Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 531 32 33 34 3563 64 65 66 67
Stain
10.02.2010 12:05:57
mites toimiiko tälläinen hihna akkarin kanssa?

http://www.thomann.de/fi/thomann_gurt_nylon.htm

nuo nauhajututhan on sitä varten että ne vedetään kielien ali satulan yläpuolelta eikö?
"no se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei mandi viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau, vittu tehdään levy sitten."
manitsu
14.02.2010 17:25:00
Moro!

Kysäsempä vielä tässä aiheessa, kun toisessa ei vastattu, elikkäs mites kun mun elektroakustisen kitaran ohuin kieli särisee todella ärsyttävästi, se ottaa kiinni ekaan ja mahdollisesti tokaan nauhaan. Kaularaudan säätöä kokeiltu, mutta en saa sitä vaikuttamaan tohon ohuimpaan kieleen.

Auttaako tuohon ongelmaan satulan vai tallapalan korottaminen? Olen yrittänyt etsiä netistä noita osia, mutta tuntuu, että ne olisi jossain kiven alla piilossa, mistä kaupasta te hankitte nuo osanne?

Toisessa aiheessa mainittiin talven kuivan ilman vaikuttavan kitaraan, voisiko tuo johtua siitä? Särinä tosiaan alkoi nyt talvella...
Numb
14.02.2010 21:58:42 (muokattu 14.02.2010 21:59:34)

manitsu: Kysäsempä vielä tässä aiheessa, kun toisessa ei vastattu, elikkäs mites kun mun elektroakustisen kitaran ohuin kieli särisee todella ärsyttävästi, se ottaa kiinni ekaan ja mahdollisesti tokaan nauhaan. Kaularaudan säätöä kokeiltu, mutta en saa sitä vaikuttamaan tohon ohuimpaan kieleen.

Ei näinhin oikein näkemättä... Mutta juuri tuossa vastikään fiksasin moisen vaivan takomalla pikkuisen nousseen nauhan takaisin paikoilleen. Se kannattaapi tehdä jollakin tavallista vasaraa pehmeämmällä, tai käyttää pehmustetta välissä.

Jos nauhat ovat kuosissa, voipi kyse olla satulan ongelmasta. Tallan kautta sitä ei ratkaista. Tallaa pitää nostaa metri, että se yhtään ensimmäiseltä nauhalta nousee. Pikakorjauksen voi tehdä pikku tipalla pikaliimaa satulan uraan, joka ja sen muotoilulla.

Tai sitten voi pikkisen hioa niitä ongelmanauhoja.
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
stanttu
15.02.2010 00:24:31
Tere!

Eli homman nimi on seuraavanlainen:

Mulla on ens torstaina penkkarit, ja oon juice leskinen niissä (rip!). Ja tietysti asiaan kuuluu kitarahommat ja laulaminen, mutta ongelma on tämä: aattelin tolla Yamahan C-40 soitella ja kuleksia sen kans pitkin poikin, mutta miten ihmeessä saan sen kaulaan roikkumaan, kun ei ole hihnatappia bodyssa??!

Kiitos!
Cujo
15.02.2010 00:35:47
stanttu: Tere!

Eli homman nimi on seuraavanlainen:

Mulla on ens torstaina penkkarit, ja oon juice leskinen niissä (rip!). Ja tietysti asiaan kuuluu kitarahommat ja laulaminen, mutta ongelma on tämä: aattelin tolla Yamahan C-40 soitella ja kuleksia sen kans pitkin poikin, mutta miten ihmeessä saan sen kaulaan roikkumaan, kun ei ole hihnatappia bodyssa??!

Kiitos!

Tässä kuvassa erilaisia klassisen kitaran hihnoja:
http://www.shenglunnewstarmusical.c … s/Guitar%20Straps/Big/Classical.jpg

Et ehkä halua tuollaista henkseliviritelmää, mutta jonkun tuollaisen alemman kuvan viritelmän voisit ehkä väsätä. Tai sitten vain teippaat sen tavallisen hihnan kitaraan kiinni. Tai pätkän paalinarua. Onhan näitä vaihtoehtoja.
stanttu
15.02.2010 00:38:19
Cujo: Tässä kuvassa erilaisia klassisen kitaran hihnoja:
http://www.shenglunnewstarmusical.c … s/Guitar%20Straps/Big/Classical.jpg

Et ehkä halua tuollaista henkseliviritelmää, mutta jonkun tuollaisen alemman kuvan viritelmän voisit ehkä väsätä. Tai sitten vain teippaat sen tavallisen hihnan kitaraan kiinni. Tai pätkän paalinarua. Onhan näitä vaihtoehtoja.

Oujee, kiitoksia vinkeistä! Enköhän mää jonku tommosen viritelmän kehittele tässä vielä :)
Jkob
16.02.2010 09:53:35
stanttu: Oujee, kiitoksia vinkeistä! Enköhän mää jonku tommosen viritelmän kehittele tässä vielä :)

Ja ei se hihnatappikaan maksa euroa enempää ja itse uskaltaa laittaa paikalleen kyllä. Eri asia on että haluaako
Wanking is timeless
Donson
16.02.2010 18:51:32 (muokattu 16.02.2010 18:54:40)
Tervehdys jäsenille.

Olen hankkimassa ensimmäistä ikiomaa akustista kitaraa ja olen päätynyt merkissä Yamahaan erinäisistä syistä.

Yamaha, Cgs-104 tätä kyseistä mallia olen katsonut sillä silmällä.

OVH: 220, tarjouksessa alle 180 euroa.

Yamahan sivuilta : "While still designed for the classroom, this guitar is a full-sized concert classic, with a scale length of 25-5/8" (650mm) and body depth approaching 4" (94-100mm). A student could easily find satisfaction playing the CGS104 for life."

Olen soitellut kitaraa jonkin verran nuorena poikana (sähkökitaraa teininä) ja nyt tuntuu siltä että voisi ostaa kitaran itselle.

Ajattelin että en viitsi hommata mitään 60 euron kitaraa, eipä silti ei tuokaan siinä mielessä kallis ole mutta pitäisin tuota jo oikeana kitarana, olenko oikeassa ?

Onko kenelläkään kokemusta tuosta kitarasta tai mitään sanottavaa.

Vielä yksi kysymys virittimestä: Williams W108, viritysmittari
* Kitara/basso-viritysmittarin viritysalue E1 (41.2 Hz) - D3 (1174.7 Hz).
* Säädettävä perustaajuus (435-445 Hz).

Tekeekö tuolla mitään, voiko sitä käyttää akustisen virittämiseen.
weelie
16.02.2010 23:02:13 (muokattu 16.02.2010 23:02:39)
Donson:
Vielä yksi kysymys virittimestä: Williams W108, viritysmittari
* Kitara/basso-viritysmittarin viritysalue E1 (41.2 Hz) - D3 (1174.7 Hz).
* Säädettävä perustaajuus (435-445 Hz).

Tekeekö tuolla mitään, voiko sitä käyttää akustisen virittämiseen.

Itse en ostaisi mitään Anttilan Williamsia. Ja valitsisin aina kromaattisen virittimen. Ja akustisen soittimen kyseessä ollessa, sellaisen joka klipsataan soittimeen kiinni (intellitouch tms).

Mutta kyllä tuolla Williamsillakin varmaan menee, näyttää olevan mikkikin.

Jos omistat tietokoneen, jossa on jokin mikrofoni, ilmainen ladattava AP guitar tuner -ohjelma ajaa myös asian. muistaakseni aptuner.com.

Yamahat on hyviä. Itse soitin ekat vuodet Yamahan C40:iä.
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Old Guitar
23.02.2010 18:59:52
Kannattaa hankkia äänirauta tai virityspilli, josta lähtee kaikkien 6 kielen sävel, jonka mukaan kitaran voi virittää.
paranoir
01.03.2010 16:57:42 (muokattu 01.03.2010 17:53:18)
Moro!

Rupesin tossa appiukon vanhaan landolaan vaihtamaan virityskoneistoa ja eihän se tietenkään ihan putkeen menny. Ongelma on se että nuo reiät on liian pienet tolle uudelle koneistolle. ei mene loppun asti sitten millään. Näitä hommia kun en ole aiemmin tehnyt niin kysyisin että onko normaalia että ne joutuu väkisin survomaan läpi? tuskin on.

Sinänsä vituttaa että kerkisin ne vanhan ihme kyhäykset purkaa mitä siinä oli ja ei niitä oikeen takaisinkaan viitti laittaa koska ne oli oikeasti niin huonot jo ja kasattu monesta eri koneistosta ja halki ja kaikkee.. onko siis tässä vaiheessa viisainta kiikuttaa kitara huomenna ihan liikkeeseen laitettavaksi vai vieläkö tästä selvitään..?

edit:typoja
Täh?
Heydia
03.03.2010 16:01:26
Heipä hei! Täällä olisi yksi aivan aloittelija, ja kysymys sen mukainen! :) Toivottavasti tulin nyt sitten edes oikealle alueelle...

Olen jo pitkään haikaillut opetella soittamaan kitaraa, ja NYT on sitten tullut se aika, kun ihka ensimmäinen oma kitara on lähtemässä ostoon! Kitaran tilaan Thomannilta, ja ajattelin, että samallahan siihen ostaisi parit kielisetit, niin olisi sitten valmiina, eikä tarvisi erikseen lähteä metsästämään. MUTTA: mistäs tällainen urvelo nyt sitten niitä kieliä osaisi ostaa?!? Kitara tulee siis olemaan Yamahan nylonkielinen reilu satasen kitara. Siis aivan tavis kitara, jolla olisi tarkoitus opetella soittelemaan ihan vaan tavisjuttuja.

Sen olen ymmärtänyt, että esim. D'Addarion kielet ovat hyviä peruskieliä, mutta kun niitäkin on sen tuhannen eri laatua, että mikä niissä nyt sitten on erona? Osaisiko/viitsisikö joku jeesiä, ja kertoa vähän perusfaktaa kielten valinnasta, jollei jopa suoraan kertoa hyvää settiä? http://www.thomann.de/fi/cat.html?g … et_klassiselle_kitaralle&oa=pra

Kiitos jo etukäteen! :)
flattopguitar
04.03.2010 21:54:51
Heydia: Osaisiko/viitsisikö joku jeesiä, ja kertoa vähän perusfaktaa kielten valinnasta, jollei jopa suoraan kertoa hyvää settiä? http://www.thomann.de/fi/cat.html?g … et_klassiselle_kitaralle&oa=pra

vaikka DADDARIO EJ 27N

Normaalijännitteiset kielet on aloittelijalla helpompi soittoiset kuin kovajännitteiset. Ei kielillä ole kovin suurta merkitystä, ne on kuitenkin käyttötavaraa ja niitä voi vaihtaa jos eipä jostain syystä.
padaa@dadaa!
13.03.2010 10:41:08

Tuli mieleen tällainen juttu noista erityisesti kitaralle markkinoiduista puhdistusaineista, että kuinka nopeasti puu menee "pilalle" silikonia sisältävästä puhdistusaineesta? Mulla on ollut kaapissa Dunlopin 65 cleaneria ja muutaman kerran olen sitä käyttänytkin, mutta lopetin, kun luin sen sisältävän silikonia, hyvin pienen osan, mutta sisältääpä kuitenkin.
Jkob
17.03.2010 10:03:04
Mitenkäs, en heti haulla löytänyt joten kysytään täältä. Yamahan akustisessa kaula on miltei suora mutta kielet pirun ylhäällä. Paljonko tallan hiominen laskee kieliä eli onko siihen olemassa joku laskukaava tms. Yksi milli tallasta pois laskee puoli milliä kieliä?
Wanking is timeless
Numb
17.03.2010 10:21:58

Jkob: Mitenkäs, en heti haulla löytänyt joten kysytään täältä. Yamahan akustisessa kaula on miltei suora mutta kielet pirun ylhäällä. Paljonko tallan hiominen laskee kieliä eli onko siihen olemassa joku laskukaava tms. Yksi milli tallasta pois laskee puoli milliä kieliä?

Nehän tietysti laskeutuvat eri määrän eri nauhojen kohdalla. Mitä ylemmäs kaulaa mennään, sitä suurempi on muutos. Kaavanhan tekee äkkiä itsekin. Tuossa on kyse kolmiosta, jonka kateetit ovat otelauta ja talla, ja hypotenuusa on kieli. Siitä vain näppärästi katsomaan kuinka paljon hypotenuusan ja pidemmän kateetin välimatka lyhenee nauhalla y kun lyhyempää kateettia lyhennetään x mm. :)
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Jkob
17.03.2010 10:46:45
Numb: Nehän tietysti laskeutuvat eri määrän eri nauhojen kohdalla. Mitä ylemmäs kaulaa mennään, sitä suurempi on muutos. Kaavanhan tekee äkkiä itsekin. Tuossa on kyse kolmiosta, jonka kateetit ovat otelauta ja talla, ja hypotenuusa on kieli. Siitä vain näppärästi katsomaan kuinka paljon hypotenuusan ja pidemmän kateetin välimatka lyhenee nauhalla y kun lyhyempää kateettia lyhennetään x mm. :)

Hoho. Tarkoitin 12. nauhaa mutta annan plussan
Wanking is timeless
Old Guitar
20.03.2010 23:24:18
Stain: mites toimiiko tälläinen hihna akkarin kanssa?

http://www.thomann.de/fi/thomann_gurt_nylon.htm

nuo nauhajututhan on sitä varten että ne vedetään kielien ali satulan yläpuolelta eikö?

Juu tuollaisen näin käytössä eräällä videolla ja ajattelin, että sehän voisi olla hyvä tapa pitää esim. klassista kitaraa oikeassa asennossa. En ole mieltynyt palliin enkä reidellä pidettävään tukeen, joka nostaa kitaraa oikeaan asentoon.

Tuossahan kitaran takakansi on myös osaltaan irti ja muutoinkin kevyemmin soittajan rinnalla, joten enemmän kitaran pinta-alaa resonoi kitaran takakannesta kuin normaalisti. Lisäksi odotan kitaran soinnin kuuluvan paremmin omiin korviini sen ollessa lähempänä korviani.

Odotan mielenkiinnolla kokeilua. Tästähän uusi ura urkenevi.
Louhimo
03.04.2010 17:58:51

Moro,

les paul lähti huoltoon ja saattaapi viipyä siellä vähän pidempäänkin, on siis aika ostaa itselle se ensimmäinen teräskielinen akustinen josta olen jo pitkään haaveillut!

Nyt nurkista löytyy yamahan nailonkielinen akustinen juniorimalli, johon olen ollut kovinkin tyytyväinen viimeisten vuosien ajan. Liikkeessä kävin testaamassa yamahan Fg720 ja 730 malleja ja molemmat soivat oikein kauniisti jopa tehdaskielillä. Eroa hintalapussa oli sen 60e, mistähän tuo ero muodostuu? Ihmisillä kokemuksia kyseisistä malleista? Mitäs muita akustisia löytyy tuosta 200 - 300 hintaluokasta, vai pitäisikö käytettyä metsästää?

Louhimo
Miks sä soitat noi nopeesti?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)