Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mykoplasma ja keuhkokuume - kuinka elvyttää ääni?
1
Vaulderie
14.02.2010 23:04:01 (muokattu 15.02.2010 10:40:39)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selailin vähän saman tapaisia vastauksia, mutta ihan täsmälleen tähän en löytänyt vastausta: Epäonnisena sairastuin tammikuun alusta jonkinlaiseen hengitystieinfektioon, jota lääkäri ehti epäillä aina allergiasta ja astmasta keuhkoputkentulehdukseksi, ja kun kuvissa ei näkynyt mitään, leimattiin meikä jopa "hyperventilointiin taipuvaiseksi". Kunnes lopulta viikko sitten sain viimein tulokset siitä, että minulla on raju mykoplasman aiheuttama keuhkokuume. Hienoa, arvauskeskus. 1,5 kk kipeänä ja vielä jatkuu toistaiseksi.
 
Käytännössä en enää muista, miltä normaali hengittäminen tuntuu, ja uloshengittämisen aikaansaamiseksi minun on puskettava tietoisesti hengityslihaksillani - ylävatsa ja kylkiluiden väliset lihakset ovat aivan jäkissä. En kykene kävelemään huoneesta toiseen hengästymättä ja inhalaattoria on määrätty vetelemään jopa kymmenen kertaa päivässä. Lääkärin mukaan normaalin happisaturaation saavuttamiseen voi mennä pitkään. Ongelma on siis lähinnä hengityksessä, itse ääni ei ole mennyt (vielä..). Mitä nyt lima saa aamuisin yskimään niin, että eiköhän siellä ole paikat rasittuneet.
 
1. Mitä voin tehdä parantumisvaiheen aikana suojellakseni ääntäni ja ennaltaehkäistäkseni vaurioita suuni kiinni pitämisen lisäksi? En pysty hengittämään kumartuneena kattilan ylle, joten yritän pistää suihkun kuumalle höyryhengitelläkseni. Mitenkäs Carmolis-tipat? Mikä on niiden hyötyarvo? Onko jotain muuta litkua, jolla voin voidella ja suojella lauluääntäni? Entä onko vinkkejä hengityksen helpotukseen?
 
2. Onko kellään kikkoja, joilla laukaista ylävatsan/pallean/kylkiluun lihasten jännitys? Onko jollain niinkin yksityiskohtaista tietoa, minne näiden seutujen lihasjännitys voi heijastua eritoten lauluääntä ajatellen?
 
3. Kun olen tästä parantunut, minkälaiset harjoitteet ovat tehokkaimpia, mutta tietenkin hellävaraisimpia elvyttämään ääneni?
 
Kaikki kikat erittäin tervetulleita!
 
mkarmat
17.02.2010 17:39:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoitin yhden keskustelunavauksen pallean vahvistamisesta. En ole mikään alan asiantuntija, mutta olen itse ainakin pitänyt harjoituksesta. Kopioin sen tähän alle.
 
---
Sain seuraavan ohjeen pallean vahvistamiseksi. Tämän pitäisi parantaa lauluääntä, mutta sen pitäisi vaikuttaa myös puhumiseen.

Harjoituksen idea on, että laula tai puhu hidastetusti. Tarkoitus on puhua tai laulaa jokaisella hengenvedolla niin pitkään kuin mahdollista ja niin hitaasti kun mahdollista.

Harjoitus toistuu jokaisella hengenvedolla niin pitkään, kun palleassa riittää voimia.

Harjoittelun voi tehdä myös äänettömästi. Tällöin puhu tai laula muuten normaalisti, mutta et vain sano mitään ääneen. Jos et liikuta edes suuta, niin voit tehdä harjoitusta myös esim. bussissa istuessa tai töissä.

Jos jaksat, niin voit tehdä harjoitusta vaikka koko päivän. Harjoituspäivän jälkeen kannattaa pitää kuitenkin lepopäivä.

Mitä olette mieltä harjoituksesta? Sopii myös esim. kerrostalossa asuville :)
 
Vaulderie
20.02.2010 23:49:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkistä! Täytyy kokeilla tuota. Varovasti uskalsin yrittää jo, mutta parempi treenata kunnolla vasta, kun on parantunut.
 
Huono uutinen on, että keuhkoista löytyi uusissa kuvissa jotain pieniä muutoksia, joiden poistumisessa voi kuulemma kestää.
 
Lepsu
23.02.2010 19:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä alkaa olla jo ihan vakiovastaus joka toiseen kysymykseen tällä palstalla, mutta vesipiippu voisi toimia tuohon höyryhengitysongelmaan, jos ei kerran kumartuminen onnistu höyryillessä. Ja onhan se toki hyödyllinen laite myös tervehtymisen jälkeen, kun vain muistaa käytellä..:)
 
Vaulderie
07.03.2010 17:20:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin sarvikuonon ja se on ollut suuri apu.
 
Nyt ongelma on kuitenkin suurempi kuin vain mykoplasma. Ilmeisesti minulla onkin ollut kytevä pölykeuhko, lintuja kun harrastan. Diagnoosi ei ole täysin varma, mutta toivottavasti siitä tulee varmuus. Vietin juuri viikon sairaalassa ja kortisoni alkaa hiljalleen palauttaa hengityskykyäni. Mutta keuhkot olivat kuulemma viittä vaille arpeutua pysyvästi. Hyi...
 
Tällä hetkellä eri mittausten mukaan keuhkoni toimivat vain noin 50% siitä mitä pitäisi. Palautuvat kuulemma hiljalleen. Yritän tehdä erityisesti hengitysharjoituksia vahvistaakseni lihaksia.
 
Mutta kyllä säikäytti homma. Ja linnuista täytynee luopua, jos diagnoosi varmistuu.
 
Kalmo
09.03.2010 22:32:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä aika hurjalta tuntuu, että papukaijojen kasvattamisesta olisit ehtinyt (et varmaan ole kolmeakymmentä?) saada pölykeuhkon. Joku muu niistä johtuva pöpö kuulostaisi ymmärrettävältä, mutta olen aina kuvitellut, että pölykeuhkon kehittymiseen tarvitaan pitkäaikainen, melko paha altistus (vrt. karjankasvattajien päivittäinen työskentely heinäpaalien kanssa tai ompelimot).
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Vaulderie
20.03.2010 22:15:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen harrastanut lintuja lapsesta asti, 15-16 vuotta. Mutta itsekin olen ollut hyvin skeptinen tämän äkkidiagnoosiarvion suhteen. Etenkin, kun tosiaan taustalla on tuo mykoplasma, jonka oireet voivat hyvinkin olla samaa luokkaa! Tutkiskeltuani muutenkin olisi vähän outoa, että tuosta vaan popsahtaisi tässä vaiheessa linnunpölykeuhko, etenkin kun uuden asunnon ilmastointi ja siivous tapahtuu aiempaakin paremmin.
 
Hyviäkin uutisia onneksi tuli juuri eilen, kun vielä selvittelin asioita lääkärini kanssa: keuhkoputkien tähystyksen limanäytteestä löytyi jokin harvinaisempi bakteeri. Nyt teoria on, että ko. bakteeri yhdessä mykoplasman kanssa jätti keuhkokuumeen niin sitkeäksi. Se, että pöpöt olivat voimissaan, johtui puolestaan vuoden kissa-altistuksesta - minulla todettiin myös kissa-allergia. Täysin ei voida sulkea linnunpölykeuhkoa pois, mutta varmuuden vuoksi linnut ovat muutaman kuukauden poissa, minkä jälkeen tehdään parin päivän altistustesti.
 
Hyvä uutinen on, että kurkunpääni on kuulemma täysin terve! Lisäksi ääni alkaa hiljalleen palata. Ei vieläkään riitä happi hirveän pitkiin juttuihin ja tuntuu lisäksi siltä, että lihaksia täytyy vielä verrytellä (kylkiluiden välistä etenkin) ja harjoittaa, mutta kyllä tämä tästä. :) Ensin oli aika toivoton olo, koska sain aikaiseksi vain epämääräistä pihinää ja äänialani on pienentynyt varmaan oktaavilla kaikenkaikkiaan. Lisäksi oli ensin todella vaikeaa laulaa nuotilleen. Ja hyi, kun sen vielä itse kuuli. "Mä haluan laulaa tän sävelen. Mutta se ei vaan tule." No, kärsivällisellä ja maltillisella harjoittelulla tämä tästä hiljalleen!
 
*kaamos*
24.03.2010 22:41:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mkarmat: Kirjoitin yhden keskustelunavauksen pallean vahvistamisesta. En ole mikään alan asiantuntija, mutta olen itse ainakin pitänyt harjoituksesta. Kopioin sen tähän alle.
 
---
Sain seuraavan ohjeen pallean vahvistamiseksi. Tämän pitäisi parantaa lauluääntä, mutta sen pitäisi vaikuttaa myös puhumiseen.

Harjoituksen idea on, että laula tai puhu hidastetusti. Tarkoitus on puhua tai laulaa jokaisella hengenvedolla niin pitkään kuin mahdollista ja niin hitaasti kun mahdollista.

Harjoitus toistuu jokaisella hengenvedolla niin pitkään, kun palleassa riittää voimia.

Harjoittelun voi tehdä myös äänettömästi. Tällöin puhu tai laula muuten normaalisti, mutta et vain sano mitään ääneen. Jos et liikuta edes suuta, niin voit tehdä harjoitusta myös esim. bussissa istuessa tai töissä.

Jos jaksat, niin voit tehdä harjoitusta vaikka koko päivän. Harjoituspäivän jälkeen kannattaa pitää kuitenkin lepopäivä.

Mitä olette mieltä harjoituksesta? Sopii myös esim. kerrostalossa asuville :)

 
Älä herranjumala tee tätä harjoitusta! Koska tässä harjoituksessa ei ole mitään pointtia niin se voi sen lisäksi olla vain vahingollista.
 
Sinun tapauksessa annat sairautesi parantua rauhassa pois ja hankkiudut hyvälle hierojalle. Sitten kun olet parantunut voit hakeutua laulunopettajalle, joka opettaa sinulle syvähengityksen. Valitettavasti asia on näin.
 
Mandariini vodkaa?-Dweia-
c.nobody
26.04.2010 13:57:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama kohtalo allekirjoittaneella. Kahden viikon päästä ois kolmen keikan viikonloppu... saas nährä kui käy, keletana.
 
c.nobody
26.04.2010 13:59:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

c.nobody: Sama kohtalo allekirjoittaneella. Kahden viikon päästä ois kolmen keikan viikonloppu... saas nährä kui käy, keletana.
 
Siis mykoplasma ja keuhkokuume... papukaijoihin en ole kajannut.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «