Aihe: Apple, Mac OS ja iMuusikot
1 2 3 4 587 88 89 90 91122 123 124 125 126
anapena
19.02.2010 10:46:57
efunkelist: toinen kyssäri... omenakerho kun ei saa adobe auditionilta tukea niin milläs softilla harrastatte äänen editointia ja masterointia? sekkariksi ja moniraituriksi mulla on jo reaper ja renoise mutta ois hyvä olla vielä selkeä softa selkeästi masterointia varten

Itse olen jo vuosia ollut Motun leirissä Digital Performerilla. Eihän sillä tehdasvalmista masteria koodailuineen saa aikaiseksi, mutta soivan levyn kuitenkin. Masterkanavassa on Ozone kiillottamassa tuotosta. Levyn poltto vaihtelee Performerin, iTunesin ja Toastin välillä.
dewil
19.02.2010 11:57:28

Masterointiin ja editointiin mä käytän Logickia. Levyn koostamiseen ja polttoon sen mukana tulevaa waveburneria.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Ziggy Bubba
19.02.2010 16:52:30

dewil: Masterointiin ja editointiin mä käytän Logickia. Levyn koostamiseen ja polttoon sen mukana tulevaa waveburneria.

Itellä on tuo masterointi vielä Logicilla hakusessa.. Mitä plugareita ym. käytät tohon hommaan?
This Is Sonar Transistor...
efunkelist
19.02.2010 19:53:09

Jos osais, käyttäis masterointiin vain korvia ja silloinhan se onnistuisi reaperissa plugareilla. Mutta mä kun miksaan silmilläni niin siksi se audition ois kiva... ;)

Pitää tsekkailla vaihtoehtoja. Ja/tai opetella reaperilla masteroimaan. Enhän minäkään mitään pro-tasoa tee enkä edes hae vaan koitan korjata evottamiset miksauksesta, lähinnä... eli kompressoin lyttyyn hehjuum

tuosta dankon allekirjoituksesta tuli mieleen että tosiaan pitänee opetella käyttää korvia. omakin mikserini välkyttelee kyllä punaista välillä vaikka soundi ei kuulostais siltä. manuskasta selvisi että "ei se mitään kato meidän hardwaressa on niin iso headroom että ei haittaa jos vähän signaali 'punottaa'"

- BS sanon minä, on vaan laitettu punainen pykälää aikaisemmin välähtämään mittaristossa
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Ziggy Bubba
19.02.2010 20:18:55

Korvathan sen tosiaan parhaiten kertoo jos punaisella mennään. Pienet "punasen välähdykset" ei välttämättä oo omilla kamoilla ainakaan haitannu, varsinkaan jos kyse rummun iskuista ym. nopeista piikeistä.
Aki
19.02.2010 20:53:09

Etenkin virvelille tuo punainen tekee jopa oikein hyvää, mutta korvat ei punaisesta aina varoita ellei kuuntelu ole hyvin kunnossa.

Mitä silmillä masterointiin tulee Reaperissa, niin ReaXCompista presetti "spectral control", ja Melda Mlimiterin Clip2-moodilla tyhjät pois ni hyvä tulee.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
jjsound
19.02.2010 21:40:12

Mitä silmillä masterointiin tulee Reaperissa, niin ReaXCompista presetti "spectral control", ja Melda Mlimiterin Clip2-moodilla tyhjät pois ni hyvä tulee.

Tota.... Mä jotenkin miellän, että masterointi liittyy enemmän sopivaan tilaan, kuunteluun, terveeseen akustiikkaan, korviin, taitoon käyttää niitä, kokemukseen, tietoon... sopiviin laitteisiin.... taikaan, oikeisiin asioihin vaikuttamiseen...
"No mitäpä sitä ei basisti rahaa vastaan tekisi..."
Aki
19.02.2010 21:58:09

jjsound: Tota.... Mä jotenkin miellän, että masterointi liittyy enemmän sopivaan tilaan, kuunteluun, terveeseen akustiikkaan, korviin, taitoon käyttää niitä, kokemukseen, tietoon... sopiviin laitteisiin.... taikaan, oikeisiin asioihin vaikuttamiseen...

Aivan ehdottomasti, mutta jos luet myös lauseen alkupuolen, saatat huomata että viesti oli vinkkinä tähän kommenttiin:

efunkelist: Jos osais, käyttäis masterointiin vain korvia ja silloinhan se onnistuisi reaperissa plugareilla. Mutta mä kun miksaan silmilläni niin siksi se audition ois kiva... ;)
efunkelist
19.02.2010 23:03:47

Pitää opetella käyttää referenssejä myös. Ite kun suorilta kuuntelen jotain omaa miksausta niin huijaan itseäni että "täähän kuulostaa hyvältä!" mutta sitten kun vertaa johonkin "oikeasti hyvään" niin, well.... taas alkaa harkittee harrastuksen vaihtoa :D

Alkaa menee offariksi.
No, koitan malttaa. Kun saan iTietokoneeni niin kokeilen ensin opetella niillä softilla ja työkaluilla mitä handuissa ja kallonlaidoilla on ja sen jälkeen hommaillaan sitä mitä tarvitaan.

Mutta kun on niin kiva hommata asioita joita (luulee että) haluaa... ;)
Ziggy Bubba
19.02.2010 23:17:08 (muokattu 19.02.2010 23:17:41)

efunkelist: Pitää opetella käyttää referenssejä myös. Ite kun suorilta kuuntelen jotain omaa miksausta niin huijaan itseäni että "täähän kuulostaa hyvältä!" mutta sitten kun vertaa johonkin "oikeasti hyvään" niin, well.... taas alkaa harkittee harrastuksen vaihtoa :D

Toi on kyllä täysin totta, itellä ihan sama vika. Ehkä sitä kans jotenkin pelkää itseluottamuksen katoavan kun niitä referenssejä diggailee :P Ei kyllä pitäs, jos siis laatusoundia haluaa tuottaa...

Alkaa menee offariksi.
No, koitan malttaa. Kun saan iTietokoneeni niin kokeilen ensin opetella niillä softilla ja työkaluilla mitä handuissa ja kallonlaidoilla on ja sen jälkeen hommaillaan sitä mitä tarvitaan.

Itellä parani tuntuma miksauksiin kummasti Logiciin siirtymisen myötä. Varsinkin EQ:t on ton kanssa varsin kivutonta lykätä kohilleen. Aiempaa paremmat monitorit (Adam A7) toki jeesaa myös..

Kyllä kai sitä vähän saa offariakin lykätä. Mac-musisointiinhan nämäkin hommat erottamattomasti liittyvät :)
JPQ
19.02.2010 23:43:37

efunkelist: viimeistään maaliskuussa hommaan itselleni imacin ja nykyinen vga-näyttö tulee siihen sitten apunäytöksi. adapteri juu tarvitaan mutta kysymys onkin pystyykö apunäyttöä käyttämään pystysuunnassa? monitori kyllä tukee moista ominaisuutta.

Mulla on mac os 10.6.2 ymmärtääkseni ja mac mini olen näkevinäni näyttö asetuksissa on käännöt 0,90,180,270 astetta. joo kyllä suomennoksessa nimellä kierto. tuohon oikea aste luku se on siinä. ps. katto asennuksia yms varten on nuo kaksi oudompaa mukana.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janie Jones
20.02.2010 00:43:15 (muokattu 20.02.2010 00:44:15)

Toista näyttöä voi varmaankin käyttää pystysuunnassa, jos monitorissa itsessään on se ominaisuus (en tiedä onko kaikissa; tossa mun pivot-monitorissa on ja näin juuri käytän sitä toisena näyttönä Mac Prolla). Järjestelmäasetuksista vain kääntelet sitten pystyyn. Muistaakseni samasta paikkaa, mistä voi muuttaa myös sitä, kumpiko on oikealla tai vasemmalla.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
JPQ
20.02.2010 04:08:48

Janie Jones: Toista näyttöä voi varmaankin käyttää pystysuunnassa, jos monitorissa itsessään on se ominaisuus (en tiedä onko kaikissa; tossa mun pivot-monitorissa on ja näin juuri käytän sitä toisena näyttönä Mac Prolla). Järjestelmäasetuksista vain kääntelet sitten pystyyn. Muistaakseni samasta paikkaa, mistä voi muuttaa myös sitä, kumpiko on oikealla tai vasemmalla.

Näyttö tarkkuuden valinnasta löysin tuonb valinnan itte. sinänsä musa hommissa kapeakuva näyttö olis uesin parempi...
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
efunkelist
20.02.2010 07:04:42

Eiköhän tuo monitorijuttu toimi hyvin sit. Hittolainen kun polttelee, vielä muutama viikko ja imac lähtee tilaukseen. Helpottaa siinäkin mielessä hommia että tän ainokaisen läppäripeeceen saa pöytätelakointijohtohelvetistä irti siihen alkuperäiseen käyttöönsä - kannettavaksi
JPQ
20.02.2010 19:00:33

efunkelist: Eiköhän tuo monitorijuttu toimi hyvin sit. Hittolainen kun polttelee, vielä muutama viikko ja imac lähtee tilaukseen. Helpottaa siinäkin mielessä hommia että tän ainokaisen läppäripeeceen saa pöytätelakointijohtohelvetistä irti siihen alkuperäiseen käyttöönsä - kannettavaksi

Muakin helpottaa kun saan Logicin ja äänikortin mäkkiin voin heivata pceen siinä vaiheessa helkuttiin lopullisesti. varmuus kopioinnit sillä tehduista projekteista tekemättä ja kuvat talteen mutta muuten sitä ei enään ole tullut tarvittua vaikka heti kun mahdollisita Logicin ostan varsinkin kun Garagebandissa rajansa et kaatunutkin tosiaan jo 2 kertaa.. ilman selkeää syytä vieläpä.
JPQ
20.02.2010 23:11:04

efunkelist: Eiköhän tuo monitorijuttu toimi hyvin sit. Hittolainen kun polttelee, vielä muutama viikko ja imac lähtee tilaukseen. Helpottaa siinäkin mielessä hommia että tän ainokaisen läppäripeeceen saa pöytätelakointijohtohelvetistä irti siihen alkuperäiseen käyttöönsä - kannettavaksi

Yleensä taitaa mielikuvani mukaan mäkeissä tomkia kaikki aikas hyvin jos löytyy.
efunkelist
21.02.2010 01:04:22

JPQ: Yleensä taitaa mielikuvani mukaan mäkeissä tomkia kaikki aikas hyvin jos löytyy.

...paitsi että se garagebandikin kaatuillut?
mikään ei vaan ole ihan aukotonta... ;)
ak69
21.02.2010 14:05:28
Vähän harmittaa tuo säätö että Logicilla ei saa tehtyä MP3:sia 64-bittisenä. Tuohon varmaan on tulevaisuudessa toivottavasti tulossa muutos?
Aki
21.02.2010 14:15:59 (muokattu 21.02.2010 16:50:52)

ak69: Vähän harmittaa tuo säätö että Logicilla ei saa tehtyä MP3:sia 64-bittisenä.

Tarkoitatko että 64-bittisellä Logicilla ei saa tehtyä mp3:sia, vai että Logicilla ei saa tehtyä 64kbps-laatuisia mp3:sia?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)