Aihe: hevikeppiä
1 2 3
ballfish
21.02.2010 16:46:41
Jamottis: No tuo on varmasti hyvä vaihtoehto ja harkitsen sitä. Entäpä, jos uusista?

En suosittele. Tuo LTD on uutena yli 1000 euroa listahinnaltaan. Ton parempaa diiliä ei tällä hetkellä oikein muita ole.
"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
steelduck
21.02.2010 17:07:42

lavaamo: Uusia en suosittele ostamaan, et saa yhtä hyvää keppiä samalla hinnalla ja kitarat ei sillätavalla kulu että uusi olisi jotenkin parempi kuin käytetty.

Unohda ne uudet. Et varmasti saa parempaa uutta tuolla rahalla, mitä tuo suositeltu hopeinen LTD on... Ostaisin itse, jos olisi rahaa.
Juicy
21.02.2010 17:25:57

Uusi 500€ keppi --> saat uuden 500e hintaluokan kepin, jotka yleensä ovat vähän kämäisiä joko komponenteiltaan tai rakenteeltaan. Kompromissejä on jossain väistämättä tehty enemmän, mitä kalliimmissa kitaroissa. Joudut ensitöiksesi vaihtamaan kielet, sekä mahdollisesti korjaamaan intonaation, kielten korkeuden ja kaularaudan säädöt.

Käytetty 500€ keppi --> saat käytetyn kalliimman hintaluokan kepin, jossa on lähes poikkeuksetta paremmat osat ja rakenteet. Kitara on myöskin valmiiksi säädöissä, kaulan eläminen ilmaston vaihteluiden suhteen ei aiheuta ongelmia, nauhojen päät ei ala niin herkästi törröttämään (mikäli on joskus ollut sitä ongelmaa, ja ne on korjattu) yms. Edellinen omistaja on yleensä korjannut nuo mahdolliset pikkuviat.

Sitten, jos/kun aika koittaa ja on aika saada parempaa keppiä alle, niin siitä uudesta viidensadan kepistä saat hyvällä tuurilla 250-300e käteen, kun taas käytetyn voit myydä samaan hintaan kuin ostitkin, jolloin ei tule takkiin ollenkaan.

Kyllä uusiakin kitaroita on pakko joskus hommata, jos ei ole saatavilla käytettyinä juuri niillä spekseillä millä haluaa, tai on vaatimuksia ulkonäöllekin. Mutta tuon hintaluokan kepeissä, varsinkin kun ei ole mitään ihmeempiä vaatimuksia spekseille (muuta kuin että voi heviä veivata), niin kannattaa hommata mahdollisimman laadukas tarpeisiin sopiva soittopeli ja nimenomaan käytettynä.
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
nannne
21.02.2010 17:37:18

Ei tuolta torilta kyllä hätäsellä mulkasulla vahvempaa kanditaattia löydy tohon rahaan kun tuo hamiltoni. Sillä mie menisin.
Väsykäsi
21.02.2010 17:56:10
nannne: Ei tuolta torilta kyllä hätäsellä mulkasulla vahvempaa kanditaattia löydy tohon rahaan kun tuo hamiltoni. Sillä mie menisin.

Nii ja uutenahan tuo maksaa vain jotain reilun tonnin... Tuosta kannattaa napata hyvä kitara halvalla. Wilkinsonin kampi onpi herkkua itse ainakin tykkään enempi kuin floikasta, mitä olen kokeillut.
Miten käy Oivan lihapiirakoiden jos karhu piripäissään nakkelee vaseliinia pitkin gröööööölantia jaettikyrpae heiluem? -Räbbänä
Jamottis
21.02.2010 23:46:57
Tosiaan en ole kitaraa ostamassa just nyt heti vaan ehkä n. 2-4kk päästä ja ajattelin ajoissa kysellä.

No toivottavasti käytettynä sit saisi yhtä hyviä vastaisuudessakin...
atimoc
22.02.2010 00:02:50

Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin ko. Hamilton ei katoa Torilta neljässä kuukaudessa mihinkään =)
"These songs are long... and there are fast parts... so that automatically means that they're good!"
Räbbänä
22.02.2010 00:10:52
atimoc: Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin ko. Hamilton ei katoa Torilta neljässä kuukaudessa mihinkään =)

Näin myyjänä voin sanoa, että saa luvan kadota. Huhtikuussa kun pitäisi lähteä reissun päälle ja matkakassassa on pientä vajausta. Sukulaisiltakaan ei aina sitä lainaa kykene vinkumaan.
Painajaismainen: Tätä keskustelua ei sitten käyty.
Krice
22.02.2010 20:14:47

atimoc: Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin ko. Hamilton ei katoa Torilta neljässä kuukaudessa mihinkään =)

Jos tuossa ei ole mitään vikaa, niin ihme jos ei mene. Myynti-ilmoitus vaan herättää vähän epäilyksiä.
Räbbänä
22.02.2010 20:20:27
Krice: Jos tuossa ei ole mitään vikaa, niin ihme jos ei mene. Myynti-ilmoitus vaan herättää vähän epäilyksiä.

No mikäs siinä on epäilyttävää että haluaa matkakassaan täydennystä? Ei se matkailu ilmaista lystiä ole ja tarkoitus olisi tutustua lomakohteen musaliikkeiden valikoimiin niiden kahden viikon aikana.
Painajaismainen: Tätä keskustelua ei sitten käyty.
Krice
22.02.2010 22:51:30

Räbbänä: No mikäs siinä on epäilyttävää että haluaa matkakassaan täydennystä?

Aina jos on joku tuollainen syy miksi kitara myydään. "Tarvitsen rahaa ompelukoneeseen..", joka antaa vaikutelman siitä, että myyjä ei muka haluaisi eroon kitarasta, mutta kun on ihan pakko saada ompelukone. Siitä taas seuraa epäilys, että kitarassa on jotain vikaa tai se on vain huono.
Ziggy Bubba
22.02.2010 23:01:07 (muokattu 22.02.2010 23:02:34)

Krice: Aina jos on joku tuollainen syy miksi kitara myydään. "Tarvitsen rahaa ompelukoneeseen..", joka antaa vaikutelman siitä, että myyjä ei muka haluaisi eroon kitarasta, mutta kun on ihan pakko saada ompelukone. Siitä taas seuraa epäilys, että kitarassa on jotain vikaa tai se on vain huono.

Siis hä? Jos kertoo myynnille syyn, niin se lisää epäilyksiä? Logiikkasi tökkii aika isosti... Ai niin, sulle ei taida käytetty (ja samalla loppuun kulutettu) kitara kelvata vaikka mikä ois :D
This Is Sonar Transistor...
duc
22.02.2010 23:02:11
sikki-six: Siis hä? Jos kertoo myynnille syyn, niin se lisää epäilyksiä? Ai niin, sulle ei taida käytetty (ja samalla loppuun kulutettu) käytetty kitara kelvata vaikka mikä ois :D

No kyllä selitykset on yleensä turhia myynti-ilmoituksissa :) Vaikka itsekin niihin syyllistyn...
Ziggy Bubba
22.02.2010 23:03:37 (muokattu 22.02.2010 23:04:08)

duc: No kyllä selitykset on yleensä turhia myynti-ilmoituksissa :) Vaikka itsekin niihin syyllistyn...

Jaa, en kyllä näe mitä haittaakaan niistä on. Lisää vaan homman avoimuutta... Tuppisuille suomalaisille kai tuommonen tarinointi sitten menee automaattisesti lokeroon "kusetusyritys" :P
duc
22.02.2010 23:13:43
sikki-six: Jaa, en kyllä näe mitä haittaakaan niistä on. Lisää vaan homman avoimuutta... Tuppisuille suomalaisille kai tuommonen tarinointi sitten menee automaattisesti lokeroon "kusetusyritys" :P

Ihan tervettä järkeähän tuo vaan on, jos myyjällä on tarvetta selitellä jotain niin herää kysymys että miksi näin on.
Ziggy Bubba
22.02.2010 23:46:43 (muokattu 22.02.2010 23:49:32)

duc: Ihan tervettä järkeähän tuo vaan on, jos myyjällä on tarvetta selitellä jotain niin herää kysymys että miksi näin on.

Ehkä myyjällä on yksinkertaisesti hyvä syy myydä tuote, eikä hän koe sen kertomista ongelmaksi - vai? Ostajan epäluulo on tästä aika irrallinen asia, tai näin mä oon ainakin asian ajatellut. Taitaa näköjään monella olla se kusetetuksi tulemisen pelko aika vahva, jos tommosta aletaan sieltä rivien välistä lukemaan ;)

Omat kamat on ainakin menny paremmin kaupaksi, kun olen jaksanut hieman kertoa taustaa kamasta ja miksei myös omasta suhteesta siihen... Ja mikäs se onkaan yksi yleisimmistä kysymyksistä, jonka mahdollinen ostaja sinne s-postiin skriivaa:

"Minkä takia haluut ton myydä?"
pekurides
23.02.2010 00:02:04

sikki-six: Ehkä myyjällä on yksinkertaisesti hyvä syy myydä tuote, eikä hän koe sen kertomista ongelmaksi - vai? Ostajan epäluulo on tästä aika irrallinen asia, tai näin mä oon ainakin asian ajatellut. Taitaa näköjään monella olla se kusetetuksi tulemisen pelko aika vahva, jos tommosta aletaan sieltä rivien välistä lukemaan ;)

Omat kamat on ainakin menny paremmin kaupaksi, kun olen jaksanut hieman kertoa taustaa kamasta ja miksei myös omasta suhteesta siihen... Ja mikäs se onkaan yksi yleisimmistä kysymyksistä, jonka mahdollinen ostaja sinne s-postiin skriivaa:

Nää on vähän kaksipiippuisia jutskia.

Ymmärrän kummatkin näkökannat.

toisinaan ylimääräinen selittely herättää epäilyksiä ja varsinkin jos hinta on sopivan alhainen.

toisinaan taas suora ja rehellinen lähestymistapa tuottaa kummastusta tässä kyynisessä petojen maailmassa.

yksi hyvä esimerkki epäilyttävästä "muka reilusta,rehdistä ja rennosta" tarinoinnista on kaikkien hyvintuntema veksisinikirja vai mikä kolmisointu jossain välissä myös:)
...on niin kaikkien kaveria ja itseasiassa ostajalle palveluksen tekee kun löytelöö niitä tilaa vieviä vintageja sänkyjen alta...
They see me rollin, they hatin.
Nöyrä
23.02.2010 00:37:53 (muokattu 23.02.2010 00:42:06)
sikki-six: Ja mikäs se onkaan yksi yleisimmistä kysymyksistä, jonka mahdollinen ostaja sinne s-postiin skriivaa:

Itsekin ostajana tiedustelen joka kerta kitaran myynnin syytä. Siksi mielestäni on vain hyvä jos se sattuu olemaan ilmoituksessa valmiiksi selitetty. Muutenkaan itse kiinnostavissa myyntiartikkeleissa ongelmana harvemmin on liika tieto. Kun on kunnon GAS päällä, niin ainakin itse haluan tietää mahdollisimman tarkasti kaiken tavaraan liittyvän, niin yleisesti kuin kyseenomaisen yksilönkin kannalta. Jälkimmäistä ei usein muualta voi saadakaan kuin myyjältä. Ja epärehellinen myyjä voi halutessaan kusettaa ihan samalla tavalla viesteissä/puhelimessa/naamatusten kuin ilmoituksessakin. Kirjoitetusta vain jää helpommin kiinni.

Aina käytettyä kitaraa ostaessa täytyy hyväksyä se tosiseikka, että myyjä myy kitaransa koska kokee soittimella olevan itselleen pienemmän käyttöarvon kuin pyyntihinnan valuutalla. Oli myynnin kirjoitettu syy tai katalyytti siis lähes mikä tahansa, pohjimmiltaan instrumentti ei vain ole enää 'se juttu' myyjälle. Siksi minua ehdottomasti kiinnostaa, minkälaisen soittimen tieltä ja millaisista syistä kitara on vaihtamassa kotia, jotta pystyn pidemmälle minimoimaan sitä todennäköisyyttä, että itsekin soittimeen petyn pian oston jälkeen, tai alan haikailla parempaa. Näkökulmia ei ole koskaan liikaa.

Tietty näkemykseni on aika pessimistinen. Joku toinen saattaa toria vimmaisesti tyhjentäessään ajatella vain, että hemmot ovat pelkkää rahattomuuttaan (tai typeryyttään) pakon edessä kiinnittäneet kamojaan halvalla myyntiin, onhan se sentään ainoa rehellinen syy kamoistaan haluta eroon. Ja kumpi osapuoli se silloin käyttääkään tilaisuutta hyväkseen?

Itse Räbbänän ilmoituksen luen näin: kaveri on lähdössä Japaniin ja tarvitsee rahaa. Nyt hän on valmis likvidoimaan omistamansa kitaran. Häntä on tuskin Japaniin kukaan pakottanut, joten kitaran uhraaminen matkakassalle lienee omaehtoisesti harkittu, ei pakotettu ratkaisu. Kitara on myyjälle siis korvattavissa, joten se ei tietenkään täysin vastaa myyjän nykyistä kitaraideaalia. Ilmoitus antaa vielä olettaa, että reissun aiheuttaman akuutin rahantarpeen vuoksi kitaran hintaa on poljettu, ja sen toivotaan liikkuvan liukkaasti uudelle omistajalle. Tuonhan voi epäillessään todeta vertaamalla soittimen hintatasoa uuteen vastaavaan. Missään ei väitetä että kitara jäisi omistajalleen vaikka matkaa ei olisikaan, itse ymmärrän sen paremminkin niin, että siinäkin tapauksessa kitara olisi myynnissä, muttei välttämättä tuohon hintaan.

Tietenkin joku voisi keksiä moisen surrealistisen tarinan (ulkomaanmatka! oikeasti, ketä se kuvittelee huijaavansa?) huijaustarkoituksessakin, mutta miksi oikeasti nähdä se vaiva? Kusettaa voi paljaallakin ilmoituksella, ei tuollaisesta pienestä taustatarinasta nyt niin paljon iloa myymisen kannalta liene että sitä kannattaisi alkaa väärentämään tai käyttää tekosyynä pelkässä huijaustarkoituksessa. Lisäksi ilmoituksen hurjat väitteet ja sen vaikutukset on järin helppo tarkistaa mm. hintavertailulla. Itse asiassa 'kusetus' lienee lähes poikkeuksetta huomattavasti helpompi havaita, mitä enemmän tietoa on tarjolla. Asiat ovat mielestäni todella pahasti vialla katsojan silmässä, jos hyvät käytöstavat tai 'smalltalk' koetaan viestinä epärehellisyydestä. Huijaus on kyettävä tunnistamaan muilla keinoin, tai se ei varmasti onnistu paljaastakaan ilmoituksesta.

Jos tuolle vainoharhaiselle linjalle lähdetään, niin mielestäni jo speksien ja kuvien liittäminen ilmoitukseen on vähintäänkin kyseenalaista. Eihän sillä yritetä muuta kuin edistää omia likaisia tarkoitusperiään, joka sattuu olemaan tavaran rahaksi muuttaminen. Ainoa oikea myynti-ilmoitus on sellainen maksimaalisen häpeilevä, missä lukee pelkkä puhelinnumero. Jokainen voi sitten itse myyjälle soittaa, ja tiedustella mitä mahtaa olla myynnissä, jotta voi tehdä ratkaisunsa mahdollisimman objektiivisesti myynti-ilmoituksen valheiden hämärtämättä mieltä.

Mikä tämän ketjun otsikko edes oli? Osta pois vaan. Kaikki, joka päivä. No, kai tuossa yläpuolella kirjoittamassani on hyödyllisiäkin asioita seassa, mitä kannattaa myös aloittajan miettiä kitaraa ostaessaan.

E: Asiavirhe
pekurides
23.02.2010 01:07:57

kaipa niitä "oman edun tavoittelijoita muiden ahdinkoa hyväksi käyttäen" on ollut aina.

Varsinkin jossain autopalstalla nähnyt aika törkeitä ostotarjouksia, tyyliin:

"äkillisen kassavajeen takia myydään tämä auto äkkiä halvalla" niin eiköhän joku veksi sieltä tarjoa puolta pienempää summaa mitä pyydetään tyyliin "ota tai jätä tarjous voimasa tämän päivän" ja hädissään myyjä suostuu ja seuraavana päivänä sama auto reilulla tuplahinnalla myynnissä...

Jotenkin ei tunnu reilulta.

Itse olen tehnyt loistavien tyyppien kanssa täällä sujuvia kauppoja, kaipa siinä joku yhteisöllinen piirre ja luottamus heijastuu kun "saman alan miehiä tässä ollaan" ? :)
They see me rollin, they hatin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)