Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ibanez RG1570 ja kielten särinä
1 2
_vertigo_
14.02.2010 22:38:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki Ibanez RG1570:n omistajat ja tietäjät, onko tavallista, että (matalaa) E-kieltä ei saa alemmaksi (kielen alapinnalta, 12. nauhan yläpintaan mitattuna) kuin n. 2,5 mm ilman pahempia kielen (kieltä painettaessa) särinöitä? Omistin koko viikonlopun kitaran säätämiselle ja ennätys ilman pahempaa särinää oli 2,4 mm. Vääntelin kaularautaa ja säädin tallaa loputtomasti, mutta tuloksetta.
Myös A-kieli särisee hieman nauhoilta 1-3 matalimmilla asetuksilla mutta ei niin
häiritsevästi.
 
Ottaa päähän, jos yhden kielen takia joutuu pitämään actionin/kielet niin korkeella,
kun tilutusta varten ostin tän. Tällä hetkellä action on 12. nauhalta mitattuna n. 1,5 mm (sais vaikka alle millin ilman häiriöitä, jos E ei olis pullonkaulana), E-kieli särisee joka nauhalta, satulapäästä enemmän, muut muut kielet ja nauhat pelittää hyvin.
 
Kaiken huipuks myyjä olevinaan trimmas kitaran ennen lähetystä mulle, tallakin oli väärin säädetty ja ala E ei ollu ees vireessä ja säris jo sillon. Liikkeeseen oon tietysti viel yhteydessä kun arki koittaa.
 
P-man
14.02.2010 23:12:03 (muokattu 14.02.2010 23:21:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piti omasta Ibanezista tarkistaa.. matala-E: action 12-nauhalta 1,9mm, relief 8-nauhalta 1 ja 13 nauhat alaspainettuna 0,15mm ja ei särise miltään nauhaväliltä.
Sais tuon actionin vieläkin alemmas ilman särinöitä. Onko sulla nauhat missä kunnossa? Kuluneet nauhat vaikuttaa noihin säätöihin.
 
Midrange
14.02.2010 23:31:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ala E just vaihdettu kieli? Silloin sen kuuluukin säristä, se vähenee kun soitat sillä. Ja jos särinä ei tule mikin kautta vahvistimen läpi niin en murehtisi suotta liikaa.
 
Ps. Elä välitä kirjoitusvirheistä. En oo korjaamassa
Krice
14.02.2010 23:43:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_vertigo_: Vääntelin kaularautaa ja säädin tallaa loputtomasti, mutta tuloksetta.
Myös A-kieli särisee hieman nauhoilta 1-3 matalimmilla asetuksilla mutta ei niin
häiritsevästi.

 
Tuo viittaisi enemmän joko satulaan tai nauhoihin. Onko kitara käytetty vai uusi?
 
_vertigo_
15.02.2010 00:19:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tuo viittaisi enemmän joko satulaan tai nauhoihin. Onko kitara käytetty vai uusi?
 
Uusi on, liikkeestä ostettu, tosin ei paikallisesta, muuten olisin jo käynyt näyttää. Itsekin oon epäilly, et vika vois löytyä nauhoista/nauhasta, pitää tutkia niitä vielä tarkemmin. Satulaa oon myös tutkiskellut mutta ei siinä ainakaan päällisin puolin näyttäs olevan mitään poikkeavaa missään suhteessa.
 
_vertigo_
15.02.2010 00:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P-man: Piti omasta Ibanezista tarkistaa.. matala-E: action 12-nauhalta 1,9mm, relief 8-nauhalta 1 ja 13 nauhat alaspainettuna 0,15mm ja ei särise miltään nauhaväliltä.
Sais tuon actionin vieläkin alemmas ilman särinöitä. Onko sulla nauhat missä kunnossa? Kuluneet nauhat vaikuttaa noihin säätöihin.

 
Kitara on on uusi, eli nauhat ovat ainakin periaatteessa kunnossa mutta kyllähän uudenkin kitaran nauhoissa (ja muussakin) voi olla laittamista, harvemminhan itse asiassa ei taida olla.
 
_vertigo_
15.02.2010 00:29:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Onko ala E just vaihdettu kieli? Silloin sen kuuluukin säristä, se vähenee kun soitat sillä. Ja jos särinä ei tule mikin kautta vahvistimen läpi niin en murehtisi suotta liikaa.
 
Juu, aika uus, viikon soitettu melko ahkerasti mut edelleen särisee turhan/poikkeuksellisen paljon.
 
P-man
15.02.2010 11:27:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_vertigo_: Kitara on on uusi, eli nauhat ovat ainakin periaatteessa kunnossa mutta kyllähän uudenkin kitaran nauhoissa (ja muussakin) voi olla laittamista, harvemminhan itse asiassa ei taida olla.
 
Sit tulee mieleen et matalan E:n puolelta, ois joku nauhanpää vähän irronnut ja noussut ylös.
 
P-man
15.02.2010 11:29:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_vertigo_: Juu, aika uus, viikon soitettu melko ahkerasti mut edelleen särisee turhan/poikkeuksellisen paljon.
 
Tuskin se kielistä johtuu. Johan ne on vaihtokunnossa jos viikko on ahkerasti soiteltu.
 
Evergrey
15.02.2010 11:42:19 (muokattu 15.02.2010 12:00:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaularautaa siis käsittääkseni kierretään se max kuudesosakierrosta ja sitten odotetaan yön yli ja kierretään lisää mikäli tarvii. Puun asettuminen kun näet kestää aikansa. Jos säädät useammin saatat hajottaa kaulan. Eli viikonloppuna ehtii 2 kertaa säätämään. Hätäilyä?
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886
 
TexasFlood
15.02.2010 12:22:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Evergrey: Kaularautaa siis käsittääkseni kierretään se max kuudesosakierrosta ja sitten odotetaan yön yli ja kierretään lisää mikäli tarvii.
 
No, tää nyt on taas tätä huuhaata. Kun vaihtaa vaikka esim. stratosta kympin tehdassetin vaikka kakstoistasiin tai kolmetoistasiin, niin tolla logiikalla kaulaa säädeltäisiinkin sitten varmaan seuraavat puoli vuotta.
 
Toki jokainen saa tehdä niinkuin haluaa ;)
 
Kivijalka
15.02.2010 12:27:25 (muokattu 15.02.2010 12:28:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TexasFlood: No, tää nyt on taas tätä huuhaata. Kun vaihtaa vaikka esim. stratosta kympin tehdassetin vaikka kakstoistasiin tai kolmetoistasiin, niin tolla logiikalla kaulaa säädeltäisiinkin sitten varmaan seuraavat puoli vuotta.
 
Toki jokainen saa tehdä niinkuin haluaa ;)

 
Juu, kyllä siihen kehittää oman tuntumansa parin kerran jälkeen ja osaa nykäistä heti rautaa vaikka neljäsosakierroksenkin jos tarvitsee (yleensä ei sitä enempää kyllä tarvitsekaan.) Pari kertaa on tosin tullut kitaroita vastaan, joissa kaularautaa piti kiristää parikin kierrosta ennen kuin mitään alkoi tapahtua. Mutteri oli siis miltei irtonaiseksi löysätty.
 
Myyn kaiken, myyn myös huomisen! A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Evergrey
15.02.2010 12:53:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TexasFlood: No, tää nyt on taas tätä huuhaata. Kun vaihtaa vaikka esim. stratosta kympin tehdassetin vaikka kakstoistasiin tai kolmetoistasiin, niin tolla logiikalla kaulaa säädeltäisiinkin sitten varmaan seuraavat puoli vuotta.
 
Toki jokainen saa tehdä niinkuin haluaa ;)

 
No kerro ihmeessä miten sä sen teet jos kerran tiedät asian paremmin.
Muutenhan tuo on aivan turha kommentti.
 
TexasFlood
15.02.2010 13:16:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Evergrey: No kerro ihmeessä miten sä sen teet jos kerran tiedät asian paremmin.
Muutenhan tuo on aivan turha kommentti.

 
Kuten sanoin, niin jokainen saa tehdä niinkuin haluaa. Tarkoitin tuolla enemmänkin sitä, että toi kuudesosakierros päivässä on vähän sellaista myyttiä, jonka tarkoitus on varmaan pitää kitaran säätäminen vain siitä palkkaa saavien käsissä.
 
Kuitenkin kitaran säätäminen on mielestäni sellainen perustaito, mikä jokaisen pitäisi osata. Kyllähän esim. intonaation voi säätää toiselle kohdalleen, mutta aika vaikea on tietää miten kaulan säätää toiselle sillain, että se hänelle sopii ja on miellyttävä soittaa. Jokaisella, kun on omat mieltymyksensä.
 
Itse säädän omat kitarat zero reliefille ja käytän paksumpia settejä, kuin ensiasennuskielet on, joten tuollaiset puoli kierrosta, kolme varttia kerrallaan on mulle ihan normaalia toimintaa.
 
En mä väitä, että tää on ainut oikea tapa, enemmänkin peräänkuulutan sitä, että ei toi kitaran säätäminen mitään tähtitiedettä ole, vaan kyse on perustaidosta, joten reilusti tutustumaan siihen omaan soittimeensa ja opettelemaan.
 
Kivijalka
15.02.2010 13:33:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä muusi.netin keskustelualueellahan joku kitaransäätäjäammattilainen aivan räjähti raivonpurkaukseen kun menin sanomaan samaa muutamia vuosia sitten. Mielestään kitaraa ei saaneet säätää kuin asiaan vihkiytyneet guru-ukot ja siitä heille suuria rahoja maksettiin. ;)
 
Myyn kaiken, myyn myös huomisen! A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
Evergrey
15.02.2010 13:33:34 (muokattu 15.02.2010 13:38:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TexasFlood: Kuten sanoin, niin jokainen saa tehdä niinkuin haluaa. Tarkoitin tuolla enemmänkin sitä, että toi kuudesosakierros päivässä on vähän sellaista myyttiä, jonka tarkoitus on varmaan pitää kitaran säätäminen vain siitä palkkaa saavien käsissä.
 
Kuitenkin kitaran säätäminen on mielestäni sellainen perustaito, mikä jokaisen pitäisi osata. Kyllähän esim. intonaation voi säätää toiselle kohdalleen, mutta aika vaikea on tietää miten kaulan säätää toiselle sillain, että se hänelle sopii ja on miellyttävä soittaa. Jokaisella, kun on omat mieltymyksensä.
 
Itse säädän omat kitarat zero reliefille ja käytän paksumpia settejä, kuin ensiasennuskielet on, joten tuollaiset puoli kierrosta, kolme varttia kerrallaan on mulle ihan normaalia toimintaa.
 
En mä väitä, että tää on ainut oikea tapa, enemmänkin peräänkuulutan sitä, että ei toi kitaran säätäminen mitään tähtitiedettä ole, vaan kyse on perustaidosta, joten reilusti tutustumaan siihen omaan soittimeensa ja opettelemaan.

 
En mä lähtis asiantuntijoiden neuvoja muuttelemaan kun ne kuitenkin on kaikki aika yhteneväisiä. Kaikissa oppaissa (kotimaisissa ja ulkolaisissa) puhutaan max kuudesosa-kasiosa kierroksesta päivässä. Kitaroita ja puita on erilaisia ja nuo on varmaankin vaan yleinen turvamarginaali ja omalla riskilla saa tehdä mitä haluaa. Jotkut kestää enemmän kuin toiset. En kyllä neuvoisi ketään kokeilemaan missä vaiheessa kosahtaa. Enkä nimittäisi sitä tutustumiseksi enkä opetteluksi. Se kaula napsahtaa vaan kerran. Mutta kuten sanoit jokainen saa tehdä miten haluaa.
 
s8na
15.02.2010 13:36:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tollasen suunnilleen säädöissä olevan kitaran kanssa kandee mun mielestä uskoa noita ohjeita jos kokemusta ei ole säätämisestä liikaa. Aikanaan kieputtelin ruuveja innokkaasti, jopa ohjeiden mukaan ja homma johti siihen että kaikki säädöt oli lopulta hukassa.
 
Paras on lähteä säätämään siitä asemasta missä on ja muistaa mitä ruuvauksia on tullut tehtyä. Odottelee sen päivän niin varmistuu lopputuloksesta, eikä kitara sitten yllätä muutaman päivän päästä.
 
Aksönin korkeuskin tuntuu itellä olevan vähän sellasta fiilishommaa. Joskus soittokäsi on rankempi ja särinät häiritsevät, joskus taas vastaavasti toisinpäin korkeat kielet häiritsevät. Tässä tilanteessa on hyvä tietää mitä viimeeksi meni muuttamaan ja palata sitten vaikka takaisin aikaisempiin säätöihin.
 
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
TexasFlood
15.02.2010 13:38:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se kaula napsahtaa vaan kerran. Mutta kuten sanoit jokainen saa tehdä miten haluaa.
 
Jep, mulla on niin halpoja ritsoja, että niiden kanssa voi reenata, eikä haittaa vaikka napsahtas. Mutta eiköhän tää riitä tästä väännöstä ja palataan otsikon aiheeseen.
 
oiva tumpeloinen
15.02.2010 13:38:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Evergrey: En mä lähtis asiantuntijoiden neuvoja muuttelemaan kun ne kuitenkin on kaikki aika yhteneväisiä. Kaikissa oppaissa puhutaan max kuudesosa-kasiosa kierroksesta päivässä. Kitaroita ja puita on erilaisia ja nuo on varmaankin vaan yleinen turvamarginaali ja omalla riskilla saa tehdä mitä haluaa. Jotkut kestää enemmäm kuin toiset. Se kaula napsahtaa vaan kerran. Mutta kuten sanoit jokainen saa tehdä miten haluaa.
 
Mä juttelin aikanaan aiheesta Oeschin kanssa. Sen mielestä oli aivan absurdia ajatella, että kaulaa säädettäisiin vain jossain tietyissä minimiraameissa jatkuvasti. Kitarat kun kuitenkin on yksilöitä rautoja myöten, niin lähempänä totuutta säätämisessä olisi enemmänkin katsoa, miten kaula reagoi raudan vääntämiseen. Jos rautaa kääntää 1/4 kierrosta, eikä mitään tapahdu mihinkään suuntaan, niin aika vähän siinä taitaa tapahtua vuorokaudenkaan aikana.
 
Kaularaudasta tosin liikkuu niin paljon mielenkiintoisia magioita, että ei siihen varmaan kannata itse koskeakaan. Täällä aikanaan väännettiin siitäkin, että rauta saattaa jotenkin "pompata" urastaan, jos ottaa kaikki kielet irti kerralla. Mut tosiaan, jos sitä rautaa haluaa käännellä viikkotolkulla, niin ei se ainakaan multa ole pois. yhtäkään napsahtanutta kaulaa ei oo ainakaan mulle tullut IRL vastaan siksi, että sitä on jonkin järjen rajoissa väännetty enemmän kuin neljäsosakierros kerrallaan. Nuo "säännöt" on lähinnä niitä ihmisiä varten, jotka eivät ajattele asioita yhtään pidemmälle vaan ainoastaan tekevät, kun muut niin sanoo. Jos semmoiselle ihmiselle sanoo, että anna mennä vaan, niin ruuvi saattaa hyvinkin kääntyä useammankin kierroksen kerralla....
 
Evergrey
15.02.2010 13:51:16 (muokattu 15.02.2010 13:52:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Te siis uskallatte vääntää sitä tuplasti enemmän kuin ohjeissa eli saatte homman hoidettua puolet nopeammin. Ja tämän halusitte tulla kertomaan? Hienoa! Onnittelut! Mistäs seuraavaksi väännettäisiin esseitä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «