Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuvaajat keikoilla - häiritseekö sinua?
1 2
sub zero
13.02.2010 23:55:27 (muokattu 14.02.2010 18:39:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minua vähän on ainakin ärsyttänyt, että heti siinä nenän edessä on aina joku hyppimässä sen kameran kanssa (edit: siis kun itse olen yleisössä ja joku tulee eteen siihen heilumaan käsineen)
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Sir Härö
14.02.2010 00:08:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuvaajana; olen itse tietoinen missä olen ja tahdon ottaa sen kaikkein hienoimman kuvan bändistä/yleisöstä mihin suinkin kykenen. Jos joku on tulossa mosh pit -hurmioissaan päälle, suojaan kameraa hengelläni ja olen itse vastuussa tekemisistäni. Jos joku taas tahallaan yrittää turmella minua tai kameraa, on turmelija kohta rusikoitu.
 
Jos sinua taas häiritsee kameroiden läsnäolo ylipäätään, niin kannattaa harjoitella poseerausilmeitä ensin peilin edessä niin saa kivasti itsevarmuutta tositilanteisiin :)
 
If you can't convince them, confuse them
jussimus
14.02.2010 00:14:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: minua vähän on ainakin ärsyttänyt, että heti siinä nenän edessä on aina joku hyppimässä sen kameran kanssa
 
Mua ei oo kuvaaminen koskaan häirinnyt. Itseasiassa suorastaan viihdyn kuvattana. Oon synnynnäinen linssilude :)
 
TaikuriHärvä
14.02.2010 00:37:07 (muokattu 14.02.2010 00:37:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisön näkökulmasta: häiritsee pirusti, jos joku on hankkiutunut kameransa kanssa tyyliin keskelle moshpittiä. Mun mielestä kameran turvallisuus menossa mukana olevan yleisön seassa on kuvaajan vastuulla, mutta oli tämä kuvaaja kuinka riskinottonsa ja omavastuunsa laitteistaan tiedostava, ei minua silti innosta ajatus kalleista järkkäreistä ja objektiiveista tuusannuuskana keikkapaikan lattialla ja minusta levittelemässä käsiäni. Vielä vähemmän silloin, jos tämä valokuvaaja ei jostain syystä tajuaisi vastuutaan kuvausvehkeistään. Liian usein näkee sitä meininkiä, että kuvaaja luulee jotenkin olevansa kameroineen turvassa heiluvilta käsiltä ynnämuilta ruumiinosilta, ikäänkuin yleisö rupeaisi auliisti häntä varomaan. Itse kyllä pyrin yleensä mahdollisimman kauas kameramiehistä ja -naisista keikoilla. Kyllä nimittäin ärsyttää, jos joutuu aivan erityisesti jotakin valokuvaajaa varomaan yleisössä meiningin ollessa huipussaan.
 
Tieten, jos kameran kanssa liikkeellä olija osaa sijoittua vähän rauhallisempaan paikkaan, asia on ihan ok. Ja kyllähän sitä toisaalta haluaa varmasti keikoistaan jotain dokumenttiakin. Oikein toteutettuna todellakin hyvä ilmiö.
 
Murjominen on tekniikkana näyttävää, sillä näin soittaja voi luoda illuusion tuulimyllyhyökkäyksestä tai painista.
sub zero
14.02.2010 00:40:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussimus: Mua ei oo kuvaaminen koskaan häirinnyt. Itseasiassa suorastaan viihdyn kuvattana. Oon synnynnäinen linssilude :)
 
siis mä tarkotin tilannetta, että joku on mun edessä ja kuvaa toiseen suuntaan esiintyjiä
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Tande
14.02.2010 01:23:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksittäisten kuvien ottaminen kamerakännyköillä on ok, mutta en ole koskaan käsittänyt mitä kukaan tekee sillä erittäin rakeisella ja huonolaatuisella videopätkällä, joka on pakko laittaa muiden kiusaksi Youtubeen.
 
In Rock.
jussimus
14.02.2010 02:01:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: siis mä tarkotin tilannetta, että joku on mun edessä ja kuvaa toiseen suuntaan esiintyjiä
 
Aijaa...sori :)
 
Sir Härö
14.02.2010 02:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Yksittäisten kuvien ottaminen kamerakännyköillä on ok, mutta en ole koskaan käsittänyt mitä kukaan tekee sillä erittäin rakeisella ja huonolaatuisella videopätkällä, joka on pakko laittaa muiden kiusaksi Youtubeen.
 
mä taas puhuin ammattikuvaajista. kännykkäkamerakuvaajien yli kuuluukin rynniä.
 
If you can't convince them, confuse them
Mesa/Boogie
14.02.2010 09:45:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua vituttaa todella rankasti kaikki kameran kanssa keikalla heiluvat. Etenkin edustamallani humpankyntäjien puolella noita latvakakkosia riittää. Loppuvuoden laivakeikoilla alko jo mennä todella korniksi, kun ne rupes tuuppimaan muuta yleisöä, että saisivat parhaan mahdollisen kuvauspaikan.
 
Ymmärtäisin ehkä vielä jos pelkkiä artisteja kuvattais, mutta että tällaista rumaa rivisoittajaakin on pakko kiusata kameralla.
 
Ja sit Youtubesta löytyy niitä subbarin vieressä kuvattuja todella mairittelevia videopätkiä, joissa ei kuulu muuta kuin epämääräistä pörinää. Ei pysty ymmärtämään.
 
masterhat
14.02.2010 14:27:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuvaajat on yks vitun virus, joka tuhoaa tän maailman.
 
no itselle ei ole kyl koskaan ollu haittaa, kai ne pelkää mua eikä halua pilata mun keikkanuatintoa.
 
no ei, tietysti hienoja livekuvia on ihan jees katsella. kai. kuvaajan pitää pystyä olemaan näkymätön ja ottaa samalla hyviä kuvia, silloin se on hyvä kuvaaja
 
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
EddieTheHead
14.02.2010 14:44:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ne mitenkään pahemmin vituta. Niiden pitäisi vain tajuta, jos he menevät keskelle moshpittiä kuivailemaan, että heidän kaiken maailman härpättimet on omalla vastuulla. Mun mielestä niitä ei tarvi mitenkään väistää, oli sitten helvetin kalliit digijärkkärit tai kännykän kamera. Jos kamera tippuu ja hajoaa, niin itsepähän sinne keskelle hän on mennyt, eikä siitä muita voi syyttää.
En myöskään tajua miksi on ihan pakko laittaa Youtubeen ne raikeiset ja huonolaatuiset surinat, mitkä on kännykänkameralla kuvattu.
 
Lennu
14.02.2010 16:24:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EddieTheHead: Ei ne mitenkään pahemmin vituta. Niiden pitäisi vain tajuta, jos he menevät keskelle moshpittiä kuivailemaan, että heidän kaiken maailman härpättimet on omalla vastuulla. Mun mielestä niitä ei tarvi mitenkään väistää, oli sitten helvetin kalliit digijärkkärit tai kännykän kamera. Jos kamera tippuu ja hajoaa, niin itsepähän sinne keskelle hän on mennyt, eikä siitä muita voi syyttää.
En myöskään tajua miksi on ihan pakko laittaa Youtubeen ne raikeiset ja huonolaatuiset surinat, mitkä on kännykänkameralla kuvattu.

 
Joo, vituttelee kyllä nähdä omiakin keikkoja tolla paskalaadulla. Ihan kivaa tietty ja mairittelevaa, että joku niitä haluaa kuvata, mutta ei kyllä vältsisti kiinnostais.
 
Yleisön joukossa ei kuvaajat kyllä häiritse. En käy moshpiteissä enkä muutenkaan rynni eturiviin, vaan sujuvasti nyökkäilen kädet puuskassa miksaamon lähettyvillä, kuten kunnon rokkipoliisin kuuluukin :D
 
My life is like an Opel-highway.
zepeteus
14.02.2010 17:42:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ja kun kuvaajat pystyvät luovimaan yleisön joukossa, ei mitään haittaa minulle. Annan jopa tilaa mahdollisuuksien mukaan, jos vierellä sattuvat olemaan. Mutta en yksinkertaisesti ymmärrä niitä jotka menevät kimpassakin väkivalloin rynnien etumaastoon ja sitten poseeraavat keskenään kameralle, yhtye parhaimmillaan taustalakanana...varmaan tosi cool. Sitten ähkytään ja puhkutaan taas kyynärpäät edellä takaisin taakse, kiroillaan ja mesotaan kaupan päälle jos ei tie oikein aukea. Jo muutaman vuoden olen havainnoinut tuota lisääntyvässä määrin, nimenomaan festareilla. Pikkaisen nupituttaa moinen.
 
patonki
14.02.2010 20:27:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun teen kuitenkin noita rokkikeikkojen kuvauksia ihan työkseni, pitänee ottaa osaa keskusteluun. Itseä ärsyttää aika helvetisti kaikki sellaiset keikoilla kävijät, jotka eivät osaa ottaa muita ihmisiä huomioon, olivatpa nämä Euroopan omistajat kuvaajia tai eivät. Itse ainakin yritän olla mahdollisimman vähän häiriöksi niin yleisölle kuin esiintyjillekin. En siis tosiaankaan halua pilata kenenkään keikkailtaa, vaan yritän ottaa tarvittavat kuvat mahdollisimman pikaisesti pois alta ja sitten jään joko diggailemaan keikkaa sinne eturintamaan tai sitten teen tilaa innokkaammille fanittajille, jos sellaisia sattuu siellä eturintamassa olemaan.
 
Isot keikat ja festarit on sitten erikseen, niissähän kuvia saa ottaa vaan muutaman biisin ajan, useimmiten yleisön ja lavan väliseltä turva-alueelta. Niissäkin tilanteissa toki yritän olla mahdollisimman huomaamaton.
 
jazzmies
14.02.2010 21:04:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma soittajanurani on ollut vaakalaudalla useamman kerran, kun olen tiedostanut ihmisten kylmän, ahneen egoistisen taipumuksen arkistoida itselleen tapahtumia keikoilta, joilla olen soittanut tai taustalaulanut. Se on ihan OK, jos teostovapaata musiikkia välitetään Youtube-tyylisille sivustoille kaiken kansan ihailtavaksi, mutta sitä en kestä, että jokin ihminen arkistoi tallenteen, olkoon se kuva, äänitys tai elokuvatiedosto, itselleen egoistiseen käyttöön ja katsoo sitä säännöllisin väliajoin eri motiivein. Ikään kuin tallenteen tekijä haluaisi ilman kontekstia palata aina siihen tilaan ja äänelliseen avaruuteen, missä musiikkiohjelmisto oli ilmaan päästetty. Kaikenlainen henkilökohtainen musiikkiaineiston tallentaminen kyllä hajottaa ihmisen!
 
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
Teijo K.
14.02.2010 22:05:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Oma soittajanurani on ollut vaakalaudalla useamman kerran, kun olen tiedostanut ihmisten kylmän, ahneen egoistisen taipumuksen arkistoida itselleen tapahtumia keikoilta, joilla olen soittanut tai taustalaulanut. Se on ihan OK, jos teostovapaata musiikkia välitetään Youtube-tyylisille sivustoille kaiken kansan ihailtavaksi, mutta sitä en kestä, että jokin ihminen arkistoi tallenteen, olkoon se kuva, äänitys tai elokuvatiedosto, itselleen egoistiseen käyttöön ja katsoo sitä säännöllisin väliajoin eri motiivein. Ikään kuin tallenteen tekijä haluaisi ilman kontekstia palata aina siihen tilaan ja äänelliseen avaruuteen, missä musiikkiohjelmisto oli ilmaan päästetty. Kaikenlainen henkilökohtainen musiikkiaineiston tallentaminen kyllä hajottaa ihmisen!
 
Se on kyllä kamalaa. Meidän mandoliinisti keksi tehdä itselleen foliohatun kostoksi.
carlos
14.02.2010 22:33:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, ei niiden koko keikkaa tarttis olla hakemassa parempaa kuvakulmaa eturivissä.
Eipä siinä, ihan kivasti ovat joskus suhtautuneet (pienemmillä keikoilla) siihen, jos on sanonut, että otatkos nyt kuvasi ja menet sitten muualle heilumasta. Onhan se nyt törkeetä, että kuvauksen nimissä voi tulla peittämään muiden näkökentän ja häiritsemään keikkaa.
 
Sen sijaan joskus kuvaajilla on ollut hyväkin meininki. Ruisrock 2007 ja joku tyyppi heilui jonku valon ja vanhan (?) järkkärin kanssa keskellä kovinta meininkiä the Hivesin keikalla. Saipa muistaakseni järkättyä sinne (googletus:) wall of deathin ja kuvasi sitäkin. Ikinä en ole kyseisiin kuviin missään törmännyt, mutta kunhan vaan jäi jotenki hauskat fiilikset kyseisestä tyypistä ja tapauksesta. Oli sen verran ammattimaista hommaa, että väkisinkin hymyilytti :)
 
by the grace of God
lukethesis
15.02.2010 09:37:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No lähinnä mua v*tuttaa isompien Areena-tyylin keikkojen virkaintoiset kahva-apinat, jotka vetävät turpaan Seija-mummoa ja polkevat kameran maahan p*skaksi, koska tämä haluaa näpsäistä kämäisellä pokkarillaan yhden kuvan idolistaan muistoksi.
 
Sir Härö
15.02.2010 10:27:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

carlos: Joo, ei niiden koko keikkaa tarttis olla hakemassa parempaa kuvakulmaa eturivissä.
Eipä siinä, ihan kivasti ovat joskus suhtautuneet (pienemmillä keikoilla) siihen, jos on sanonut, että otatkos nyt kuvasi ja menet sitten muualle heilumasta. Onhan se nyt törkeetä, että kuvauksen nimissä voi tulla peittämään muiden näkökentän ja häiritsemään keikkaa.

 
Siinä on bändi, levy-yhtiö ja dvd:n ostaja vähän vitun iloinen kun kalliilla tehty keikkataltiointi on kuvattu jostain takarivistä tai festarialueen ulkopuolelta jotta Jarmo97 mahtuisi vähän mossaamaan.
 
Valokuvaajat joo, niiden ei siellä tarvitsisi hillua koko keikkaa. Kamerakännykät voisi tunkea hanuriin, mutta jos keikka taltioidaan usealla kameralla ja ammattilaisten toimesta, on yksittäisen tai kaksittaisten katsojien mielipide todellakin toissijainen. Jo pelkästään tallenteen laadun vuoksi ja hei, näillä tallenteilla kääritään fyffeä. Sekin ratkaisee jälleen paljon.
 
If you can't convince them, confuse them
vanttera
15.02.2010 12:39:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite kuvaan keikkoja lyhyesti näin:
 
1. Juon kaljaa ekat puoli tuntia ja mietin samalla kuvakulmia.
2. Sitku tulee joku välimallin biisi tahi paussi tahi pitkä spiikki ni hivutan itseni etupeltiin kera laajiksen.
3. Biisin aikana räpsin niin mahottomasti kaikesta kuvia, sen loputtua hiivin pois etupellistä.
4. Kuvaan seuraavan biisin aikana kauempaa, lähinnä kiinteillä pitkillä lärvejä tai puolivartaloita.
5. Annan kameralaukun naiselle ja juon lisempää kaljaa.
 
Ei luulis kauheesti häirittevän ketään paitti naista, ja onhan noita joku halunnut ostaakin noita kuvia.
 
Taidan olla ihastunut, tai ainakin kovasti panettaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «