Aihe: Räkkivirittimet?
1 2 3 4
J.Hollström
25.02.2010 13:13:52
Johannes_t: Mäkään en o koskaan kesken keikkaa joutunut virittämään. Hyvät soittimet vissiin. Aika harvoin noissa vire edes muuttuu, ellei sitten viritystappi liiku bagissa tms.

Kovat jätkät ei viritä ja niillä on aina parhaat soittimet.
nappo
25.02.2010 15:09:35
Sanotte mitä sanotte, mutta kyllä se niin on, että ennen jokaista treeniä tai keikkaa viritetään. Joskus jopa niiden aikana.

Captain Obvious to the rescue!
J.Nikkanen
25.02.2010 15:34:13
J.Hollström: Kovat jätkät ei viritä ja niillä on aina parhaat soittimet.

No mutku mäpä en ookkaan kaikkestkovin ja soitinkin on vaan semmosta keskitasoa. Mutta enpä kuitenkaan usko että räkkiviritintä koskaan hankin, DT-10 lattialla riittää. Iso ja selkeä näyttö, kestävä, komea.... KORG.
jvakeva
25.02.2010 17:06:46

J.Hollström: Jotkut vaan osaa.

Vaikka basso on aika hyvä pysymään vireessä, niin kyllä sitä kannattaisi joskus vähän viritellä. Suurimmalta osiltaan lämpötilavaihtelujen takia ja varsinkin näin talvella soitin on usein eri lämmöissä jolloin soiton aikana tapahtuu muutoksia, jotka olisi ihan kuulijankin mielenterveyden kannalta syytä tarkastaa, vaikka oma korva ei epävirettä havaitsisikaan. Mittari on tässä aika hyvä apuväline olla olemassa.

toki tarkistan, mutta ei niihin virittimiin yleensä tarvi koskea.
Bassoneuvos
poppamies
25.02.2010 20:09:13

Tämän keskustelun perusteella olen päättänyt että hankin tuollaisen Pitchblackin. Onhan se vire kuitenkin tarkistettava kun ottaa basson kotelosta. Sitten kun saan Zoogit niin ei tarvitse tietenkään ikinä enää virittää mutta siihen asti.
Lord Of The Strings
Kallekorvola
25.02.2010 20:59:32
Alkuperäistä kysymystä kunnioittaen vastaan, että suosittelen Korgin pelejä. Ja uutena ostettuna, koska käytettyjä liikkuu aika harvassa, eikä uusi näytä olevan hirveästi käytettyä kalliimpi (noissa ei hinta paljoa kyllä tipu). Ja Korgeista suosittelen sitä hivenen kalliimpaa DTR 2000:sta. DTR 1000 on periaatteessa pitkälle sama peli, mut ainakin meidän firman yksilössä on jotain pörinäongelmaa ainakin ajoittain.

Käyttäminen on loogista, ja jälki tarkkaa. Träkkäysnopeus on kohtuullinen, mutta ei loistava. Ei siinä silti tunteja tarvii venailla, et vire löytyy. Näyttö on selkeä, ja erottuu varmasti savuisellakin lavalla. Itse käytän keikoilla Bossin TU-2:sta, mutta jos tarvitsisin räkkiin menevän, valitsisin kokemusteni pohjalta ton DTR-2000:sen.
jiiar8
25.02.2010 21:20:54
Virittimiä tullut ja mennyt, mutta Korgin pitchbackin jälkeen ei ole tarvinnut miettiä mitään muuta.
jazzitukka
25.02.2010 21:40:00
Joo pitchblack on mullakin, reagoi nopeesti ja on selkee.
eugen7
25.02.2010 22:12:45 (muokattu 25.02.2010 22:13:56)

poppamies: Tämän keskustelun perusteella olen päättänyt että hankin tuollaisen Pitchblackin. Onhan se vire kuitenkin tarkistettava kun ottaa basson kotelosta. Sitten kun saan Zoogit niin ei tarvitse tietenkään ikinä enää virittää mutta siihen asti.

Pitchblack löytyy täältäkin ja iso selkee näyttö toimii. Helppo roudata laukussa aina sinne missä bassottelee. Zogit tulossa mutta eiköhän nekin lämpövaihteluihin reagoi.

Räkkiin ottaisin Korgilta tuon:
http://www.thomann.de/fi/korg_dtr2000_digital_rack_tuner.htm
Kovasti mallitunnus Behkulla viittaa tähän Korgin malliin, hinta taasen ei.
http://www.thomann.de/fi/behringer_btr2000_racktuner.htm

Huomaa näyttöjen koot, Korgin eduksi. Näin vanhemmiten tärkeä asia ;-)
oiva tumpeloinen
26.02.2010 16:06:58
Sotkeennutaa nyt tännekin, vaikka en basisti olekaan.

eugen7: Pitchblack löytyy täältäkin ja iso selkee näyttö toimii. Helppo roudata laukussa aina sinne missä bassottelee. Zogit tulossa mutta eiköhän nekin lämpövaihteluihin reagoi.

Räkkiin ottaisin Korgilta tuon:
http://www.thomann.de/fi/korg_dtr2000_digital_rack_tuner.htm
Kovasti mallitunnus Behkulla viittaa tähän Korgin malliin, hinta taasen ei.
http://www.thomann.de/fi/behringer_btr2000_racktuner.htm

Huomaa näyttöjen koot, Korgin eduksi. Näin vanhemmiten tärkeä asia ;-)

Minä en Korgilta tuota kaksdonasta ottaisi, jos siitä pitää ylimääräistä maksaa. Mulla on moinen, ja erot taitaa olla lähinnä pienitehoinen kytkimen päässä oleva valo alaspäin ja erinäiset valmisvireet. Ensimmäiselle ei ole oikein ollut käyttöä (en tosin tiedä, onko sama valo nykyisin tonnisessakin), enkä mä kyllä oikein ymmärrä erilaisia valmisvireitäkään kromaattisessa virittimessä.

Jos taasen päättyy Korgin räkkivirittimeen, mallista riippumatta, kannattaa miettiä sen bufferi, mikä muuttaa soundia aika rajusti. Mulla on omassa läjässäni se pois signaaliketjusta, ettei tee ongelmia.

Mut sinänsä virittimenä se on oikein hyvä, ja ennen keikkaa (sekä settien välissä) sillä on yleensä viritetty jokainen soitin, mitä mukana on. Ehkäpä kuitenkin voisi olla mukavampi pitää jotain pikku murkulaa jaloissa, jos siellä on muutenkin jotain. On tosiaan aina pieni miettiminen räkin sijoittamisen suhteen lavalla, että viritin olisi jotenkin järkevästi nähtävissä.
J.Hollström
27.02.2010 15:23:05
jvakeva: toki tarkistan, mutta ei niihin virittimiin yleensä tarvi koskea.

Sanompa suoraan, että pitää olla huono korva tai tosi surkee viritin, jos saa basson pysymään skrätsistä koko soittosession ajan omasta mielestään sellasessa vireessä, joka kestää kriittisen tarkastelun. Tai sitten jollakin on vaan niin hemmetin kovat bassot jotka ei reagoi mihinkään lämpötilanvaihteluun. Omissa ainakin muuttuu kun niillä soittaa, vaikka olisi huoneen lämmössä säilytyksessä.
poppamies
27.02.2010 16:16:07

J.Hollström: ... Omissa ainakin muuttuu kun niillä soittaa, vaikka olisi huoneen lämmössä säilytyksessä.

Uskokaa tai älkää muttaa mulla parhaiten vireessä pysyy tuo 40 vuotta vanha akustinen bassokitara.
Kävin muuten tänään hakemassa Pitchblackin lähikaupasta. Näyttäisi muuten olevan paras viritysmittari evöö. Jopa parempi kui se Justiina merkkinan mikä mulla oli 70-luvulla. Aito analooginen viritysmittari joka oli saatavana sateenkaaren kaikissa väreissä.
Lord Of The Strings
MPU
27.02.2010 18:32:01
J.Hollström: Sanompa suoraan, että pitää olla huono korva tai tosi surkee viritin, jos saa basson pysymään skrätsistä koko soittosession ajan omasta mielestään sellasessa vireessä, joka kestää kriittisen tarkastelun. Tai sitten jollakin on vaan niin hemmetin kovat bassot jotka ei reagoi mihinkään lämpötilanvaihteluun. Omissa ainakin muuttuu kun niillä soittaa, vaikka olisi huoneen lämmössä säilytyksessä.

Ite kun tekee saa sellaisen basson joka pysyy vireessä koko soittosession ajan. Esmes tuo mun hiilikuitukaulainen lavaton on sellainen. Ihan Korgin mittarilla todeten.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
J.Hollström
27.02.2010 18:36:43
MPU: Ite kun tekee saa sellaisen basson joka pysyy vireessä koko soittosession ajan. Esmes tuo mun hiilikuitukaulainen lavaton on sellainen. Ihan Korgin mittarilla todeten.
Marko

Lyön vetoa että ooppelimies saa senkin epikseen, soittamalla. Kielien lämpötilan muutos lämpöenergian siirtymisen takia vaikuttaa enemmän kuin bodyn tai kaulan.
MPU
27.02.2010 19:45:36
J.Hollström: Lyön vetoa että ooppelimies saa senkin epikseen, soittamalla. Kielien lämpötilan muutos lämpöenergian siirtymisen takia vaikuttaa enemmän kuin bodyn tai kaulan.

So what? Ei ole mulla ooppelia. Ja soittokin on sellaista simppeliä plömpsöttelyä. Mun soiton pysyy vireessä tuo mun basso. Kielet ei lämpene kun en palion tiluttele.
Marko
J.Hollström
28.02.2010 10:18:51
MPU: So what? Ei ole mulla ooppelia. Ja soittokin on sellaista simppeliä plömpsöttelyä. Mun soiton pysyy vireessä tuo mun basso. Kielet ei lämpene kun en palion tiluttele.
Marko

Joo, plektralla kun soittaa varovasti vapaita kieliä eikä pidä kaulasta kiinni niin onnistuu.
jvakeva
01.03.2010 07:39:50

J.Hollström: Sanompa suoraan, että pitää olla huono korva tai tosi surkee viritin, jos saa basson pysymään skrätsistä koko soittosession ajan omasta mielestään sellasessa vireessä, joka kestää kriittisen tarkastelun. Tai sitten jollakin on vaan niin hemmetin kovat bassot jotka ei reagoi mihinkään lämpötilanvaihteluun. Omissa ainakin muuttuu kun niillä soittaa, vaikka olisi huoneen lämmössä säilytyksessä.

korvanmukaan viritettynä. ei se toki aina ole, nyt keväällä ainakaan, mutta jos suht samanlaiset kelit, niin silloin pysyy.
Bassoneuvos
MPU
01.03.2010 10:01:54
Korvan mukaan virittämistä suosittaa tuo Berliinin Jeffikin. Ihan järkeenkäypää, koska korvallihan sitä ääniä kuunnellaan.
Marko
absqua
01.03.2010 10:03:59
MPU: Korvan mukaan virittämistä suosittaa tuo Berliinin Jeffikin. Ihan järkeenkäypää, koska korvallihan sitä ääniä kuunnellaan.
Marko

Ihan hyvä pointti ja tuleehan tuota itsekin harrastettua usein.
Keikkaolosuhteissa virikoneelle on kuitenkin vissi sijansa, aika karu vaikutelma tulee jos kaikki biisinvälit vietetään kuunnellen kitaristien ja basistin virittelyä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)