Aihe: Muusikoiden.netin trendsetterit
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12
aristoteles666
13.02.2010 20:49:18

ihan saman verran kuin baarikeskusteluilla tai sanomalehden lukijapalstan kirjoituksilla ym, toiset tekee aina niin kuin joku sanoo, toiset niin kuin ne itse haluaa.
ei internet ole ihmistä siinä(kään) mielessä muuttanut(ikävä kyllä)
jatkakaa te, tämä oli lyhyt, ja huono vitsi.
Juicy
13.02.2010 20:50:14 (muokattu 13.02.2010 21:02:54)

No, Jucciz ei ole kyllä mun kohdalla vaikuttanut mihinkään ostopäätökseen. Jos totta puhutaan, niin Juccizta kuuntelemalla olisin lopettanut kitaransoiton aikoja sitten ja ruvennut basistiksi (kun peräti niinkin matalalta kuin C- ja B-vireistä soittelen). =)
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
rheinone
13.02.2010 20:50:58
Jucciz: Senkin uhalla, että arvasin egokeskustelun jossain vaiheessa nousevan esiin, voin kertoa, että tahdoin avata tämän ketjun ennen kaikkea siksi, että mua kiinnostaa saada tietoa kiinnostavasta ilmiöstä, jota ei vielä vaikkapa 15 vuotta sitten olisi edes voitu tutkia: "miten suuri vaikutus yhden nettifoorumin sisällä tapahtuvalla keskustelulla ja siihen monesti liitettävällä oheismateriaalilla (valokuvat, videot, ääninäytteet yms) voi olla ihmisten ostokäyttäytymiseen". Ihan yhtä hyvin vastaavan ketjun voisi avata vaikka studiokama-, basso- tai rumpupuolelle. Todennäköisesti kävisin sielläkin lukemassa vastauksia.

Sosiaalisena ilmiönä tämä on minusta mielenkiintoinen ja ei varmasti vielä läheskään niin tutkittu aihe kuin vaikkapa alan liikkeissä ja kavereiden luona käymisen perusteella tehdyt ostopäätökset. Todennäköisesti olisin laittanut tämän saman ketjun tänne, vaikka en olisi ikinä suositellut kellekään mitään. Mua ainakin kiinnostaa, miten paljon tällä foorumilla (eli sen ihmisillä) on "vaikutusvaltaa", jos lainkaan. Ja kun sitä näköjään vastausten perusteella ainakin jossain määrin on, keskustelun käyminen aiheesta on mielestäni täysin perusteltua. Mukavaa, että niin moni on avoimesti valottanut kokemuksiaan.

Totta hitossa mun mielestä on myös mielenkiintoista kuulla, miten moni onkaan päätynyt ostamaan ja omistamaan jotain rojua sen takia, että juuri itse olen avannut suuni jossain kohtaa keskustelua, mutta yksin se ei olisi mun mielestä riittävän hyvä syy avata ketjua - silloinhan ketjun nimi olisikin ollut juuri se, jota eräs herrasmies jo ehdottikin pari sivua sitten. Kuten ketä tahansa suure(hko)n työn tehnyttä, myös mua aikanaan ison ääninäytepätkävaraston rakentaneena luonnollisesti kiinnostaa, milaisia vaikutuksia sillä on ollut ihmisiin. Mua ylipäätään kiinnostaa kovasti, miksi ihmiset toimivat niinkuin he toimivat.

Jatkakaa! :)

Mää ostin Juzzicsin inspiroimana haarosista puhkinaiset farmarihousut joskus 2006. Se oli sosioekonominen ilmiö, eli samaistuin vahvasti valkokaulusköyhälistöön.
weetube
13.02.2010 21:01:35 (muokattu 13.02.2010 21:02:02)
Oli se vaan toisaalta hienoa aikaa,kun ei ollut hajuakaan mistään interneetti hömpötyksistä.
Silloin oltiin kämpillä,soitettiin ja testattiin kun joku oli jonkun uuden himmelin hankkinut.

Tiedon saaminen esim.eri pedaaleista ei ollut ihan samalla tasolla kuin tänäpäivänä.
Tuntuu että ukoilla oli enemmän soundi eroja kuin nykyään.

T:W
McNulty
13.02.2010 21:06:25
weetube: Oli se vaan toisaalta hienoa aikaa,kun ei ollut hajuakaan mistään interneetti hömpötyksistä.
Silloin oltiin kämpillä,soitettiin ja testattiin kun joku oli jonkun uuden himmelin hankkinut.

Tiedon saaminen esim.eri pedaaleista ei ollut ihan samalla tasolla kuin tänäpäivänä.

Pitää paikkansa. Silloin ei ollut youtubea josta kuunnella ja tsekata "jollain setupilla soitettuja" sampleja, eikä silloin tehty niiden pohjalta syväluotaavia analyysejä, eikä osto-/hylkytuomioita.
The one who used to be known as bonecrusher
weetube
13.02.2010 21:12:19
McNulty: Pitää paikkansa. Silloin ei ollut youtubea josta kuunnella ja tsekata "jollain setupilla soitettuja" sampleja, eikä silloin tehty niiden pohjalta syväluotaavia analyysejä, eikä osto-/hylkytuomioita.

Jep.Miten me oikein pärjättiin? :-))
ReBeat
13.02.2010 21:12:30

Itsellä vaikuttaa lähinnä niin päin, että jos näen jostakin tuotteesta tulleen erittäin suositun (kuten vaikkapa bad monkey)... tai että on ennalta arvattavissa, että jokin julkaistava tuote menee vilkkaaseen tahtiin "hankintalistalle"... sen tuotteen päällä on mielikuvissa heti melkoinen nou nou. Bad monkeytä en voisi hankkia ikinä, vaikka se olisi maailman parassoundisin. Eli mitä enemmän täällä aletaan imeltelemään jotain värkkejä niin sitä todennäköisemmin niihin ei voi sekaantua.
Jucciz
13.02.2010 21:14:06
ReBeat: Itsellä vaikuttaa lähinnä niin päin, että jos näen jostakin tuotteesta tulleen erittäin suositun (kuten vaikkapa bad monkey)... tai että on ennalta arvattavissa, että jokin julkaistava tuote menee vilkkaaseen tahtiin "hankintalistalle"... sen tuotteen päällä on mielikuvissa heti melkoinen nou nou. Bad monkeytä en voisi hankkia ikinä, vaikka se olisi maailman parassoundisin. Eli mitä enemmän täällä aletaan imeltelemään jotain värkkejä niin sitä todennäköisemmin niihin ei voi sekaantua.

Periaate se on tuokin. :)

Mites, jos muille rupeaa ilmestymään semmoista, mitä sulla jo on? Myytkö omasi pois ja ostat jotain ihan muuta?
Minushuman
13.02.2010 21:26:14
Mulla on aivan helevetin rajallinen budjetti, mitä tulee näihin soitin, efekti ja vahvistin hankintoihin. Mulla ei todellakaan ole varaa kokeilla kaikki mahdolliset kitarat, spedut ja vahvistimet mitä maailmasta löytyy. Asun Lahdessa ja täällä on todella rajallinen valikoima kokeiltavia vehkeitä esim. verrattuna Helsinkiin. Mä oon kokoajan käyttänyt Mnettiä siihen, että luen arvosteluita ja mielipiteitä kalustosta plus käytän koko muutakin intternettiä hyväkseni. Tosin Mnetin jätkien mielipiteillä on isompi merkitys, koska olen huomannut tiettyjen henkilöiden valintojen myötäilevän omaa korvaani hyvällä tavalla. En ole ostanut mitään pelkästään sen takia, että joku Mnetissä olisi tykännyt siitä. Mutta koska tavaraa on maailmassa niin helevetisti, niin miksi ei käyttäisi jotain haarukkaa harventamaan järetöntä valikoimaan hieman pienemmäksi ja helpommin hahmotettavaksi. Jos joku kokee ton joidenkin perseennuoleskeluksi ja mielistelyksi niin siitä vaan. Mulla on varaa ostaa ehkä 1-2 spedua vuodessa niin mä haluan olla suht varma, että eurot menee oikeaa kohteeseen.
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
Terry Pantheras
13.02.2010 21:47:46
weetube: Oli se vaan toisaalta hienoa aikaa,kun ei ollut hajuakaan mistään interneetti hömpötyksistä.

Silloin kaikilla oli Marsut ja RATit - millä nyt ei toisaalta metsään mennä...
einzweidreivier MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Les Fender
13.02.2010 21:57:03
Teppo2: Jussimus. Mä ostin siltä kitaran. Ja jäsen Juccizin innoittamana ostin vihreän hammasharjan.

Joo, Jussimus on rentisitteri. Mä myin sille kitaran joka olikin ollu ennen sen oma;)
"Living is easy with eyes closed!"
BubbleBob
13.02.2010 22:00:59

Jucciz: Senkin uhalla, että arvasin egokeskustelun jossain vaiheessa nousevan esiin, voin kertoa, että tahdoin avata tämän ketjun ennen kaikkea siksi, että mua kiinnostaa saada tietoa kiinnostavasta ilmiöstä, jota ei vielä vaikkapa 15 vuotta sitten olisi edes voitu tutkia: "miten suuri vaikutus yhden nettifoorumin sisällä tapahtuvalla keskustelulla ja siihen monesti liitettävällä oheismateriaalilla (valokuvat, videot, ääninäytteet yms) voi olla ihmisten ostokäyttäytymiseen".

clipsclips

Mua ylipäätään kiinnostaa kovasti, miksi ihmiset toimivat niinkuin he toimivat.

15 vuotta sitten olit liian nuori tutkiin meitä ;-)
Jos mikään ikinä sinua koskettaa... Älä saatana ammu runoilijaa
weetube
13.02.2010 22:07:40
BubbleBob: 15 vuotta sitten olit liian nuori tutkiin meitä ;-)

:-)) (hymyä ja myhäilyä)
Confidentum
13.02.2010 22:08:26
Jucciz:

Sosiaalisena ilmiönä tämä on minusta mielenkiintoinen ja ei varmasti vielä läheskään niin tutkittu aihe ....

Jatkakaa! :)

Try google ;) Social Medias Influence in Purchase Decision
Kaiuttimesta kuuluu ääniä
Jii
13.02.2010 22:12:00
Confidentum: Try google ;) Social Medias Influence in Purchase Decision

Tuon periaatteen kun mnet hyväksyy, niin kvg on se tie.

Keskustelu on mielestäni perkuleen hyvä asia, mutta sen tulisi olla asiallista. Eriävät mielipiteet voi kirjoittaa muutenkin kuin hyökäten.
Southbound again. Don't know if I'm going or leaving home.
Confidentum
13.02.2010 22:41:35 (muokattu 13.02.2010 22:48:25)
Jii: Tuon periaatteen kun mnet hyväksyy, niin kvg on se tie.

Keskustelu on mielestäni perkuleen hyvä asia, mutta sen tulisi olla asiallista. Eriävät mielipiteet voi kirjoittaa muutenkin kuin hyökäten.

Mihin mie nyt hyökkäsin, vinkvink silmäniskuahan minä vaan, kun niin herkästi tahtoo tulla näissä keskusteluissa ohjeeksi annettua itse kullakin että googleta ennen kuin kysyt ja tässä vielä lisää vinkvink ;).

Asiallisesti. Jos keskustelu koskee sitä, ovatko m-netin palstoille olleet keskustelut, mielipiteet, laitearvostelut ja yksittäisten nimimerkkien arviot olleet vaikuttamassa kenenkin meidän ostopäätöksiin, niin silloin pitäisi keskustella siitä. Ilman muuta ja luonnollisesti kirjoitukset vaikuttavat ja sitä vartenhan tällaiset yhteisöt ovatkin olemassa ja tästä on minusta paljonkin tutkimusta ja tietoa - kyse kuluttajakäyttätymisestä.

Toinen asia, tosin se liittyy myös kuluttajakäyttäytymiseen, on minusta se, onko joillain henkilöillä ja heidän kirjoituksillaan niin paljon vaikutusta, että heistä on muodostunut kyseisen yhteisön suunnannäyttäjiä (trendsetter). Kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksen saralla myös tästä teemasta on paljon tutkimusta ja tuloksia - jotkut ihmisryhmät ovat trendsettereitä ja joihinkin heidän toimintansa vaikuttaa enemmän ja toisiin vähemmän.

Yleisellä tasolla kyse on siis kuluttajakäyttäytymisestä ja tässä tapauksessa tietyssä kontekstissa eli täällä m-netissä. Samat lainalaisuudet täälläkin pätee kuin muuallakin eli siinä mielessä varmaan mitenkään erityinen muista poikkeava kulutajaryhmä me tuskin olemme.

Jos halutaan nimimerkkilistaa (vähän kuin niitä kamalistauksia) niin se on sitten taas ihan eri asia. Alkuperäisessä kysymyksenasetelussa tiedostetaan se, että trendsettereitä on ja että ne vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Tämä tiedostaen halutaan tunnistaa tämä mahdollisesti niin voimakkaasti vaikuttavien henkilöiden ryhmä m-netissä. Itse ilmiö ei siis näyttäisi olevan todellisuudessa kiinnostuksen kohteena.

Hyvä on keskustelu, mutta vielä siitä ei ihan näy voidaanko puhua siitä, että olisi olemassa joku tietty suunta/trend, joka olisi muotoutunut m-netissä ja toiseksi, voidaanko erotella henkilöitä, jotka mahdollisen trendin ja suunnan ovat aikaansaaneet tai sen syntymiseen olleet vaikuttamassa. Pitäisi siis ensin löytää "trend" ennenkuin on mahdollista löytää "setter"

"Ajattelenkohan minä liikaa" kysyin kerran isoäidiltä. Se vastas, että ajattele poika vaan, mutta älä anna sen häiritä :)
Kaiuttimesta kuuluu ääniä
Osteri
13.02.2010 22:43:24
Jucciz: ....tahdoin avata tämän ketjun ennen kaikkea siksi, että mua kiinnostaa saada tietoa kiinnostavasta ilmiöstä, jota... + Sosiaalisena ilmiönä tämä on minusta mielenkiintoinen ...

Juuri näin. Kyllä tämäkin on ihan hyvä näkökulma ja keskustelun käyminen aiheesta on minunkin mielestäni täysin perusteltua. Mahtuuhan tänne keskustelua.
Jos mulla itsellä ei ole halua/fyrkkaa hankkia monia tuotteita vaikka niitä mainostetaankin, niin eihän se muiden vika ole. En ymmärrä miksi nää jutut välillä kääntyy henkilöön? Ei voi vähempää kiinnosta kuka henkilö jotain suosittelee, pääasia on että ihmiset kertoo kommenttinsa ja tuotteita tuodaan nimillä esille. Jokainen kokemukseen perustuva kommentti on jollekin hyödyllinen ja johtaa siihen että sillä jollakin on ehkä hieman mukavampi ote soundiinsa hankittuaan ne just itselleen kiinnostavat jutut.

Kukaan täällä pyörivistä ei tee uutta hankintaansa ilman mnettiin vilkaisua ja haku-koneen käyttöä. On todella hyvä nykyään että on tällainen foorumi ja sen mielipiteitä voi hyödyntää halutessaan. Joskus tällaista ei tosiaan ollut. Tosin eipä ollut tällaista viidakkoa tavaraa valittavanakaan.

Että long live bad monkey vaan ;) ja homma jatkuu......
sepisti
13.02.2010 22:47:00
Se, että olen ostanut tavaraa m.nettiläisten suosituksesta ei tarkoita sitä, että olisin ostanut mitään kokeilematta tai näkemättä.

Täällähän on meiniki kuin iloisessa Etelä-Karjalassa ikään. Kateelliset jaksaa panetella...
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
sepisti
13.02.2010 22:51:20
jussimus: Hö, miksei kukaan oo vielä maininnu mua? :(

Mäkin haluun olla sellanen rentisetteri, kuten suuri ja mahtava Tsukkits...

Heruux?

Sä oot köyhä ja vedät paskoilla kamoilla. Susta ei oo siihen.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)