 
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
hollmi-5
28.02.2010 22:22:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: ...jotka molemmat pesevät mennen tullen Gretschin COB-rummun, minun mielestäni.
 
Minulla ei ole tuota Gretschiä ollut. Kerran olen kokeillut, mutta se oli huonoilla kalvoilla ja surkeasti viritetty.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
28.02.2010 23:15:43 (muokattu 28.02.2010 23:24:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Ludwigin Chrome Over Brass-rungot olivat jo useamman vuoden olleet korvattuina alumiinisilla vuonna 1966.
 
Omissa kirjoituksissani on aniharvoin asiavirheitä, koska olen huolellinen lähteitten kanssa, jotta tekstejä ei tarvitsisi editoida jälkeenpäin.
http://www.youtube.com/watch?v=l1L6C1noV48&feature=related
 
IRMC, eli I rest my case...
Itse en ole juuri päässyt kopistelemaan tuota Gretscheniä, tosin yhdelle keikalle otin sokkona kun kaveri tarjosi. Oli aika shokki. Äärimmäisen tiukassa vireessä ja hyvin poksahtava soundi. Valuvanteet varmaan tekevät osansa. En tykännyt.
 
MJP
01.03.2010 01:08:19 (muokattu 01.03.2010 01:15:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tollanen roundbadge COB 4160, diggaan paljon. Vintagekamoissa kunto vaikutaa paljon hintaan, vaikea sanoa mitään suoraan hinnasta. Uudethan maksaa myös mukavasti: http://www.indoorstorm.com/Gretsch_ … Chrome_Over_Brass_G4160-p-1775.html
 
Huumorimielellä lisää paskaa housuun!
Bacchus
01.03.2010 11:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wecklin, Gaddin, Colaiutan, Vesa Aaltosen ja Miri Miettisen työkalut.
 
Yamaha on paras, koska Dave Weckl toimii merkin mainosmiehenä. Endorsement-listaus on selvin ja kattavin peruste merkin laadukkuudesta. Rahastahan rumpuja ei mainosteta.
 
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
Mikael
01.03.2010 18:34:40 (muokattu 01.03.2010 18:35:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon äänittänyt joitain sessioita missä on ollut 4160 ja oon digannut soundista. Toihan on edelleen tuotannossa joten kyse ei oo ihan pelkästään vintage-asiasta vaikka ko. rumpu vanha olisikin. En jotenkin usko että sitä ihan turhaan pidetään jonkin sortin klassikkona - yleensähän klassikon maineeseen on joku syy... Itellä on 4166 ja se ainakin on tosi mainio mulle.
 
Radion Sinfoniaorkeserilla on muuten tollanen 4160 ihan tuotantokäytössä, joten vaikka jaztsipojat karsastaiskin niin klasaripuolelle näyttäis kelpaavan ;D
 
Mun mielestä tollanen "ei vintagea" on ihan yhtä omituinen näkökulma musiikkiin kuin "pelkkää vintagea". Mä en oikein käsitä miks pitäis rajata mahdollisuuksia suuntaan jos toiseenkaan.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Kailis
01.03.2010 18:51:20 (muokattu 01.03.2010 18:52:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä oon äänittänyt joitain sessioita missä on ollut 4160 ja oon digannut soundista. Toihan on edelleen tuotannossa joten kyse ei oo ihan pelkästään vintage-asiasta vaikka ko. rumpu vanha olisikin. En jotenkin usko että sitä ihan turhaan pidetään jonkin sortin klassikkona - yleensähän klassikon maineeseen on joku syy... Itellä on 4166 ja se ainakin on tosi mainio mulle.
 
Radion Sinfoniaorkeserilla on muuten tollanen 4160 ihan tuotantokäytössä, joten vaikka jaztsipojat karsastaiskin niin klasaripuolelle näyttäis kelpaavan ;D
 
Mun mielestä tollanen "ei vintagea" on ihan yhtä omituinen näkökulma musiikkiin kuin "pelkkää vintagea". Mä en oikein käsitä miks pitäis rajata mahdollisuuksia suuntaan jos toiseenkaan.

 
Hienosti laitoit. Mulla on sellainen "best from the both worlds" asenne, eli ihan annan korvan ratkoa mitä käytän. Joissain jutskissa toimii agressiivisempi nykyratkaisu, mutta joihinkin sellainen pehmeämpi puu-vitnage on jees. Ja meneehän nuo joskus aivan ristiin, on niissä vanhoissakin aikamoisia ruoskia ja päinvastoin.
Ja pitäis päästä ruuvaamaan tota snarea että osais sanoa. Kovasti omistajat sitä hehkuttaa, paitsi eräskin, jota taitaa harmittaa että laittautui eroon siitä =D
Toi "Radion Sinfoniaorkesterilla on muuten tollanen 4160 ihan tuotantokäytössä" ei kelpaa vertailukohdaksi koska et ole tehnyt aiheesta väitöskirjaa. Eli dude, sul ei oo akateemista kompetenssia. Buahahaah!!!
 
drumm
01.03.2010 19:40:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: ei kelpaa vertailukohdaksi koska et ole tehnyt aiheesta väitöskirjaa. Eli dude, sul ei oo akateemista kompetenssia. Buahahaah!!!
 
Sinähän voisit tällä periaatteella, roudauksen ammattilaisena, pidättäytyä kommentoimasta muita kuin rumpujen roudaamiseen liittyviä asioita.
 
Kailis
01.03.2010 23:33:46 (muokattu 01.03.2010 23:35:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

drumm: Sinähän voisit tällä periaatteella, roudauksen ammattilaisena, pidättäytyä kommentoimasta muita kuin rumpujen roudaamiseen liittyviä asioita.
 
Niin voisin, mutta kun ei. Ja mikä roudauksen ammattilainen mä oon?
Itse asiassa, taisit missata pointin joka olikin Mikaelille tarkoitettu joten no harm done.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «