Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: otelaudan putsaamisesta ja öljyämisestä
1 2 3 4 5 6
j-onn-a
13.02.2010 22:26:49 (muokattu 13.02.2010 22:31:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oo aikaisemmin vielä öljynnyt bassoni kaulaa joten en oo oikein perillä vielä miten toimia, niin kuinka otelauta pitäisi ensin putsata ennen kuin siihen menee lisäämään sitruunaöljyä? :)
 
PasiB
14.02.2010 09:49:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon käyttänyt vanhaa hammasharjaa puhdistukseen. Pikku tippa öljyä pintaan ja harjalla perään. Sitten liinalla puhtaaksi ja öljyt koko laudalle.
 
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
Teijo K.
14.02.2010 10:21:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j-onn-a: En oo aikaisemmin vielä öljynnyt bassoni kaulaa joten en oo oikein perillä vielä miten toimia, niin kuinka otelauta pitäisi ensin putsata ennen kuin siihen menee lisäämään sitruunaöljyä? :)
 
Itse en missään tapauksessa laittaisi sitruunaöljyä mihinkään soittimeen. Jos on pakko öljytä niin pellavansiemenöljyä tms. Putsata voi vedellä ja mikrokuituliinalla. Nihkeä liina, ei mitään lutraamista.
hollstro
14.02.2010 11:56:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Itse en missään tapauksessa laittaisi sitruunaöljyä mihinkään soittimeen. Jos on pakko öljytä niin pellavansiemenöljyä tms. Putsata voi vedellä ja mikrokuituliinalla. Nihkeä liina, ei mitään lutraamista.
 
Tässä tapauksessa ämöriikkalaiset soittajat, tököttien valmistajat ja esim. Fender ovat sun kanssa eri linjoilla. Toi sopii otelaudan putsaukseen ihan mainiosti. Mulla on kokemusta monesta litkusta ja sitruunaöljy, Fenderin purnukassa, on mulle toiminut hyvin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
14.02.2010 12:01:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tässä tapauksessa ämöriikkalaiset soittajat, tököttien valmistajat ja esim. Fender ovat sun kanssa eri linjoilla. Toi sopii otelaudan putsaukseen ihan mainiosti. Mulla on kokemusta monesta litkusta ja sitruunaöljy, Fenderin purnukassa, on mulle toiminut hyvin.
 
Itse olen kans veistellyt sitruunaöljyllä tähän mennessä kaikkien bassojen otelautoja, eikä ole mitään haittojakaan ilmennyt.
 
Litroittainhan sitä ei kannata lutrata, puu imaisee minkä imaisee, mutta kun ei ole tarkoitus mitään kyllästyskäsittelyä tehdä. Toi puhdistaminenkin hoituu siinä öljyämällä, koska ainakin mun bassoista irtosi paskaa otelaudasta ton öljyämisen myötä. Eri asia sitten jos on tosiaan sellainen oikeesti muheva pinkka sitä töhkää.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
jazzbass-74
14.02.2010 12:03:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruusupuuotelaudat ja muutkin tummat puulajit kannattaa mielestäni öljytä säännöllisesti sitruunaöljyllä. Tulee kaunis tumma sävy takaisin ja pienet halkeamat umpeutuvat. Itselläni tällä hetkellä Dunlopin purnukka kyseistä litkua käytössä.
 
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
Teijo K.
14.02.2010 12:11:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tässä tapauksessa ämöriikkalaiset soittajat, tököttien valmistajat ja esim. Fender ovat sun kanssa eri linjoilla. Toi sopii otelaudan putsaukseen ihan mainiosti. Mulla on kokemusta monesta litkusta ja sitruunaöljy, Fenderin purnukassa, on mulle toiminut hyvin.
 
Joo, mä tiedän. Mäkin olen oppinut tämän viulunrakennuksen maailmasta. Sitruunaöljy menee lakan läpi puuhun, ja kun jossain vaiheessa tulee korjaustarvetta, niin se tekee siitä hommasta helkatisti vaikeempaa.
hollstro
14.02.2010 12:17:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruusupuuotelaudassa ei ole lakkaa...
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Teijo K.
14.02.2010 12:22:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: ruusupuuotelaudassa ei ole lakkaa...
 
Ei ole ei, mutta kaulassa monasti on, ja kyllä melkein kaikilla sitä öljyä lipsuu sinne kaulan puolelle sitä otelautaa öljytessä.
 
Tää nyt on vaan mun mielipide omalla kokemuksella ja tietämyksellä. Toi pellavansiemenöljy on kelvannut 600 vuotta viulujen otelautoihin ja kauloihin, se maksaa murto-osan noihin kitaratehteitten kaupallisiin litkuihin verrattuna, ja se toimii. Eikä tarvitse pelätä jos lipsahtaa vähän lakatulle osuudelle.
 
Mutta jokainen käyttää tietenkin sitä ainetta mikä itsestä tuntuu parhaalta ja fiksuimmalta. Halusin vaan pistää oman kakspennisen tähän keskusteluun.
J.Nikkanen
14.02.2010 12:29:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Ei ole ei, mutta kaulassa monasti on, ja kyllä melkein kaikilla sitä öljyä lipsuu sinne kaulan puolelle sitä otelautaa öljytessä.
 
Tää nyt on vaan mun mielipide omalla kokemuksella ja tietämyksellä. Toi pellavansiemenöljy on kelvannut 600 vuotta viulujen otelautoihin ja kauloihin, se maksaa murto-osan noihin kitaratehteitten kaupallisiin litkuihin verrattuna, ja se toimii. Eikä tarvitse pelätä jos lipsahtaa vähän lakatulle osuudelle.
 
Mutta jokainen käyttää tietenkin sitä ainetta mikä itsestä tuntuu parhaalta ja fiksuimmalta. Halusin vaan pistää oman kakspennisen tähän keskusteluun.

 
Tässä on kyllä asiaa. Enpä ole moista ajatellut, mutta näinhän se menee. Itellä pullo tuota Dunlopin kallista litkua, mutta joskos jatkossa sitten pellavansiemenöljyä.
 
Sidewinder
14.02.2010 12:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku asiantutija vois tehdä jonku Litku FAQ topicin? Itellä ei mitään hajua minkälaisia mömmöjä on olemassa ja mikä sopii millekin puulle. Kiinnostusta tottakai olis putsailla bassoa :)
 
BigPapa
14.02.2010 13:33:25 (muokattu 14.02.2010 13:41:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neoamiseptilla lähtee gaga pois otelaudasta. Ja on mulla tollasta Luthiers Choise Fretboard Conditioner By Gibson USA.
 
http://www.sweetwater.com/images/items/750/AILC965-large.jpg
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Teijo K.
14.02.2010 16:18:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sidewinder: Joku asiantutija vois tehdä jonku Litku FAQ topicin? Itellä ei mitään hajua minkälaisia mömmöjä on olemassa ja mikä sopii millekin puulle. Kiinnostusta tottakai olis putsailla bassoa :)
 
Mikrokuituliina ja puhdas vesi sopii puulle kuin puulle.
okabass
14.02.2010 17:03:49 (muokattu 14.02.2010 22:42:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j-onn-a: En oo aikaisemmin vielä öljynnyt bassoni kaulaa joten en oo oikein perillä vielä miten toimia, niin kuinka otelauta pitäisi ensin putsata ennen kuin siihen menee lisäämään sitruunaöljyä? :)
 
Likatatina pois ensin: lämpimällä vedellä nihkeäksi kostutettu mikrokuituliina, muovipalasella (vaikka vanha luottokortti) kaapiminen, 0000 teräsvillaa (suojaa maalarinteipillä mikin kohtiot) tai karhunkieli. Pyyhkiä voi lopulta vaikka talouspaperilla.
 
Puhtaaseen puupintaan sitten öljy. Pellavansiemenöljy (vernissa) on ikivanha ja erinomainen öljy puulle. Se vaan kuivuu kauan ja haisee joidenkin mielestä pahalle. Lisäksi se lämmitessään pehmenee ja voi tulla tahmeaksi. Vanhanajan jalopuuöljy (70% pellavans. öljyä, 30 % tärpättiä) on myös hyvä. Viimeaikoina olen käyttänyt Sateenkaari-firman Kiinanpuuöljyä ja tummentavaa Korjausöljyä. Niitä saa halvalla mm. Hong kongista. Varmaan nämä kitaratehtaiden myymät OL öljyt toimivat kanssa.
 
Öljyä liinalla reilusti otelautaan, annetaan imeytyä jonkin aikaa (15-30 min). Pyyhitään loput pois. Olisi hyvä antaa öljyn kuivua ainakin yön yli.

Öljyämisen tarkoitus on tasata puun kosteusvaihteluja,suojata sitä, sekä tietysti ulkonäkö.
 
Silikonia sisältäviä aineita en käytä (Johnson Pled yms.).
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
pekezu
14.02.2010 21:08:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Mikrokuituliina ja puhdas vesi sopii puulle kuin puulle.
 
Mistä tuota pellavansiemenöljyä voipi ostaa? Rauta/puukaupasta? Tai siis sellaisesta jossa on maaleja yms.? Alkoi kiinnostaa ton tekstisi perusteella, että voisi jopa satsata jos sitä saa pienemmissä erissä eikä ole kallista.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
Walker
14.02.2010 21:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä hyötyö otelaudan putsaamisesta olikaan? Vaikuttiko saundiin vai mihin se oli?
 
Ei skulaa ni ei skulaa.
okabass
14.02.2010 21:48:14 (muokattu 14.02.2010 22:08:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Walker: Mitä hyötyö otelaudan putsaamisesta olikaan? Vaikuttiko saundiin vai mihin se oli?
 
Tällaisten oivaltavien kymsymysten jälkeen tulee hyvä mieli, että viitsi perusteellisesti vastata täällä palstalla.
 
Mitä hyötyö pers*en pyyhkimisestä olikaan? Vaikuttiko se soundiin vai mitnkä?
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
pekezu
14.02.2010 22:22:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Walker: Mitä hyötyö otelaudan putsaamisesta olikaan? Vaikuttiko saundiin vai mihin se oli?
 
Se on tavallaan soittimen huoltamista. Käsistä irtoaa kaikenmaailman töhnää ja epäpuhtauksia, joista osa voi olla jopa otelautaa syövyttävää. Ei se kerrasta sula kahtia, mutta pidemmällä ajalla saattaa mennä esim. kuopille, kuten isäpapan akustisessa teräskielisessä on käynyt. Samasta syystä tavallaan, miksi autoja käytetään pesussa, puhdistetaan ja ehkäistään vaurioita.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
J.Hollström
15.02.2010 10:34:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Tällaisten oivaltavien kymsymysten jälkeen tulee hyvä mieli, että viitsi perusteellisesti vastata täällä palstalla.
 
Mitä hyötyö pers*en pyyhkimisestä olikaan? Vaikuttiko se soundiin vai mitnkä?

 
oka, my määän. Plussaa.
 
Walker
15.02.2010 19:30:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitänee opetella lukemaan jossain vaiheessa.
 
Ei skulaa ni ei skulaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «