Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monitorien valinta
1 2 3 4 5
vezir
09.02.2010 10:42:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Yritin käyttää hakua, mutta en löytänyt sopivaa vastausta.
 
Tarvis hommata monitorit treenikämppä-studioon, ja ongelma on siinä, ettei mulla ole oikeastaan mitään käsitystä siitä, mten monitorit valitaan. Kyseessä on noin 4 x 5 metrin tila, jonka akustiikalle ei ole tehty mitään. Tilassa on tiili- ja levyseinää about 50-50. Katto on myös jotain levyä. Lattiassa varmaankin ontelolaatta (välipohja, ollaan siis 2. kerroksessa) ja siinä päällä laminaatti. Musiikkityyli on pääasiassa (hard)rock/pop. Haluisin tietää seuraavat asiat:
 
-Tarvitaanko subbari? (mikä vaikuttaa sen tarpeeseen)
-Miten valitsen monitorien koon? (8", 5"..)
-Mikä on tehon vaikutus järjestelmässä? (pitääkö olla tehokkaat)
-Mitkä akustointityöt vaikuttavat keskeisesti?
 
Tiedän, että esim. akustoinnista voidaan jauhaa loputtomiin, mutta haluaisin sellasia perustietoja, jotka auttais valinnassa. Keskeisin kysymys tässä on, minkä kokoiset/tehoiset purkit, ja tarvitaanko subbaria.
 
Tottakai voitte myös suositella monitoreja tähän tarkoitukseen.
 
Kiitos!
 
axelsson
09.02.2010 11:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genelecin sivuilla on suuntaa-antavia suosituksia eri huonekoon ja kuunteluetäisyyden mukaan:
 
http://www.genelec.com/learning-cen … r-selection-guide/system-selection/
 
Mun suositus: joko 2 x 8020 + sub tai 2 x 8040 ilman subia. Hintaluokka 1600e + akustointi.
 
Helppo ja halpa tapa:
 
8 paalia kivivillaa (2 paalia päällekäin per nurkka) ja pari Behringer 2030:a. Hintaluokka 700e yhteensä.
 
Kalmo
10.02.2010 15:23:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun hinnoissa on vain taivas rajana, on se oleellisin vaihtoehtojen rajausmenetelmä useimmille hinta. Mikä on budjetti?
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
vezir
22.02.2010 09:58:39 (muokattu 22.02.2010 10:01:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kun hinnoissa on vain taivas rajana, on se oleellisin vaihtoehtojen rajausmenetelmä useimmille hinta. Mikä on budjetti?
 
Vastaamiseen meni jostain syystä aikaa luvattoman paljon. Ymmärrän, että budjetti auttais tässä, mutta jätin sen siksi pois, että:
 
Jos sanon, että monitorit saa maksaa x euroa, niin vastauksina tulee vain lista hintahaarukkaan sopivista kamoista, eikä silloin pureuduta noihin alkuperäiseen kysymyksiin. Eli tehdään näin: Budjetti olis sellasta tonnin luokkaa, toki saa suositella monitoreita, mutta haluaisin myös tietää, miten valinta perustellaan. Kiitos!
 
EDIT: Ja mitään kauheen suuria kiinteitä akustointitoimenpiteitä ei mielellään tehdä, siis seinille voidaan kiinniittää yms, mutta ei ruveta mitään purkamaan tai koolaileen! Vuokrakämppä on...
 
varakeef
22.02.2010 10:44:31 (muokattu 22.02.2010 11:29:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos et ole valmis akustoimaan, ei ole juuri merkitystä valitsetko merkkiä A vai B olevat monitorit. Silloinkin kun olet valmis akustoimaan, on monitorin valinta fiiliskysymys. Skobensa pitää vain oppia tuntemaan siinä tilassa missä sattuuu olemaan.
 
Markkinoilla on pilvin pimein ihan asiallisia monitoreja kotistudiokäyttöön. Behkun 2030 on hyvä, niin on vähän isompi 2031. Genelecit ovat hyviä, mutta kalliimpia ja hienomman muotoisia. On Yamahaa, Adamia jne.
 
Subbaria ei tarvita, se ei tule helpottamaan vaan aiheuttaa lisää säätämistä. (Joku tulee tosin kohta kertomaan, että teoreettisesti subbarin kanssa saa parhaan tuloksen). Ei tehoakaan kauhean paljoa tarvita. Varmaan tuon kokoisessa tilassa 2030:t piisaavat.
 
Tehkää perusedullinen vulgaariakustointi, vihjeitä on jo tässä ketjussa, samoin useissa muissakin tällä palstalla. Villapaaleja, kirjahyllyjä, soffa, bassoansoja nurkkiin jne. Eivät maksa maltaita.
 
Kannattaa virittää myös joku heikompi referenssikuuntelu siihen kaveriksi. Perusstereot, monoradio.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kalmo
22.02.2010 13:09:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon hintaluokkaan suosittelisin suoralta kädeltä Adam A7.
 
Jonkinlainen akustointi lienee välttämätöntä. Kivivillaa jä räsymattoa, vaikka.
 
Kunnollisen akustoinnin hankaluus on se, että se pienentää huonetta niin paljon, ettei sitä aina voida edes harkita. Tuossa 4x5 tilassa on sentään kohtalaisesti varaa (riippuen tietysti siitä, kuinka paljon kamaa ja soittajia pitää huoneeseen mahtua).
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kivi
22.02.2010 13:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

axelsson: 8 paalia kivivillaa (2 paalia päällekäin per nurkka) ja pari Behringer 2030:a. Hintaluokka 700e yhteensä.
 
Onks kivivilla todellakin noin paljon kalliimpaa kuin Behringer-monitorit? Eristäisinkö taloni sittenkin aktiivikajareilla?
;-)
 
Kysyjälle sen verran, että kannattaa varmaan hankkia sellaiset monitorit joita tykkää kuunnella, mutta jotka silti kuulostavat perusasetelmassa vähän flateilta ja innottomilta niin että siihen miksaukseen joutuu panostamaan kunnes musa potkii. Kuuntele suosikkilevyjäsi niiden monitorien kautta ja mieti, olisitko innostunut niistä alunperin jos olisit kuullut ne kuten nyt? Mieti samalla, kuuletko miten ne on tehty? Montako Paul McCartneyta mahtuu laulamaan nuppineulan päähän?
 
Laajennettavuus on sitten oma lukunsa. B2030A:t voi ostaa tuosta vain ja ottaa jatkossa vaikka olkkariin television kaiuttimiksi, mutta nuo vähän kalliimmat ratkaisut kannattaa miettiä siltä pohjalta että niistä tulee myöhemmin yksi vaihtoehtoinen rinnakkaiskuuntelu. Älä silti aloita Auratoneista / Avantoneista - niiden vuoro on vasta kun perussetti on kasassa
;-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
vezir
22.02.2010 14:36:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Saatiin keskustelua, kiitos siitä!
 
Mietin nyt tässä sellaista perusasiaa, että kun se subbari ollaan nyt sitten ilmeisesti hylkäämässä, niin kannattaako silloin hankkia hieman isommat/alemmas menevät purkit ikäänkuin kompensoimaan subin puutetta?
 
Eli mikä on perusajatus? Esim. Yamahan HS80M:t on kohtuu isokokoiset ja menee alemmas kuin Genelecin 8020BPM:t, mutta silti varmaan kaikki täällä liputtaa Genejen puolesta, eikö?
 
vezir
22.02.2010 14:41:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Tuohon hintaluokkaan suosittelisin suoralta kädeltä Adam A7.
 
Jonkinlainen akustointi lienee välttämätöntä. Kivivillaa jä räsymattoa, vaikka.
 
Kunnollisen akustoinnin hankaluus on se, että se pienentää huonetta niin paljon, ettei sitä aina voida edes harkita. Tuossa 4x5 tilassa on sentään kohtalaisesti varaa (riippuen tietysti siitä, kuinka paljon kamaa ja soittajia pitää huoneeseen mahtua).

 
Mitä mieltä ihmiset ovat näistä Adameista? Itse en ole ihan kauheasti kuullut/lukenut...
 
Tilaan ei tarvi pahemmin mahtua soittajia, vaikka silti niitä siellä pyörii koko ajan! Kyseessä on siis tarkkaamopuoli, soittotila on erikseen. Joskus tietty kitaroita nauhoitellaan tarkkaamon sohvalta käsin.
 
kivi
22.02.2010 14:49:48 (muokattu 22.02.2010 14:51:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vezir: Hei! Saatiin keskustelua, kiitos siitä!
 
Mietin nyt tässä sellaista perusasiaa, että kun se subbari ollaan nyt sitten ilmeisesti hylkäämässä, niin kannattaako silloin hankkia hieman isommat/alemmas menevät purkit ikäänkuin kompensoimaan subin puutetta?
 
Eli mikä on perusajatus? Esim. Yamahan HS80M:t on kohtuu isokokoiset ja menee alemmas kuin Genelecin 8020BPM:t, mutta silti varmaan kaikki täällä liputtaa Genejen puolesta, eikö?

 
Tottumuskysymys. Mulla on kotona kuvaeditissä Yamahan HS50M:t, ja niillä on kiva tehdä töitä. Ääntä tehdessä Genelecin 8020 on se ainavarma referenssi mulle, ja niiden lisäksi käytän kaikenlaisia muita kaiuttimia, myös Behringerin 2030:ia ja Avantone Mixcubeja.
 
Ekat lähikenttäkajarit aikoinaan mulle, siis sellaiset joilla oikeasti pystyi miksaamaan musaa, oli Genelec 1029 -mallit. Niissähän ei oo alapäätä ollenkaan, enkä osaa sitä vieläkään kaivata, mulle riittää että sen voi tarkistaa AKG K240 Monitor -luureilla, niillä 600 ohmin malleilla. Subbareista mulla ei ole yhtään hyvää kokemusta, huonoja senkin edestä.
 
Mutta toisaalta, olen nähnyt kuinka erittäin kova ammattilainen jonka kuuloon ja ratkaisuihin täysin luotan, teki työtään Tannoyn halpakaapeilla ja subbari täysillä. Ja hyvältä soundas - sitten valmiina.
;-)
 
PS. Adamit sun pitää itse kuunnella. Soundatassahan niitä on. Jakavat hiukan mielipiteitä, mutta itse tykkään kovasti, ja onhan A7 markkinoille tulostaan lähtien ollut Euroopan suosituin lähikenttä kokoluokassaan.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
varakeef
22.02.2010 15:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiuttimien kuuntelemistahan aina suositellaan, mutta se on nyt aivan yksi ja sama käydä kaupassa vieraassa tilassa ihmettelemässä, kun sointi on aivan erilainen kotipajassa.
 
Kaiuttimet pitäisi siis saada mukaansa kuunneltavaksi. Mutta ensin pitäisi olla se tila jotensakin valmiina.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Groovi
22.02.2010 15:20:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Kaiuttimien kuuntelemistahan aina suositellaan, mutta se on nyt aivan yksi ja sama käydä kaupassa vieraassa tilassa ihmettelemässä, kun sointi on aivan erilainen kotipajassa
 
Ylipäänsä aina kun vaihtaa kajarit niin joutuu kuitenkin totuttelemaan uuteen äänimaisemaan, ja nimenomaan siihen äänimaisemaan mikä syntyy siellä omassa pajassa niillä uusilla kajareilla.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Master Fader
22.02.2010 15:29:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vezir: Mitä mieltä ihmiset ovat näistä Adameista? Itse en ole ihan kauheasti kuullut/lukenut...
.

 
Adamit eivät ole perinteisessä mielessä laadukkaat kaiuttimet. Niiden tajusvaste on suorastaan surkea. Niihin pitää suhtautua hyvin värittävinä kaiuttimina. Siksi niitä ei pidä verata Gentsuihin vaan NS-10 -tyyppisiin rajoittuneisiin kaiuttimiin. Gentsuja itse suosittelisin. Ne ovat aina laadukkaita ja turvallisia. Mielipiteitä kannattaa muodostella vasta sitten, kun on kyllin kokemusta. Tällä tarkoitan sitä, että miksaushommat kannattaa aloitta turvallisilla ratkaisuilla ja vasta kokemuksen karttuessa kannattaa siirtyä eksoottisimpiin ratkaisuihin.
 
Master Fader
22.02.2010 15:36:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä aikaisempi kirjoitukseni, jossa vertasin Gentsuja ja Adamia mittausten perusteella. Mainittakoon vielä, että huolimatta siitä, että mittaukset herättävät monissa vastenmielisyyttä, ne kertovat kaiuttimesta yleensä melkein kaiken olennaisen. http://www.genelec.com/documents/datasheets/DS1031a.pdf

Tuolta löytyy taajuuskäppyrät. Suoraan eteen 1031:n vaste on hyvin suora. Aika harva kaiutin näyttää noin suoralta. Mutta sivusuuntaan sitten tapahtuukin pientä aaltoilua jakotaajuuden kohdalla (2.2kHz), johon muodostuu pieni dippi. 3.5kHz:n kohdalla ei ole mitään erityistä korostumaa. Tehovastetta katsottaessa huomataan, että korostuma piikki on 7kHz:n kohdalla. Kaiuttimien heikoin kohta on varmasti juuri tuo 2k dippi, joka korostuu paljon heijastuksia sisältävässä huoneesa. Tämän saattaa sitten aistia joissain tapauksissa yläkeskialueen korostumana.

http://www.genelec.fi/documents/datasheets/DS8050a.pdf

Siitä löytyy sitten uudemman version vaste. Vapaakenttävaste suoraan eteen on entistä suorempi, diskantti on hivenen suuntaavampi ja jakotaajuuden dippi on pienempi ja laajempi. Yleisfiilis on varmasti pehmeämpi. Edelleenkään mainitulla 3.5kHz alueella ei ole mitään erityistä korostumaa.

Harmi, että muut valmistajat eivät uskalla julkaista taajuusvastemittauksiaan.

Noista lehtien testeistä löytää jonkinlaisia käppyröitä Adameista. Viivojen laatu ja resoluutio on mitä sattuu, mutta jotain niistä toki saa irti. Ainakin sen, että kovin ovat surkeita.

http://www.adam-audio.de/downloads/A5_stereoplay.pdf
http://www.adam-audio.de/downloads/A5_professionalTest.pdf
http://www.adam-audio.de/downloads/A7_profAudioTest.pdf
http://www.adam-audio.de/downloads/A7_test_ProAudioReview.pdf
http://www.adam-audio.de/downloads/A7_Sound_and_Rec.pdf

Analysoisin tota A seiskaa niin, että alamidleä on aika vähän, sadassa hertsissä on on usean desibelin korostuma, jonka jälkeen vaste tippuu hyvin nopeasti. Alimpia bassoja ei juurikaan ole. Keskialue on hyvin värittynyt ja korostunut. 4kHz kohdalla on usean desibelin kuoppa, joka saattaa miellyttää rock-miksaajia. Ei tule kitaran mikkien resonanssit silmille. Tämän jälkeen diskantissa esiintyy valtavaa aaltoilua, mikä on ilmeisesti tyypillistä ribboneille. Sivusuuntaan ylin diskantti vaimenee erittäin nopeasti, alempi diskantti sen sijaan korostuu. Vapaakenttävastetta ei näissä testeissä ole mitattu, mutta veikkaisin siinä näkyvän alemman diskantin korostuneisuus ja ylimmän diskantin puute sekä jakotaajuuden (2.2kHz) vaimentuman. Yleissointi mittausten perusteella on varmasti keskiäänivoittoinen. Taajuusalueen ääripäät ovat vaimeat ja yleissointi varmasti hyvin värittynyt. Mittausten perusteella selvästi heikompi kaiutin kuin vaikkapa Behringer.
 
vezir
22.02.2010 16:37:10 (muokattu 22.02.2010 16:47:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on nyt saatu paljon hyviä vastauksia, kiitokset niistä. Tää homma alkaa pikkuhiljaa valottua...
 
Aloin vaan miettiä sitä asiaa, että koska mä olen kuitenkin vain sunnuntaimiksailija, niin mun varmaan kannattaa pitäytyä noissa halvemmissa monitorivaihtoehdoissa, eikä tavoitella mitään huippuvehkeitä. Eihän mun muutkaan vehkeet (eikä taidot) ole huippuluokkaa. Kun tässä on kuitenkin kyse hyvin moposta studiosta, mikä tuppaa unohtumaan. Mun tilanteessa on varmasti parempi etsiä "riittäviä" ratkaisuja, eli just Behkujen kaltaisia skobeja? (Skobe = nätti sana...)
 
Eikö???
 
EDIT: Jos mä päätyisin sitten Behkuihin, niin kumpi olisi parempi ratkaisu, B2030A vai B2031A? Taajuusvaste on molemmissa sama, joten mitä muuta eroa isommassa on kuin koko ja teho? Ja olisko ne parempi asentaa ständien nokkaan vai pöydälle?
 
Sotahippi
22.02.2010 18:03:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vezir:
EDIT: ...Ja olisko ne parempi asentaa ständien nokkaan vai pöydälle?

 
Behringerit toimii varmaan sunnuntaimiksuttelussa. Kannattaa melkein ne hankkia ja sitten ruveta veistämään sitä akustiikkaa. Kaiuttimien taajuusvasteen desibelin parin heitot ei tunnu missään, jos huoneessa korostuu ja vaimenee kaistoja luokkaa 20 dB. Eli vasta kun huone on kunnossa, kannattaa investoida kalliisiin tötteröihin.
Pöhistimet on parasta sijoittaa tukeville ständeille. Nekin voi tehdä itse esim vanerista ja täyttää hiekalla. Tai tekee jostain tiilistä/harkoista yms tukevasta ja painavasta. (Hevi on parasta)
Sijoituksesta: Laita pöydälle peili ja katso näetkö ämyreitä. Jos et näe hyvä, jos näet siirrä kaappeja tai siirry itse (tai kallista pöytää). Jos äänilähteitä pitää nostaa, niitä voi myös kallistaa alas, että osuvat jumputuksellaan miksaajaa päähän. Kunhan vaan pysyvät tukevasti siinä asennossa.
Pöydälle jos laittaa niin siitä tulee ikäviä heijasteita ja basso korostuu kun tasopinta on lähellä.
 
Vain paras on liian hyvää.
Master Fader
22.02.2010 18:25:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen samoilla linjoilla edellisen kanssa. Behringerit vaan pykälään ja akustointia opiskelemaan. Kyllä niillä alkuun pääsee.
 
anapena
22.02.2010 18:43:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Onks kivivilla todellakin noin paljon kalliimpaa kuin Behringer-monitorit? Eristäisinkö taloni sittenkin aktiivikajareilla?
;-)

 
Kävin just maksamassa paikalliseen sekatavarakauppaan villa-ja tarvikelaskun, öbaut satasen...no oli mulla jotain nurkissa jo valmiina, mutta ei se kallista ole hyötyyn nähden.
Aikaa tietty menee, ja vaivaakin aiheutuu, itse "suunnittelin" asiaa useamman vuoden...ja tekovaiheessa suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, jopa parempaan suuntaan.
 
vezir
22.02.2010 20:29:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Mä olen samoilla linjoilla edellisen kanssa. Behringerit vaan pykälään ja akustointia opiskelemaan. Kyllä niillä alkuun pääsee.
 
Kyllä Behkuihin ollaan nyt kaatumassa.
 
Kummatkohan sitä nyt sitte ottais, isommat vai pienemmät? Vain onko merkityksetön asia tässä tapauksessa?
 
Mitä muuten tapahtuu akustiikalle, jos villoittaa tyyliin koko tilan, siis seinät, kivivillalla? Varmaankin kannattaa pitäytyä noissa strategisissa paikoissa, kun fylliä sijoittelee...
 
kivi
22.02.2010 20:49:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vezir: Kyllä Behkuihin ollaan nyt kaatumassa.
 
Kummatkohan sitä nyt sitte ottais, isommat vai pienemmät? Vain onko merkityksetön asia tässä tapauksessa?

 
Pienemmät on mun mielestäni vähän paremmat. Ero ei ole kovin suuri, mutta komottaapa vähemmän.
 
Mitä muuten tapahtuu akustiikalle, jos villoittaa tyyliin koko tilan, siis seinät, kivivillalla? Varmaankin kannattaa pitäytyä noissa strategisissa paikoissa, kun fylliä sijoittelee...
 
Koko tilaa ei kannata tappaa, tulee ahdistava olla.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «