Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänityslaitteet
1
Rojekti
14.02.2010 15:26:18 (muokattu 14.02.2010 15:27:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkäslaisia vehkeitä ne 100-200 euron taskukokoiset vehkeet ovat? Olen nyyppä näissä pa-asioissa, joten siltä pohjalta.
 
Tässä elelen puoliksi kotokämpällä jossa ei ole tietokonetta, vaan korgsyna löytyy ja nauhoittelut kiinnostaisivat tietokonetta rahtailematta. Onko noilla pikkuvehkeillä siis mahdollista kytkeä ne kiipparin ulostuloon, tai kuulokeliitäntään, miten vain, samalla kun monitoroivat kuulokkeet ovat päässä?
 
Jos niihin esim. mikkiä kytkee niin onko olemassa jotain ihmeen offline-mikkejä että esim. eksterioissa tai toisenlaisissa inteeriöreissä nauhoittaminen onnistuisi ilman johtoja vai ovatko niiden omat mikrofonit edes jonkuntasoisia? Verrattuna vaikka pokkariluokan DV-kameroihin, joissa soundit ovat diskanttisia, niin jos sitä haluaisi äänittää tuollaisella vehkeellä ja kuvata videota niin onkohan se fiksua..?
 
Ammattitason jälkeä ei haeta, itse olen ollut tyytyväinen mm. erääseen Canonin puolijärkkäriin, PowerShot-sarjalaiseen, jolla nauhoittelin joskus tämäntasoisia ääniefektejä (ihan vain vaaditun tason ilmaistakseni):
http://koti.kapsi.fi/rojekti/wavmp3/samples/joutsenia_kohina_1.wav
http://koti.kapsi.fi/rojekti/wavmp3/samples/lehtipuutuuli_0.mp3
http://koti.kapsi.fi/rojekti/wavmp3 … mples/traktori_MF165_kaynnistys.mp3
 
Äänien käsittely ja työstö, nauhoittelu ja käyttö on aina kiinnostanut ja nyt haluaisin jonkun polkaisun alalle (siis harrastuspohjalta tietenkin). Videoiden tekokin kiinnostaa, hetken tarpeisiin tarpeeksi hyvä dv-kamera on mutta äänipuoleen en ole läheskään tyytyväinen.
 
Ja puhutaan nyt melko harrastelijatason asioista, ei tuhansien eikä edes puolen tuhannen retkuista! Tai miksei niistäkin..
 
Sinulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti.
anapena
14.02.2010 16:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zoom H-2 vois sopia sulle.
 
Henri Henri Olavi
14.02.2010 16:41:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minultakin komppia Zoomille. Edullinen ja äänenlaatu on vähintäänkin kelvollinen. Käy mainiosti hima/treenisdemotuksiin, leffaäänten tallentamiseen tai melkein mihin vaan.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Rojekti
14.02.2010 16:43:48 (muokattu 14.02.2010 16:44:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Zoom H-2 vois sopia sulle.
 
Onko noissa sitten joku vahvistusominaisuus ulkopuolisille mikeille, vai tarvitsevatkokaan sellaista?
 
ps. mutta siis muuten näytti tosi näpsäkältä laitteelta. Kas kun en ole kuunaan noita selaillut. mutta hyvä kuulla myös ihan tallaajien käsityksiä, ettei sokealtaan mene ostelemaan mitään krääsää..
 
Sinulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti.
Henri Henri Olavi
14.02.2010 16:50:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon H2:een ei saa kiinni ulkopuolisia mikkejää, paitsi miniplugilla. Itse olen käyttänyt ainoastaan sen omia mikkejä. H4 ja H4n:ssä on sitten kaksi xlr-liitintä ulkoisille mikeille.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Rojekti
14.02.2010 16:56:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Tuohon H2:een ei saa kiinni ulkopuolisia mikkejää, paitsi miniplugilla. Itse olen käyttänyt ainoastaan sen omia mikkejä. H4 ja H4n:ssä on sitten kaksi xlr-liitintä ulkoisille mikeille.
 
Mutta jos sen omat mikit ovat tosiaan noin hyväksi kehuttuja niin vehkeeseenhän suhtaudutaan sitten nauhoituksen ajan mikkinä eikä ulkopuolisia tarvita lainkaan.
 
Eli syntikankin voin sitten liittää tuohon linjasisääntuloon suoraan ulostulosta. Pistetäänpä vehje hankintalistalle kun näin kehuttu on.
 
Sinulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti.
anapena
14.02.2010 20:55:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita on hirmuinen lista erilaisia esimerkiksi Thomannin sivuilla, monenlaista pakettibundle-tarjousta ja b-stockia. Jos sulla on hyviä ulkoisia mikkejä, niin olisihan ne mukava saada liitetyksi vehkeeseen.
 
PIM
14.02.2010 23:43:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rojekti:
Ja puhutaan nyt melko harrastelijatason asioista, ei tuhansien eikä edes puolen tuhannen retkuista! Tai miksei niistäkin..

 
No jos yhtään pystyt budjettia venyttään niin Zoomin R16 on kova sana tällä hetkellä. Sillä tekee jo ihan oikeita moniraitaäänityksiä itsenäisestikin ja tietsikan kanssa se toimii moniraitaäänikorttina.
 
http://www.thomann.de/fi/zoom_r16.htm
 
Rojekti
15.02.2010 11:06:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: No jos yhtään pystyt budjettia venyttään niin Zoomin R16 on kova sana tällä hetkellä. Sillä tekee jo ihan oikeita moniraitaäänityksiä itsenäisestikin ja tietsikan kanssa se toimii moniraitaäänikorttina.
 
http://www.thomann.de/fi/zoom_r16.htm

 
Tietenkin jos mällää niin kannattaa mällätä kunnolla.. tosin en taida moniraitaäänityksiä yhden miehen orkesterina ollenkaan kaivata. Tosiaan, taitaa olla turha vehje minulle. Jos moniraitaa haluan, laitan stereoon kaksi monoa, heh, mikille ja instrumentille.
 
Taidan pysyvästi harkita Zoom kakkosta. Nelonen oli jo hieman liikaa ja siinä ei näyttänyt mm. surround-äänitystä (sitähän se 4 mikin touhu tarkoitti, eiköstä) olevan. Se voisi olla hauska lelu.
 
Nauhoittavatko nuo sitten ihan kunnolla kaikki taajuudet? Kunnon jytkeet tulee alataajuuksiltakin?
 
Sinulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti.
telescope
15.02.2010 16:47:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsisin kanssa tuon tapaista laitetta laulujen äänittämiseen.
 
Pystyykö noilla handheld härveleillä kuuntelemaan taustoja ja äänittään laulua samaan aikaan erilliselle raidalle?
Tää ei oikein selvinny mulle vaikka kattelin valmistajien sivuilta :(
 
Mitenkäs näissä mahtaa riittää gainia esim Shure sm58:lle?
Esim. Zoom H4n:stä ilmoitetaan: -7 to -47dBm
Mahtaakohan olla hirmuista suhinaa sitten kun gaini on täysillä?
 
Rojekti
17.02.2010 15:17:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, näitä lisätietoja olisi mukava kuulla. Nauhoittaako tuo noi zoomit omilla mikeillänsä (linjasisääntulostahan ne nauhottaa ihan siististi, eikö sitä näin maalaisjärjellä luulisi) myös niitä matalia ääniä hyvin?
 
Sinulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti.
Henri Henri Olavi
17.02.2010 15:28:04 (muokattu 17.02.2010 15:29:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen käyttänyt tuota Zoom H2:ta ainoastaan ambienssiäänten, puheen ja erilaisten foleyäänten äänittämiseen, joten en tiedä tuosta kuuntelun ja äänittämisen samanaikaisuudesta. Luulisin, että se ei ole mahdollista. Ehkäpä H4n:ssa on tuo mahdollisuus, nin muistaisin joskus kuulleeni.
 
Kyllä tuo Zoom H2 nappaa alataajuudet oikein hyvin. En osaa nyt suoralta kädeltä tähän sanoa minne asti ulottuu, mutta omiin tarpeisiini on käynyt hyvin. Esim. raskasta tavarajunan(melko botnepitoista) ääntä se taltioi loistavasti.
 
Myöskään en ole saanut laitetta ihmeemmin suhisemaan, vaikka gain olisikin aika tapissa.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Rojekti
17.02.2010 17:23:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Mä olen käyttänyt tuota Zoom H2:ta ainoastaan ambienssiäänten, puheen ja erilai..........
Myöskään en ole saanut laitetta ihmeemmin suhisemaan, vaikka gain olisikin aika tapissa.

 
Hyvä kuulla. Toisaalta ajatellen whatyouhear-kuuntelu ei ole välttämätön ja tuo surround-ominaisuus kiehtoo mua niin en kyllä taida löytää kylliksi syitä maksaa itseäni kipeäksi h2:n sijaan h4:stä..
 
Sinulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti.
mukis
17.02.2010 17:48:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Mä olen käyttänyt tuota Zoom H2:ta ainoastaan ambienssiäänten, puheen ja erilaisten foleyäänten äänittämiseen, joten en tiedä tuosta kuuntelun ja äänittämisen samanaikaisuudesta. Luulisin, että se ei ole mahdollista. Ehkäpä H4n:ssa on tuo mahdollisuus, nin muistaisin joskus kuulleeni..
 
H4:lla pystyy mainiosti kuuntelemaan taustaa ja äänittämään, siinä on neliraitamoodi. H4n:ssä saa kahden linjan lisäksi äänitettyä laitteen omilla mikeillä samaan aikaan.
 
Oma kokemukseni äänenlaadusta H4:ssa ja R16:ssa on erittäin positiivinen. Ei puhettakaan kohinasta suuremmallakaan gainilla. Laitteilla pystyy osaavissa käsissä varmasti tekemään yllättävänkin hyvää jälkeä, vaikkei toki mistään high endistä puhutakaan!
 
telescope
18.02.2010 00:40:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti vastauksista. Hyvältä vaikuttais toi Zoomin H4n.
Tekniikan Maailmassa nro. 2009/20 oli ilmeisesti ollut juttua Zoomin H4n:stä sekä Tascamin DR100:sta. Täytyypi käydä kirjastossa penkomassa.
 
Specsien perusteella tossa Tascamin DR100:ssa pitäis kai riittää gainia Shuren SM7:kin, tiedä sitten kun yleensä niitä specsejä taidetaan liiotella.
Netistä en ainakaan löytänyt että tota Tascamia olis Tampereella missään liikkeessä että pääsis kokeileen, mutta Zoomia löytyy.
 
Sehany
04.02.2011 03:52:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei Mukis, jos vielä olet Tallella :-)
 
Minulla on juuri ostettu H4N kämmenellä - ja sievästipä pidänkin. En ole hänen kanssaan vielä paljon sinunkauppoja tehnyt ja siksipä olen iloinen kun sanoit, että hän ei "Kohise". Sillä minun H4N:ni kohisee. Johtuu siis minusta.
 
Mitä teen väärin??
 
Auta minua.
 
Seiccu
 
Seiccu
Pertteli
24.03.2011 19:16:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ZOOM R16 kysymys. Miten tällä näppärimmin loihtii rumpupohjat alle? Tarviiko jonkun rumpusoftan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «