Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saksofonin alaäänien syttymiseen jelppiä
1
yaou
24.02.2010 22:53:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa kun vaihdoin tenoriin niin on tullut alarekisterin kanssa vähän ongelmaa. Muuten saundi on oikein hyvä, mitä olen äänittänyt ja kuunnellut. Ongelmat alkavat f äänestä alaspäin e on oikeastaan viimeinen jonka saan syttymään hyvän lämmittelyn jälkeen. Tämäkin ääni on pehmeä ja pyöreä, missä vika, että siitä alaspäin ei syty? Olisiko jotain äänenhuoltovinkkejä?
 
Lueskelin topikkeja ja siellä neuvottiin pitämään oktaaviläppää alhaalla ja niin laajentamaan kurkkua, mutta ei meinaa syttyä.. Olen puhallellut pitkiä ääniä ja muita yleisohjeita. Itse olen aiemmin jo monta vuotta soittanut altoa ja se on hyvin hallussa ja saan sieltä koko ääni skaalan puhallettua helposti, mikäs tässä nyt sitten mättää, kun en usko, että läpät vuotaisivat koska se ilmenisi ylemmissä oktaaveissa..
 
jkourula
25.02.2010 09:16:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yaou:
Lueskelin topikkeja ja siellä neuvottiin pitämään oktaaviläppää alhaalla ja niin laajentamaan kurkkua, mutta ei meinaa syttyä.. Olen puhallellut pitkiä ääniä ja muita yleisohjeita. Itse olen aiemmin jo monta vuotta soittanut altoa ja se on hyvin hallussa ja saan sieltä koko ääni skaalan puhallettua helposti, mikäs tässä nyt sitten mättää, kun en usko, että läpät vuotaisivat koska se ilmenisi ylemmissä oktaaveissa..

 
Voi se silti vuotaa. Itsellä vähän sama ongelma, että d:stä alaspäin on aika hankala puhaltaa (kyllä ne sieltä saa soimaan epävarmasti mutta subtonena ei onnistu). Ylemmät rekisterit soi ainakin minun korvaani ihan mainiosti silti. Opettaja testasi ja sanoi, että foni vuotaa selvästi.
 
Ja kyllä nuo matalat äänet helpottuu ajan myötä kun soittelee vaan, mutta kannattaisi silti testauttaa foni jollain osaavalla tai viedä se suoraan huoltoon.
 
Jaakko
 
ZaGaali
26.02.2010 05:35:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lueskelin topikkeja ja siellä neuvottiin pitämään oktaaviläppää alhaalla ja niin laajentamaan kurkkua, mutta ei meinaa syttyä.. Olen puhallellut pitkiä ääniä ja muita yleisohjeita. Itse olen aiemmin jo monta vuotta soittanut altoa ja se on hyvin hallussa ja saan sieltä koko ääni skaalan puhallettua helposti, mikäs tässä nyt sitten mättää, kun en usko, että läpät vuotaisivat koska se ilmenisi ylemmissä oktaaveissa..
 
Kannattaa testauttaa soitin jollain kokeneemmalla soittajalla. Kuulostaa kyllä että olisi jotain vuotoa, kun aikaisemman soittotaustasi takia sun "pitäisi" kyllä jo saada äänet syttymään.
 
Toinen mikä voi myös olla Gis/f-läpän sillassa ruuvisäädöksissä vähän trimmattavaa.
En suosittele itse säätämään, tai no jos hermot kestää niin sitten, mutta voi olla pikkuisen hakemista jos ei tiedä mitä tekee. :)
 
Kolmas syy voi olla ihan vain ilman tuen puute.
Siihen varmaankin tiedät jo ratkaisun niin en jaksa alkaa selittää. :)
Mut tähän en oikein usko kun olet soittanut jo muutaman vuoden.
Löytyykö yksityistunti taustaa?
 
Mutta viitsitkö vielä vähän kertoa mikä pilli, miltä vuodelta, mikä suupala ja mikä kieli. Ja altosta mitä olet soittanut samat tiedot.
 
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
JoeQPublic
26.02.2010 12:35:33 (muokattu 26.02.2010 12:49:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yaou: Tuossa kun vaihdoin tenoriin niin on tullut alarekisterin kanssa vähän ongelmaa. Muuten saundi on oikein hyvä, mitä olen äänittänyt ja kuunnellut. Ongelmat alkavat f äänestä alaspäin e on oikeastaan viimeinen jonka saan syttymään hyvän lämmittelyn jälkeen. Tämäkin ääni on pehmeä ja pyöreä, missä vika, että siitä alaspäin ei syty? Olisiko jotain äänenhuoltovinkkejä?
 
Lueskelin topikkeja ja siellä neuvottiin pitämään oktaaviläppää alhaalla ja niin laajentamaan kurkkua, mutta ei meinaa syttyä.. Olen puhallellut pitkiä ääniä ja muita yleisohjeita. Itse olen aiemmin jo monta vuotta soittanut altoa ja se on hyvin hallussa ja saan sieltä koko ääni skaalan puhallettua helposti, mikäs tässä nyt sitten mättää, kun en usko, että läpät vuotaisivat koska se ilmenisi ylemmissä oktaaveissa..

 
Seuraavassa oletan tylsästi, että torvesi saattaa sekä vuotaa plus että aina kannattaa tehdä soundiharjoituksia.
 
Kun olet saanu vuodot korjautettua tai ainakin tsekattua, kannattaa tosiaan tehdä niitä pitkiä ääniä koskematta oktaaviläppään. Ja vielä niin, että bb-d-äänistä pääset puhaltelemaan niiden kerrannaisia tahdonvaraisesti, pää edellä eli niin, että kun laulat esim. pianolla ottamasi g1:n (concert f ;) , otat (fonilla) c-sormituksen ja ajattelet g1:tä ja puhallat, niin ei tule korahduksia vaan g1. Kun laulat ala-c:tä, sitten ajattelet sitä ja puhallat hiljaa, niin ei pitäisi vinkua vaan tulla ala-c. Ja pikkuhiljaa jätät kielityksen pois ja alat tottua fiilikseen, joka tulee siitä, että säädät kaikkea vatsalaukun ja suukappaleen välillä olevaa soittamaan juuri nuo äänet. Kun soitat ala-c:tä, kuvittele mielessäsi, miltä se kuulostaa, niin pikku hiljaa kroppa vaan oppii itsestään muistamaan noi säädöt. Yksi mitä ei sitten kannata innostua tekemään on leikkiä John Zornia soittamalla hallitsemattomia ylä-ääniä revittelyn ilosta, ennen kuin pystyy noi äänekset oikeasti hallitsemaan. Tylsästä jumpasta tulee iloa seuraavan kerran kun kokeilet altissimo-sormituksia. Plus että ne alaäänet pikkuhiljaa soi varmemmin eikä enää tarvitse niin vältellä.
 
Mutta soitin kannattaa ilman muuta tsekkauttaa huollossa tai testata taatusti kunnossa olevaa soitinta, niin ei tule syytettyä henk. koht. "kehityskohteita" ainakaan turhan päiten tai liikaa. Itsellä kamojen huolto jeesasi 50%, nyt tuskailen loppujen kanssa samaisissa soundi- ja syttymisasioissa. Ja koitan muistaa harjoitella. Huoh.
 
yaou
27.02.2010 17:10:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tuosta viimeisestä vinkistä, pitääkin vielä illalla testata ;-)
 
Testautin pillini meidän big bändin ykkös tenoristilla ja hän kyllä sai kaikki äänet syttymään, joten vika löytyy peiliin katsomalla.
 
Olen kovasti koittanut hakea tuota ääntä "sieltä alhaalta", mutta jostain syystä ei vain nannaa. Hyppää oktaavin ylös (ja en purista liikaa hampailla/huulella).
 
Yksityistunti tausta on olemassa koko ajalta, joten kokoajan ansatsiani on vahdittu ja juuri altossa tätä ongelmaa ei ole, tosin kireämpi ja muutenkin erilainen pilli. Testasin juuri tuohon tenoriini uusia suukappaleita alkuperäisen tilalle, kun siinä ei juuri sitä tukea saanut tehtyä.
 
Tenori:
 
Suukappale: Meyer 7 Jazz Metalli
Lehti: Vandore 2,5 tai Rico 3
Pilli: THOMANN TTS-350 (ostin tämän ensiksi ihan kokeilu mielessä, hinnan suhteen, mutta big bandin tenoristi ainakin kehui, että on ihan soitin eikä mikään lelu)
 
Alto
 
Suukappale: Selmer SOLOIST C**
Lehti: Vandore 3
Pilli: Stagg 77-SA (soitonopettajani testasi tämän ennen ostamista ja vielä monen vuoden jälkeenkin olen itse tyytyväinen. Väitän jopa, että parempi saundi kuin Yamahan oppilasmalleissa)
 
Kummatkin fonit uusia, alto tosin ostettu sen viisi vuottasitten, mutta uutena.
 
Kiitosksia vielä kaikille vastaajille, pitää lisätä vielä sitä treenin määrää ;-) (nm. kaksi tuntia päivässä puhaltava)
 
JoeQPublic
05.03.2010 18:22:49 (muokattu 05.03.2010 18:23:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yaou: Kiitos tuosta viimeisestä vinkistä, pitääkin vielä illalla testata
 
Jes. Ihminen ikäänkuin luonnostaan pitää kurkunpäätä puheäänen asennossa, joten kantsii tosiaan aluksi vaikka oikeastikin välillä laulaa tavoiteltavaa ääntä tai jos ei pääse alas, ainakin niin alhaalta kuin pystyy ja ikäänkuin kuvittelee alemmas. Oikeastihan se värähtelevä ilmapatsas, joka alkaa fonin kellosta, ei pääty suupalaan vaan jatkuu palleaan saakka.
 
yaou: pitää lisätä vielä sitä treenin määrää ;-) (nm. kaksi tuntia päivässä puhaltava)
 
Ei varmaan tosta lisätä tartte, mutta 10 min tosta kahdesta tunnista kun pistää tähän treeniin päivittäin, niin hyvä tulee vähitellen. Palleatukea ja ilmavirran tasaisuutta kannattaa myös miettiä, oikeasti pitää olla aika vahva pallea, jotta saa äänet syttymään hiljaa. Mutta haba vahvistuu silloinkin, kun treeni maistuu puulta.
 
Itse en ole mikään guru, mutta parilta aika hyvältä soittajalta olen saanut samat vinkit.
 
IiroK
29.03.2010 10:39:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksinkertainen ja helppo vinkki fonin vuotamisen tarkastamiseen! Menkää pimeään varastoon ja painakaa kaikki läpät kiinni ja törkätkää taskulamppu sisään. Jos valoa näkyy foni vuotaa jos ei näy niin ei vuoda -----> lisää treeniä niin alkaa äänet syttyä. Tietysti hyvä olla sopivan paksuinen lehti.
 
Deltta
01.06.2010 19:28:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä soittaja voi puhaltaa huononkin fonin kaikki äänet.
Perushuoltoon!
 
yaou
04.06.2010 22:00:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nytten tässä on aikaa kulunut ja äänitreeniä kovasti tehty ja tulosta alkaa kuulua. Nyt lähtee tästä halvasta tenoristani kaikki äänet alarekisteristä. Eivät ne aivan pehmeitä sulosointuja ole, mutta ilkeää niitä jo big bandin keikoilla käyttää.
 
Kyllä se nöyrä työnteko on se paras lääke!
 
Klarifonisti
25.12.2011 14:09:54 (muokattu 25.12.2011 14:18:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka vanha ketju onkin niin tänne ehkä ongelmani parhaiten sopii.
Luulen, että tenorini ylin läppä vuotaa. siis tuo heti suukappaleen edessä oleva läppä, joka tulee käyttöön A2:sta alkaen. (mikä lie oikea nimi kyseiselle osalle?)
 
Tyyny menee kiinni asti, mutta väliin kuitenkin jää ilmeisesti hyvin pieni rako josta ilma karkaa. Hyvin hyvin rasittavaa soittaa.
vuodon havaitsee selkeimmin kun teippaa läpän tiukasti kiinni. Silloin ala-äänet syttyvät huomattavasti paremmin. Oikeastaan kaikissa äänissä havaittavissa parannusta kun läppä on teipattuna (en tokikaan testannut ääniä joissa tuon läpän kuuluisi nousta, kun se on teipattuna). Ilman teippiä ala-äänet vaikeat.
 
Olisiko minkälaista parannuskeinoa tähän ihan kotikonstein?
 
Ps. huomenna ois keikka, pikaista vastausta kaivataan!
 
Barpas
25.12.2011 19:29:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Andy-: Vaikka vanha ketju onkin niin tänne ehkä ongelmani parhaiten sopii.
Luulen, että tenorini ylin läppä vuotaa. siis tuo heti suukappaleen edessä oleva läppä, joka tulee käyttöön A2:sta alkaen. (mikä lie oikea nimi kyseiselle osalle?)
 
Tyyny menee kiinni asti, mutta väliin kuitenkin jää ilmeisesti hyvin pieni rako josta ilma karkaa. Hyvin hyvin rasittavaa soittaa.
vuodon havaitsee selkeimmin kun teippaa läpän tiukasti kiinni. Silloin ala-äänet syttyvät huomattavasti paremmin. Oikeastaan kaikissa äänissä havaittavissa parannusta kun läppä on teipattuna (en tokikaan testannut ääniä joissa tuon läpän kuuluisi nousta, kun se on teipattuna). Ilman teippiä ala-äänet vaikeat.
 
Olisiko minkälaista parannuskeinoa tähän ihan kotikonstein?
 
Ps. huomenna ois keikka, pikaista vastausta kaivataan!

 
Oktaavi läppä.Pist kumilenkki joka vähän puristaa läppää kiinni jos vaik auttais niin pystyy soitteleen ylärekisteriäkin kun läppä kuiteskin aukeaa.
 
Klezberg
25.12.2011 20:14:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katso ensin miten kaulan kääntely vaikuttaa siihen läppään. Siinä on jonkinlainen mekanismi jolla se läppä aukeaa kun painetaan oktaavipainiketta ja a:ta. Esim. tappi liikkuu ja painaa silmukkaa, jonka kautta läppä nousee. Jos kaulan asento on väärä, tappi voi perusasennossakin jo nostaa silmukkaa ja sitä kautta läppää. Tämä ulkomuistista, en nyt viitsi alkaa kaivaa foneja esille. Noita mekanismeja lienee monenlaisia, mutta katsomalla se selviää.
 
En siis suosittele vääntelemään väkisin mitään mekanismeja, vaan ihan vain kääntämään sitä kaulaa siinä paikallaan kumpaankin suuntaan, ja katsomaan miten se vaikuttaa siihen läppään.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klarifonisti
25.12.2011 20:34:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Katso ensin miten kaulan kääntely vaikuttaa siihen läppään. Siinä on jonkinlainen mekanismi jolla se läppä aukeaa kun painetaan oktaavipainiketta ja a:ta. Esim. tappi liikkuu ja painaa silmukkaa, jonka kautta läppä nousee. Jos kaulan asento on väärä, tappi voi perusasennossakin jo nostaa silmukkaa ja sitä kautta läppää. Tämä ulkomuistista, en nyt viitsi alkaa kaivaa foneja esille. Noita mekanismeja lienee monenlaisia, mutta katsomalla se selviää.
 
En siis suosittele vääntelemään väkisin mitään mekanismeja, vaan ihan vain kääntämään sitä kaulaa siinä paikallaan kumpaankin suuntaan, ja katsomaan miten se vaikuttaa siihen läppään.

 
Juu, tämä kaulan kulma otettu jo huomioon. koitanpa tuota kumilenkkiä. vaikuttaa näppärältä:) Kiitoksia vastauksista!
 
Klarifonisti
25.12.2011 20:46:53 (muokattu 25.12.2011 20:47:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos laittaa kumilenkin niin ongelmaksi tulee että joko se puristaa läppää liiaksi kiinni ja silloin ei riitä mekaniikassa voimaa avata. Tai sitten lenkki on liian löyhästi. Ja siis välimuotoa ei oikein tahdo löytyä. läppä pitäisi saada kuitenkin kohtuullisen tiukasti kiinni. Pitäisi siis varmaan jotenkin säätää tuota oktaaviläpän mekaniikkaa. Soitinkorjaajan hommia siis.
 
Murgo
26.12.2011 12:33:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oktaaviläpän säätäminen taivuttelemalla ei ole rakettitiedettä, se tahtoo välillä kaulaa irotettaessa ja kiinnitettäessä vääntyä jos ei ole huolellinen. Yleensä fonin rungon puolella on (usein muoviletkulla päällystetty) puikko joka liikuttaa oktaaviläpän "lenkkiä", "lepoasennossa" eli oktaavinappi vapautettuna puikon pitäisi olla irti lenkistä eli niiden välillä pitää olla pieni (0,5-1 mm) rako jotta oktaaviläppä varmasti sulkeutuu omalla voimallaan. Säätö tapahtuu oktaaviläpän vartta/lenkkiä (kaulassa olevat osat) VAROVASTI taivuttamalla, rungon puolella olevaa puikkoa ei kannata taivutella ellei ole selvästi vääntynyt, se saa joskus kyllä osumaa jos foni on laukussa ilman kaulan tilalle tulevaa korkkia.
 
Tässä yhdet ohjeet: http://www.banddirector.com/article … ne-neck-octave-key?productguide=354
 
Disclaimer: kaikki säätely omalla vastuulla, jos et ole varma mitä teet, vie korjaajalle tai kokeneemmalle kaverille.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klarifonisti
26.12.2011 14:23:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Oktaaviläpän säätäminen taivuttelemalla ei ole rakettitiedettä, se tahtoo välillä kaulaa irotettaessa ja kiinnitettäessä vääntyä jos ei ole huolellinen. Yleensä fonin rungon puolella on (usein muoviletkulla päällystetty) puikko joka liikuttaa oktaaviläpän "lenkkiä", "lepoasennossa" eli oktaavinappi vapautettuna puikon pitäisi olla irti lenkistä eli niiden välillä pitää olla pieni (0,5-1 mm) rako jotta oktaaviläppä varmasti sulkeutuu omalla voimallaan. Säätö tapahtuu oktaaviläpän vartta/lenkkiä (kaulassa olevat osat) VAROVASTI taivuttamalla, rungon puolella olevaa puikkoa ei kannata taivutella ellei ole selvästi vääntynyt, se saa joskus kyllä osumaa jos foni on laukussa ilman kaulan tilalle tulevaa korkkia.
 
Tässä yhdet ohjeet: http://www.banddirector.com/article … ne-neck-octave-key?productguide=354
 
Disclaimer: kaikki säätely omalla vastuulla, jos et ole varma mitä teet, vie korjaajalle tai kokeneemmalle kaverille.

 
Jea! loisteliasta. Nyt toimii niinku pitääkin. Tällä ohjeella mennään jatkossakin:)
Ei tarvii tosiaan kun ihan kevyt puristus olla niin tulee tuo sopiva 0,5-1mm rako.
Onnistui onneksi kerralla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «