Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Klaran f-läppä jumittaa..
1
Klezberg
25.02.2010 17:34:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klarinetit ovat olleet pitkään melkein soittamatta. Nyt kokeilin ensin ykkösklaraa, kohta puoliin huomasin että vasemman käden f-läppä jumittaa, sillä saa läpän kiinni mutta se ei avaudu itsestään.
 
Laitoin soittimen koteloon ja kaivoin esille kakkospelin. Toimi ok, mutta pienen soittamisen jälkeen sama juttu. Taitaa siis johtua tilanteesta, soitin kuivana ja sitten kostuu ja lämpiää?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
25.02.2010 19:45:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole varma onko sama läppä, mutta minulla on molempina talvina joina klarinetti on minulla ollut jumittanut kuivimpaan aikaan se ylin/vasemmanpuoleisin vasemman käden pikkusormella painettavista nappuloista joka sulkee saman läpän kuin oikean käden pikkusormen alin nappula. Olen järkeillyt että ilmiö johtuu asuntoni erittäin kuivasta sisäilmasta ja ko. vivun pitkästä akselista, eli kun puu kuivuessaan kutistuu, lyhenee tolppien väli ja akseli, joka ei metallisena tietenkään kutistu, jää puristuksiin ja alkaa jumittaa. Ainakaan ongelmaa ei ole ilmennyt kuin talven kuivimpana pakkasaikana ja säännöllinen kosteuttajan käyttö helpottaa sitä jonkin verran.
 
Tällä hetkellä klarinetti on pitkän pakkasjakson takia ilmankostuttimesta ja kotelossa olevasta rei-itettyyn filmipurkkiin sijoitetusta kosteasta liinasta huolimatta niin kuiva etten uskalla edes koota sitä halkeamisen pelossa, renkaat ovat niin löysällä että putoavat pois itsestään. Toivottavasti ilmat kohta alkavat lämmetä jolloin sisäilman kosteuskin lisääntyy.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
25.02.2010 19:57:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: En ole varma onko sama läppä, mutta minulla on molempina talvina joina klarinetti on minulla ollut jumittanut kuivimpaan aikaan se ylin/vasemmanpuoleisin vasemman käden pikkusormella painettavista nappuloista joka sulkee saman läpän kuin oikean käden pikkusormen alin nappula.
 
Voi olla että puhutaan samasta näppäimestä, jos tuolla "alin nappula" tarkoitat todella sitä minkä nappula (ei läppä) on alimpana. Tuolta muuten näkee mikä on f-läppä http://www.wfg.woodwind.org/clarinet/cl_fing.html , se käyttää toiseksi alimmaista reikää.
 
Joo, tuolla näppäimellä on varsin pitkä varsi. Jotain tuommoista arvelin, kun sama ilmiö esiintyi kahdella soittimella.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
25.02.2010 20:11:07 (muokattu 25.02.2010 20:12:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tuolta muuten näkee mikä on f-läppä http://www.wfg.woodwind.org/clarinet/cl_fing.html , se käyttää toiseksi alimmaista reikää.
 
Joo, sama nappula. Ilmeisesti tämä on niitä puisten soittimien "riemuja" Suomen ilmastossa, minulla on myös sello tällä hetkellä soittokelvoton, kaula on sen verran vetänyt kuperaksi (vaahterainen kaula kutistuu ilmeisesti kuivuessaan enemmän kuin ebenpuinen otelauta) että kielet vain särisevät otelautaa vasten. Kämppäni on kuiva kuin sahara, halpa kosteusmittari (johon en tosin sanottavasti luota) näyttää jatkuvasti huutavasta ilmankostuttimesta huolimatta n. 25% lukemia.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
25.02.2010 22:01:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Olen järkeillyt että ilmiö johtuu asuntoni erittäin kuivasta sisäilmasta ja ko. vivun pitkästä akselista, eli kun puu kuivuessaan kutistuu, lyhenee tolppien väli ja akseli, joka ei metallisena tietenkään kutistu, jää puristuksiin ja alkaa jumittaa.
 
Mietinkin, että kun minulla kumpikin klara kotelosta otettuna ensin toimi, sitten alkoi jumittaa, niin johtuiko se kostumisesta/lämpenemisestä (kuten ensin luulin) vai siitä että peli olikin kotelossa säilyttänyt kosteuttaan ja vasta kotelosta otettuna alkoi kuivaa. Toisaalta, soittaessa siihen luulisi tulevan kosteutta, mutta ensin varmaankin vain pintaan. Menee mutkikkaaksi :-)
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Kukkis 77
26.02.2010 00:03:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Menee mutkikkaaksi :-)
 
Käyrätorvi se vasta mutkikas onkin..
 
LOLOLOLO xdxdxdxd !!!1
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Klezberg
16.03.2010 22:21:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään se läppä sitten jo toimikin. Kenties on auttanut että olen yrittänyt muistaa pitää kosteusmadon kosteana. Muutenkin peli soi oikein hyvin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «