Aihe: Haitsun perusjutut (tyhmän aloittelijan kysymykset) | 1 |
---|
Sope 12.02.2010 14:07:58 | |
|
Muutama varmastikin tyhmä kysymys haitsun käytöstä kompatessa: Onko muita perustyylejä käyttää haitsua kuin se perus 8-osa naputus? Soitetaanko esimerkiksi nopeaa soitettaessa vain 4-osat samoihin iskuihin kuin basari ja snare vai vedetäänkö välissä sinne väliin 8-osien parillisille luvuille? |
|
Kysymyksesi on yksinkertaisuudessan sekä nerokas että tyhmä yhtäaikaa. Vastaus on: soitetaan tai sitten ei soiteta; riippuu, mitä komppia soitat :) Eipä touhon voi sanoa muuta kuin että kuuntele monipuolisesti kaikkea musiikkia, ja yritä funtsia, mitä siellä tapahtuu. Jokunen rumputunti joltain kylän gurulta ei varmaan ole pahitteksi myöskään. Tervetuloa kerhoon.http://hallarock.net/matti/ook.mp3 Ken esileikkiin ryhtyy, Barbie sen kestäköön. |
|
Rumba-Ali: kuuntele monipuolisesti kaikkea musiikkia, ja yritä funtsia, mitä siellä tapahtuu. Jokunen rumputunti joltain kylän gurulta ei varmaan ole pahitteksi myöskään Tai www.youtube.com ja katselee kuvan kanssa.. aloittelijalle usein helpompi hahmottaa kuulokuvaa kun näkee mitä tapahtuu. "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
|
Haitsuun soitetaan melko monipuolisesti: kokonuotti, puolikas, 1/4-, 1/8-, 1/16- ja 1/32-osia ja niiden variaatioita sekä trioleja. Avaukset ja erilaiset korostukset lisäävät variaatioita tähän soppaan. Siis kaikki käy, kunhan se palvelee biisiä enemmän kuin omaa egoa. 16-osat by Jeff Porcaro: http://www.youtube.com/watch?v=-HB5 … laynext=1&playnext_from=PL&index=37 Bernardin hauska pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=WGXG … PlayList&p=3A9BA24BC45AE383&index=0 Soundit, piuhat ja kajarit. |
|
hollmi-5:. Avaukset ja erilaiset korostukset lisäävät variaatioita tähän soppaan. Siis kaikki käy, kunhan se palvelee biisiä enemmän kuin omaa egoa. Korostukset eli lujempaa lyötävät iskut eli aksentit ovat todella tärkeitä. Niillä saa eloa ihan siihen perus 8-osa pulsiinkin. Niinkuin on myös haitsusta saatava soundi, etenkin se kuinka tiukalla/löysällä symbaaleja pitää jalan avulla. Ihan pienellä paineen muutoksella saa haitsusta esim. säkeistöön ja sitten kertosäkeeseen eri kuuloisen draivin. Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa,
kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön. |
|
Jos haluat rummuttaa leipää pöytään, niin niitä kaseja vaan ensimmäiset 8 vuotta;-) Ei vaan, yhdyn edellisiin kommentoijiin (siis noin kuvainnollisesti). Sometimes more is more |
|
Mulle haitsu on aivan yhtä luonnollista kuin syöminen. En osaa edes kuvitella soittavani ilman vasemman jalan "soutamista". Vaikka symbaalit olisivat tiukasti kiinni, niin silti kantapää pumppaa joko 4- tai8 -osia. Toisinaan up-beatille, jne. En hyökkää tai väheksy tuplien käyttäjiä, mutta minusta suuri määrä mahdollisuuksia jää käyttämättä jos haitsu on kokoajan hieman raollaan ja se unohdetaan haitsun kustannuksella. Jazzissa ja miksei monessa muussakin HH mielestäni on ehdottoman tärkeä osa-alue. Saat "skooossscch" soundin kantapään pedaaliin potkaistaessa, mutta kuitenkin kontrolloituna päkiällä/varpailla. Sellaisen hallitun "Ziiicccsssh/skoooossscchh=)" , kun et päästä symbaaleita aivan valoilleen, you know.?. Haitsujalka tavallaan toimii mulla myös klikkinä. Aijai, sitä sisäistä pään pudistusta kun fillissä huomaa naulaavansa ykkösen ristiin HH:n kanssa, äh. Kyllä suosittelen ottamaan tavaksi tuon HH:n jalalla soiton. [Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö-
www.tukalaband.com
http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/ |
|
henydrum: Haitsujalka tavallaan toimii mulla myös klikkinä. Aijai, sitä sisäistä pään pudistusta kun fillissä huomaa naulaavansa ykkösen ristiin HH:n kanssa, äh. Meitsi ei ihan täysin allekirjoita tuota.. Tietysti jos motoriikka on sitä luokkaa että käsien tekeminen ei vaikuta vasempaan jalkaan millään tapaa ja sisäinen metronoomi on yhtä koneen kanssa, voi homma toimia. Siinäkin tapauksessa kyseinen tapa rajottaa haitsun soiton tasaisen rytmin (4/8/16-osien) soittoon. "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
|
Speedy: Meitsi ei ihan täysin allekirjoita tuota.. Tietysti jos motoriikka on sitä luokkaa että käsien tekeminen ei vaikuta vasempaan jalkaan millään tapaa ja sisäinen metronoomi on yhtä koneen kanssa, voi homma toimia. Siinäkin tapauksessa kyseinen tapa rajottaa haitsun soiton tasaisen rytmin (4/8/16-osien) soittoon. Meitsi hyökkää helppoheikkinä väliin ja toteaa, että kannattaa opetella soittamaan sekä polkien että polkematta. Opetella molemmat, kaikelle on paikkansa ja toisaalta, kuten sanoit, ei kannata "orjuuttaa" itseään yhteen nurkkaan. Sometimes more is more |
|
hollmi-5: Bernardin hauska pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=WGXG … PlayList&p=3A9BA24BC45AE383&index=0 Meillä porukka jo välillä vähän närkästyy, kun katselen rumpuvideoita, ja kuuntelen niitä kajareiden kautta. Tätä videota kun katselin, niin selän taakse alkoi kerääntymään porukkaa... Aivan mahtava tyyppi :) |
Ruutikallo 14.02.2010 16:43:13 (muokattu 14.02.2010 16:49:12) | |
|
Speedy: Meitsi ei ihan täysin allekirjoita tuota.. Tietysti jos motoriikka on sitä luokkaa että käsien tekeminen ei vaikuta vasempaan jalkaan millään tapaa ja sisäinen metronoomi on yhtä koneen kanssa, voi homma toimia. Siinäkin tapauksessa kyseinen tapa rajottaa haitsun soiton tasaisen rytmin (4/8/16-osien) soittoon. Ei mun motoriikka todellakaan ole millään 8-raaja idependence tasolla jne., enkä käytä haikkaa pelkästään tiettyä pulssia pitämässä, kuten kirjoituksesta saattoi virheellisesti tulla esille. Saati että vasempaan jalkaani olisi ohjelmoituna atomikellon tarkka metronomi. Se oli lähinnä esimerkki yhdestä tavasta. Oletetaan vaikka rumpusoolo(joka allekirjoittaneelta ei lähde ja jos lähtee niin tylsä sellainen), kyllä mulla tietynlainen sisäinen taimi on esim. 12-tahdin kiertoon, tai 4-osille jne., mutta siitä huolimatta "tavallaan" pidän pulssia vasemmalla jalalla, sekä mielessäni laulaen/laskien. Tuon 12-tahdin kierron sisäistämiseen sopii vaikka hurriganesin Ketooni, jonka päälle komppausta/filliä ym. Se kyllä mun mielestäni automatisoituu mieleen kun sitä riittävästi jauhaa. Jolloin ei enää tarvitse sointuvaihtojen olla armollisesti niitä perinteisiä. Hups, tämä ei nyt liittynyt enää haitsusoittoon. E. Korjauksia [Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö-
www.tukalaband.com
http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/ |
|
Sope: Muutama varmastikin tyhmä kysymys haitsun käytöstä kompatessa: Onko muita perustyylejä käyttää haitsua kuin se perus 8-osa naputus? Soitetaanko esimerkiksi nopeaa soitettaessa vain 4-osat samoihin iskuihin kuin basari ja snare vai vedetäänkö välissä sinne väliin 8-osien parillisille luvuille? Mikään tosissaan esitetty kysymys ei ole tyhmä. Kysymällä rohkeasti voi säästää monia harmaita hiuksia. Uskon, että lähes kaikki rumpalit neuvovat mielellään. Kysmys on kyllä hyvin tieteellisesti kysytty. Mielenkiintoista. Haitsuunhan voi soittaa itse-asiassa mitä vain, kunhan komppi ja biisi kulkee. Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|