Aihe: Piraatit, mp3, tekopyhyys.
1 2 3 4 5
Leikari
09.03.2004 19:00:45
Jos konvertointi on tehty kunnolla, niin käytännössä ero alkuperäiseen on niin pieni että sillä ei ole mitään merkitystä kuuntelunautinnon kannalta.

Tuo nyt tietysti riippuu, että millä kuuntelee ja miten kuuntelee ... ja vielä, että mitä kuuntelee. Taustaräimeessä tai suomi-iskelmässä erolla tuskin on merkitystä. Hyvin tuotetuilla populaarimusiikkiäänitteilläkin keskittyneessä kuuntelussa hyvillä kotistereolaitteilla eron huomaa A/B vertailussa - sen vuoksi häiritsevää on kun tietää, että mukana ei ole kaikki. Vaan kyllä ämpärit ennenvanhaiset radiosta kasettimankalle -äänitykset aina voittaa.
Leikari
09.03.2004 19:02:23
siinä vaiheessa kun minulle ruvetaan selittämään että ei ole järkeä ostaa aitoja levyjä tai kyselemään että miksi en hae kaikkea netistä, alkaa naama punertaa. Ja tätä tapahtuu valitettavan usein.

Giganttihan mainostaa, että
"Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa"
VÄKIPÄÄ
09.03.2004 19:40:20
Oletko tekopyhä paska?

En mielestäni. Oletko sä?

Hoh-vitun-hoijaa taas! Olipas tekopyhä ja jeesusteleva kirjoitus hyvästä aiheesta. Kirjoittaja hyökkää vihamielisesti kaikkia muita kohtaan ja pitää omana rikkeenään vain halpoja kenkiä. Kukas tässä nyt oikein jeesustelee?

mp3:sten imuttelu on mielestäni "eettisesti epäilyttävää". Itse en imuroi muuta kuin demobändien biisejä, enkä edes säilyttele niitä. Mielestäni musiikin laiton imuttelu ei ole niinkään imuttelijoiden synti, vaan levy-yhtiöiden häpeä. Netistä lataaminenhan noudattaa kaikkia markkinatalouden sääntöjä: Tuote hommataan sieltä mistä sen saa helpoiten ja halvimmalla! Levy-yhtiöiden kannattaisi päivittää itsensä uudelle vuosituhannelle ja laatia uusia musiikin levittämistapoja, ottaen niistä hyödyn ($$$$) irti. Nykysysteemissä levy-yhtiöt ja artistit taistelevat taistelua jota eivät voi voittaa. Yksittäisten kiinni saatujen ihmisten haastaminen oikeuteen ja miljoonakorvausten perääminen ei mitenkään vähennä piratismia. Kopioestot ovat täysiä susia jotka rajoittavat vain rehellistä levynostajaa hyötymästä ostamastaan tuotteesta 100%:sesti.

"Venäjältä tuodut mafia-piraatit" taas tuomitsen täysin. Raha menee järjestäytyneille rikollisille jotka kiristävät ja tappavat ihmisiä.

Haistakaa vittu.

Juu, sitä samaa!
PAINA TÄSTÄ! Pääset matkalle.
Volume
09.03.2004 19:46:54
Hoh-vitun-hoijaa taas! Olipas tekopyhä ja jeesusteleva kirjoitus hyvästä aiheesta. Kirjoittaja hyökkää vihamielisesti kaikkia muita kohtaan ja pitää omana rikkeenään vain halpoja kenkiä. Kukas tässä nyt oikein jeesustelee?

Mun ymmärtääkseni allekirjoittaneella ei ollut minkäänlaista puhetta siitä, että itse omistaisi halvat kengät.

Ja myönsihän gypsy itsekin, että painaisi tätä nappulaa.
Tämä viesti oli 100 % totuus.
VÄKIPÄÄ
09.03.2004 19:55:45
Ja myönsihän gypsy itsekin, että painaisi tätä nappulaa.

Vielä kun saisi Michael Jacksonin myöntämään saman!
Juice
09.03.2004 19:59:03
Minua lähinnä huvittaa hifistelijät jotka sanovat että mp3:t ovat paskalaatuisia.

En tiedä miksi sitä ryhmää nimitetään, mutta enpä sanoisi, että ne ovat hifistejä.
Minä tiedän, että se ero ei todellakaan ole suuren suuri, varsinkin jos huomioidaan mp3:n viemä oleellisesti pienempi tilavuus.

Tämä ei taasen liity millään tavalla moraaliini musiikinkuuntelussa.
Klisee on klisee.
Sammakko
09.03.2004 20:01:29

Minä en jaksanu lukee tuota kokonaan enkä keskittyneesti mutta mun materialistinen mieli haluaa aidon levyn ihan itsekkäistä syistä. Ja sitäpaitsi melkeen kaikki artistit joita "tuen" on melkeen sellaisia tapauksia jotka ei tartte mitään tukemista. Eli melkeen kaikkien levyjen joita ostan tulot menee joillekkin ökyrikkaille vanhoille papoille tai sitten niitten kultalusikka suussa syntyneille perillisille tms...

Imutan irrallisia ämpeekolmosia ja ostan levyt joista tykkään. Ostan paljon levyjä mutta en tuekeakseni artistia vaan fiiliksen takia.
Tapani L
09.03.2004 20:34:07
Ei siis ole mahdollista, että jos nyt ostaa levyn kaupasta, niin haluaisi siinä samalla antaa sen levyn tekijälle palkkaa tekemästään työstään minua kohtaan? On olemassa vain tekopyhä paska, joka ostaa levyn kaupasta vain siksi, koska sieltä saa parempilaatuisen levyn, eikä sitten uskalla/ole munaa sitä varstaakkaan.

Ihan oikeasti, mistä helvetistä sinä näitä ihmiskuvauksiasi revit? En itse ainakaan tunne yhtään tuollaista "tekopyhää paskaa, joka ostaa levynsä siksi, koska ei sitä varastaakkaan uskalla"

Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Gypsy
09.03.2004 21:13:36 (muokattu 09.03.2004 21:45:42)
Ensinnäkin tähän, että ei voida kuvitella tän nappulan avulla mitä ihmiset tekis. Miksei? JOS olis semmonen nappi, niin painasitko? JOS joku antais sulle 100 000euron rahalahjotuksen tai omakotitalon, ottaisitko vastaan? Etkö pysty tähänkään muka vastaan?

VÄKIPÄÄ: Hoh-vitun-hoijaa taas! Olipas tekopyhä ja jeesusteleva kirjoitus hyvästä aiheesta. Kirjoittaja hyökkää vihamielisesti kaikkia muita kohtaan ja pitää omana rikkeenään vain halpoja kenkiä. Kukas tässä nyt oikein jeesustelee?

Olipa tosi jeesusteleva ja tekopyhä. Vai oliko? Ei sittenkään. Niinkun sanoin, tulis varmasti itelläkin painettua nappulaa ja onpa sitä skidinä tullu pöllittyäkin kaikennäköstä kaupoista. "omana rikkeenään halpoja kenkiä"? Missäs niin? Ja kirjottaja hyökkää kaikkia kohtaan? Huom, vain niitä kohtaan, jotka jättää mp3:nsa lataamatta vaan sen takia, että se on vaan poltettu levy ilman kansipaperia, ja sanoo kuitenkin mp3:sia lataavalle tyypille jota ei kansipaperin puuttuminen haittaa, että sä olet paska tyyppi kun latailet. Huomaatko mikä tässä on sitä tekopyhää?

Tapani L: Ei siis ole mahdollista, että jos nyt ostaa levyn kaupasta, niin haluaisi siinä samalla antaa sen levyn tekijälle palkkaa tekemästään työstään minua kohtaan? On olemassa vain tekopyhä paska, joka ostaa levyn kaupasta vain siksi, koska sieltä saa parempilaatuisen levyn, eikä sitten uskalla/ole munaa sitä varstaakkaan.

Lainaanpa itteeni vastaukseks: Sen voin uskoo, että muutama harva tyyppi ostais silti kaupasta. Mutta...

Ihan oikeasti, mistä helvetistä sinä näitä ihmiskuvauksiasi revit? En itse ainakaan tunne yhtään tuollaista "tekopyhää paskaa, joka ostaa levynsä siksi, koska ei sitä varastaakkaan uskalla"

Semmosta ihmistä ei siis ole, joka ostaa levyn siks eikä lataa ja polta sitä, koska haluaa kunnon CD:n missä on kannet ja muu oheiskrääsä?

Siihen oli ihan turha puuttua, että "mp3 on ihan yhtä hyvä laatunen kun kaupasta ostettu". Aivan sama, mutta mites kannet ja muu? Ihmiset selvästi pitää poltettuja surkeina. Tänäänkin näin kommentin, "mp3:ssa ei ole munaa" tai jotain vastaavaa. Vai olikohan "poltetuissa ei ole munaa".

Tässä ei ollu nyt kysymys siitä, vastustanko piratismiä vai en. En myöskään hyökänny ihmistä vastaan joka lataa netistä musaa ja pitää turpansa kiinni. Hyökkäsin nimenomaan niitä vastaan, jotka jättää oman materialisminsa takia lataamatta ja käy ostaan siitä syystä levyn ja jeesustelee kaverilleen jolle kyllä kelpaa netistä imetty missä ei oo kansia eikä mitään muutakaan. "Sä et tue artistia", "sä olet rikollinen".

LISÄYS: M.netistä lainattua. Nimimerkkiä en kerro: Täytyy muuten nuokin kaikki ostaa seuraavaksi kaupasta, kun poltetuissa ei ole Munaa.

Eikö tää anna pohjaa mun väitteille jonkin verran?

LISÄYS2: Mun allekirjotus taitaa muuten toimia nyt ekan kerran kunnolla.

LISÄYS3: Ketjun alotus oli ehkä surkee, mutta jokuhan sen sieltä voi muuttaa siihen muotoon, että on sivistyssanoja ja muita hienouksia. Kunhan ajatus pysyy samana.
Miinusnappi hukassa?
PomppoK
09.03.2004 21:22:52

Martti auttaa...

Kyllä se siitä.
"I've been busier than one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Safaweb
09.03.2004 21:53:16
Ei se johdu ihmisen itsekkyydestä, että haluaa ostaa levyt kansipapereineen. Ne kuuluvat hintaan ja levy-yhtiöiden ideoitahan nuo kansilehtisetkin alunperin olleet. Ne ovat osa taideteosta, levyä.

Jos kerran hankin (siis ostan) kaikki Maidenin levyt, niin tietenkin haluan niihin kansipaperit, jotta ne muodostaisivat yhteneäisen kokonaisuuden, jossa jokaisessa levyssä on samantyyppinen kansikuva ja logo. Ei se ole itsekkyyttä. Se on sitä, että sattuu tykkäämään tietynlaisesta jatkumosta ja yhtenäisyydestä. Ei kukaan (oletus) halua hyllyjensä notkuvan valkoisista epämääräisistä levyistä, joita täytyy selata 10 min, että löytää oikean levyn.

Se on itsekkyyttä, ettei levyistä suostu maksamaan, vaikka kansipaperit tuleekin mukaan. Tosin levyt on turhan kalliita.
Basistit: tyhmiä ja hiljaisia
Rumpalit: tyhmiä ja äänekkäitä
Kitaristit: itserakkaita
Kosketinsoittajat: haluaisivat olla kitaristeja
Laulajat: eivät kertakaikkiaan vaan osaa soittaa mitään
Gypsy
09.03.2004 22:02:01 (muokattu 09.03.2004 23:17:45)
Ei se johdu ihmisen itsekkyydestä, että haluaa ostaa levyt kansipapereineen. Ne kuuluvat hintaan ja levy-yhtiöiden ideoitahan nuo kansilehtisetkin alunperin olleet. Ne ovat osa taideteosta, levyä.

Jos kerran hankin (siis ostan) kaikki Maidenin levyt, niin tietenkin haluan niihin kansipaperit, jotta ne muodostaisivat yhteneäisen kokonaisuuden, jossa jokaisessa levyssä on samantyyppinen kansikuva ja logo. Ei se ole itsekkyyttä. Se on sitä, että sattuu tykkäämään tietynlaisesta jatkumosta ja yhtenäisyydestä. Ei kukaan (oletus) halua hyllyjensä notkuvan valkoisista epämääräisistä levyistä, joita täytyy selata 10 min, että löytää oikean levyn.

Niin? Eihän tästä ollu puhe. Ja totta joka sana minkä sanoit.

Nyt otetaan esimerkki.

On Ville ja Pekka.

Ville ei tykkää levyistä missä ei oo kansipaperia, ville ei tykkää mp3 laadusta. Villen mielestä netistä ladatuissa ei ole fiilistä. Villellä on myös huoli siitä, kuinka monta vuotta mahtaa poltettu levy toimia. Eli ville menee ja ostaa kaupasta CD:nsä jotta saa prässätyt levyt ja kansipaperit ja mukana tulevan Gimmel avaimenperän.

Pekka tykkää latailla CD:tä netistä. Pekka ei ole materialisti. Pekalle kelpaa poltettu CD mihin on tussilla kirjotettu Metallika. Pekkaa ei haittaa, että hylly on täynnä valkosia CD levykoteloita. Pekka diggaa niistä. Pekan mielestä vaan musiikilla on merkitystä.

Ville tulee Pekan luo kylään ja vetää pekkaa turpaan kun pekka lataa netistä levyjä "eikä tue artistia ja tekee rikoksen". Villee ei oikeesti itteekään kiinnosta artistin elanto vaan kansipaperit, avaimenperä ja kaupasta ostetun CD:n fiilis.

Miks Ville jeesustelee pekalle kun itelläkään ei oo huoli artistin elannosta vaan levyn ostamisen syy on pelkästään materialistiset jutut.

Niin ja Villehän painais sitä nappulaa, tottakai.
Miinusnappi hukassa?
Tapani L
09.03.2004 22:10:04 (muokattu 09.03.2004 22:12:19)
Tässä ei ollu nyt kysymys siitä, vastustanko piratismiä vai en. En myöskään hyökänny ihmistä vastaan joka lataa netistä musaa ja pitää turpansa kiinni. Hyökkäsin nimenomaan niitä vastaan, jotka jättää oman materialisminsa takia lataamatta ja käy ostaan siitä syystä levyn ja jeesustelee kaverilleen jolle kyllä kelpaa netistä imetty missä ei oo kansia eikä mitään muutakaan. "Sä et tue artistia", "sä olet rikollinen".

No faktahan (mun maailmassani) on se, että ihmiset tekevät asioita vain ja ainoastaan sen mukaan, miten ne niistä saavat mielihyvää. Esimerkiksi levyjen ostaminen mulla:
(+ tekee mielihyvää, - poistaa mielihyvää)
+ materia
+ tietää tukevansa artistia
+ tietää tukevansa musiikkiteollisuutta
+ teen oman moraalisen näkemykseni mukaan hyvän teon (iso plus)

- rahan menetys
- tieto siitä, että ilmaiseksi olisi voinut saada laittomilla keinoilla (moraalini kyllä jyystää tosta miinuksesta osan pois, koska sieltä löytyy asetus "varastaminen on väärin" joka toimii tietyllä teholla)

Tuosta kun laskemme yhteen, saamme jopa palikkamatikalla selville, että minun kannattaa ostaa levy. Tämä nyt oli erittäin yksinkertaistettu esimerkki, tiedänhän minä toki, että tuosta puuttuu ainakin miljoona tekijää. Joka tapauksessa, koko levyn osto -prosessi tapahtui vertailemalla oletettuja mielihyvämääriä.

Minä olenkin sitä mieltä, että kaikki, mitä ihminen tekee, on itsekästä ja hyvä niin. Se sitten on taas eri asia, että millä tavalla ihminen on itsekäs.

Ihan sekavasti ja huonosti kirjoitin taas ajatukseni, mutta ymmärtäkää nyt edes väärin.

EDIT: Liittyykö tää nyt edes aiheeseen? Sitä ajatukset lentelee kuin pallokalat näin tiistai-iltaisin, mutta en kyllä pyyhi pois kun niin kauan kirjustin :)

Gypsy
09.03.2004 22:16:18 (muokattu 09.03.2004 22:21:06)
Tapani L. Olisit pistäny prosenttiluvuilla suurinpiirtein kuinka paljon mikäkin merkitsee. Toihan ei oikeen kerro mitään. Tosin, jos sä olet ihminen joka jo pelkästään artistia tukeekseenkin ostais levyn, niin sähän kuulut just niihin harvoihin joista puhuin. Joten eihän tää sua koske. Tästä ketjusta pitäis suuttua vaan niitten, jotka on niitä (se enemmistö veikkaisin) mistä puhuin. Tosin, miks edes kysyin tätä? En tiiä. Tuskin semmonen tyyppi josta puhuin, tulee tähän ketjuun ja tunnustaa.
Miinusnappi hukassa?
VÄKIPÄÄ
09.03.2004 22:16:21
On Ville ja Pekka....

No nyt mäkin alan jo tajuta mitä ajat takaa ja tuossa on kyllä ideaakin!

Olisi kannattanut ilmaista asiansa alussa selvemin! Hyökkäily ei tee kuin vihaiseksi!
Tapani L
09.03.2004 22:24:19
Tapani L. Olisit pistäny prosenttiluvuilla suurinpiirtein kuinka paljon mikäkin merkitsee. Toihan ei oikeen kerro mitään. Tosin, jos sä olet ihminen joka jo pelkästään artistia tukeekseenkin ostais levyn, niin sähän kuulut just niihin harvoihin joista puhuin. Joten eihän tää sua koske.

No mä nyt aloitin kirjoittamaan ihan alunperin sen takia, kun ymmärsin tekstisi väärin. Ihan samoilla linjoilla olen tosta asiasta.

Kakemakeväke
10.03.2004 00:19:08
Mielestäni ainoa oikea tapa hankkia artistin teoksia, on hankkia ne niiltä kanavilta ja siinä muodossa, kuin itse artisti on halunnut niiden leviävän. Olisi kiva saada se niin ja ilmaisena, mutta niin harvemmin on. Siksi ostan levyni, kuten mielestäni Gypsyn mainitsemien "hyvien ihmisten" pitäisi tehdä.
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
Snowblind
10.03.2004 00:29:18

Pari kertaa nappia varmaan painaisin mutta jättäisin napin rauhaan kaikista parhaiden bändien levyjen kohdalla. Ne ostetaan.
Like Andrey Bolshakov's smile, cruel and cold
anttitk
10.03.2004 00:53:19
nojoo, aika kauan sai kelailla tota tappelua, ennenkun kirjottajan idea tuli selväks. Ja tottahan tuo tavallaan, harva oikeasti välittää artistin elannosta. Jos joku ostaa levyn, se usein on materialistisista syistä.En kiellä, tietenkin on niitäkin, jotka oikeasti ajattelevat artistia, mutta voisi kysyö; miksi helvetissä, koska levystä menee niin naurettava osa artistille. Varmasti löytyisi parempiakin tapoja, jos tukea haluaa. Mutta ehkä levyostos on ainoa, joka palvelee molempia osapuolia kiitettävästä. Ymmärrän siis levyn ostajaa, osti se sen sitten syystä tai toisesta. Ymmärrän myös niitä, jotka levyn ostaa ihan vaan sen aitouden vuoksi. Kansilehdet ja levy sinänsä muodostavat taideteoksen. Sama kuin, miksi joku ostaa tauluja seinälleen. Suhteellisen harva aidon levyn ostaja kuitenkaan sanoo ostavansa levyn vain artistin tukemista varten. Tämä on molempia osapuolia auttava teko. Kun miettii, mistä musiikkinsa hommaa, tulee varmastikin mieleen, että ostanpa kaupasta levyn, taideteoksen, ja varmistan täten omalta osaltani bändi levyjen julkaisun myös jatkossa. Onhan tietenkin niitä, jotka sanovat ostavansa levyn artistin tukemista varten, vaikka näin ei ole. Suuri osa myös foorumeissa kertoo ostavansa levyn aitona artistin tukemismielessa, vaan paskat.
Mutta pointtina on; mitä sitten? Piratismi sinänsä on ongelmana suurempi, kuin se, miten aidon levyn omistajat siihen suhtautuvat. Tässä on ilmeisesti kyse jonkunnäköisestä henkilökohtaisesta asenneviasta. Koko aihehan käsittelee vaan omaa ärtymystäsi jonkun toisen asenteista, oli ne sitten valetta tai ei. Eikös ihmiset ole tekopyhiä suuremmissakin asioissa? Joten anna ihmisten jeesustella, äläkä toimi asiassa minään poliisina. Anna ihmisten perustella asiansa miten lystäävät, älä suotta ota hernettä nenään.
Kai tää ihan suullisesti voidaan sopia.... ?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)