Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Olenko ahne?
1
tonitsi81
18.01.2008 11:18:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Työskentelen muusikkona tanssitunneilla, joilla opetetaan erästä etnistä tanssia. Minut on palkattu sinne soittajaksi, ja palkkani ei todellakaan ole mikään huima. Hoidan hommani hyvin, ja olen alallani varsin kysytty. Opettaja on silloin tällöin pyytänyt minua myös laulamaan, ja olen siihen yleensä suostunut. Lopulta ajattelin kuitenkin, että se on lisätyötä, josta haluan lisäkorvauksen. Siis kyse ei ole nyt mistään ukkonooan laulamisesta, vaan melko vaikeasta musiikkilajista, jonka laulaminen vaatii paljon harjoittelua, varsinkin kun se tapahtuu samaan aikaan kun soitan. Kun kerroin opettajalle pyytäneeni työntantajalta (joka ei ole sama kuin opettaja) lisää liksaa, opettaja repi täysin pelihousunsa, antoi ymmärtää minun olevan ahne kakkianen ja kyseenalaisti ammattietiikkani. Pyysin siis parin euron korotusta tuntipalkkaani.
 
Mitä muusikkojen keskuudessa ajatellaan tällaisesta? Olenko todellakin ahne kun en suostu laulamaan ilmaiseksi?
 
kimurantti1
18.01.2008 13:37:43 (muokattu 18.01.2008 18:16:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et missään nimessä ole ahne. Olet luvannut tekeväsi tietynlaista työtä. Jos työnkuvasi muuttuu ja siitä ihan oikeasti tulee tuntuvasti lisää hommaa, niin tottakai pieni palkankorotus on aiheellinen. Sano ihmeessä opettajalle, että hän voisikin itse treenata ja laulaa niitä kipaleita ihan ilmaiseksi, jos kerran ammattietiikkaan ei kuulu maksun pyytäminen ylimääräisestä työstä. Toisaalta ymmärrän opettajan näkemystä sen verran, että hän ilmeisestikin ajattelee tyyliin "muusikko kuin muusikko, siinähän musisoi mitä pyydetään". Ymmärrettävä ja samalla älytön ummikon oletus, että muusikko on sama asia kuin jukeboksi.
 
Se mitä tässä pitäisi miettiä, on, että mikä on musiikin funktio siellä tanssitunneilla? Kipaleita tuskin tarvitsee kuitenkaan treenata esityskuntoon, koska pääasiallinen tarkoitushan ei ole esittää tanssijoille musiikkia. Itse asiassa mua ihmetyttää vähän työnkuvasi. Pahoittelen sivistymättömyyttäni, mutta miksi tanssitunnilla pitää olla muusikko soittamassa elävää musiikkia, miksei heille kelpaa mankka ja levy?
 
Tähän ahneusjuttuun olen itse törmännyt muutamiakin kertoja, kun joku tuttu tai puolituttu on pyytänyt tanssibändiä esimerkiksi häihin meiningillä "no mutta tehän voisitte varmaan tulla vähän halvemmalla kun kerran tuttuja ollaan". Toki sellaisen pystyn kasaamaan ja voidaan tulla aika lyhyelläkin varoitusajalla, mutta ei voida tehdä hommaa halvemmalla kuin muillekaan. Vaikka minä antaisin häälahjaksi oman osuuteni duunista, niin kyllähän muiden pitää silti saada palkkansa. Muistan liiankin hyvin erään kerran, jossa asiasta mainitessani sain aikamoisia katseita.
 
Toinen missä tähän törmää on, kun joku tuttu pyytää kitaratunteja. Tietenkin pari kertaa voidaan käydä jammailemassa tms, mutta jos hommasta tulee säännöllistä ja nimenomaan opetussisältöistä, niin kyllä mä siitä maksunkin tarvin. Eikä siinä tietenkään ole kyse siitä, että yhtäkkiä teen itsestäni "tuntemattoman" tälle kaverille, vaan siitä, että työ on työtä eikä sitä yksinkertaisesti voi tehdä ilmaiseksi kovin pitkään.
panadol
18.01.2008 21:17:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kuullostaa pahasti siltä että ahne on joku muu kuin sinä :(
 
J. Cool
19.01.2008 12:06:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kuullostaa pahasti siltä että ahne on joku muu kuin sinä :(
 
niin kuulostaa. tanssitunneilla voi olla aika pieni budjetti muusikoihin, ja sehän voi olla ihan ok jos puhutaan sellasesta jamitteluhommasta. "ei nyt harrastuksesta pidä saada rahaa" on se asenne joka paistaa aika monesta läpi. suurin osa tanssitunneista meneekin varmasti cd-taustaisesti eikä livemuusikolla. Ei siinä välttämättä ole paljoa budjettia mistä repiä, mutta duuninomaisesta hommasta pitää saada palkka. ja vaikutti siltä, että teet omasta selkänahasta jo valmiiksi alle kaikkien minimipalkkasuositusten. voithan sä sanoa ettet sitten vaan laula (etkä käytä aikaa ja resursseja opetteluun). Jos tanssitunneilla on livemusaa niin se varmasti on tunneilla kävijöille kivempaa ja he olisivat varmaankin valmiita irroittamaan sen 20cn per pää siitä, että saavat laulutkin...
migreeni
24.01.2008 14:45:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oot ahne jos soittamisen lisäksi veloitat laulamisesta. esiintymisestähän siinä veloitetaan. greedy fucka!
 
mart-t
25.01.2008 19:18:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oot ahne jos soittamisen lisäksi veloitat laulamisesta. esiintymisestähän siinä veloitetaan. greedy fucka!
 
Mä oon aina luullut, et kaikessa esiintymisessä veloitetaan roudaamisesta...
 
kimurantti1
25.01.2008 21:13:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon aina luullut, et kaikessa esiintymisessä veloitetaan roudaamisesta...
 
Jep. Treenaamiset sikseen, muusikothan tekevät vaikka mitä pelkästä musioimisen ilosta. Punaviinilasi kädessä vähän räiskitään nuotteja paperille ja tsekataan parit soinnut - avot, meillä on uusi Sibelius ja pari pianovirtuoosia...
tippitappi
23.02.2010 20:26:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha ketju,mut eiköhän tää ole ajankohtainen asia tänäänkin.
 
Itse en tee mitään musiikkiin liittyvää ammatikseni,mut samat asiat tulee vastaan omalla kohdalla:
Kirvesmiehen-puusepän-tietokonealan töissä.
 
Yhdesti kun menet sukulaiselle tai tuttavalle,tuttavantuttavalle tekemään ilmaseks,niin sitä sitte pitäis tehdä jatkuvasti tuntimääristä piittaamatta. Ja jos alkaa rahaa kysymään,niin suututaan ja sanotaan,et paska jätkä ja ahnekin lisäks.
 
Ne hommat "paisuu" helposti,viimesin oli semmonen keittiökaluston kunnostus;minun piti vaan auttaa siinä hommassa,mut loppujenlopuks tein sen kokonaan Ja sitte kun vihjasee,et tämmösestä työstä vieraalle tehtynä sais 15e tunti,et olisko mahdollista saada vaiks saunakaljat,niin takaisin tulee semmosta txt,ettei siinä enää viitti viinipullosta vihjailla.
Autoremontit sai kyseinen ihminen hoitaa ihan itse,en sormellanikaan koskenut.
Vieraalla tehtynä kävi ilmeisesti pankkitilin päälle aikas pahasti,mut en tiedä oppiko mitään. Aika näyttää....
 
Omaa tyhmyyttä tietysti,et suostuu hyväksikäytettäväks. Yhdesti kun tekee sen,niin sit pitäis olla aina tekemässä jotain.
Pitää vaan kylmästi sanoa sukulaisten ja tuttavien kohdalla,et ei käy jos ei tule euroja käteen.
Siis silloin kun se alkaa menemään työnteon puolelle tai on jatkuvaa.
Ystäväapu on tietysti erikseen.
 
Tietokonepuolella oli samantapainen juttu kuin tossa ketjussa ylempänä.
Kyseessä oli työnantaja kelle tein muun työn lisäks ylläpitohommaa ja neuvontaa. Siinä osasin toimia oikein. Ei minuuttiakaan ilmasta työtä. Sanoin,et hoida vaan omas,jos et palkkaa maksa.
 
Mut olis kyseisen ihmisen mielestä kumminkin pitänyt tehdä ilmaseks: "kun ei siitä nyt sinulle niin paljon vaivaa ole" En tehnyt,siis ilmaseks. Ne hommat hoidin kyllä
Samalla sana kulki muuallekin,et tulen kyllä jelppimään,mut siitä pitää maksaa. Eikä siinä mitään vahinkoa käynyt,pieniä keikkoja kumminkin riitti.
 
Ja hyvällä mielellä ja omallatunnolla kaikki osapuolet,kun pelisäännöt on selkeät.
 
Ei kai toi musiikkihommista eroa millään tavalla? Työ on työtä?
 
Wiitala
23.02.2010 20:40:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mutta onkos kenellekään tullut koskaan semmoista työtarjousta, jossa työn tekemisestä pitäisi maksaa?
 
Minulle on.
 
Arvatkaa mitä vastasin. :)
 
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
tepeh
23.02.2010 23:30:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wiitala: No mutta onkos kenellekään tullut koskaan semmoista työtarjousta, jossa työn tekemisestä pitäisi maksaa?
 
Minulle on.
 
Arvatkaa mitä vastasin. :)

 
Kuulostaa oudolta. Antaa tulla koko tarina vaan. Tämän haluan kuulla!
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Olga
24.02.2010 15:04:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitä tulee aina välillä. Paras oli muutama vuosi sitten, kun keväällä kiireisimpään tutkinto- ja konsertti aikaan tarjottiin mahdollisuutta lähteä erään opiskelijasinfiksen kanssa viikoksi ulkomaille konsertoimaan, heiltä puuttui klarinetisti matkalta. Olisi tarvinut itse maksaa "vain" matkat, majoitus ja ruuat. Seuraa olisi kuulemma olllut hyvää ja ohjelmisto hieno. En tuntenut kysyjää, tai ylipäätään ketään kyseisestä orkesterista.
Tutuille teen välillä palveluksia, mutta ventovieraiden yhteydenotot hämmästyttävät joka kerta.
 
Ville.K
25.02.2010 01:23:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olin kaupungin nuorisotoimen järjestämässä musikaalissa töissä, jossa soitin rumpuja ja ohjasin bändiä. Minulle maksettiin "kohtuullista" tuntipalkkaa hommasta (n.8euroa) ja koska kuvittelin että "tuttu" palkkaaja pitäisi sanansa siitä, että se on sitten sen minkä sovitaan.
 
Sitten kun ensi-ilta alkoi lähestymään, niin rupesin kyselemään tuottajalta, että "millonkas sitä äänentoistoa tulee?". No, hän ei ollut tullut ajatelleeksi koko asiaa (sillä kyllähän laulut kuuluu yleisölle ilmankin, kun vain n.200-300 hengen salista kyse ja oikea bändi takana. No miksaajan saimme, mutta olisi pitänyt käyttää "talon" äänentoistoa (tyyliä kiikarimankka ja kaksi kaiutinta).
 
Pitkän väännön jälkeen sain meille järjestettyä kaupungin treenikämpältä hyvän äänentoiston ja (jopa) monitoroinnin. Mutta hyvin nopeasti huomasin, että miksaaja olikin enemmän "miksaaja" ja ei varsinaisesti ollut koskaan miksannut yhtään mitään, saati kasannut äänentoistoa. No, minä lupauduin pystyttämään äänentoiston ennen esityksiä.
 
Tunteja tuli kaikenkaikkiaan aika paljon (ymmärrettävästi, kun pelkästään äänentoistoon meni yhteensä melkein 4h per esitys, sillä johdotukset piti tehdä tosi erikoisesta paikkaa ja AINA purkaa pois). No sitten vein valmiin tuntilapun, niin ruvettiinkin että "ei me kyllä pystytä sulle näin kovaa tuntipalkkaa maksamaan ku on noin paljon tuntejakin.... Eikö joku 6euroa olis ihan sopiva?". Joutui oikein hermostumaan siinä, että eikai se mun ongelma ole, että eivät hanki asiantuntevaa miksaajaa, että ei muiden tartteis huolehtia sille kuuluvista askareiasta.
 
Viimein pitkän väittelyn jälkeen kaupunki maksoi mulle sovitut tunnit ja sovitut palkat. Matkakorvauksetkin sain neuvoteltua kaverille, koska en tuolloin vielä ajokorttia omistanut. Tästä opin, että jos jotain sovitaan, niin kirjallinen sopimus on aika jees :D
 
"No ehkä sinä oot vaan syntynyt sähkörumpaliksi" -Dv
tepeh
25.02.2010 13:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ville.K: Itse olin kaupungin nuorisotoimen järjestämässä musikaalissa töissä, jossa soitin rumpuja ja ohjasin bändiä. Minulle maksettiin "kohtuullista" tuntipalkkaa hommasta (n.8euroa) ja koska kuvittelin että "tuttu" palkkaaja pitäisi sanansa siitä, että se on sitten sen minkä sovitaan.
 
Sitten kun ensi-ilta alkoi lähestymään, niin rupesin kyselemään tuottajalta, että "millonkas sitä äänentoistoa tulee?". No, hän ei ollut tullut ajatelleeksi koko asiaa (sillä kyllähän laulut kuuluu yleisölle ilmankin, kun vain n.200-300 hengen salista kyse ja oikea bändi takana. No miksaajan saimme, mutta olisi pitänyt käyttää "talon" äänentoistoa (tyyliä kiikarimankka ja kaksi kaiutinta).
 
Pitkän väännön jälkeen sain meille järjestettyä kaupungin treenikämpältä hyvän äänentoiston ja (jopa) monitoroinnin. Mutta hyvin nopeasti huomasin, että miksaaja olikin enemmän "miksaaja" ja ei varsinaisesti ollut koskaan miksannut yhtään mitään, saati kasannut äänentoistoa. No, minä lupauduin pystyttämään äänentoiston ennen esityksiä.
 
Tunteja tuli kaikenkaikkiaan aika paljon (ymmärrettävästi, kun pelkästään äänentoistoon meni yhteensä melkein 4h per esitys, sillä johdotukset piti tehdä tosi erikoisesta paikkaa ja AINA purkaa pois). No sitten vein valmiin tuntilapun, niin ruvettiinkin että "ei me kyllä pystytä sulle näin kovaa tuntipalkkaa maksamaan ku on noin paljon tuntejakin.... Eikö joku 6euroa olis ihan sopiva?". Joutui oikein hermostumaan siinä, että eikai se mun ongelma ole, että eivät hanki asiantuntevaa miksaajaa, että ei muiden tartteis huolehtia sille kuuluvista askareiasta.
 
Viimein pitkän väittelyn jälkeen kaupunki maksoi mulle sovitut tunnit ja sovitut palkat. Matkakorvauksetkin sain neuvoteltua kaverille, koska en tuolloin vielä ajokorttia omistanut. Tästä opin, että jos jotain sovitaan, niin kirjallinen sopimus on aika jees :D

 
Oisit nyt pari tuntia pidempään niitä johtoja laitellu. Oisit voinu vaikka rikastuu ;)
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Ville.K
25.02.2010 23:00:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepeh: Oisit nyt pari tuntia pidempään niitä johtoja laitellu. Oisit voinu vaikka rikastuu ;)
 
:D Tuo 2h per suunta oli pelkkää pa:ta, sitte reipas tunti bändikamojen asettelua ja soundchekiä.. Johon tietenkin meni järjestävän osapuolen mielestä aivan liian kauan.. Sillä "eilenkin vedettiin samoilla kamoilla, niin miks niitä nappuloita pitää aina välissä väännellä?" Jaa-a, se onkin mysteeri joka on vielä selvittämättä.. Mikseriä oli käytetty välissä aina jossain ihme karaookke iltamissa, että EQ:kin oli se "tuttu ja turvallinen" V -asetus :D
 
"No ehkä sinä oot vaan syntynyt sähkörumpaliksi" -Dv
tippitappi
26.02.2010 01:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No enon talkoo hommat oli semmosia,et piti tuoda tullessaan omat eväät ja juomiset : )
 
Ja niitä talkoita oli jatkuvasti,ja oli vielä kyse sen ihmisen elannosta. Eli vetäs ihan hyvät rahat,mut meille muille ei riittäny mitään...
Jossain vaiheessa meille ilmasille talkootyöntekijöille alko jokaiselle ilmaantumaan "tärkeitä" menoja niiden talkoopäivien kohdalle : )
Ei ehtinyt ei...
 
Mut ei nekään musiikkihommia ollu. Tosin tuskin se systeemiä olis muuttanu....
Vaikka oltais minkälaisen orkesterin voimin soitettu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «