Aihe: Huoneakustiikan mittaukset
1 2 3 4 5 6 7
Zammy
16.02.2010 14:08:51
Teijo K.: Noilla periaatteilla mä olisin kyllä sit ostanut jonkun muun mikin kuin kiinassa valmistetun halpiksen. Vaikka tohon kauppaan sisältyikin tommonen ameriikan mallinen pseudotieteellinen kylkiäinen.

Joo samaa mieltä siitä, että behringer ei varmasti ole se ensimmäinen ja viimeinen mittamikkivalinta - ellei sitten vittuunnu koko hommaan.

Mutta mistä sinä tuon pseudotieteellisyyden repäisit? Kyllä nuo jenkkien mittaukset on hyödyllisiä ja perusteltuja - etkö vain halua uskoa, että ne välittävät tai osaavat tehdä sitä oikein?
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
kivi
16.02.2010 14:19:36 (muokattu 16.02.2010 14:21:54)
albert18: Myös siitä, että tein ratkaisuni. Ja uskalsin tuoda sen julki.

Myös uhmaikäinen lapsi uskaltaa polkea jalkaa ja inttää heti kun mennään vähänkin eri linjoilla lapsen toiveiden suhteen. Et sikäli en pidä sun "rohkeuttasi" juuri arvossa.

Tuo 'mikä on teoreettisesti paras vasara' oli hyvä vertaus, ja sopii kutakuinkin kaikkiin kirjoituksiisi.

Ja mitä tulee suomalaisiin vs. vaikkapa amerikkalaisiin keskustelupalstoihin, niin voin paljastaa sellaisen seikan että samat ihmiset joiden neuvot täällä kuittaat "vittuiluna" ovat usein hieman eri nimimerkeillä varsin arvostettuja jäseniä niissäkin yhteisöissä.

Tää Studiotyöskentely on muutenkin siitä jännä keskustelualue muusikoiden.netissä, että täällä on prosentuaalisesti paljon vähemmän amatöörejä kuin muilla palstoilla, ja tätä yritetään tietoisesti pitää muita palstoja korkeatasoisempana ettei sellaisia keskustelijoita joilla on oikeasti käytännön kokemusta ja jotain annettavaa, ajettaisi pois kaikenlaisilla tuulimyllynlämmittäjien ja foliohattujen jutuilla.

Mietipä hiukan, miksi sellaiset ihmiset joiden työ ja toimeentulo on oikeasti äänihommissa päivästä päivään vaivautuisivat vittuilemaan sinulle? Ilkeyttään? Tuskin. Mä sanoisin että sulle halutaan kertoa että silloin kun sä keksit, sä keksit lisää vanhaa ruutia ja kulmikasta kilpailijaa pyörälle, sen sijaan että sulla olisi mitään uutta visioitavaa. Tosin tän olen varmaan sanonut jo aiemminkin, eikä se silloinkaan mennyt läpi.

Ei voittoa, kiitämme kannatuksesta.

Ota tämä sitten vaikka henkilökohtaisena lopultakin, kun kerran niille linjoille mentiin.

PS. Jos kerran mikin korjauskäyrän voi syöttää ohjelmaan, sehän on sit ihan hyvä asia. Varmaan hintansa arvoinen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
albert18
16.02.2010 14:27:33

Noilla periaatteilla mä olisin kyllä sit ostanut jonkun muun mikin kuin kiinassa valmistetun halpiksen.

Kiinassa nyt valmistetaan kaikenlaista. Speksit ja laadunvalvonta on sitten valmistuttajakohtaista. Lopullinen laatuhan tässä tulee tuon amerikkalaisen yrityksen puolesta. Kun ajatellaan mille ryhmälle se tuotetta kauppaa, niin ei laadussa kovin isoja viirauksia tarvi olla, kun tieto netissä leviää.

Vaikka tohon kauppaan sisältyikin tommonen ameriikan mallinen pseudotieteellinen kylkiäinen.

Mitä ihmeen tieteellisyyttä tarvitaan mikrofonivalmistuksessa tai sen laadunvalvonnassa. Edes näennäistä sellaista.
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
albert18
16.02.2010 14:39:03 (muokattu 16.02.2010 16:10:21)

Myös uhmaikäinen lapsi uskaltaa polkea jalkaa ja inttää heti kun mennään vähänkin eri linjoilla lapsen toiveiden suhteen. Et sikäli en pidä sun "rohkeuttasi" juuri arvossa.

Minusta on hyvä kun mielipiteitä, ja erityisesti myös eroavia, esiintyy. Mutta näkemyksensä voi esittää monella tavalla. Vittuilua en suosisi. Enkä röhönaurua.

Joo, ei mun rohkeuden arvostamisessa mitään jujua olisikaan. En mäkään sitä arvostaisi, ainakaan jos mulla ei olis käsitystä seurauksista.

Ja mitä tulee suomalaisiin vs. vaikkapa amerikkalaisiin keskustelupalstoihin, niin voin paljastaa sellaisen seikan että samat ihmiset joiden neuvot täällä kuittaat "vittuiluna" ovat usein hieman eri nimimerkeillä varsin arvostettuja jäseniä niissäkin yhteisöissä.

En tunne suomalaisia muusikoita tai "asiantuntijoita" ulkomaisilla keskustelupalstoilla, mutta muiden alojen edustajia kyllä. Sen sijaan sekä musiikin alan että nuo muutkin ovat retoriikaltaan erilaisia kuin tämä muusikoiden net ja erityisesti tämä Studiotyöskentely-alue. Siis mukana olevat suomalaiset käyttäytyvät maassa maan tavalla.

Onko musiikin harrastaminen muusikoiden net / Studiotyöskentely foorumilla vittumaisten suomalaisten ihmisten hommaa. Kuten keihäänheittäjä Räty asian ilmaisi: On mukava olla töissä kun voi vittuilla työkavereiden kanssa.

Mistä näitä pökiöitä tulee.

Tää Studiotyöskentely on muutenkin siitä jännä keskustelualue muusikoiden.netissä, että täällä on prosentuaalisesti paljon vähemmän amatöörejä kuin muilla palstoilla, ja tätä yritetään tietoisesti pitää muita palstoja korkeatasoisempana ettei sellaisia keskustelijoita joilla on oikeasti käytännön kokemusta ja jotain annettavaa, ajettaisi pois kaikenlaisilla tuulimyllynlämmittäjien ja foliohattujen jutuilla.

Onko tämä ylläpidon virallinen kanta?

Mietipä hiukan, miksi sellaiset ihmiset joiden työ ja toimeentulo on oikeasti äänihommissa päivästä päivään vaivautuisivat vittuilemaan sinulle?

Minulle ... minä nyt nostin siitä äläkän, mutta vittuilua ja alatyylistä käytöstä täällä esiintyy hämmentävän paljon. Jo ennen aikaa kun minä edes olen ollut rekisteröityneenä.
Onko äänihommiin hakeutuvat ihmiset leimautuneet jo lapsuudessaan ja imeneet itseensä tupakan, alkoholin ja epävakaan käytöksen siemenet jo syntyessään. Minua alkaa epäilyttää jo koko ihmisryhmä "äänialan asiantuntijat", siinä missä sotilaat, poliisit, kehonrakentajat, painijat ja mäkihyppääjät.

Mä sanoisin että sulle halutaan kertoa että silloin kun sä keksit, sä keksit lisää vanhaa ruutia ja kulmikasta kilpailijaa pyörälle, sen sijaan että sulla olisi mitään uutta visioitavaa. Tosin tän olen varmaan sanonut jo aiemminkin, eikä se silloinkaan mennyt läpi.

Minkäslaista kompetenssia sulla on sanoa tällaista. Et tee vaikutusta ihmistuntijana, etkä sosiaalisilta taidoiltasi ole juuri murrosikäistä parempi. Kovasti painotat luovuuden osuutta, ainakin minua piikitellessäsi, mutta minkälaista luovuutta, visionääriyttä tai ylipäätään synteesin tuottamista ajattelun voimalla sinä kykenet esittämään. Lukemani yrityksesikin ovat olleet aivan makulatuuria.

Jos kerran mikin korjauskäyrän voi syöttää ohjelmaan, sehän on sit ihan hyvä asia. Varmaan hintansa arvoinen.

Jos mikin taajuusvasteen saa alle 3dB tarkuuteen, niin kyllä mä voin hyvin sijoittaa korjauskäyrästöön kolmekymppiä. Tosin tämä vois onnistua ihan bulkkihyllystä otetullakin ja geneerisellä korjauskäyrällä, mutta kuinka todennäköisesti.
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
cozmo
16.02.2010 14:42:40

albert18: Kun vertaa keskustelukulttuureita suomalaisilla foorumeilla ja vaikkapa nyt amerikkalaisilla, on ero aivan käsittämättömän iso. Säteileekö Venäjän vallan alla vietetty sata vuotta vieläkin meidän kulttuurissa. Vittuilua ja röhönaurua, sitäkö me toisiltamme kipaamme.

Ehkä suuruusluokassa, mutta samat ilmiöt kaikkialla. Jotenkin tuntuu, että noilla ameriikanforumeilla, jos joku on metsässä niin se on sitä kilometritolkulla, täällä valtaosa on parinsadan metrin päässä tiestä, vaikka olisi eksyksissä.

http://www.gearslutz.com/board/high … 7-studios-ssl-4000g-send-mixes.html On hyvä esimerkki Ameriikan tavasta olla täysin hukassa. Siellä ei tullut tuilua ensimmäisellä sivulla vielä, kun osa porukasta katseli dollarinkuvat silmissä.

Kyl toisaalta kerran repesin nauruun kun olin lukenut Jenkkiforumilta pari tuntia "Mikseivät miksuutukset kuulosta analogiselta" -ketjusta ditheröinnistä ja liukulukulaskusta, ja m.netissä odotti kourallinen ketjuja, joiden sävy oli "miten saan mp3:t kasetille"

Mutta ne joiden tekstit on nyt ilmeisesti otettu vittuiluna, on kuitenkin niitä, jotka aktiivisesti kerrasta toiseen vastaa kysymyksiin asiallisesti, suoraan, ei aina kauniisti, mutta rehellisesti.

Kriittisyys on tärkeä ominaisuus ihmisessä, mitään ei kannata puremati niellä, vaikka Isot Pojat (tm) kertoisivat, mutta ei se estä sitä, että sieltä löytyisi perusteita joka jutun takaa.

- Niko
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Kurb
16.02.2010 15:15:30
Studiotyöskentely on ainoa mesta tällä laudalla, jota jaksan käydä aktiivisesti lukemassa. Muut alueet ovat niin täynnä perseilyä ja mutuilua, että ei niitä viitsi lukea kuin hupimielessä tai liiallisen tylsyyden iskiessä. En ole oikein ikinä ymmärtänyt tän palstan vittuilu-mainetta; mulle tämä on ainoa palsta, joka on esittäytynyt asiallisena ja asiantuntevana. Mun mielestä on hyvä, että tän osion erityislaatua pidetään porukalla yllä.

Vittuilu ei tietenkään ole toivottavaa, etenkin kun nimimerkin suojissa puskista ampuminen on niin tolkuttoman helppoa, mutta eihän esim. tässä ketjussa vittuilua ole esiintynyt nimeksikään. Jos ajatusten vaihto ja vastakkaisten näkemysten esittäminen otetaan vittuiluna, niin ei muuta ku laput silmille ja propelli käyntiin.

Nyt alkaa teksti heittää aika kauaksi huoneakustiikan mittauksesta, mutta sinänsähän tää on ihan mielenkiintoinen sivujuonne keskustelussa.
punk rock indie ST. BISMARCK
lurkki
16.02.2010 15:25:33
Kurb:Nyt alkaa teksti heittää aika kauaksi huoneakustiikan mittauksesta, mutta sinänsähän tää on ihan mielenkiintoinen sivujuonne keskustelussa.

Yksi vaihtoehto on että Genelecin ja Akukonin kaverit ovat käyneet tekemässä ne huoneet ja mittaukset. En mä niistä itse mitään tiedä. Tähän asti on kelvannut vaikka ei oo aina saundannut karkilta. Eli; vaikka näitä hommia tekee ja leivän syrjäkin on näistä kiinni niin aina ei vaan jaksa, osaa tai viitsi kiinnostua. Tai sitten on prioriteetit vähän eri osioissa. Näin meillä.

OT: Ääniväinöjen sosiaalisista suhteista jonkin verran: Kiitos!
Teijo K.
16.02.2010 16:40:16

Zammy: Joo samaa mieltä siitä, että behringer ei varmasti ole se ensimmäinen ja viimeinen mittamikkivalinta - ellei sitten vittuunnu koko hommaan.

Mutta mistä sinä tuon pseudotieteellisyyden repäisit? Kyllä nuo jenkkien mittaukset on hyödyllisiä ja perusteltuja - etkö vain halua uskoa, että ne välittävät tai osaavat tehdä sitä oikein?

Mä en usko että ne käyttää oikeasti aikaa valkkailemalla ja mittailemalla noita halpiksia tolla hinnalla niin että siitä oikeasti olisi jotain käytännön hyötyä. Jenkeissä työ on nimenomaan se kaikkein kallein resurssi ja sit ne niinku käyttää sitä niihin Behkuihin? Mä olen liian perusrationaalinen uskoakseni tohon. Musta toi kuulostaa paljon ennemmin markkinointipuolen kuin insinööripuolen keksinnöltä.
kivi
16.02.2010 16:52:43 (muokattu 16.02.2010 16:56:06)
Teijo K.: Mä en usko että ne käyttää oikeasti aikaa valkkailemalla ja mittailemalla noita halpiksia tolla hinnalla niin että siitä oikeasti olisi jotain käytännön hyötyä. Jenkeissä työ on nimenomaan se kaikkein kallein resurssi ja sit ne niinku käyttää sitä niihin Behkuihin? Mä olen liian perusrationaalinen uskoakseni tohon. Musta toi kuulostaa paljon ennemmin markkinointipuolen kuin insinööripuolen keksinnöltä.

No, niillä on referenssinä vaikka joku DPA-mikki laitettu tasan metrin verran kajarin eteen ja sitten sille on soitettu kohinaa ja testiääniä. Sitten apukäsi laittelee noita behkuja samaan telineeseen ja ajaa ne samat testit läpi, ja joka ajosta printataan testiliuska kuinka paljon tuo Behringer erosi siitä DPA:sta. Tämä syntynyt eranto on se "kalibrointi", ja kun sen laittaa korjaukseksi analysaattoriohjelmaan, saadaan periaatteessa puhtaampi käyrä.

Näinhän se on tehtävä. Tuskin ne sen rajumpia mittauksia tekee.

Saattavat tietysti myös verrata mittaustulosta lähtösignaaliin, mutta silloin ollaan kyllä aika oudoilla vesillä. Niin neutraalia mittaustilannetta ei todellisessa maailmassa olekaan.

Nythän on kuitenkin niin, että se metrin etäisyydeltä tehty mittaus on metrin etäisyydeltä tehty mittaus, ilman mitään muuttujia. Jos näin olisi hyvä, olisi ihan turhaa ostaa mitään kalliita mikkejä koska 25 euron Behringerillä ja Antares Mic Modeller -plugilla päästäisiin aina samaan.

Ja huoneakustiikka voitaisiin aina korjata ekvalisaattorilla.

Ja kun ei päästä eikä voida, niin...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Zammy
16.02.2010 17:27:41
kivi: No, niillä on referenssinä vaikka joku DPA-mikki laitettu tasan metrin verran kajarin eteen ja sitten sille on soitettu kohinaa ja testiääniä. Sitten apukäsi laittelee noita behkuja samaan telineeseen ja ajaa ne samat testit läpi, ja joka ajosta printataan testiliuska kuinka paljon tuo Behringer erosi siitä DPA:sta. Tämä syntynyt eranto on se "kalibrointi", ja kun sen laittaa korjaukseksi analysaattoriohjelmaan, saadaan periaatteessa puhtaampi käyrä.

Näinhän se on tehtävä. Tuskin ne sen rajumpia mittauksia tekee.

Jees näinhän siellä just tehdään. Eihän tuosta behringeristä tuolla kalibroinnilla tule mitään kilpailijaa noille "oikeille" reilun tonnin hintaisille mikrofoneille, mutta kyllä se mun mielestä sen suunnilleen 50 euron arvoinen mittaus kuitenkin on.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Zammy
16.02.2010 17:28:19
Teijo K.: Mä en usko että ne käyttää oikeasti aikaa valkkailemalla ja mittailemalla noita halpiksia tolla hinnalla niin että siitä oikeasti olisi jotain käytännön hyötyä. Jenkeissä työ on nimenomaan se kaikkein kallein resurssi ja sit ne niinku käyttää sitä niihin Behkuihin? Mä olen liian perusrationaalinen uskoakseni tohon. Musta toi kuulostaa paljon ennemmin markkinointipuolen kuin insinööripuolen keksinnöltä.

Tsekkaa ensin se sivu, että mitä ne siellä lupaa.
Teijo K.
16.02.2010 17:33:51 (muokattu 16.02.2010 17:38:40)

Zammy: Tsekkaa ensin se sivu, että mitä ne siellä lupaa.

Kyllä mä sen katsoin, ja ne lupas aika vähän. Lisäksi mä epäilen, että pitääkö ne sitäkään lupausta.

Tommosissa mittauksissa maksetaan mun mielestä informaatiosta, ja sen informaation arvon määrittelee käytettävyys ja luotettavuus. Ja tässä tapauksessa toi luotettavuus on musta aika paljon pienempi kuin tuo hinta mitä ne siitä pyytää. Mun mielestä. Ja jos informaation luotettavuus heikkenee, heikkenee samalla sen käytettävyyskin.
Master Fader
16.02.2010 20:06:16
Sä olet kyllä melkoinen kaveri albert. Inttämisen ja hiuksen halkomisen mestari. Luin tämän ketjun äsken tuoreeltaan läpi, ja suoraan sanoen olet albert kohtuuton. Luepa se itsekin uudestaan, niin huomaat kuinka asiallisia ihmiset täällä ovat olleet. Mitä tulee esimerkiksi mittamikkien tarkkuuteen kuuloaluen äärialueilla, me kokeneemmat tiedämme, että älykkäänä ihmisenä lopulta päädyt kannallemme, kunha tarpeeksi pohdit ja opsikelet asiaa.
kivi
16.02.2010 22:37:44
mukis:
ps. kivi on kirjoitellut tälle palstalle yli seitsämän vuotta ..

Itse asiassa kymmenes vuosi taitaa alkaa nyt.

Mutta ei tää oo mitenkään Albertin ja mun välillä tää tilanne. Paitsi tietysti sillai, että mä näen Albertissa lahjakkaan ikäihmisen, jolla olis paljon annettavaa jos hän pääsisi hiukan eteenpäin visioinnissaan, puhuisi kokonaisuuksista eikä takertuisi detaljeihin.
(Handsome Dick Manitoba)
mukis
16.02.2010 22:44:16

kivi: Itse asiassa kymmenes vuosi taitaa alkaa nyt.

Oho, aika menee haipakkaa, tarkemmin ajateltuna olen itsekin tainnut lukea tätä palstaa 2002 vuoden syksystä..
Mikael
16.02.2010 23:06:52 (muokattu 16.02.2010 23:14:18)

Oliskohan niin että Albert tuoreena palstalaisena ei ole tottunut palstan "kieleen"? Täällä on kuitenkin monia käyttäjiä jotka ovat kirjoitelleet tänne vuosikaudet ja monet ovat tuttuja myös täällä analogisessa ulottuvuudessa. Ehkäpä vähintäänkin virtuaalituttujen keskinäinen jutustelu saattaa tuntua uuden ja ehkäpä aikanaan muodollisempaan kommunikaatioon tottuneen keskustelijan mielestä kärkevältä. Mut mä koitin oikein lukea tätä ketjua uudelleen läpi havaitakseni Albertin mainitsemaa vittuilua onnistumatta löytämään suoranaista sellaista ja hyvin vähän edes sellaista minkä vois tulkita vittuiluksi, muuten kuin todella herkkähipiäisenä ja ehkä snadisti suomalaiskansallisen itsetunnon omaavana. Paljon oli sitä vastoin hyvää asiaa ja ihan oikeita neuvoja sekä pohdiskelua aiheen tiimoilta.

ps. Toisaalta joku voisi pitää ärsyttävänä myös sellaista tapaa keskustella jossa asialliset ja kokemusperäiset argumentit jätetään jatkuvasti huomioimatta, mutta jumitetaan samalla johonkin kokonaisuuden kannalta mitättömään pikkuseikkaan.

Mä oon harkinnut omaan mittailutunnelmointiin Superluxin ECM999 -mikkiä:
http://www.thomann.de/fi/superlux_ecm999.htm
Pari tollasta seuraavan T-kaupan tilauksen yhteydessä...
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Klezberg
16.02.2010 23:34:57

Mikael: Oliskohan niin että Albert tuoreena palstalaisena ei ole tottunut palstan "kieleen"?

Hyvinkin juuri noin. Sitten hän tuntuu kyseenalaistavan myös tämän alueen erityisluonteen. Tosiasiahan on että mnetin alueet eivät ole samasta puusta veistettyjä, ja hyvä niin.

Oma mielikuvani on että kun ilmaannuin mnettiin 2004, studiotyöskentely-alueella otettiin hyvin nopeasti luulot pois. Siitä huolimatta että taustallani oli noin 15 vuoden kotiäänittelyn lisäksi diplomi-insinöörin tutkinto johon sisältyi myös akustiikkaa ja analogia-elektroniikkaa. Ja sanoisin että hyvä että otettiin luulot pois. Vain niin pystyy kehittymään, joutuu miettimään asioita enemmän ja myös kuuntelemaan mitä muilla on sanottavaa. Oppii arvostamaan niitä käytännön kautta hankittuja kokemuksia joita muilla, usein alan ammattilaisilla on annettavana.

Itse olisin arvellut että noihin aikoihin verrattuna täällä on ote lipsunut.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Teijo K.
16.02.2010 23:52:56

Mikael:

Mä oon harkinnut omaan mittailutunnelmointiin Superluxin ECM999 -mikkiä:
http://www.thomann.de/fi/superlux_ecm999.htm
Pari tollasta seuraavan T-kaupan tilauksen yhteydessä...

"also ideal for recording"

Voit sitten siirtää Telefunkenit eläkkeelle samalla.
lurkki
16.02.2010 23:58:54
Teijo K.: "also ideal for recording"

Voit sitten siirtää Telefunkenit eläkkeelle samalla.

Ette nyt ala mittamikkejä dissaamaan kun just hommasin 100kiloon asti viivoitinsuoraa käppyrää. Voi äänittää lepakoita vaikka blu-ray levylle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)