Aihe: Harmonikan Alkeet
1 2 3 4
rintapek
27.01.2009 23:36:13

Ei tässä kohtaa edes tarvitse ajatella .

Ei tartte ei. Jos toi bassopuali noudattaa standardia, niin se on sit siinä. Näppispualella pianokoskettimisto on aina sama. Nännipualella aina löytyy peilikuvaa sun muuta vaihtoehtoa. Kaikkea ei kannata edes kokeilla.
One kind of music only - the good kind
Klezberg
01.02.2009 16:10:12

No nyt on garmoshka huudettu, kaipa se parissa päivässä on täällä. Kuvan perusteella kyseessä on Trojanda-niminen malli. Googlaamalla löytyi tämmöinen sivu, jossa on eri malleja hintoineen http://www.muz-instrument.ru/?page=garmon . Trojanda on ukrainalainen ja tuolla hintahaitarin alapäästä jos lastenmallit laskee pois. Tulskajat mm. sitten arvokkaampia niinkuin arvelinkin, ulkonäöltään puisen laatikon tuntuisia. Ainakin osa Virossa myytävistä lienee noita Tulskajoita. Jos nyt ketään kiinnostaa.

Palaan asiaan kunhan peli on tullut.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Mare552
03.02.2009 18:52:12
Ei tässä kohtaa edes tarvitse ajatella niitä ylennyksiä ja alennuksia, vaan sitä että sävellajin tärkeimmät soinnut ovat

- toonika: perussäveltä vastaava sointu, esim. C
- subdominantti: toonikasta kvartti ylöspäin, tässä F
- dominantti: toonikasta kvintti ylöspäin, tässä G

Ja koska kvartti ylöspäin on sama sävel kuin kvintti alaspäin (kvartti + kvintti = oktaavi), löytyvät nuo soinnut kvinttiympyrästä vierekkäin, C keskellä, ja F ja G sen molemmin puolin.

EDIT: Tuon kvinttiympyrän voi ajatella niinkin, että mitä lähempänä sävellajit ovat, sitä läheisemmässä suhteessa ne ovat keskenään. Niillä on paljon yhteisiä säveliä ja sointuja, niistä löytyy toisilleen korvaavia sointuja ja sävellajien välillä voi siirtyä pehmeästi, melkein huomaamattomasti.

Ei tarvitsekaan. Kyllä sen olen oivaltanut.

Mutta kun kvinttiympyrästä puhuttaessa on aina ne ylennykset ja alennukset kyseessä, niin on jäänyt mielikuva (ilmeisen harhainen), että koko ympyrä on niitä varten kyhätty.
Sekä mielenkiintoa ja kummastusta herättävää vain on, että nuo kaksi eri asiaa sopivat yhteen.
En ole paljoa jaksanut pohtia miksi sopivat, eikä se tieto toki ole välttämätön, mutta mitä enemmän asioita ymmärtää, sen vähemmän pitää muistaa ulkoa.

Muuten olen huomannut että haitari on mielenkiintoinen vehje.

Sen soittaminen pakottaa väkisinkin perehtymään rytmiikkaan, että vasen ja oikea käsi pelittää yhdessä.

Samoin se kasvattaa taitoa soittaa korvakuulolta, sekä opettaa sointujen tajuamista.

Itse en juurikaan katsele edes oikeaa kättä, melkein helpompi soittaa katsomatta.

Myös olen huomannut, että tuo eri sävellajeissa soitto sujuu tutuilla sävelmillä melkein luonnostaan. Sitä asiaa olen itsekin ihmetellyt, miksi näin on.

Siis Harmonikka taitoni on vasta aivan alkutaipaleella, eikä molempia käsiä vielä saa synkrooniin täysin hyvin missään kappaleessa.

Mutta ei kai yli viisikymppisen äijän vielä kuukaudessa ole pakko kaikkea oppiakaan.
Ai tähänks riville?
Klezberg
03.02.2009 19:14:55

Mutta kun kvinttiympyrästä puhuttaessa on aina ne ylennykset ja alennukset kyseessä, niin on jäänyt mielikuva (ilmeisen harhainen), että koko ympyrä on niitä varten kyhätty.
Sekä mielenkiintoa ja kummastusta herättävää vain on, että nuo kaksi eri asiaa sopivat yhteen.

Eiköhän se ihan siitä tule, että kun kvinttiympyrässä siirtyy vierekkäiseen sävellajiin, vain yksi sävel muuttuu, ylenee tai alenee. Eli vierekkäisillä sävellajeilla on melkein kaikki sävelet yhteisiä, siksi ne sopivat parhaiten sointuina toisilleen.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
KoskPaavo
03.02.2009 19:16:49
Hyvä. Mulle joku sanoi bassopuolta opetellessani että " kato peilistä", siitä minä menen ihan sekaisin. Mielenkiintoinen peli se on tosiaan, esim. peli muuttuu aina vaan "kevyemmäksi" mitä enemmän oppii. Oon mä jo jotain oppinut mutta maali tuntuu vaan menevän kauemmaksi.
" Studiosus perpetuus"
rintapek
03.02.2009 23:20:52

mutta maali tuntuu vaan menevän kauemmaksi.

Toi ny on soittimesta riippumaton fakta. Maali karkaa aina kantomatkan ulottumattomiin ennenko siihen ehtii osua. Joskus pitää kattoa taakseen, niin näkee, että se starttiviivakin on jo horisontin takana.
Mare552
04.02.2009 04:58:36 (muokattu 04.02.2009 16:55:19)
Hyvä. Mulle joku sanoi bassopuolta opetellessani että " kato peilistä", siitä minä menen ihan sekaisin. Mielenkiintoinen peli se on tosiaan, esim. peli muuttuu aina vaan "kevyemmäksi" mitä enemmän oppii. Oon mä jo jotain oppinut mutta maali tuntuu vaan menevän kauemmaksi.

Ite liimasin soittohuoneen kaapin oveen sopivalle korkeudelle ison peilin. Oven kun kääntää sopivasti, näkee pelistä hyvin.
Kyllä se aina joskus on hyvä katsoa sormituksiaan peilistä.

Minulle toi peili ei tuota ongelmaa. En tiedä johtuneeko siitä, että aikoinaan ajoin työssäni kuorma-autoa muutaman vuoden, sekä pakettiautollani peruutan aina vain peilistä, että näkymä peilin kautta on ihan luonnollinen.

Nyt koitan saada "Häävalssin" bassopuolen ajoitusta synkrooniin soolopuolen kanssa.

Siinä on vaikeuksia, kun monessa kohtaa on trioleja, eli kai pitäisi soittaa bassoa puolitoista iskua, pisteelisen puolinuotin ajan, ja toiset puolitoista kun triolissa vaihtuu soolossa sävel jokaisella kolmella 1/6 osanuotilla.

Siis varmistan viisaammilta onko näin?

1/3 tahtilajissa puoli nuotin kesto on 1/3 (1/3 = 2/6). Pisteelisen puolinuotin kesto
on 2/6 + 1/6 = 3/6 eli 1,5/3 osaa ja trioli 1,5/3, eli toisen bassopuolen iskun puolivälissä pitäisi vaihtua pisteelinen puolinuotti ja ja soittaa triolin ensimmäinen sävel, loput kaksi viimeisella bassoiskulla (siis sointuiskulla)?
Ensimmäinen iskuhan on perusbasso ja kaksi viimeistä sointubassoa.

EDIT: lisäyksenä vielä. Kun eka kappale jota opettelin, oli "Norjalainen villapaita", niin siinä on taas 6/8 osa tahtilaji.

6/8 osalla aluksi soitin Häävalssiakin, mutta sittten kun alkoi koittamaan 3/4 tahtiin, niin vaikeuksia ilmaantui.

Ei kai mitään oikotietä onneen taida olla, Pitää vain hieroa ja hieroa...

No, huomenna menen taas haitartunnille, jotta mahdolliset soittovirheet karsiutuisi heti alkuunsa poies.

Kyllä vaan on alkanut tuo kosketinsoitinkin kiinnostamaan taas ihan eri tavalla, sillä kun voi kuulokkeilla vaikka yöllä pimputella ja harjoitella tahteja sun muita.
Ai tähänks riville?
KoskPaavo
05.02.2009 00:32:18
Häh? Ei siinä häävalssissa tarvi kun perusbassolla vedät sen ensimmäisen neljäsosanuotin ja sointubassolla ne kaks seuraavaa. Valssin tahtilaji on 3/4.
" Studiosus perpetuus"
Mare552
05.02.2009 05:17:42
Häh? Ei siinä häävalssissa tarvi kun perusbassolla vedät sen ensimmäisen neljäsosanuotin ja sointubassolla ne kaks seuraavaa. Valssin tahtilaji on 3/4.

Ei tarviikkaan.

Mutta kun oon niin vähän soittanut, niin toi vasen käsi tahtoo tehdä samat liikkeet vielä kuin oikeakin.

sitä vain tarkootin.

Kai se siitä alkaa menemään.

Eikä silloin ole ongelmaa jos oikea käsikin soittaa kolmea yhtä pitkää säveltä, mutta ongelma tulee kun oikea käsi menee eri tahtiin vasemman kanssa.

Juur noin kuten tuolla aiemmin kerroin.

Mutta tuskinpa se kenelläkään on het sujunut.

Muisteleppa vaan kun ite aloit soittamisen haitarpelillä.

Toimiko heti vasen ja oikea käsi toisistaan riippumatta?
Ai tähänks riville?
KoskPaavo
05.02.2009 15:01:40
Eipä tosiaan tainnut toimia, heh, aikaa noista alkeista on kuitenkin kulunut jo 49 vuotta , että en oo varma... taisin vetää Kimalaisen lennon heti lennosta...
" Studiosus perpetuus"
Mare552
15.02.2009 15:45:48
No nytpä sitten tuntuu että meni haitarinsoiton kaikki perusteet uusiin puihin.

Tulin siihen tulokseen että kyllä se soolopuolikin pitää sormituksiltaan mennä oikeaoppisesti. Jotta myöhemmin voi vetää soinnuilla sun muuta.

Kun sitten sain Häävalssiin oikeat kosketin sormitukset, niin sen kun jotenkuten oppi soittamaan, niin eipä bassopuoli ei enää toimi sitäkään vähää.....

No, ei se mitään, kaikki aikanaan.

Eli kai pitää vähän perehtyö koko kosketinsoittoon.

Ennen tuo sormitustekniikka ei haitannut, kun kiipparilla näkee mitä nappulaa painaa.

Haitarissa kun ei katso vaan myös soolopuoli pitää löytyä tuntumalla. Niin ainakin ite haluan sen oppia.

Eli pianokoskettimet on nyt se pahin ongelma tällä hetkellä.

Ehkä ois helpompi vaihtaa näppäinpeliin, mutta se taas veisi pohjaa muuten kosketinsoittimelta.
Ai tähänks riville?
KoskPaavo
15.02.2009 21:14:27
"Ehkä ois helpompi vaihtaa näppäinpeliin, mutta se taas veisi pohjaa muuten kosketinsoittimelta."
Sorry, taas täytyy olla eri mieltä. Ei jonkun asian opettelu "vie pohjaa" jostain toisesta jutusta. Kyllä näppäinpeli on enemmän haitarimaisempi kuin pianopeli. Minun mielestäni. Nopeat jutut on varmasti näppäinpelillä helpompia.
" Studiosus perpetuus"
Klezberg
15.02.2009 21:20:46 (muokattu 15.02.2009 21:21:00)

"Ehkä ois helpompi vaihtaa näppäinpeliin, mutta se taas veisi pohjaa muuten kosketinsoittimelta."
Sorry, taas täytyy olla eri mieltä. Ei jonkun asian opettelu "vie pohjaa" jostain toisesta jutusta. Kyllä näppäinpeli on enemmän haitarimaisempi kuin pianopeli. Minun mielestäni. Nopeat jutut on varmasti näppäinpelillä helpompia.

Mä olen nyt joitakin päiviä huvitellut venäläisen kaksirivisen kanssa, joka kai on näppäinpeli vaikka rivejä ei ole tuon enempää. Sormet löytävät vähitellen paikoilleen. Enkä kyllä ymmärrä miksi tämä haittaisi mun pianon, kitaran tai klarinetin soittoa?
javirta
15.02.2009 21:36:04

Aina saa olla eri mieltä. Mutta tosiaan, ei kokonaan toisen asian opettelu tarkoita automaattisesti negatiivista vaikutusta toiseen.

Näppäin- ja pianohaitari eroaa toisistaan ainoastaan oikean käden osalta. Näppäinpeliin mahtuu diskanttiin isompi ääniala ja oktaavin alue jää suurin piirtein poikittain asetetun kämmenen alle. Pianoharmonikassa vaaditaan ote peukalolta pikkusormelle.

Viisirivisellä näppäimellä onnistuu transponointi yhdellä samalla sormituksella EDELLYTTÄEN että kappale on opeteltu "perussävellajiltaan" soittamaan niiltä kolmelta keskimmäiseltä riviltä. Muutoin voi olla että näppi kopahtaa kanteen tai tyhjän päälle...

Toiset (näppäinhaitaristien säveltämät?) kappaleet saattavat sisältää sellaisia sävelkulkuja ja sointuja että ne on olleet luonnollisia löytää tuolta kaaviolta.

Toisaalta taas löytyy lukemattomia kipaleita, joissa on sekä näppäimellä että pianokoskettimistolla yhtä v-mäisesti kuljetettavia skaaloja.

T: pianohanuristi ja trumpetin puhkuja
baron
15.02.2009 21:36:18

Nopeat jutut on varmasti näppäinpelillä helpompia.

Ton mä allekirjoitan

Nimimerkki "Pianolla jenkkojen ja polkkien haitarivälisoittoja harjoitellut"
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
rintapek
15.02.2009 22:02:38

Sorry, taas täytyy olla eri mieltä. Ei jonkun asian opettelu "vie pohjaa" jostain toisesta jutusta.

Ihan samaa miältä. Mitä täs huuliharputtelua opettelen, niin en tunne, että akkarinrämpyttely asiasta kärsisi. Haittarinsoitto ny ei ainakaan.
Mare552
15.02.2009 22:05:20

Joo. Oli kyllä väärin sanoa että vie pohjaa.

Tarkoitin kyllä että haitarin soittaminen pianokoskettimilla tuo lisää harjoitusta ja antaa lisää pohjaa ja intoa kosketinsoittamiselle.
Eli pianohaitarin soitto on positiivista ja innostaa kosketinsoittamistakin lisää.

Se aika on kyllä taas pois kitaran soittamiselta, mutta en ajattele että se veisi pohjaa kitaran soitoltakaan.

Kaikki soittaminen ja musiikin harrastaminen vain tukee toista musiikin harrastamisen osa-aluetta.

Eli Paavo oli oikeassa huomautuksessaan, itse ilmaisin asian huonosti...

Ehkä jos opin tuon pianohaitarin mielestäni tarpeeksi hyvin opin, voipi olla että se näppäinhanurikin sielä kotoani vaimoni iloksi joskus löytyy....
Ai tähänks riville?
KoskPaavo
16.02.2009 09:42:20
Joo. Oli kyllä väärin sanoa että vie pohjaa.

Tarkoitin kyllä että haitarin soittaminen pianokoskettimilla tuo lisää harjoitusta ja antaa lisää pohjaa ja intoa kosketinsoittamiselle.
Eli pianohaitarin soitto on positiivista ja innostaa kosketinsoittamistakin lisää.

Se aika on kyllä taas pois kitaran soittamiselta, mutta en ajattele että se veisi pohjaa kitaran soitoltakaan.

Kaikki soittaminen ja musiikin harrastaminen vain tukee toista musiikin harrastamisen osa-aluetta.

Eli Paavo oli oikeassa huomautuksessaan, itse ilmaisin asian huonosti...

Ehkä jos opin tuon pianohaitarin mielestäni tarpeeksi hyvin opin, voipi olla että se näppäinhanurikin sielä kotoani vaimoni iloksi joskus löytyy....

Olet asian ytimessä.
" Studiosus perpetuus"
Charles
24.02.2010 22:04:50
Transponointi onnistuu viisirivisellä, oli kappale sitten harjoiteltu miltä tahansa kolmelta vierekkäiseltä riviltä. Itse soitan niin, että sävellajin perusääni on aina palkeen puoleisella rivillä. Tiedä, onko tämä tapa oikea, mutta hyvin toimii, helppo transpata.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)