Aihe: Kielet
1 2 3 4 5 6 7 813 14 15 16 17
Marttila
11.02.2010 21:45:52 (muokattu 11.02.2010 21:48:07)
J.Hollström: Olkaa hyvä. Ihan kiva, että ei ollut ihan susi homma tämä, vaikka välillä vähän hirvitti mihin tuli lähdettyä. Onhan noi ZOGin sivustot aikamoista tarinaa.

Joillakin ihmisillä vain on tuollainen, noh, ronskihko, kärjistystä ja liioittelua tehokeinona käyttävä tapa ilmaista itseään. Omasta mielestäni sivu oli jopa ihan hauska; jollain tasolla tuli mieleen Mixermanin kirjoitukset noin niin kuin tyylin puolesta. Kun sivun ulkoasun ja kirjoittajan ilmaisutyyliin liittyvän paisuttelun suodatti pois, niin itse asia vaikutti kyllä ihan jälkeenkäyvältä ja omia käytännön kokemuksia vastaavalta. Se, onko tuollainen ZOG-tyyli paras tapa saada ihmiset vakuuttuneiksi asiastaan, onkin sitten ihan eri asia...

Pitää varmaan pistää oma tilaus menemään. Näiden kokemusten rohkaisemana uskaltaakin tilata kerralla useammatkin setit sekä kitaroille ja bassoille jolloin postikulut eivät tunnu niin paljoa. Eli kiitoksia kaikille kokemuksista. Tietysti jos joku on kiinnostunut järkkäämään uutta kimppatilausta, niin lähden tietysti mielelläni mukaan...
Heikki L.
12.02.2010 01:36:21

Kun Thomastikin sivuilta kuikkii esim. kontran Spirocore-kielten jännityksiä, niin siellä on sama homma. Paksummilla kielillä on kovempi jännite.

http://www.thomastik-infeld.com/strings/index.html

Sellolla ja viululla sitte toisin päin. Jännä homma.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Marttila
13.02.2010 10:42:17
N4754_: Hejdå! Kysynpäs täältä keskustelusta samantein. Mitäs kielisettiä suosittelisitte femmakieliselle bassolle, jonka skaala on 34''tuumaa. Kyseessä on ESP LTD D-5.

Ja kerrataanpa kaikki.
Ensimmäinen puoli pääasiasta; Mitä suosittelette? 5-kieltä, 34''tuumaa.
Se toinen puoli pääasiasta; Vireenä tulisi olemaan GCGCF.

-V

Jotkut helvetilliset vaijerithan tuollaiseen vireeseen tarvitsee. Ainakin omaan makuun joku .130 on löysä jo B:hen viritettynä 35" skaalallakin, joten jos lyhyemmällä skaalalla haluaa päästä G:hen, kannattaisi varmaan kokeilla vaikka Warwickin Dark Lord settiä (.085, .105, .135, .175) joka on tarkoitettu viritettäväksi Fissiin 35" skaalalla, ja täydentää sitä vaikka Black Label -sarjan .065 kielellä. Nuo voisivat jopa soida tuossa vireessä jos basso vaan antaa myöten (tallaa ja satulaa voi kaiketi joutua viilaamaan jos on mitoitettu normiseteille). Paksuimpia kieliä saattaa joutua purkamaan vähän matkaa että saa kierrettyä viritystappien ympärille, kun ovat tehty 35" skaalalle. Toinen vaihtoehto on tietysti ottaa paksuin 4-kielinen setti jonka löytää ja siihen joku .145 viidenneksi, mutta aika löysäksi taitaa tuolal vireellä ja skaalalla jäädä.
balzary
13.02.2010 12:05:28

N4754_:
Ja kerrataanpa kaikki.
Ensimmäinen puoli pääasiasta; Mitä suosittelette? 5-kieltä, 34''tuumaa.
Se toinen puoli pääasiasta; Vireenä tulisi olemaan GCGCF.

Warwickin black label setti mihin irtokielenä taperwound .145 alimmaksi. Tollainen ratkaisu on ollut toimiva kaverin 35" bassossa G#-vireessä.
Heikki L.
13.02.2010 16:51:27

ZOG-raporttia:

Eilen soitin ekan keikan noilla, oli aika helppoa lipsuttelua. Kitaristi ja laulaja/kiipparisti/kitaristi kokeilivat mun bassoa ja diggailivat myös ZOGien tuntumaa. Ihan kaikkeen noi ei tietenkään sovi. Joissain biiseissä olisin kaivannut jäykempää tatsia ja "syvempää saundia". Mutta kaikkiaan tutustumisen arvoisia kieliä, ehdottomasti.
J.Nikkanen
13.02.2010 17:43:02
Heikki L.: ZOG-raporttia:

Eilen soitin ekan keikan noilla, oli aika helppoa lipsuttelua. Kitaristi ja laulaja/kiipparisti/kitaristi kokeilivat mun bassoa ja diggailivat myös ZOGien tuntumaa. Ihan kaikkeen noi ei tietenkään sovi. Joissain biiseissä olisin kaivannut jäykempää tatsia ja "syvempää saundia". Mutta kaikkiaan tutustumisen arvoisia kieliä, ehdottomasti.

Oliko sulla flätit vai roundwoundit.kysymysmerkki. (näppis paskana lopullisesti)
Heikki L.
13.02.2010 18:04:54

pahaeno: Oliko sulla flätit vai roundwoundit.kysymysmerkki. (näppis paskana lopullisesti)

Flatit. Ne muistuttavat D'Addarion Chromeseja (elleivät jopa ole) ja soivat aika kirkkaasti.
Antti K.
14.02.2010 00:05:20
Vaikea sanoa, että ovatko daddariot vai mitkä nuo roundwoundit.

Anyways, jonkinlainen keikka soitettu sellaisilla tuossa G&L:ssä. Tosi mukavat soittaa, tasainen tatsi. Mutta, mistähän johtunee, että tuo jytky E-kieli oli alakynnessä, A ja D soivat oikkeen hyvin, eikä G:kään jäänynnä jälkeen (sille oli vaan aika vähän käyttöä). Jatketaan testailua.
Muusikon "paras" ystävä...
Heikki L.
14.02.2010 02:52:08

Toinen ZOG-keikka takana. Taas oli hemmetin helppo soittaa, tuo jazzbasso soi kyllä paljon paremmin kuin ennen. Seuraavaksi pitää kokeilla noita kieliä muissakin bassoissa ja investigeerata vähän lisempää.
-daali
19.02.2010 20:31:37
Kirjotan nyt vielä tännekin tän, sori turha spämmi

Eli mitkä kielet mulle?

-Pitäs päästä joten kuten drop C:hen
-Soitan metallia sormilla
-Ei mielellää hirveen kirkasta saundia
Johannes_t
20.02.2010 08:51:43

-daali: Kirjotan nyt vielä tännekin tän, sori turha spämmi

Eli mitkä kielet mulle?

-Pitäs päästä joten kuten drop C:hen
-Soitan metallia sormilla
-Ei mielellää hirveen kirkasta saundia

Sitä kirkkautta saa pois vahvarin EQ:sta. Jos oikeasti tummasoundiset kielet lyöt bassoon kiinni, niin samalla menee myös sustain (kuinka pitkään kieli soi) ja se on metallissa kovin kovin huono juttu se.

Tilaa tuolta tommoset: http://saitenkatalog.de/shop1/produ … id=c4476fbbdc181affa2bdea83144854c6

ja siihen irtokielenä tommosen: http://saitenkatalog.de/shop1/produ … id=c4476fbbdc181affa2bdea83144854c6

Setiksi tulee 55-75-90-125, juuri passeli drop-C:lle.

Ole hyvä.
J.Hollström
20.02.2010 10:04:17 (muokattu 22.02.2010 22:24:08)
ZOGeille on ollut lisäkysyntää. Tilaus etenee. Ei enää panoksia.
ninokoo
23.02.2010 21:47:57
No niin, pistin kuitenkin ZOGit Presariin ja on sanottava että minä tykkään! Thunderbird kun ei taida tullakaan tämän vuoden puolella (toinen setti ZOGeja on tulossa). Treeniolosuhteissa testit alkaa vasta huomenna mutta tässä kokemuksia parin päivän kotisoittojen perusteella. E-kielestä piti asennusvaiheessa purkaa vähän tuota kangaspäällystettä tallan päästä kun jäi tallapalan päälle ikävästi. Ihan perinteiset flatwoundit ei ole kyseessä koska tuo kielen pinta ei aivan tasainen ole. Ensimmäinen fiilis asennettuna oli että tatsi on jämäkkä (korkea tension kautta linjan) ja hieman oudolta tuntui tuo jyrkkä muutos kielten paksuudessa ylöspäin mentäessä. Aiemmin olen pääasiassa soittanut löysemmän tensionin kielillä joten vähän vaatii totuttelua.

E-kieli näissä on jykevin millä olen soittanut mutta ei niin jäykkä kuin Ernie Ballin 110 joka oli liian jäykkä perusvireessä. Tatsi on kevyehkö ja tasainen. Soundissa on sellaista kevyttä kilinää havaittavissa, verrattuna entisiin GHS Precision flatseihin verrattuna nuo on lähes kirkkaat soundiltaan, ei roundimaisen kirkkaat mutta omiin tarpeisiini juuri sopivan oloiset. Peukkusoundi on aika muikea, toimii.

Noh sitten vahvistimen kanssa, Orange Terror Bass ja SP212. Vau! Aivan mahtava soundi. Alapäästä jykevä ja pyöreä, ylärekisterissä sopivasti kilkatusta. On mukavaa kun lopulta tulee se lämmin tunne että nyt ollaan menossa taas lähemmäs omaa soundia jota on haettu vähän eri puolilta jonkin aikaa, nämä kielet teki sen minulle viimeisimpänä. Voi olla että saman fiiliksen olisi saanut D'addario Chromeseilla mutta minusta hifistely on hauskaa.

Pienenä selvennyksenä tähän loppuun että itse en silti todellakaan ole hifisoundi miehiä vaan vintageosaston meiningit uppoaa parhaiten. Nämä kielet on kuten flatwoundit yleensä eli hifimiehille ei voi suositella, tuskin monet flättejä Warwickiin laittaisikaan. No minä voisin...
Lines on my face are getting clearer - and I say goodbye - to my hopes and dreams
J.Nikkanen
24.02.2010 11:57:08
ZOGit kiinni Iban SR910 bassossa. Omituisen tuntuiset. Hämmentävää oli se, että jouduin löysyttämään kaularautaa. Aikaisempi setti oli D'addarion 045-065-080-100. Tänään sitten pikaisesti intonaatio kuntoon ja ekat treenit noilla. Täytynee sitten vielä hieman hienosäätöä tehdä kaularaudan kanssa, ja satulaurat (lähinnä kuitenkin tuo E kieli) kaivannee hieman laittoa.

Tilauksessa pari settiä lisää. Musta tais tulla ZOG-mies. (?)
-daali
28.02.2010 19:52:29 (muokattu 28.02.2010 20:43:55)
Johannes_t: Sitä kirkkautta saa pois vahvarin EQ:sta. Jos oikeasti tummasoundiset kielet lyöt bassoon kiinni, niin samalla menee myös sustain (kuinka pitkään kieli soi) ja se on metallissa kovin kovin huono juttu se.

Tilaa tuolta tommoset: http://saitenkatalog.de/shop1/produ … id=c4476fbbdc181affa2bdea83144854c6

ja siihen irtokielenä tommosen: http://saitenkatalog.de/shop1/produ … id=c4476fbbdc181affa2bdea83144854c6

Setiksi tulee 55-75-90-125, juuri passeli drop-C:lle.

Ole hyvä.

Kiitti :)

Entä mitkä olis sellaset mitkä olis suht tasavahvat sekä drop C:lle ja drop D:lle?
Ja voiko pitkäskaalaset kielet laittaa normi 34' skaalaseen?
Sidewinder
28.02.2010 21:21:05
Osaisko joku suositella sopivaa kielisatsia nelikieliseen? Hakuses olis kirkas saundi. Pitääs pystyä droppi D:hen, mutta normi 45-105 satsi ei oikeen ollu mun makuun, ja satanen E-kielenä meinaa olla hiukan turhan plörö mutta menettelee.

Tämmöösiä kattelin: http://www.thomann.de/fi/daddario_eps_190.htm
TeroPee
01.03.2010 00:26:26
Sidewinder: Osaisko joku suositella sopivaa kielisatsia nelikieliseen? Hakuses olis kirkas saundi. Pitääs pystyä droppi D:hen, mutta normi 45-105 satsi ei oikeen ollu mun makuun, ja satanen E-kielenä meinaa olla hiukan turhan plörö mutta menettelee.

Tämmöösiä kattelin: http://www.thomann.de/fi/daddario_eps_190.htm

nää ku on niin makuasioita. roundwoundit toki kirkkauden puolesta, mun tatsilla 105-kieli on droppi-d:ssä ihan liian letku.. Mutta, noita olympian kieliä kyllä suosittelisin kokeilemaan, jos ei tykkääkkään ni eipä ainakaan mee paljoa rahaa. Hommasin noi jonku puol vuotta sitten, edelleen vallan hyvässä tikissä.
elikkäs esim tästä: https://www.soundata.fi/PublishedSe … &pageID=9&itemcode=HQB45100
If ya gonna be dumb ya gotta be tough
horgath
01.03.2010 10:28:05

Joo. itse soittelen c-drop vireestä nelikielisellä bassolla ja mielestäni ok hyvä setti tohon vireeseen on about 60 - 125 . Monesti oon kyl soittanut 65/130 setilläkin.. miten nyt sattuu lähikaupasta löytymään vaihtoehtoja. Eli viiskielisen setistä neljä paksuinta kieltä kiinni haluamaansa järjestykseen.Ylimmän kielen voikin siitä sit myydä rahapulassa tai käyttää vaikka kuristamiseen jos ei soitto kujle.

DR lo-rider seteistä löytyy custom sarjan pakettia ,jossa on neljä kielltä 65-130 niin ei tarvii maksaa ylimääräisistä kielestä.

ps. noi Olympian kielet on minusta yllättävän hyviä hintaansa nähden kanssa.
Johnny Buzz
02.03.2010 22:53:53

Tuli noista ZOG:eista mieleen sellainen kysymys, että onko eri kieliltä otettujen samojen sävelien soundiero kovinkin suuri? Esim. siis vaikka B-sävel otettuna E-kielen 7. nauhalta vs. A-kielen 2. nauhalta. Voisi äkkisältään kuvitella, että soundiero on isompi kuin perinteisillä kielillä, kun kielien paksuus ero on suurempi. Onko mitään tuollaista ollut havaittavissa?

Itsellekin tulossa pari setti ZOG:eja ja mielenkiinnolla odotan testaamista. Ei ookaan tohon pääbassoon tullu vaihettua kieliä pariin vuoteen, joten korkea aika.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)