MikeS 09.03.2004 19:42:20 | |
---|
Terve. Haulla aiheesta tuli vastaan ainoastaanyksi lyhyehkö threadi, joten täältä pesee. Olen tilaamassa kitaraa paloina, ja nyt on vastassa runkopuun valinta. Olen rajannut valinnan kahteen puulajiin: joko suosaarni (swamp ash) tai leppä (alder). Kummanko valitsisin? Kitaran mikeiksi tulee kaksi Duncanin humbuckeria. Tallamikiksi tulee SH-14 Custom 5, jonka saundissa on aika paljon alapäätä ja yläpäätä, keskiääniä on vähemmän. Treblet ovat kuulemma aika 'pehmeitä' eli eivät kirkkaan riipiviä. Ulostuloa mikissä on jotain keskiverron ja korkean ulostulon väliltä. Mikkiä on kuvattu Customin ja Custom Customin välimuodoksi sekä isompi ulostuloiseksi '59:ksi. Saunditavoitteena on munakas jyräsärörock/pop a la Weezer(komppikitara lähinnä). Sopisiko tällaiseen yhdistelmään paremmin mielestänne leppä- vai saarnirunko? Saarnissa viehättää ulkonäkö ja se, että se on leppää hieman painavampaa, kai. Saundi lienee leppää kirkkaampi, mutta jos mikkien yläpääsaundi on pyöreähkö, eikös tuo kirkkaampi saundi olisi jees? Mutta saarnissa se enempi attack arveluttaa: kuinka paljon sitä oikein on suhteessa leppään? Meinaan vaan, että tykkään siitä että saundi ei ole liian iskevä ettei tarvi runtatessa niin varoa kuinka kovaa kieliä iskee. Saako lepästä helpommin irti tasaisen komppisärövallin (eli kuulostaako saarni attackinsa takia paljonkin 'kulmikkaammalta')? Toisaalta munakas rock kyllä kaipaisi sitä attackia alapäähän..ääähhh, apuva. MIKKO |
Lauri666 09.03.2004 19:43:44 | |
---|
Itse ottaisin lepän, ainakin varma. Osta räkki pois! (JMP-1, efekti, pääteaste..) |
toxic 09.03.2004 19:46:27 (muokattu 09.03.2004 19:47:17) | |
---|
|
Härski 09.03.2004 19:47:33 | |
---|
Leppä johtaa 2-0 Eipäs, kun 3-0. Prkl. |
Ze Kink 09.03.2004 19:49:45 | |
---|
Eipäs, kun 3-0. Prkl. Nää, kaikki on väärässä! 4-0! Nopeus ei ole mitään ilman tyylitajua... Ja tyylitaju ei ole mitään ilman nopeutta! |
mie 09.03.2004 19:53:15 | |
---|
Nää, kaikki on väärässä! 4-0! Mie en ymmärrä yhtään kumpi olis parempi, mutta haluan olla massateini. 4-1. Minun kirjootuskistani et löydäkirotus virhe itä ,etkä kieli oppi etkä yhdysja väli, merkki virheet.
IHKK #10 |
Numbie 09.03.2004 19:55:04 (muokattu 09.03.2004 19:55:25) | |
---|
Lukihärö... |
Saarni on aikas painavaa. Nk. suosaarni on taasen kevyttä, ja siksi parempaa soitinrakennukseen. Mutta joka tapauksessa, lepän minäkin valitsisin. |
toxic 09.03.2004 19:58:12 (muokattu 09.03.2004 19:58:27) | |
---|
Nää, kaikki on väärässä! 4-0! Sä oot hippa! Leppä on näköjään parempi ku saarni mut mahogany (WTF?) on paras. |
P2 09.03.2004 20:02:11 | |
---|
Sä oot hippa! Leppä on näköjään parempi ku saarni mut mahogany (WTF?) on paras. Mahonki. En tiiä onko tässä tapauksessa, jos perinteistä stratosoundia haetaan, joka weezerilläkin on |
MikeS 09.03.2004 21:21:37 | |
---|
Mahonki. En tiiä onko tässä tapauksessa, jos perinteistä stratosoundia haetaan, joka weezerilläkin on Ee oo strato-saoundi haussa... jyräkämpi ja tummempi (muttei liian tumma) juntta ennemminkin. Jaahas, että leppä voittaa, vai? Olen ajatellut kitaraan natural finishiä tai jotain läpikuultavaa väriä. Saarni näyttäisi hienolta, mutta entä tuo leppä? Onko jollain näköhavaintoa leppäisestä kepistä natural/transparent maalilla? |
MikeS 09.03.2004 21:23:14 | |
---|
Mahonki. En tiiä onko tässä tapauksessa, jos perinteistä stratosoundia haetaan, joka weezerilläkin on Vai tarkoititko tällä, että Weezreillä on perinteinen strato-saundi? Missä mielessä? Weezerillä ainakin on humbuckerit eli ei siinä mielessä perinteinen strato. |
_Petri_ 09.03.2004 21:27:38 | |
---|
Terve. -- Toisaalta munakas rock kyllä kaipaisi sitä attackia alapäähän..ääähhh, apuva. MIKKO Oletpa saanut asiantuntevia ja hyvin perusteltuja vastauksia. Saarnin ominaisuuksiin kuuluu tosiaan kova attack ja kirkkaus, mikä on mielestäni vain hyvä asia rokkia soittaessa. Siitä saa kivasti sellaista kolisevaa ja rämisevää ääntä, joka voisi auttaa luomaan omaa soundia, mikä taas olisi epäilemättä hyvä juttu tuossa tyylilajissa. Se perinteinen komppisoundi kun tapaa olla niin samanlainen kaikilla. Toisaalta tuo kuvailemasi soundi löytyisi varmasti helpommin leppärunkoisella kitaralla. Mieti, mitä haluat ja tee valinta sen mukaan. Käy myös kaupoissa ja kavereiden luona hakkaamassa saarni- ja leppärunkoisia muuten mahdollisimman samanlaisia kitaroita. |
Swan 09.03.2004 21:30:54 | |
---|
Olen ajatellut kitaraan natural finishiä tai jotain läpikuultavaa väriä. Saarni näyttäisi hienolta, mutta entä tuo leppä? Onko jollain näköhavaintoa leppäisestä kepistä natural/transparent maalilla? http://www.fender.com/products/show.php?partno=0111100 Aika plankon näköinenhän tuo on, mutta voihan siihen jonkun photoflamen tms. laittaa, ellet ihan erillistä kantta siihen tahdo. Sinulla ei ole mitään kiirettä, ellet satu soitamaan kitaraa. |
Eemil 09.03.2004 23:04:43 | |
---|
Saarni on aikas painavaa. Nk. suosaarni on taasen kevyttä, ja siksi parempaa soitinrakennukseen. Mutta joka tapauksessa, lepän minäkin valitsisin. Lepän valitsisin myös minä, mutta tuo saarnivertailu nyt kyselyttää. Minä kun olen käsittänyt, että suosaarni on painavampaa juurikin runsaan vedensaannin takia maaperästä johtuen. Perustelkaa! :) |
Hammer Of The Gods 09.03.2004 23:30:05 | |
---|
Lepän valitsisin myös minä, mutta tuo saarnivertailu nyt kyselyttää. Minä kun olen käsittänyt, että suosaarni on painavampaa juurikin runsaan vedensaannin takia maaperästä johtuen. Perustelkaa! :) Tästä oli muistaakseni vastikään juttua tuolla "soitinrakennus ja elektroniikka"-palstalla. Minäkin aluksi luulin, että suosaarni olisi painavampaa juuri sen takia kun se kasvaa kosteissa oloissa, mutta kuulemma se onkin niin, että suosaarni on kevyempää. Johtuen siitä, että se saa kasvualueillaan runsaasti vettä ja ravinteita, jonka ansiosta se kasvaa huomattavasti tavallista saarnea nopeammin. Tästä taas seuraa, että puuaines on kevyempää ja huokoisempaa. Ja saa korjata tai kritisoida, jos olette eri mieltä. Tämä oli siis tuolta palstalta ahmittua tietoa... Mitä helpommin, sitä helpommin! |
ReBeat 09.03.2004 23:38:24 | |
---|
Tekemällä ei synny musiikkia. |
Eemil 10.03.2004 00:40:27 | |
---|
Jesh! |
Spiralmind 10.03.2004 03:49:06 | |
---|
Kitaran mikeiksi tulee kaksi Duncanin humbuckeria. Tallamikiksi tulee SH-14 Custom 5, jonka saundissa on aika paljon alapäätä ja yläpäätä, keskiääniä on vähemmän. Treblet ovat kuulemma aika 'pehmeitä' eli eivät kirkkaan riipiviä. Ulostuloa mikissä on jotain keskiverron ja korkean ulostulon väliltä. Mikkiä on kuvattu Customin ja Custom Customin välimuodoksi sekä isompi ulostuloiseksi '59:ksi. Molemmat mikit omistaneena/omistavana kommentoisin vielä tähän että kyllä Custom 5 ja '59 erilaiselta soundaa. '59:ssä on pehmeämpi soundi. Vähemmän kait ylä- ja alapäätä. Tietty makuasia kumpi parempi. |
Spiralmind 10.03.2004 05:47:42 (muokattu 10.03.2004 07:15:29) | |
---|
Ee oo strato-saoundi haussa... jyräkämpi ja tummempi (muttei liian tumma) juntta ennemminkin. No sitten varmaan leppää äänestän minäkin. Ja eikai se mahonkikaan liian (tai no mikä on 'liian'...) tummaksi mene vaahterakaulan kanssa. Ja kaula vaikuttaa aika paljon soundiin - onhan se kuitenkin suurimman osan matkaa kielien soivalla pituudella. Jaahas, että leppä voittaa, vai? Olen ajatellut kitaraan natural finishiä tai jotain läpikuultavaa väriä. Saarni näyttäisi hienolta, mutta entä tuo leppä? Onko jollain näköhavaintoa leppäisestä kepistä natural/transparent maalilla? Ihan nätti puuhan se leppäkin on. Tuolta voi tehdä havaintoja miltä eri puut näyttävät (viimeistelyn kanssa tai ilman) http://www.warmoth.com/Showcase/guitar.htm Esim. tossa on leppä sunburstilla: http://www.warmoth.com/Showcase/wgp_body_detail.asp?itemNumber=ps59 |