Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Syntikan soiton aloittaminen
1
Petrukki
29.08.2008 21:56:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on kitarataustaa ja tosi vähän teoriataustaa (josta en muista mitään), mutta nyt tekee mieli soittaa synaa, mutta siitä mulla ei ole mitään hajua, miten aloittaa.
 
Mikään klassinen ei minua kiinnosta, vaan konemusiikki, vielä tarkemmin sanottuna trance, house, dnb ja ambient kiinnostaa.
 
Kyselin joku aika sitten mahdollisuuksia midin ohjailusta kitaran kanssa, mutta se ei taida olla paras tapa, joten kaipa se syntikan soitto pitää aloittaa, motivaatiota kyllä biisien tekoon löytyy ja muutama todella viimeistelemätöntä biisiä olen tehnytkin.
 
Miten siis lähteä liikkeelle? Miten opetella säveltämään kunnolla jne. ;)
 
jou
Jorbagha
30.08.2008 13:50:02 (muokattu 30.08.2008 13:51:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kosketinsoitintahan on maailman kiitollisinta aloittaa soittamaan koska siitä saa äänen ulos välittömästi ja se on vireessä aina. Tästä kannattaa heti alkuunsa ottaa ilo irti, eli siitä vaan masiina päälle ja soittelemaan.
 
Samaan aikaan on hyödyksi opetella hieman teoriaa, koska kiipparissa ei tarvitse käyttää juurikaan aikaa siihen että opettelee mistä mikäkin ääni lähtee (jos tunnet 12 säveltä, tunnet koko koskettimiston). Yksi hyvä ja mielekäs tapa tähän on soitella vaan menemään ja sitten kun hyvältä tuntuva ja kuulostava juttu löytyy, analysoi soittamansa - eli miettii mitä sointuja ja säveliä nyt sitten tulikaan soitettua jne.
 
YouTube on pullollaan kosketinten soitonopetusvideoita joissa itämaan tietäjien kädet on kuvattu lähietäisyydeltä. Nämä ovat ihan hyviä alkuun pääsemisen kannalta, varsinkin jos nuotinluku ei ole hallussa. Ja jos onkin niin ainakin jonkinlaista teknistä osviittaa niistä voi repiä.
 
Ja vaikka syna ei ole piano, niin pianoa kannattaa harjoitella myös. Siitä saa ulos kuitenkin niin paljon sävyjä joita sähköiset koskettimet eivät vieläkään pysty mallintamaan yksi yhteen.
 
Oonpa aika körny.
Johann Onn
30.08.2008 17:04:35 (muokattu 30.08.2008 17:05:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

A) Musta tussi ja läpinäkyvää teippiä
 
B) Kirjoitetaan valkoisiin koskettimiin, mikä nuotti mistäkin lähtee. Ja teippiä päälle.
 
Helpottaa huomattavasti koskettimilla soittamista, ainakin omalla kohdalla.
 
JoKo
05.09.2008 19:20:23 (muokattu 05.09.2008 19:21:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konemusiikki, vielä tarkemmin sanottuna trance, house, dnb ja ambient kiinnostaa.

Noissa genreissä ei kauheasti perinteistä soittotekniikkaa tarvi, korvia ja tyylitajua ennemminkin.
 
Miten siis lähteä liikkeelle? Miten opetella säveltämään kunnolla jne. ;)
 
Ottaa syntikoiden, samplereiden ym. härpäkkeiden toiminta haltuun yleisellä tasolla, kuunnella musaa analyyttisellä korvalla (miten joku asia on toteutettu) ja oppia siitä. Välinepuolella voisin suositella Logic 8 ohjelmaa ja sopivaa midikiipparia. Itse olen ollut tyytyväinen Novationin x-stationiin kontrollerina.
 
18is9
12.09.2008 15:02:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa genreissä ei kauheasti perinteistä soittotekniikkaa tarvi, korvia ja tyylitajua ennemminkin.
 
Pitää paikkansa. Joskus hamalla 70-luvulla vielä soitettiin syntikkabiiseissä itse. Ehkä.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Mr. Johnny
22.02.2010 20:54:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikko sopii kysymykseeni joten nostetaan nyt tämä eikä aloiteta uutta...
Eli oon alunperin rumpali, myöhemmin opetellut kitaraa ja bassoa, väännän näillä itse kotona sitten musiikkia ja nauhoittelen. Teoriaa olen opiskellut ainoastaan rumputunneilla junnuna vähäsen. Tunnen soinnut suunnilleen, mutta soitan pääasiassa korvakuulolla, eli mikä sattuu milloinkin kuulostamaan hyvältä. Nyt hommasin MIDI-koskettimet, ja haluaisin sillä oppia soittamaan. Eli voisitteko ystävällisesti neuvoa kuinka pianoa olisi järkevää aloitella yksinään harjoittelemaan? Olen tehnyt mm niin että teen melodian kitaralla ja sitten vaan alas laskeskelemaan niitä ääniä koskettimista. Haluaisin kuitenkin oppia soittamaan pianoakin(soittelen oikeata pianoa harvakseltaan) hieman luontevammin, mutta tunteja ei ole aikaa alkaa ottamaan. Eli aloittelijalle vinkkejä treenaamiseen. Kiitos!
 
Sir Härö
23.02.2010 14:15:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en mikään koskettelija ole, mutta pystyn kyllä soittamaan tarvittavat synataustat/melodiat tarvittaessa. Lähinnä säveltapailua koskettimilla harrastan kun siihen mahdollisuus vain on. Eli kehittelen päässä melodioita tai muistelen jonkun tutun biisin sävelmää ja blokkaan sen aivoista koskettimille.
 
Melodioita tyyliin; Tv-sarjojen teemamusat, leffojen soundtrackit, kasarihevihittien synakuviot, Michael Jacksonin biisien bassokuljetukset (nää on synalla parhautta) ja eri maiden kansallishymnit.
 
Kai tosta jotain hyötyä pianon opetteluunkin on, mutta nuottienlukutaidon opettelulla varmaan (hymiö) pärjää pidemmälle.
 
If you can't convince them, confuse them
Charge
26.02.2010 14:49:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kannattaa opetella soinnut, tunnistamaan nuotit koskettimistolta sekä lukemaan nuotteja. Näillä pääsee aika pitkälle jo, jos kerran kitarat osaat itse soitella. Toivottavasti olis tästä jotain apua, ei muuta kun paljon tsemppiä.
 
Xena's da bomb
turboruuvi
02.04.2010 14:39:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen nuottien alkeita, ja alkeistason pianokoulua.
Koskettimet kun ovat sikäli hieman erilainen peli kitaraan verrattuna, että molemmilla käsillä soitetaan omia ääniä.
 
Kaikki pidätetään oikeudetta.
Mr. Johnny
08.04.2010 19:21:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos jo vastanneille. Toi alkeistason pianokoulu kuulostaa todella kivalta idealta, se on vaan käytännössä tässä elämänvaiheessa lähes mahdoton ajatus. Vaikka oonkin pohtinut haluaisiko joku pianon opettaja antaa eväitä harjoitteluun niin että kävis varsinaisesti tunneilla vaan muutaman kerran esim vuodessa. Edelleen jos jollain on kuningasideoita miten kannattaa yksinään vääntää niin mielellään kuuntelen. Täytyy sanoa että vaikka toi soittelu onkin tahmeata niin on se kyllä hieno tunne kun sieltä joskus jotain säädyllistä saa ulos. On toi kyllä kiva soitin...
 
turboruuvi
09.04.2010 08:28:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan poikasoittokunnassa homma lähti siitä, että opeteltiin ensin
vain nuottien kestoja. Myöhemmin alettiin laittaa nuotteja viivastolle ja otettiin sävelkorkeus mukaan. Metodi vaikutti erittäin toimivalta.
 
Niillä alkeistason pianokouluilla tarkoitan, että haet vaikkapa kirjastosta
ensin Michael Aaronin pianokoulu I:n tms. ja opettelet sen ihan omassa rauhassasi.
Sitten kirja II jne.
 
Jos vaikuttaa hankalalta ilman esimerkkiä, lataile itsellesi jokin tabulatuurisofta, vaikkapa tuxguitar ja haet siihen tabulatuureja. Ne näyttävät myös nuotit.
Voit yrittää ensin seurailla nuotteja ja kuunnella samalla miltä mikäkin kuullostaa.
 
Tuxguitar on sikäli mainio, että se osaa myös maksullisen GuotarPro:n tiedostoja, ja niitä on aika paljon. Linuxilta kalskahtavasta nimestään huolimatta toimii myös Windowsissa.
 
Muitakin tarkoitukseen sopivia softia on.
 
Kaikki pidätetään oikeudetta.
Opera_Metal
20.03.2012 08:47:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen klassisen pianonsoiton opettelua vuosia.
 
Syntikka on pelkkä muovilelu, jolla saa pelkkiä synteettisiä soundeja samalla volyymilla painamisesta riippumatta. Suosittelen myös aloittelevia syntikansoittajia opettelemaan soittotekniikan kunnolla klassisen musiikin kautta eikä sortua tähän suomalaisten syntikansoittajien perusongelmaan eli hommataan lavalle 4-5 viimeistä hintaluokkaa olevat synat, nussitaan kaikki muovisoundit Jens Johanssonilta ja sen jälkeen soitetaan yhtä näistä syntikoista yhdellä sormella.
 
Nämä ovat naurettavia tapauksia ja näitä on tämä maa täynnä. Kannattaa opetella soittotekniikka kunnolla, aloittaa mieluummin klassisesta pianosta/klassisesta musiikista eikä ennen kaikkea kopioida jokaista muovivinguttajaa mikä vastaan tulee.
 
Anssi Pajuoja keyboardist/säveltäjä Mystic Opera
Thomas Häggblom
21.03.2012 15:36:41 (muokattu 23.03.2012 13:20:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opera_Metal: Suosittelen klassisen pianonsoiton opettelua vuosia.... jne...
 
Tämä koko postauksesi on kyllä samaa kamaa mitä Norjalainen black metal -musiikki Kerry Kingin mukaan: Yksinkertaisesti paskaa.
 
Syntikka on pelkkä muovilelu, jolla saa pelkkiä synteettisiä soundeja samalla volyymilla painamisesta riippumatta.
 
Näin viimeksi joskus 1980-luvun alkupuolella, eli n. 30 vuotta sitten. Tosin silloin ne oli pääasiassa metallia ja puuta, eikä muovia :)
 
Loistava Polku: www.soundcloud.com/loistava-polku // The Modulation Wheel: www.facebook.com/themodulationwheel
Johann Onn
21.03.2012 22:12:37 (muokattu 21.03.2012 22:17:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opera_Metal: Syntikka on pelkkä muovilelu, jolla saa pelkkiä synteettisiä soundeja samalla volyymilla painamisesta riippumatta.
 
Jaa-a.
 
Itse olen aina kuvittelut, että omissa koskettimissa on se "after touch velocity" mukana, kun siinä lukee niin. Kun painaa hiljaa, synasta tulee hiljaa ja kun kovemmin, sieltä tulee kovemmin = Toi onkin vaan pelkkää kuvitelmaa ?. Epäilen suuresti, että ei ole.
 
Muovilelu ? Ja mää kun luulin, että oma Roland (JV-1080) on metallia...
 
Opera_Metal: Kannattaa opetella soittotekniikka kunnolla, aloittaa mieluummin klassisesta pianosta...
 
Ja 3-soinnun perusrokkiin, vaaditaan vähintään musiikinteorian tutkinto 3/3, ei se nyt muuten suju...
 
Toomio
29.03.2012 15:00:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opera_Metal: Suosittelen klassisen pianonsoiton opettelua vuosia.
 
Syntikka on pelkkä muovilelu, jolla saa pelkkiä synteettisiä soundeja samalla volyymilla painamisesta riippumatta. Suosittelen myös aloittelevia syntikansoittajia opettelemaan soittotekniikan kunnolla klassisen musiikin kautta eikä sortua tähän suomalaisten syntikansoittajien perusongelmaan eli hommataan lavalle 4-5 viimeistä hintaluokkaa olevat synat, nussitaan kaikki muovisoundit Jens Johanssonilta ja sen jälkeen soitetaan yhtä näistä syntikoista yhdellä sormella.
 
Nämä ovat naurettavia tapauksia ja näitä on tämä maa täynnä. Kannattaa opetella soittotekniikka kunnolla, aloittaa mieluummin klassisesta pianosta/klassisesta musiikista eikä ennen kaikkea kopioida jokaista muovivinguttajaa mikä vastaan tulee.

 
Ehdottomasti kannattaa just kilkuttaa 5 vuotta klasariklassikoita ja skaaloja, varsinkin kun kiinnostuksen kohteena on trance, house ja ambient... Maailmassa on paljon biisejä, joissa voisi teipata koskettimet pohjaan ja lähteä itse tupakille. Ei tarvi olla mikään Amadeus soittaakseen menestyvässäkään bändissä. Ei siitä haittaa ole, mutta helpommallakin pääsee.
 
Syntikka on soitin siinä missä moni muukin. Äänenmuokkaus on vain samassa paketissa. Kitarassa se tulee yleensä jonkin välihärpättimen kautta. Aika kärjistettyä on myös sanoa, että kaikilla on Jensin soundit... Taitava mies ja paljon neoklassisen hevin eteen tehnyt, mutta voihan niitä nyt muillakin soundeilla soittaa. On kitarasooloissakin aika samanlaiset soundit jos noin löysillä kriteereillä mennään. Tai voisihan kääntää näinkin, että typerää nussia kaikki Paganinin ja Vivaldin sointukulut... Esim. Bodomin parin ekan levyn taustariffit on aika suoraa lainausta Mozartin klassikoista...
 
Otat kuule vaan synan käteen ja alat vääntelee vipstaakeista. "It's all about ears!" Eli se miltä kuulostaa, on paljon tärkeämpää kuin se, onko ranteen kulma oikein.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «