Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lapselle sähkökitara
1 2
gte83
14.02.2010 17:40:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi hommata 5 vuotiaalle lapselle sähkökitara.
Muutamaa vaihtoehtoa olenkin jo katsellut, mutta onko näistä 3/4 kitaroista mihinkään?
esim: http://www.thomann.de/fi/thomann_junior_gitarrenset.htm
 
Hinnaltaan tuo olisi kyllä sopiva, mutta onko kenelläkään kokemusta näistä?
 
jussi1976
14.02.2010 17:49:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hannah Montana pitäisi olla halpa ja melko hyvä. Täälläkin sellaista myytiin. Osta nyt se, ja sitten jos se kiinnostaa, niin sitten toista kehiin.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Grugi
14.02.2010 17:50:42 (muokattu 14.02.2010 17:56:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kyllä suosittelisin ton ikäselle vesselille ihan nylonkielistä akustista, varmasti helpompi harjotella ja sormetkaan ei ole ruvella ihan heti. Ton Harley Bentonin laadusta voi olla montaa mieltä mutta itse en siihen laittaisi penniäkään kiinni. Mutta joo ihan vakavasti suosittelen akustista nylonkielistä näin alkuun ja sitten kun sitä osaamista ja kiinnostusta piisaa niin pojan kanssa kauppaan testaamaan niitä sähkökitaroita.
 
http://www.thomann.de/fi/goldon_14_classic_guitar.htm
 
http://www.thomann.de/fi/yamaha_cgs103.htm
 
SDMF
gte83
14.02.2010 19:16:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustistakin jo koitettiin tarjota, mutta ei kelvannut.
Pojalla on tällähetkellä käytössä sellainen pattereilla toimiva "sähkökitara".
Mikä on erittäin mieleinen hänelle ja mikä tärkeintä niin yritystä kyllä riittää :)
Mutta lelu kun on niin ei sillä kunnollisia sointuja saa aikaiseksi.
 
Grugi
14.02.2010 19:24:32 (muokattu 14.02.2010 19:26:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gte83: Akustistakin jo koitettiin tarjota, mutta ei kelvannut.
Pojalla on tällähetkellä käytössä sellainen pattereilla toimiva "sähkökitara".
Mikä on erittäin mieleinen hänelle ja mikä tärkeintä niin yritystä kyllä riittää :)
Mutta lelu kun on niin ei sillä kunnollisia sointuja saa aikaiseksi.

 
En ala nyt sen enempää opettamaan mutta kyllä se kannattaisi koittaa pojalle kertoa miksi tälläistä akustista kitaraa ollaan tarjoamassa eikä heti sitä sähkökitaraa. Siinä on tietysti sekin vaara että se oikea sähkökitara ei olekkaan yhtään niin kiva kun tuo "paristoviritys" kun siitä ei lähde samallalailla se ääni. (mikäli mulla on nyt oikea käsitys tuosta paristohirvityksestä :)
 
Se tietysti vielä että onko nyt edes tarkoitus että poika oppisi oikeasti soittamaan vai ihan leluksiko se tulee.
 
Jos tarkoitus oikeasti oppia niin sitten ei kyllä mun mielestä kannata pojan pillin mukaan ostella ekoja soittimia vaan järki ja realiteetti kouraan ja sellaiset välineet millä opettelu onnistuu hyvin.
 
SDMF
Tinippa84
14.02.2010 19:27:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan pikku skuijjerilla voisi lähtee:
 
http://www.thomann.de/fi/fender_squire_strat_mini.htm
 
Luultavasti ihan käypänen peli kunhan vaan säädot on sielläpäin.
 
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Mandarax
14.02.2010 19:39:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: En ala nyt sen enempää opettamaan mutta kyllä se kannattaisi koittaa pojalle kertoa miksi tälläistä akustista kitaraa ollaan tarjoamassa eikä heti sitä sähkökitaraa. Siinä on tietysti sekin vaara että se oikea sähkökitara ei olekkaan yhtään niin kiva kun tuo "paristoviritys" kun siitä ei lähde samallalailla se ääni. (mikäli mulla on nyt oikea käsitys tuosta paristohirvityksestä :)
 
En mä nyt kyllä ihan ymmärrä miksi väen vängällä pitäisi sitä akustista tarjota, jos poitsu haluaa sähkistä rämpytellä.. Eipä siinä varmaan se opettavainen viesti ja selostuskaan ihan hirveitä paina jos lapsen omissa mielikuvissa niitä rokkistarboja (tai iskää..?) imitoidaan. Itselläni on myös tuollainen pari kuuta vajaa viisivuotias poika ja ne mielikuvat ja apinoinnin kohteet kyllä leviävät melko kovaa kyytiä esim. päiväkodin ja kavereiden kautta - ja niissä mielikuvissa tuntuu olevan juuri SÄHKÖkitara se juttu.
 
Minun mielestäni tuo aloittajan linkittämä setti on ihan kelvollisen näköinen paketti. Ei maksa liikaa ja jonkinsortin melua lähtee. Pääasia minusta noissa on kuitenkin se, että se ei olisi lelu vaan ihan oikea soitin. Siis ei niitä nappuloita ja vipuja joista lähtee lurituksenpätkiä kajarin kautta, vaan oikeat kielet ja mahdollisuus halutessaan OIKEASTI soittaa sitä kitaraa. Meillä tuo pojan kitarakiinnostus nyt yleensä purkaantuu sillä vartin rämpyttämisellä, jonka jälkeen hypätään takaisin legojen pariin..!
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Grugi
14.02.2010 19:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harvey666: En mä nyt kyllä ihan ymmärrä miksi väen vängällä pitäisi sitä akustista tarjota, jos poitsu haluaa sähkistä rämpytellä.. Eipä siinä varmaan se opettavainen viesti ja selostuskaan ihan hirveitä paina jos lapsen omissa mielikuvissa niitä rokkistarboja (tai iskää..?) imitoidaan. Itselläni on myös tuollainen pari kuuta vajaa viisivuotias poika ja ne mielikuvat ja apinoinnin kohteet kyllä leviävät melko kovaa kyytiä esim. päiväkodin ja kavereiden kautta - ja niissä mielikuvissa tuntuu olevan juuri SÄHKÖkitara se juttu.
 
Minun mielestäni tuo aloittajan linkittämä setti on ihan kelvollisen näköinen paketti. Ei maksa liikaa ja jonkinsortin melua lähtee. Pääasia minusta noissa on kuitenkin se, että se ei olisi lelu vaan ihan oikea soitin. Siis ei niitä nappuloita ja vipuja joista lähtee lurituksenpätkiä kajarin kautta, vaan oikeat kielet ja mahdollisuus halutessaan OIKEASTI soittaa sitä kitaraa. Meillä tuo pojan kitarakiinnostus nyt yleensä purkaantuu sillä vartin rämpyttämisellä, jonka jälkeen hypätään takaisin legojen pariin..!

 
Kuten tossa aikasemmin jo totesin että onko edes tarkoitus että lapsi oikeasti oppii soittamaan vai tuleeko se vain "leluksi" toisen tilalle. Mutta juu en tähän sen enempää sotkeudu, mun mielipide tuli jo esiin.
 
SDMF
trih
14.02.2010 19:53:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meitä kitaristeja on moneen junaan. Itse aloitin soiton sellaisella kitaralla että siinä on harleybenttonit luksusta. Suurin osa tänne kirjoittelevista olisi lopettanu soittamisen siihen paikkaan jos sellaisella olisi joutunut harjoittelemaan. Mä suosittelen ostamaan sen minkä se lapsi haluaa. Eiköhän se sillä harjottele ja innostus on kiinni ihan halusta eikä mistään ensimmäisestä oikeasta soittimesta.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Mandarax
14.02.2010 20:00:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Kuten tossa aikasemmin jo totesin että onko edes tarkoitus että lapsi oikeasti oppii soittamaan vai tuleeko se vain "leluksi" toisen tilalle. Mutta juu en tähän sen enempää sotkeudu, mun mielipide tuli jo esiin.
 
Lapsi oppii leikkimällä - eipä nuo vielä tuossa iässä rupea mitenkään kovin intensiivisesti itsekseen "opettelemaan" sitä soittoa. Kyllä ne siinä mielessä kaikki "leluja" ovat.. Enkä nyt yritä sanoa, että se akkari sen huonompi vaihtoehto olisi - kumpi vaan on varmasti mukava tapa opetella musiikin luomista. Lähinnä tarkoituksenani oli selventää, ettei nyt saa sitä kuvaa, että sähkökitara olisi jotenkin huonompi vaihtoehto. Kun kerran sähkistä haetaan, niin kaipa se on sitten parempi myös sellainen sähkis ostaa... Toisaalta akkarissa saisi samalla myös rummun mukana...heh.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Fantasmic
14.02.2010 20:03:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Kuten tossa aikasemmin jo totesin että onko edes tarkoitus että lapsi oikeasti oppii soittamaan vai tuleeko se vain "leluksi" toisen tilalle. Mutta juu en tähän sen enempää sotkeudu, mun mielipide tuli jo esiin.
 
Se lienee se ja sama 5v vesselille.Mitään virtuoosia tuon ikäisestä ei vielä kannata odottaa joten se on sitten sama ostaa vaikka se halpa sähkökitara.
Pääasiahan on että soitin on mieluinen, näin on paremmat todennäköisyydet sille että innostus "rämpyttelyyn" jatkuu.
 
BigPapa
14.02.2010 20:05:20 (muokattu 14.02.2010 20:05:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitähän on jo muutamia aloituksia:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=138277&o=0&#p6523632
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=123765&o=0&#p5117175
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=38&t=175453&o=0&#p8627877
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
JHe
14.02.2010 20:24:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä 5-vuotias poika soittelee linkin mukaisella 3/4-kokoisella sähkökitaralla.
http://www.ibanez.com/ElectricGuitars/model-GRGM21
 
Akustisella soiteltiin aluksi, mutta sähkökitara toi vielä lisää intoa. Soinnusta ei ole juuri tietoa, mutta komppikäsi hakee jo hyvin oikeaa rytmiä. Poika soittelee välillä itsekseen ja välillä taas soitellaan yhdessä.
 
Lattiateline on hyvä, kun siitä on helppoa ottaa kitara käyttöön ja laittaa se turvallisesti taas pois. Samalla oppii kohtelemaan soitinta toisin kuin leikkikalua.
 
elsewhere
14.02.2010 21:27:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ovat muuten söpöjä nuo ääniklipit tuolla aloittajan linkissä.. varsinkin se ensimmäinen blues-veto :)
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
Jasoniitti
15.02.2010 08:55:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.nic.fi/~hkauppil/tuotteet.htm
 
Omat tyttäreni 4v ja 8v eivät kykene saamaan mitään järkevää soittoa aikaiseksi kuusikielisellä kitaralla vaikka intoa onkin, mutta tällainen lyhytskaalainen ohutkaulainen kitara helpottaisi alkua kovasti. Oma projektini on rakentaa tällainen. Jos kiinnostusta on, niin tuoltahan niitä voi kysellä.
 
hannlain
15.02.2010 10:08:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä pojalla eka kitara oli 1/8-kokoinen akustinen nailonkielinen ja kyllä sitä aikanaan paljon rämpytettiin. Ikää oli 3v silloin kuin akustisen kitaran sai. Paino sanalla rämpytys. Viisivuotiaana sai sellaisen muovisen pattereilla toimivan lelusähkökitaran ja se vei voiton akustisesta. Viime jouluna pukki toi sitten vähän enemmän oikeata kitaraa muistuttavan soittimen: http://www.netanttila.com/webapp/wc … mpartmentId=10019&categoryId=10172. Kitarana tuo on edelleen ihan lelu. Avoimilla kielillä tuon saa juuri ja juuri vireeseen, mutta otelaudalta ei. Kielet rämisee nauhoja vasten ja tuosta 3W vahvistimestakin lähtee ihan tolkuton mökä varsinkin, jos poika plektran kanssa mättää menemään... Voisi kokeilla pysyykö paksummilla kielillä paremmin vireessä, mutta silloin on lapsen vaikeampi painaa kieliä otelautaa vasten.
 
Edelleenkin rämpytys vain jatkuu eikä poikaa ole kiinnostanut opetella soittaamaan mitään vaikka olen monesti kysellyt. Nyt ihan vasta viime viikkoina on innostus opetteluun herännyt. Teippasin kaulan syrjään numerot monesko nauha jne ja tein tabut parista lastenlaulusta. Ikää on nyt noin 5 ja puol vuotta. Toistaiseksi tuo Williams on ajanut asiansa, mutta veikkaan ettei kovin pitkälle tuon kanssa soitonopettelu kiinnosta. Sointuja en ole vielä edes viitsinyt yrittää opettaa, kun itsekään en tuolla kitaralla saa vireessä olevaan sointua soitettua.
 
anzza
15.02.2010 11:47:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasoniitti: http://www.nic.fi/~hkauppil/tuotteet.htm
 
Omat tyttäreni 4v ja 8v eivät kykene saamaan mitään järkevää soittoa aikaiseksi kuusikielisellä kitaralla vaikka intoa onkin, mutta tällainen lyhytskaalainen ohutkaulainen kitara helpottaisi alkua kovasti. Oma projektini on rakentaa tällainen. Jos kiinnostusta on, niin tuoltahan niitä voi kysellä.

 
Tuo linkki oli hyvä ja hauska .. nuo 3-kielinen sähkökitara ja 1-kielinen basso olisivat varmaan tosi hyvät ensikitaroiksi :) (taitavat vaan maksaa enemmän kuin joku aikuinenkaan on valmis sijoittamaan harrastesoittimeensa?)
 
joku muu sikko
15.02.2010 11:56:25 (muokattu 15.02.2010 11:56:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kai se jo 5 vuotiaalla pitää olla oikea määrä kieliä, turhaan sitä väärän mallisella rämpyttää edes leikkimielessä. Pitäisi 6v pojalle tuollainen 3/4 kitara ostaa. Sydäntä kylmää joka kerta kun sillä on toi mun Les Paul Custom sylissä. Olenkin nyt antanut sen soittaa vaan stratoa, se on kevyempi, paljon halvempi ja kestää ehkä jopa tulla lapa edellä lattiaan.. :D
 
anzza
15.02.2010 12:00:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannlain: Meillä pojalla eka kitara oli 1/8-kokoinen akustinen nailonkielinen ja kyllä sitä aikanaan paljon rämpytettiin. Ikää oli 3v silloin kuin akustisen kitaran sai. Paino sanalla rämpytys. Viisivuotiaana sai sellaisen muovisen pattereilla toimivan lelusähkökitaran ja se vei voiton akustisesta. Viime jouluna pukki toi sitten vähän enemmän oikeata kitaraa muistuttavan soittimen: http://www.netanttila.com/webapp/wc … mpartmentId=10019&categoryId=10172. Kitarana tuo on edelleen ihan lelu. Avoimilla kielillä tuon saa juuri ja juuri vireeseen, mutta otelaudalta ei. Kielet rämisee nauhoja vasten ja tuosta 3W vahvistimestakin lähtee ihan tolkuton mökä varsinkin, jos poika plektran kanssa mättää menemään... Voisi kokeilla pysyykö paksummilla kielillä paremmin vireessä, mutta silloin on lapsen vaikeampi painaa kieliä otelautaa vasten.
 
Edelleenkin rämpytys vain jatkuu eikä poikaa ole kiinnostanut opetella soittaamaan mitään vaikka olen monesti kysellyt. Nyt ihan vasta viime viikkoina on innostus opetteluun herännyt. Teippasin kaulan syrjään numerot monesko nauha jne ja tein tabut parista lastenlaulusta. Ikää on nyt noin 5 ja puol vuotta. Toistaiseksi tuo Williams on ajanut asiansa, mutta veikkaan ettei kovin pitkälle tuon kanssa soitonopettelu kiinnosta. Sointuja en ole vielä edes viitsinyt yrittää opettaa, kun itsekään en tuolla kitaralla saa vireessä olevaan sointua soitettua.

 
Tuo Anttilan Williams mini Les Paul kahdella humbuckerilla on aika hauska .. vastaavia minikitaroita on Kokkolan Laitevälityksessä (Westone) ja Best2Music:ssa.
 
You Tubessa on paljon videoita joissa joku virtuoosi oikein todella luukuttaa mini Les Paulilla ja Googlella löytyy harrastesivustoja joissa on keskitytty minikitaroihin,
 
Tuon Anttilan Williamsin saisi ehkä pienellä säädöllä soittokuntoon . ja toisaalta se kai täytyisi virittää ADGBEA-viritykseen - normaali EADGBE-virityksellä kielet jäävät löysiksi ja rämisevät (varmaan ei ollut Williamssissa mitään ohjeta siitä pitääkö käyttää ADGBEA-viritystä?)
 
Jasoniitti
15.02.2010 13:40:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku muu sikko: Kyllä kai se jo 5 vuotiaalla pitää olla oikea määrä kieliä, turhaan sitä väärän mallisella rämpyttää edes leikkimielessä. Pitäisi 6v pojalle tuollainen 3/4 kitara ostaa. Sydäntä kylmää joka kerta kun sillä on toi mun Les Paul Custom sylissä. Olenkin nyt antanut sen soittaa vaan stratoa, se on kevyempi, paljon halvempi ja kestää ehkä jopa tulla lapa edellä lattiaan.. :D
 
Kuka se sanoo mikä on oikean tai väärän mallinen kitara tai mikä kielimäärä on oikea? Minä miellän ainakin asian niin, että aloittelevan lapsen hentoset sormet toimii paremmin kapeassa kaulassa niissä kolmessa kielessä on aivan tarpeeksi soitettavaa. Kitaran kun virittää avosoinnulle, niin siillä vetelee täysillä rokkia powersointuina. Ajatushan on minulla ainakin madaltaa kynnystä alkaa soittamaan kitaraa. Ei sillä etteikö jollekin toiselle sopisi se kuusikielinen sitten paremmin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «