Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten säröäänet, buzzing
1
CheckSix
25.02.2010 22:23:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
 
Olen vasta aloitteleva soittaja joten tulin kysymään parempia neuvoja.
 
Ongelma on siis kielten säröäänet, etenkin alempia nauhoja (lähellä satulaa) painettaessa. Tiedän että kieliä pitää painaa juuri nauhan takaa, ei kuitenkaan päältä. Ylempiä nauhoja (lähellä runkoa) painettaessa ääni on kirkas ja selvä, mutta mitä alemmas kaulalla mennään, sitä säröisemmäksi äänet tulevat. Esimerkiksi laittamalla capon jonkin lähellä runkoa olevan nauhan taakse, ääni on todella hyvä. Kun capo on jossain 2-4 fretin tienoilla, hankaavat kielet soitettaessa nauhoja ja ääni on säröinen. Itseasiassa siinä paikkeilla kieliä painettaessa on seuraavan nauhan ja kielen välissä melkein mikroskooppinen väliero.
 
En tiedä onko kyse soittotaidoissa, kitarassa vai missä. Olen lukenut että ongelma saattaisi olla siinä, että kielet ovat liian matalalla ja niitä pitäisi nostaa. Omassa kitarassa ei ainakaan ole mitään ruuvia tai vastaavaa, millä pystyisi säätämään satulan tai tallan korkeutta.Kitara on pari kuukautta vanha fender t-bucket 300ce, joten olen kyllä todella pettenyt jos näin uudessa soittimessa ei kaikki ole kunnossa. Soittaminen on jäänyt todella vähille kun ääni on mitä on.
 
Neuvoja kaivaten :(
 
pick 86
26.02.2010 06:27:50 (muokattu 26.02.2010 06:31:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CheckSix: Hei
 
Olen vasta aloitteleva soittaja joten tulin kysymään parempia neuvoja.
 
Ongelma on siis kielten säröäänet, etenkin alempia nauhoja (lähellä satulaa) painettaessa. Tiedän että kieliä pitää painaa juuri nauhan takaa, ei kuitenkaan päältä. Ylempiä nauhoja (lähellä runkoa) painettaessa ääni on kirkas ja selvä, mutta mitä alemmas kaulalla mennään, sitä säröisemmäksi äänet tulevat. Esimerkiksi laittamalla capon jonkin lähellä runkoa olevan nauhan taakse, ääni on todella hyvä. Kun capo on jossain 2-4 fretin tienoilla, hankaavat kielet soitettaessa nauhoja ja ääni on säröinen. Itseasiassa siinä paikkeilla kieliä painettaessa on seuraavan nauhan ja kielen välissä melkein mikroskooppinen väliero.
 
En tiedä onko kyse soittotaidoissa, kitarassa vai missä. Olen lukenut että ongelma saattaisi olla siinä, että kielet ovat liian matalalla ja niitä pitäisi nostaa. Omassa kitarassa ei ainakaan ole mitään ruuvia tai vastaavaa, millä pystyisi säätämään satulan tai tallan korkeutta.Kitara on pari kuukautta vanha fender t-bucket 300ce, joten olen kyllä todella pettenyt jos näin uudessa soittimessa ei kaikki ole kunnossa. Soittaminen on jäänyt todella vähille kun ääni on mitä on.
 
Neuvoja kaivaten :(

 
Morejenttes!
 
Äkkiseltään kuulostais siltä että sulla on kaula kiero siitä.. kyllä jommastakummasta päästä kaulaa luulisi löytyvän ruuvi (yleensä kuusiokolo), jota kiristämällä / löysäämällä saat oikaistua kaulan ja ehkäistyä särinät...
 
Mutta jos suurempaa kokemusta ei ole noista säätelyistä, niin vahinkojen välttämiseksi vie kitara lähimmälle soitinhuoltajalle joka tuskin pariakaan kymppiä ottaa moisesta..
 
Ianuarius
26.02.2010 09:38:29 (muokattu 26.02.2010 09:39:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaularaudan kanssa saa olla tosi varovainen. Ihan pikkasen vaan kerrallaan saa vääntää, jos ny oikein osaan toistella mitä oon täältä foorumilta lukenu. :)
 
Ite en siis ole koskaan tehnyt, mut tuolla kitarakamapuolella tais olla jotain juttua asiasta.
 
EDIT: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886
 
Eli tuossa avausviestissä viimenen kohta, Intonaation säätö.
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
vasili
26.02.2010 11:01:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väittisin , että kielet ovat satulapäästä turhan matalalla. Jos kitara on noin uusi, kysy soitinliikkeestä, saisko huollon takuuseen. Ilmeisesti ongelma on ollut ihan alusta lähtien?
 
Ton vois hoitaa joko laittamalla jonkin pienen kiilan satulan alle, tai tekemällä uuden satulan.
 
Mun mielestä ei ole kyse kierosta kaulasta. Selvitä ainakin ensin tuo satula-asia.
 
tender.insanity
26.02.2010 11:10:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

January: Kaularaudan kanssa saa olla tosi varovainen.
 
Juu, juu... Varovaisuus on samaa luokkaa kuin suojatien ylittäminen. Jos on helkkarin tyhmä ja ei osaa katsoa tuleeko autoja, niin jää alle. Toisin sanoen, jos on tyhmä ja vääntää kaularautaa heti alkajaisiksi kolme kierrosta, niin saa kyllä itseään syyttää.
 
Ianuarius
26.02.2010 12:26:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Juu, juu... Varovaisuus on samaa luokkaa kuin suojatien ylittäminen. Jos on helkkarin tyhmä ja ei osaa katsoa tuleeko autoja, niin jää alle. Toisin sanoen, jos on tyhmä ja vääntää kaularautaa heti alkajaisiksi kolme kierrosta, niin saa kyllä itseään syyttää.
 
Niin, no ei sitäkään voi tietää, jos ei kukaan oo neuvonu ikinä.
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
ankkiz
26.02.2010 14:53:51 (muokattu 26.02.2010 14:56:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pick 86: Morejenttes!
 
Äkkiseltään kuulostais siltä että sulla on kaula kiero siitä.. kyllä jommastakummasta päästä kaulaa luulisi löytyvän ruuvi (yleensä kuusiokolo), jota kiristämällä / löysäämällä saat oikaistua kaulan ja ehkäistyä särinät...

 
Täytyy kyllä sen verran korjailla, että KIEROUTEEN (=propelli) ei pysty kaularaudan säädöillä hirveämmin vaikuttamaan.
Kaularaudalla säädetään lähinnä sitä, kuinka paljon kielten vetovoimalle annetaan periksi, eli onko kaula hieman kovera, kupera vai luotisuora.
CheckSix
26.02.2010 15:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista. Ruuvin löysentäminen todellakin auttoi, ongelma on lähes kokonaan korjattu, vain e kieli jäi särisemään hiukan pienimmillä freteillä.
 
hallu
26.02.2010 15:27:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CheckSix: Kiitos vastauksista. Ruuvin löysentäminen todellakin auttoi, ongelma on lähes kokonaan korjattu, vain e kieli jäi särisemään hiukan pienimmillä freteillä.
 
Onx sulla jotain elukoita siinä kitarassa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fretti
 
;-)
 
Music_Fighter
26.02.2010 19:38:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Onx sulla jotain elukoita siinä kitarassa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fretti
 
;-)

 
"Hyvin hoidettu fretti tuoksuu hieman hunajalle eikä se ole keskimäärin sen pahempi kuin koiran haju, oikeastaan fretit haisevat vähemmän kuin koirat. "
 
Olen samaa mieltä, pitäkää huolta freteistänne :D
 
ravensoul
27.02.2010 11:31:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vasili: Väittisin , että kielet ovat satulapäästä turhan matalalla.
 
Tuo ei vaikuta tässä mitään, kun kyseisessä tapauksessahan särinä ilmeni nauhoilta painettaessa eikä vapailla kielillä.
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «