Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Futurelight PHs-250 ohjaus pimeni, mistä apu?
1
Dugeroow
16.02.2010 00:16:01 (muokattu 16.02.2010 00:17:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tapahtui seuraavaa: 4kpl kyseisiä movingheadeja oli kiinni enttec open dmx usb:n perässä. Laitteet kytkettiin ja chekissä kaikki toimi oikein hyvin ja pidemmän aikaa siis. Yhtäkkiä ohjaus katkeaa.
 
Lopputulos: enttec toimii tietokoneen mielestä aivan normaalisti. Ainut vaan että palikka ei lähetä mitään ohjaussignaalia ulos vaikka ohjelman mielestä niin tekee. Headeista kolme ei enää ota ohjaussignaalia sisäänsä millään ohjaimella. Yksi head toimii normaalisti. Kolme muuta toimii siis muuten täysin, mutta dmx:ää ne eivät tajua sisäänsä saavansa.
 
1. Mitä tapahtui?
2. Mitä voin tehdä itse? (vielä en ole saanut lamppuja auki)
3. Minne voin viedä, jos itse en voi tehdä mitään. (mitä edullisempi fiksaaja löytyy, sitä parempi)
 
Kiitos,
Jarno
 
aimotuska
16.02.2010 08:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dugeroow: Lopputulos: enttec toimii tietokoneen mielestä aivan normaalisti. Ainut vaan että palikka ei lähetä mitään ohjaussignaalia ulos vaikka ohjelman mielestä niin tekee.
 
Hyvin harvassa on ne tapaukset, jolloin tietokone tietäisi oikeasti, onko palikassa jotain vikaa vaiko ei. Se korkeintaan tunnistaa, että palikka löytyy jostain USB-linjasta ja tyytyy siihen. Joissain vehkeissä on toki self-testejä ym., mutta mun tietääkseni Enttecin palikoissa ei oo. Eli se, että tietokone sanoo vehkeen toimivan oikein, tarkoittaa vain sitä, että USB-kommunikaatio palikan ja softan välillä *pitäisi* olla kunnossa (eli softa löytää sen sekä saa kysyttyä palikan nimen ja muuta höttöä). Beyond that kaikki on käytännössä aina Herran hallussa.
 
Headeista kolme ei enää ota ohjaussignaalia sisäänsä millään ohjaimella. Yksi head toimii normaalisti. Kolme muuta toimii siis muuten täysin, mutta dmx:ää ne eivät tajua sisäänsä saavansa.
 
Oothan testannu silleen, että otat toimivaksi todetun ohjaimen sekä toimivaksi todetun kaapelin ja kokeilet näillä *yksitellen* kunkin koneen kanssa? Siis ei koko ketjua yhtäaikaa. Yleisin vika tahtoo olla ihan vaan paskaksi menneet DMX-kaapelit. Ei tartte olla kuin yksi paska kaapeli jossain välissä niin koko ketju sekoilee ihan omiaan.
 
Onko terminointi kunnossa? Joko headeissä itsessään automaattisesti/manuaalisesti tai sitten erillisellä terminaattoriplugilla?
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
Dugeroow
16.02.2010 10:24:03 (muokattu 16.02.2010 10:27:28)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Hyvin harvassa on ne tapaukset, jolloin tietokone tietäisi oikeasti, onko palikassa jotain vikaa vaiko ei. Se korkeintaan tunnistaa, että palikka löytyy jostain USB-linjasta ja tyytyy siihen. Joissain vehkeissä on toki self-testejä ym., mutta mun tietääkseni Enttecin palikoissa ei oo. Eli se, että tietokone sanoo vehkeen toimivan oikein, tarkoittaa vain sitä, että USB-kommunikaatio palikan ja softan välillä *pitäisi* olla kunnossa (eli softa löytää sen sekä saa kysyttyä palikan nimen ja muuta höttöä). Beyond that kaikki on käytännössä aina Herran hallussa.
 
Juu tuosta palikasta ei ole niin huolta, testasin sitä parissa muussakin koneessa, eri usb johdoilla jne. mutta tulokset eivät muuttuneet. Se on minun papereissani menetetty kapistus ja enttec pro palikka onkin jo tilalla.
 
Oothan testannu silleen, että otat toimivaksi todetun ohjaimen sekä toimivaksi todetun kaapelin ja kokeilet näillä *yksitellen* kunkin koneen kanssa? Siis ei koko ketjua yhtäaikaa. Yleisin vika tahtoo olla ihan vaan paskaksi menneet DMX-kaapelit. Ei tartte olla kuin yksi paska kaapeli jossain välissä niin koko ketju sekoilee ihan omiaan.
 
Testailin kaikki lamput keikan jälkeen läpi useammalla eri kaapelilla yksitellen, ja niin että kokeilin kaapelia vielä kokonaan eri valolaitteeseen (led par) ja hyvin pelasi. Testasinpa vielä kaapelitesterilläkin. Ja testasin tosiaan sekä tällä dmx pro:lla että valopöydälllä.
 
Onko terminointi kunnossa? Joko headeissä itsessään automaattisesti/manuaalisesti tai sitten erillisellä terminaattoriplugilla?
 
Terminointi ei ole kunnossa, koska tähän saakka pelittänyt ilmankin. Nää lamput toimii siis muuten täysin, eli kun lampppujen testisoftaakin pyörittelee tai manuaalisesti testailee juttuja lampun omalla käyttöliittymällä, niin kaikki toimii. Sitten kun kytken lampun suoraan dmx ohjaimen perään, niin dmx-osoitteen numerot ne vaan jatkaa vilkkumistaan lampun näytössä. Silloin kun valot toimivat niin vilkkuminen tässä kohtaa lakkasi.
 
Huomiolle pantavaa on myös se, että testailussa kävi ilmi, että kun laitan jonkun ehjän dmx valon ensin ja kytken tällaisen vioittuneen valon siihen perään, ehjän valon ohjaus pelittää. Jos kytken ehjän valon tämän vioittuneen jälkeen, ei toimikaan enää. Tästä jää se fiilis, että terminoinnista ei voi nyt olla kysymys. Voiko tuolla lampun sisällä olla jotain sulaketta dmx-puolella vai onko siellä jotain pahempaa käynyt ohjainpiirille tms.?
 
arig
16.02.2010 11:46:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Villi arvaus... Olikos tietokone minkä kanssa vika ilmeni normaali pöytäkone vai läppäri?
 
Jos sattui olemaan pöytäkone ja maadoitukset poikki, niin tuon perus Enttecin läpi olisi kulkenut koneen suotokonkkien vuotovirrat lampuille. Pro versiohan on galvaanisesti erotettu.
 
-Turn Me Up!
Dugeroow
16.02.2010 11:54:45 (muokattu 16.02.2010 12:01:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arig: Villi arvaus... Olikos tietokone minkä kanssa vika ilmeni normaali pöytäkone vai läppäri?
 
Jos sattui olemaan pöytäkone ja maadoitukset poikki, niin tuon perus Enttecin läpi olisi kulkenut koneen suotokonkkien vuotovirrat lampuille. Pro versiohan on galvaanisesti erotettu.

 
Miniläppäri tuo oli jolla ohjattiin ja ihan normaalisti on kyseinen usb-pistoke toiminut tapahtuneen jälkeenkin, ja maadoitettua sähköä kaiken järjen mukaan piti olla.
 
Edit. läppärin virta tuli muistaakseni lähimmästä seinäpistokkeesta, 100% varmuutta siitä, oliko pistoke maadoitettu, ei ole. Mutta luulisin kuitenkin että oli. Itse en töpseliä siis seinään kiinni pistänyt.
 
Jos jotakin edellä mainittua on kuitenkin tapahtunut, mitähän asialle olisi tehtävissä.
 
Sami_T
16.02.2010 17:55:35 (muokattu 16.02.2010 17:55:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soita Light Tech Oy / Eloheimo 045 123 1145
 
Noilla on kokemusta Futurelightien korjaamisesta sekä arvelisin että myös tietoa varaosien hinnoista ja saatavuudesta.
 
Itse olette lihava.
Rallattelija
16.02.2010 18:27:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Soita Light Tech Oy / Eloheimo 045 123 1145
 
Noilla on kokemusta Futurelightien korjaamisesta sekä arvelisin että myös tietoa varaosien hinnoista ja saatavuudesta.

 
Juu jore kyl teitää noist vehkeist varmaa kaiken mutta Discolandille ei sitä kannata viedä vaik jore siel hommii tekeekin. tai en tiiä jos on tätä uudempaa mallia mutta vanhaa mallia oleva 250:nen on jo vähän vaikeempi juttu kun varaosia ei oikee tunnu enää saavan. mul ollu landilla huollossa yks tollanen lamppu jo neljättä vuotta. eli vie jonnekin muualle ku discolandille oon jutekllut tästä monesti mutta koskaan en oo saanu järkevää tai tyydyttävää vastausta KO firmasta. Kannattaa siis olle suoraan yhteydessä joreen.
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!!
tuotsi
16.02.2010 19:13:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dugeroow: Lopputulos: enttec toimii tietokoneen mielestä aivan normaalisti. Ainut vaan että palikka ei lähetä mitään ohjaussignaalia ulos vaikka ohjelman mielestä niin tekee. Headeista kolme ei enää ota ohjaussignaalia sisäänsä millään ohjaimella. Yksi head toimii normaalisti. Kolme muuta toimii siis muuten täysin, mutta dmx:ää ne eivät tajua sisäänsä saavansa.

Tuossa open dmx:ssä ei ole mun mielestä mitään suojausta sähköisiltä häiriöiltä, optoerotuksesta nyt puhumattakaan. Mulla open dmx rikkoi aikanaan yhden läppärin usbit yms kun jännitteistä lamppua (led par) dmx-lenkkiin kytkiessä se heikoin piiri löytyikin koneesta eikä kannusta. Oisko sulla käynyt toisinpäin...
 
Lisää vaan hanaa ni hyvä tulee!
Sami_T
17.02.2010 22:21:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu jore kyl teitää noist vehkeist varmaa kaiken mutta Discolandille ei sitä kannata viedä vaik jore siel hommii tekeekin
 
Electrosonicin tiloissa mä oon kyllä tähän herraan viime aikoina törmänny. Sillä on oma firma nyt joka käsittääkseni ensisijaisesti hoitaa Martinin huoltoja mutta kyllä sinne on kelvannu korjattavaksi kaikki mitä on keksitty ovesta sisään kantaa.
 
Sitä en sitten tiedä onko Light Techilla enää mitään tekoa Discolandin kanssa. Siitä oon kanssasi samaa mieltä että Discolandilla ja Futurelightilla on tuki-, varaosa- ja takuuasioiden hoitamisessa aika paljon petrattavaa.
 
Joka tapauksessa, jos on Futurelight-murheita niin tää on se tyyppi kehen kannattaa ottaa yhteyttä.
 
Itse olette lihava.
Dugeroow
25.02.2010 14:02:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Electrosonicin tiloissa mä oon kyllä tähän herraan viime aikoina törmänny. Sillä on oma firma nyt joka käsittääkseni ensisijaisesti hoitaa Martinin huoltoja mutta kyllä sinne on kelvannu korjattavaksi kaikki mitä on keksitty ovesta sisään kantaa.
 
Sitä en sitten tiedä onko Light Techilla enää mitään tekoa Discolandin kanssa. Siitä oon kanssasi samaa mieltä että Discolandilla ja Futurelightilla on tuki-, varaosa- ja takuuasioiden hoitamisessa aika paljon petrattavaa.
 
Joka tapauksessa, jos on Futurelight-murheita niin tää on se tyyppi kehen kannattaa ottaa yhteyttä.

 
Kiitos kaikille avusta. Oli juuri oikea tyyppi kehen kontaktin sain ja asia on hyvässä hoidossa. Tuli jopa puhelimessa neuvoa että mitä pitäisi korjata jos itse haluaa tehdä.
 
Jarno
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «