Aihe: Kappaleen päämelodian soittaminen tabeista
1
maxmaister
07.03.2004 18:58:01
Alotin kitaran soiton noin viikko sitten ja haluaisin kipeästi vastauksen erääseen erittäin askarruttavaan kysymykseen. Hankin aluksi akustisen kitaran, mutta jos opin sillä hieman soittamaan, ostan sähkön. Mutta asiaan:

Haluaisin soittaa kitaralla pääasiassa kappaleiden päämelodioita. (Toki joskus pelkkiä kitaraosuuksiakin, mutta pääasiassa melodioita) Eli jos otetaan esimerkiksi vaikka Tehosekoittimen "Hetken tie on kevyt" niin tarkoitan tällä päämelodialla sitä melodiaa jonka ihmiset viheltävät tai hyräilevät kun haluavat esittää kyseisen kappaleen viheltämällä tai hyräilemällä. Tämä melodia selviää uskoakseni nuoteista..?

"Normaalit" kitarataustat kappaleisiin sisältävät vain kitaralla soitettavat osuudet joista ei erikseen soitettuna pysty tunnistamaan kovinkaan helposti kappaletta (kun puhutaan pop-musasta tai kevyestä rokista ja muusta "listamusasta", heviä en niinkään kuuntele/soita). Haluaisinkin nyt kysyä, että selviääkö tämä kappaleen päämelodia nuoteista ja onko jossain melodioita muutettuna tabeiksi, sillä nuoteista soittaminen kitaralla on tietääkseni vaikeampaa enkä ainakaan alussa viitsisi vaikeimman kautta opetella?

En nyt löytänyt kitaran perustabeja ”Hetken tie on kevyt”- kappaleeseen, mutta esim. Hectorin ”Juodaan viinaa”- biisissä on vain kaksi sointua merkattu ensimmäisen rivin (Kolmentähden jallupullon juotuaan) päälle. Kuitenkin jos vihellän kappaleen perusmelodiaa, vihellän 11 vihellystä (eli vihellys per tavu). Tämän perusmelodian haluaisin soittaa eli onko jossain valmiina tabeja tehtynä melodian mukaan tai saako jollain ohjelmalla tehtyä niitä itse jos saa nuotit jostakin? Saako tässä tapauksessa nuotteja netistä jostakin vai pitääkö ostaa musa-fasulta ja lainailla kirjastoista? Vai pitäisikö opetella soittamaan nuotit kitaralla? Olen vain kuullut, että tämä on aika vaikeata ja hidasta oppia ja haluaisin oppia mahdollisimman nopesti soittelemaan melodioita ja mahdollisimman helposti myös, sillä minulla ei ole ketään tuttua lähistöllä joka voisi neuvoa kitaran soitossa.
Spiridon
07.03.2004 19:30:26
tabeja melodiaan löytyy aika nihkeesti.
Ei se nuoteista soittaminen niin vaikeaa ole, ja se tosissaan kannattaa opetella. Mitään haittaa siitä ei ainakaan ole. Itse nuotit osaan aika nihkeästi (jotain lastenlaunuja saan melkeinsuoraan soitettua nuoteista), mutta kyllä mä aina välillä niitä yritän treenailla.

Eli nuoteista opettele soittamaan.
Jos bändiin joskus halajat, älä aloita opettelemista niistä melodioista. Ensin opettelet soinnut ja rytmin mielellään metronomin kanssa jos kärsivällisyys riittää.

Mutta jos ei mitään haluja ole soittaa bändissä/esiintyä muille niin siinä tapauksessa harjoittele vaan nuotit suoraan.
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
Volle
07.03.2004 19:50:55
Niitä melodialinjoja on tosiaan aika harvoin tabeina. Mutta jos osaa esim. perus duuri- ja molliasteikot, saa aika helposti itse "etsittyä" ne melodiat aika helkkarin moneen biisiin. Asiaa helpottaa myös se, että on soinnut (ja niiden mukana sävellaji) selvillä. Biisien blokkaaminen levyltä itse on erinomaisen opettavaista. Sitäpaitsi netistä otetuissa tabeissa on usein virheitä (en toki väitä, että osaan itse homman täydellisesti).
Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu.
NickBitch
08.03.2004 00:41:34
eikös esim. Guitar Pro ohjelmalle tehdyissä tabeissa monesti ole myös melodiat mukana. mysongbook.comista niitä saa.
elämä on täynnä valintoja, toiset ovat huonoja toiset vähemmän huonoja.
Spiralmind
08.03.2004 08:24:37

Mikset soittaisi korvakuulolta? Ei se periaatteessa sen vaikeampaa ole kuin viheltäminenkään. Jos saa vihellettyä nuottiin niin löytää kyllä pienellä vaivalla miten se melodia kitaralla menee. Ja just siinä mun mielestä tulee tatsia soittamiseen kun on itse kosketuksissa sen _musiikin_ kanssa jonkun nuottikirjoituksen/tabin sijaan.
We Die We All
weelie
08.03.2004 11:32:16
Tabledit, GuitarPro ja muutkin tabu-ohjelmat sallivat midi-filejen importaamisen ja muuttamisen tabuiksi. Eli etsi netistä midi-fileinä melodioita, ja muuta ne ohjelmalla tabuiksi, ja etsi sieltä se melodiaraita.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Fortune
08.03.2004 15:13:11
Nuotit kannattaa opetella tuossa vaiheessa, niistä ei ole kuin hyötyä, varsinkin kun halajat melodioiden kimppuun.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Gamo
08.03.2004 20:15:07
Nuotit on aika helppo oppia. Pelkkä laulumelodian soitto voi kuitenkin käydä ikäväksi. Kiva vaikutelma tulee, kun käytät sointuja ja melodiaa limittäin. Itse aloitin myös soittelemisen melodioita yksikielisesti nuoteista näppäillen.
Topah
08.03.2004 20:46:59 (muokattu 08.03.2004 20:48:17)

KOrjaus meni väärään paikkaan. Damn.
...sellasta
Topah
08.03.2004 20:47:42

Nuoteista soittaminen ei ole mikään helpoin asia kitaransoitossa, mutta sen voi oppia, kun tekee töitä sen eteen. Nuottien/nuottikuvan (hyvin) osaaminen ei todellakaan ole helppoa.
...sellasta
Sahanpurija
09.03.2004 18:07:11
Tuli tästä mieleen että kun olisi aloittanut kitaransoiton aikoinaan pelkästään blokkailemalla melodioita korvakuulolta niin saattaisi nykyjään vedellä helvetin hienoja sooloja.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)