Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikkilukiot
1 2
beatflyer
01.02.2010 18:23:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo tässä pitemmän aikaa miettinyt, että onko musiikkilukion käymisestä konkreettista hyötyä?? Helpottaako se pääsyä jatkokoulutukseen etc?
 
konehes
01.02.2010 18:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beatflyer: Olen jo tässä pitemmän aikaa miettinyt, että onko musiikkilukion käymisestä konkreettista hyötyä?? Helpottaako se pääsyä jatkokoulutukseen etc?
 
Musiikkilukioissa voi suorittaa tasotutkintoja ilmaiseksi. Myös voi aloittaa erilaisten soittimien harjoittelun ohjatusti ja kokeilla eri musiikkityylejä vaikkapa bändikursseilla. Samoja asioita voi tietysti tehdä musiikkiopistoissa, mutta se maksaa. Eli on siitä oikeasti hyötyä.
 
cherub with heavy metal machine
beatflyer
02.02.2010 17:52:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo kiitos! mutta niinivaaran musiikkilinjalla tää ei varmaan oo mahollista :(
 
tarmo
02.02.2010 19:27:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beatflyer: Olen jo tässä pitemmän aikaa miettinyt, että onko musiikkilukion käymisestä konkreettista hyötyä?? Helpottaako se pääsyä jatkokoulutukseen etc?
 
Tää on nyt vähän semmonen kysymys, johon sortuu jokainen jossain vaiheessa. Ala-asteen musiikkiluokilla ihmetellään, että miten tavallisella luokalla voi olla joku, joka harrastaa musiikkia. Kauhistus.
 
Hyötyä on kahdenlaista: sellaista konkreettista hyötyä, joka ilmenee lisäpisteiden muodossa ja sitten sellaista, joka näkyy lisääntyvänä osaamisena.
 
Jatkokoulutuksen kannalta keskeistä on osaaminen, ei kurssit. Etenkin lukion kurssien merkitys varsinaisessa jatkokoulutuksessa (ammattikorkeat, yliopistot) on lähes mitätön. Siitä on kuitenkin hyötyä, jos menet musiikkilukioon, kehität itseäsi ja pääset keskivertolukiota enemmän hiomaan esiintymistaitojasi. Moni oppilaitos arvostaa myös suuntautumista musiikkiin. Kaiketi se musiikkilukion käyminen on jonkinasteinen indisio siitä, että olet kiinnostunut panostamaan musiikkiin, mutta ymmärrät varmasti, että sinänsä kyse ei ole mistään ratkaisevasta elementistä.
 
Moni musiikkilukion käynyt varmasti kokee saaneensa hyötyä. Itse en käynyt, enkä kokenut olevani mitenkään altavastaajana musiikkiopinnoissa, saati niihin hakiessani, lukion jälkeen.
 
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
badcompany
02.02.2010 20:50:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos käyt musalukion ja sen jälkeen haet konsikseen,saat ainakin hyväksilukuja yleisaineista ja voit keskittyy ainoastaan musapuoleen
 
T: musiikkia ja yleisaineita samaan aikaan opiskeleva!. joka on muuten aika vittumainen kombinaatio
 
tarmo
03.02.2010 07:38:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

badcompany: jos käyt musalukion ja sen jälkeen haet konsikseen,saat ainakin hyväksilukuja yleisaineista ja voit keskittyy ainoastaan musapuoleen
 
T: musiikkia ja yleisaineita samaan aikaan opiskeleva!. joka on muuten aika vittumainen kombinaatio

 
Tai minkä tahansa muun lukion. Selvennykseksi, kun ei nämä kaikille ole itsestäänselvyyksiä. Mutta kaikin puolin hyvä idea hoitaa lukio ensin ja miettiä sitten, hakeeko toiselle asteelle vai suoraan AMK:un. Jos meinaa tehdä ikänsä töitä muusikkona, suosittelen lukion jälkeen toisen asteen opiskelua konservatoriolla ja vasta sen jälkeen AMK:a. Toisen asteen koulutuksessa on yllättävän paljon aikaa treenata ja keskittyä itse musisoimiseen, jos on lukion oppimäärän myötä suorittanut "yleiset aineet". Ammattikorkean puolella yleiset aineet tulevat taas mukaan kuvaan, jolloin musiikin ohella täytyy sitten opiskella muutakin.
 
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
Etevä
05.02.2010 22:59:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beatflyer: joo kiitos! mutta niinivaaran musiikkilinjalla tää ei varmaan oo mahollista :(
Tietysti sekä tasossa että tarjonnassa on eroja, mutta kyllä uskoisin että ainakin jonkinasteista yksityisopetusta tai vähintäänkin yhteissoittokursseja siellä Niinivaarassakin on tarjolla jos se kerran on erityistehtävän saanut. Tietysti kannattaa myös harkita pyrkimistä muuallekin, Savonlinna kun ei kuitenkaan ole mitenkään järkyttävän kaukana Jojensuusta ja kyllä sitä hyvän lukion eteen monet muuttaa kauemmaskin, pääset vähän tuulettumaan. Muutaman Savonlinnan taidelukiosta valmistuneen tunnen ja pelkkää hyvää olen kuullut. Musiikkilukioita löytyy muutenkin ympäri Suomea, eli lähde toki hakukierrokselle.
 
Kävin itse musiikkilukion Helsingissä (Sibelius-lukio, joka ei nimestään huolimatta ole mitenkään klasaripainotteinen!) ja oli vaikea kuvitella itseään peruslukioon. Systeemihän usein erityistehtävän saaneissa lukiossa on että kun käy sen kolmen vuoden aikana vähintään 12 "erityistehtävän mukaista" kurssia, saa jättää pois pakollisia kursseja perusaineista. Puolet on tosin aina käytävä, eli esim. maantiedon kahdesta pakollisesta kurssista kävin itse ensimmäisen ja ruotsin viidestä pakollisesta vain kolme (jota en suosittele, kaunis kieli kuitenkin). Eli kyllä siitä on se hyöty että pääset korvaamaan vähemmän kiinnostavia kursseja musajutuilla. En tiedä Niinivaaran lukion kurssitarjonnasta tarkemmin. Itse en olisi varmaan saanut pakollista kurssimäärää täyteen ilman noita musiikkikursseja, joita kävin suhteellisen paljon.
 
Lisäksi musiikkilinjalla tapaat varmasti paljon samanhenkistä porukkaa ja monista kontakteista voi olla paljon hyötyä jos tulevaisuudessa ryhdyt alalle. Ympäristönä uskoisin kaikkien musiikkilukioiden olevan ainakin jollain tasolla inspiroivia ja monille harrastuneisuutta syventäviä.
 
defic
09.02.2010 08:25:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etevä: Tietysti sekä tasossa että tarjonnassa on eroja, mutta kyllä uskoisin että ainakin jonkinasteista yksityisopetusta tai vähintäänkin yhteissoittokursseja siellä Niinivaarassakin on tarjolla jos se kerran on erityistehtävän saanut. Tietysti kannattaa myös harkita pyrkimistä muuallekin, Savonlinna kun ei kuitenkaan ole mitenkään järkyttävän kaukana Jojensuusta ja kyllä sitä hyvän lukion eteen monet muuttaa kauemmaskin, pääset vähän tuulettumaan. Muutaman Savonlinnan taidelukiosta valmistuneen tunnen ja pelkkää hyvää olen kuullut. Musiikkilukioita löytyy muutenkin ympäri Suomea, eli lähde toki hakukierrokselle.
 
Kävin itse musiikkilukion Helsingissä (Sibelius-lukio, joka ei nimestään huolimatta ole mitenkään klasaripainotteinen!) ja oli vaikea kuvitella itseään peruslukioon. Systeemihän usein erityistehtävän saaneissa lukiossa on että kun käy sen kolmen vuoden aikana vähintään 12 "erityistehtävän mukaista" kurssia, saa jättää pois pakollisia kursseja perusaineista. Puolet on tosin aina käytävä, eli esim. maantiedon kahdesta pakollisesta kurssista kävin itse ensimmäisen ja ruotsin viidestä pakollisesta vain kolme (jota en suosittele, kaunis kieli kuitenkin). Eli kyllä siitä on se hyöty että pääset korvaamaan vähemmän kiinnostavia kursseja musajutuilla. En tiedä Niinivaaran lukion kurssitarjonnasta tarkemmin. Itse en olisi varmaan saanut pakollista kurssimäärää täyteen ilman noita musiikkikursseja, joita kävin suhteellisen paljon.
 
Lisäksi musiikkilinjalla tapaat varmasti paljon samanhenkistä porukkaa ja monista kontakteista voi olla paljon hyötyä jos tulevaisuudessa ryhdyt alalle. Ympäristönä uskoisin kaikkien musiikkilukioiden olevan ainakin jollain tasolla inspiroivia ja monille harrastuneisuutta syventäviä.

 
Itse hakemassa hatanpäälle musiikkipuolelle, ja siellä nyt se menee sinne että kaikki pakolliset on käytävä, ja ne +36 kurssia musiikkia on vain "lisää" siihen. Monilla musiikkilinjaisilla siellä hatanpäällä kuulemma sen 100kurssia... Eipä tuo nyt itseäni sinänsä haittaa, kunhan sitä musiikkia pääsisi jotenkin opiskelemaan.
 
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
Filli293
17.02.2010 12:22:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään tietoa jostain musiikkilukiosta täälä pääkaupunkiseudulla johon ei tarvitse olla kovin korkeat lukuaineiden arvosanat? Ja onkos Pop & Jazz Konservatorissa opiskelevalle apua musiikkilukioon pääsemisestä?
 
A1mo
26.02.2010 14:22:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

defic: Itse hakemassa hatanpäälle musiikkipuolelle, ja siellä nyt se menee sinne että kaikki pakolliset on käytävä, ja ne +36 kurssia musiikkia on vain "lisää" siihen. Monilla musiikkilinjaisilla siellä hatanpäällä kuulemma sen 100kurssia... Eipä tuo nyt itseäni sinänsä haittaa, kunhan sitä musiikkia pääsisi jotenkin opiskelemaan.
 
Hatanpään musalinja on ihan paras. Yksilösoitinopetusta ei saa, mutta pienryhmissä tapahtuvat kurssit ovat vertaansa vailla, ja projektit ihan uskomattoman hauskoja. Mitään "virallista" hyväksilukemista niistä kursseista ei taida saada, mutta itselläni tietotaito kasvoi aivan uskomattoman paljon. Ja varmaan mikä tahansa musapainotus on luovana yhteisönä hyvä, Halussakin on se n. 80 musalinjalaista, ja siellä pystyy tekemään lähes minkälaisia prokkiksia tahansa.
 
nimim. HaLusta tänä vuonna kirjoittava, 110 kurssia plakkarissa, joista n. 30 musiikkia
 
Wait for the suicide of the world!
defic
26.02.2010 14:49:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tri-Aivo: Hatanpään musalinja on ihan paras. Yksilösoitinopetusta ei saa, mutta pienryhmissä tapahtuvat kurssit ovat vertaansa vailla, ja projektit ihan uskomattoman hauskoja. Mitään "virallista" hyväksilukemista niistä kursseista ei taida saada, mutta itselläni tietotaito kasvoi aivan uskomattoman paljon. Ja varmaan mikä tahansa musapainotus on luovana yhteisönä hyvä, Halussakin on se n. 80 musalinjalaista, ja siellä pystyy tekemään lähes minkälaisia prokkiksia tahansa.
 
nimim. HaLusta tänä vuonna kirjoittava, 110 kurssia plakkarissa, joista n. 30 musiikkia

 
No hyvä kuulla, että tasokkaaseen lukioon hakemassa nyt (: Aiheesta poiketen, mites HaLu muuten toimii muita kursseja kattoen?
 
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
A1mo
26.02.2010 14:52:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

defic: No hyvä kuulla, että tasokkaaseen lukioon hakemassa nyt (: Aiheesta poiketen, mites HaLu muuten toimii muita kursseja kattoen?
 
Valitettavasti muista kursseista ei saa leikattua pois musankurssien nimissä, sillä virallista "erityislukiostatusta" Halulla ei ole, vaan se on nimenomaan musiikkilinja. Mikä johtuu siitä, ettei valtio enää myönnä erityislukiostatuksia yhdellekään uudelle lukiolle. Mutta mun mielestä se systeemi toimii hyvin noinkin, siellä saa luettua tosi paljon musaa jos vaan tahtoa riittää.
 
defic
26.02.2010 20:03:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tri-Aivo: Valitettavasti muista kursseista ei saa leikattua pois musankurssien nimissä, sillä virallista "erityislukiostatusta" Halulla ei ole, vaan se on nimenomaan musiikkilinja. Mikä johtuu siitä, ettei valtio enää myönnä erityislukiostatuksia yhdellekään uudelle lukiolle. Mutta mun mielestä se systeemi toimii hyvin noinkin, siellä saa luettua tosi paljon musaa jos vaan tahtoa riittää.
 
Njuuh. Millaistas se opiskelu musiikkikurssien ulkopuolella sitten on? Minkä "tasoista" ja millaista ylipäätänsä? Onko jotain täys mulkkuja opettajia tms?:__D
 
Sillä ei ole väliä mitä soitat, vaan sillä MITEN soitat.
maths
28.02.2010 17:13:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon itse vakavasti harkinnut Sibelius-lukiota ensi vuoden opiskelupaikaksi, mutta se vähän mietityttää, että suljenko jotain pois menemällä musiikkilukioon. En ole lainkaan varma, tuleeko musiikista mulle koskaan ammattia, ja näin ollen vähän epäilyttää kun muiden aineiden osuus lukiossa jäisi kuitenkin vähäisemmäksi kuin tavallisessa lukiossa. Musiikki on kuitenkin se juttu, missä oon hyvä, ja siksi sibelius-lukio kiinnostaisi kovasti.
 
money for nothing and chicks for free
Jappo
28.02.2010 18:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zoug: Oon itse vakavasti harkinnut Sibelius-lukiota ensi vuoden opiskelupaikaksi, mutta se vähän mietityttää, että suljenko jotain pois menemällä musiikkilukioon. En ole lainkaan varma, tuleeko musiikista mulle koskaan ammattia, ja näin ollen vähän epäilyttää kun muiden aineiden osuus lukiossa jäisi kuitenkin vähäisemmäksi kuin tavallisessa lukiossa. Musiikki on kuitenkin se juttu, missä oon hyvä, ja siksi sibelius-lukio kiinnostaisi kovasti.
 
Et sulje mitään pois. Sibelius-lukiossa käydään samat kurssit kuin muuallakin niiden aineiden osalta, jotka aiot yo-kirjoituksissa suorittaa. Musiikkipuoli korvaa muutamia yksittäisiä (kirjoituksia ajatellen turhia) kursseja, esimerkiksi muualla pakollisen yhden biologian kurssin jätin itse väliin. Tästä on jo aikaa kylläkin, mutta tuskin homma on muuttunut.
 
Itse olin tosiaan vajaa kymmenisen vuotta sitten kyseisessä koulussa, ja se oli kyllä loistoaikaa. Mahtavia tyyppejä ja loistava yhteishenki, hyvät opettajat, paljon soittamista ilman kilpailuasennetta, rento mutta korkeatasoinen meininki myös lukuaineiden opiskelussa... Itsekään en lopulta musiikkialalle ryhtynyt, vaan nyt olen kohta diplomi-insinööri ja ekonomi. Ei siis sulje pois mitään, päinvastoin jopa. :)
 
maths
28.02.2010 21:45:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jappo: Et sulje mitään pois. Sibelius-lukiossa käydään samat kurssit kuin muuallakin niiden aineiden osalta, jotka aiot yo-kirjoituksissa suorittaa. Musiikkipuoli korvaa muutamia yksittäisiä (kirjoituksia ajatellen turhia) kursseja, esimerkiksi muualla pakollisen yhden biologian kurssin jätin itse väliin. Tästä on jo aikaa kylläkin, mutta tuskin homma on muuttunut.
 
Itse olin tosiaan vajaa kymmenisen vuotta sitten kyseisessä koulussa, ja se oli kyllä loistoaikaa. Mahtavia tyyppejä ja loistava yhteishenki, hyvät opettajat, paljon soittamista ilman kilpailuasennetta, rento mutta korkeatasoinen meininki myös lukuaineiden opiskelussa... Itsekään en lopulta musiikkialalle ryhtynyt, vaan nyt olen kohta diplomi-insinööri ja ekonomi. Ei siis sulje pois mitään, päinvastoin jopa. :)

 
Kiitoksia, selvensi asiaa jonkin verran. Kuitenkin kirjoituksia ajatellen meitä on opotunneilla ohjeistettu valitsemaan yleensä kaikki kurssit aineesta, jonka aikoo kirjoittaa. Kun jossain toisessa lukiossa syventäviä ja soveltavia kursseja on tarjolla pilvin pimein, niin kai niistä jonkin verran hyötyä olisi kuitenkin sitten kirjoituksissa?
 
money for nothing and chicks for free
Jappo
01.03.2010 01:21:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zoug: Kiitoksia, selvensi asiaa jonkin verran. Kuitenkin kirjoituksia ajatellen meitä on opotunneilla ohjeistettu valitsemaan yleensä kaikki kurssit aineesta, jonka aikoo kirjoittaa. Kun jossain toisessa lukiossa syventäviä ja soveltavia kursseja on tarjolla pilvin pimein, niin kai niistä jonkin verran hyötyä olisi kuitenkin sitten kirjoituksissa?
 
Eihän ylimääräisestä opista koskaan haittaa ole, mutta ymmärtääkseni jokaisessa aineessa on täydet pisteet kirjoitettavissa myös Sibiksen kurssien oppisisällöllä. Esimerkiksi Ressussa näyttäisi olevan aineissa yleensä yksi soveltava kurssi enemmän tarjolla. En oikein usko ihan älyttömästi olevan merkitystä esimerkiksi sillä, onko englannista luettavissa kahdeksan vai yhdeksän kurssia...
 
Mun teesit on, että jos haluat soittaa ja kokea rentoa ja hyväntuulista "taiteilijaelämää" ennen tylsää suorittamisen täyteistä aikuisuutta, niin Sibikseen vaan! Kirjoituksissa menestyminen on sitten omasta työstä kiinni, ja muka surkeista, minimimäärän opetusta järjestävistä lukioistakin on kirjotettu huikeita laudatur-rivejä (ja Sibishän on pikemminkin parhaimmistoa ollu). Ja vaikka aikanaan haluaisitkin opiskelemaan halutuimpiin yliopistoihin, niin pääsykokeeseen joudut kuitenkin. Hyvistä yo-arvosanoista on silloin hyötyä, mutta lopulta sillä ei juuri merkitystä ole, onko jostain yksittäisistä aineesta nyt sitten tullut E vai L. Lukio ei oikeesti ole vielä se paikka, missä kannattaa tai on mitään hyötyä alkaa tolkuttomasti stressata tällaisista jutuista!
 
Etevä
02.03.2010 16:01:50 (muokattu 02.03.2010 16:03:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zoug: Kiitoksia, selvensi asiaa jonkin verran. Kuitenkin kirjoituksia ajatellen meitä on opotunneilla ohjeistettu valitsemaan yleensä kaikki kurssit aineesta, jonka aikoo kirjoittaa. Kun jossain toisessa lukiossa syventäviä ja soveltavia kursseja on tarjolla pilvin pimein, niin kai niistä jonkin verran hyötyä olisi kuitenkin sitten kirjoituksissa?
 
On niistä varmaankin jotain, mutta eihän Sibiksessäkään niitä kovin vähää ole. On tarjolla esimerkiksi 4 filosofian kurssia, ja kuulin Suomessa olevan paljon lukioita joissa on tarjolla vain 1. Unohtamatta sitä että uskonnon ja filosofian opettajat ovat huipputasoa (Seppo "Nyyskä" Nyyssösen ansiosta hyvin monet innostuvat kyseisistä aineista ja joka vuosi esim. teologinen tiedekunta Helsingin yliopistolla on sibisläisiä pullollaan). Sanoisin että perusaineistakin kurssitarjonta on Suomen tasolla vähintäänkin keskitasoa, ei missään tapauksessa tavallista pienempi.
 
Ja eivätköhän tuloksetkin kerro jotain: viime keväänä ainakin psykologiassa ja ET:ssä pari opiskelijaa kirjoitti täydet pisteet (psykassa tullut Suomen paras tulos käsittääkseni useampanakin vuonna).
 
Vaikka musiikkisälää löytyy paljon niin kyllä siellä porukka panostaa lukio-opiskeluunkin. Koulun rehtorin juhlapuhetta siteeratakseni: "Sipeeelius lukiio on ennen kaikkea...(pitkä tauko).... lukio."
 
anks-
08.03.2010 22:41:44 (muokattu 08.03.2010 22:42:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beatflyer: Olen jo tässä pitemmän aikaa miettinyt, että onko musiikkilukion käymisestä konkreettista hyötyä?? Helpottaako se pääsyä jatkokoulutukseen etc?
 
Itse opiskelen Kaustisen Musiikkilukiossa, jossa saa yksityisopetusta valitsemissaan soittimissa, sekä meillä on bänditoimintaa (koulun opetuksessa) ja omia bändejä saa rakentaa niin monia kuin haluaa.
Musiikinteoriat ja säveltapailut, tolpat, musiikinhistoriat, sävellys ja sovitus - kaikkia noita saa täällä opiskella.
Meillä on myös kuorotoiminta ja musiikkiteatteri tekee joka vuosi musikaalin jostakin esim.elokuvasta
+ tietysti normit kouluaineet.
 
Tsekkaa koulun sivu jos kiinnostaa :) Itse olen ihan tykännyt olla. Koulussa hyvä ilmapiiri oppilaiden keskenkin :)
Ja tosiaan, oon kuullut jatko-opintoihin lähteneiltä, että musalukio on auttanut heitä paljon musiikkiuran opiskelun kanssa, sekä pääsykokeissa :)
 
http://jymy.kase.fi/~kamulu/
 
ewq
17.03.2010 15:47:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki on kuitenkin itsestä kiinni. Musiikkilukio ei takaa menestystä, mutta tarjoaa kyllä oivat puitteet musiikin harrastamiseen/opiskeluun.
 
Pääsykokeisiin ei tarvitse suhtautua pelolla, mutta ei myöskään kannata lähteä soitellen sotaan. Monen tasoista viheltelijää noihin kouluihin pääsee, että jos soitin pysyy käsissä ja keskiarvo on kohtalainen niin ei kun vaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «