Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uraltone jr. ja uudet pääteputket
1
H-Diddy
24.02.2010 13:09:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä käytän lamppuina Svetlana EL34 ja 6L6, mutta headroomia tarvisin enemmän. Mielessäni siintää vaihtaa pääteputket KT66 ja KT88, mutta näistä ei ole juurikaan kokemusta, joten tarvitsisin vinkkejä kyseiseen asiaan. Myöskin mahd vähän säröytyvää etusputkea saa ehdotella sarjasta ECC83/12AX7, 12AU7, 12AT7, 12AY7, 5751.. JJ ei käy päinsä, koska soundi ei miellytä. Myöskään ei tarvii ehdotella helvetin kalliita NOS putkia (jos ei satu olemaan itsellä myynnissä). Se miltä noi pääteputket soundaa ei merkitse niinkään paljon, vaan se kuinka paljon sais puhdasta ääntä ulos.
 
Ja tiedän että lisäkaappi lisää ääntä, mutta tällä hetkellä on jo 2x12" ja sisällä Eminence texas heat ja red fang, joten sen saralla saanee riittää.
 
Jucciz
24.02.2010 13:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan loputtoman paljon lisäheadroomia ei KT66+KT88 -yhdistelmäkään lopulta anna verrattuna 6L6+EL34 -yhdistelmään, kun taas kaiutinvalinnoilla voi oikeasti vaikuttaa lopulliseen äänenvoimakkuuteen yllättävän paljon. Erittäin herkät kaiuttimet voivat hyvinkin lisätä mökää 3-5 desibeliä verrattuna vähemmän herkkiin kaiuttimiin. Tämä tarkoittaa samaa tilannetta, jos tehoa tulisi 100-150 prosenttia lisää, esim. 20 W -> 50 W.
 
duc
24.02.2010 13:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Red Fang on jo sen verran herkkä, että ei pitäis olla siitä kiinni. 103 dB taisi olla annettu vertailuarvo. No, Texas Heatin tilalle Swamp Thang niin ehkä vähän auttais (100 dB -> 102 dB)
H-Diddy
24.02.2010 17:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo en enää toisia kaiuttimia viitsisi hommata vaan putket jotka ei säröydy ihan niin aikaisin. Tulee käytettyä häiritsevissä määrin delayta, reverbiä yms. treeniksellä joten tarvis saada noita suht puhtaan soundin päälle ja säröt sitten siinä tapauksessa purnukoista. Hankalaahan toi tietenkin on tolla vehkeellä ku säröytyy etuasteen puolestakin jo tosi maltillisilla asetuksilla. Soundi on vaan niin helvetin hyvä ja ei jaksais mikittääkkään tosi paskan PAn läpi.
 
duc
24.02.2010 17:48:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitas GT-5751M -putkea. Vähemmän gainia kuin ECC83:Ssa, mutta soundi ei eroa kovin paljoa.
humppahanuristi
25.02.2010 08:40:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä Uraltonen foorumilta kysymällä myös saattaisi asiaan tulla valaistusta tai suoraan Kankaanpään Mikolta.
 
Minulla ei ole vielä säröt olleet ongelma. Sovtekin 12ax7/ECC83 etusessa ja EH 6CA7 ja 6l6 päätteessä. Tuntuu ettei sitä järkevillä voluumeilla särölle saa (hyvä niin).
Myös tasuri saattaa vaikuttaa tuohon säröasiaan.
 
Humpasta rautalankaan...
duc
25.02.2010 08:44:52 (muokattu 25.02.2010 08:45:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi:
Myös tasuri saattaa vaikuttaa tuohon säröasiaan.

 
GZ34:lla ainakin pitäisi saada enemmän tehoa irti pääteputkista mitä sillä vakiotasurilla mikä tulee vahvarin rakennussarjan mukana. Puolijohdetasurilla ehkä vielä enemmän, ja sellainen tietenkin on halpa ja kestää pitempään.
Hotlicks
25.02.2010 10:54:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olisin kanssa ehdottanu tota puolijohdetasuria. Jos nyt kaiken oikein optimois, niin puolijohdetasuri, KT66 ja KT88 ja sit tarvittaessa vielä se toinen elementti vaihtoon. Toi elementtien määrähän ei varsinaisesti lisää headroomia, metelin tuntua kyllä.
 
Mä kyllä olen pärjänny hienosti tolla EL34-6L6 -yhdistelmällä putkitasurillakin. Elementteinä Private Jack ja Greenback, joilla nyt ei varsinaisesti puhtaita edes haeta. Mulla delayt tulee kanssa purkkien jälkeen ja hienosti toimii. Molemmat masterit on useimmiten täysillä ja etusen vola n. klo 12, ettei kuitenkaan lähde sieltä säröytymään. Tolla ikään kuin hiplaillaan sitä päätesärön rajaa ja boosterilla/säröillä saa kipattua sen sit reippaastikin säröjen puolelle. En ihan kauheasti pidä tosta Uralin etuasteen säröstä, mutta päätesäröllä saan just SEN soundin. Mä en tosin kaipaa edes sellasta ultrapuhdasta soundia, vaan tykkään, että soittotatsilla voi vaikuttaa myös tohon puhtauteen.
 
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «