patonki: Itse olin paikalla siellä kuvauspitissä ja mua se Pattonin ja kumppanien avautuminen huvitti kyllä kovasti ja mun mielestä se oli ihan aiheellinen avautuminen, sillä siellä Ruisrockissa FNM:n aikana oli kyllä ihan helvetisti liikaa niitä kuvaajia. Siellähän oli pro-kuvaajien lisäksi kaiken maailman teakhalifat näpsimässä kuvia pokkareillaan. Tämä johtuu siitä, että Ruisrockissa ei ole erikseen photo-passeja, vaan pressipassilla pääsee kaikki halukkaat lavan eteen, ellei kuvaajien määrää ole erikseen bändin toimesta rajoitettu. FNM:n aikana kuvausalueella oli siis ihan järjetön vilske. Se yllätti hiukan, koska Kaisaniemen keikalla bändi oli suhteellisen tiukka kuvauksen suhteen; kuvaajia päästettiin alueelle vaan kymmenen ja kuvaajien liikkumista rajoitettiin jne. Patonki kokeneena alan henkilönä on aika ytimessä. Viime kädessä se on nimen omaan orkesteri, joka päättää saako siinä kuvata tai ei tai millä ehdoilla. Yleiskäytäntöhän on 2-3 ekaa biisiä ja siihen voi vielä olla määritelty että "no flash" tai "ei-liikkuvaa kuvaa". Voin hyvin kuvitella, että kun lauteilla on joku Patton tai Grohl, niin läheskään kaikki pressipassilliset eivät ole ns. oikeasti työtehtävissä kameransa kanssa. Ja sitten isonkin festaristagen edusta voi olla melko lailla tukossa. Vaikka en paikalla ollut Ruississa, niin suhteellisen helppo on ymmärtää tuon kaltainen avautuminen solistin suunnasta. edit: ok, menee kai jo kyllä off-topic tässä ketjussa... "The lyrics don't mean shit to be honest, in my opinion. It's all about the drums"
-Larry Mullen Jr (U2). |