Aihe: Kaularauta
1
Zebu
09.03.2004 10:47:40
Mihin perustuu kaularaudan toiminta, eli mitä tapahtuu kaulan sisällä kun rautaa vääntää?
Vemmy
09.03.2004 10:54:01
Mihin perustuu kaularaudan toiminta, eli mitä tapahtuu kaulan sisällä kun rautaa vääntää?

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 6&o=0&x=6e8b59fe5b&co=0
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
Zebu
09.03.2004 14:04:32
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 6&o=0&x=6e8b59fe5b&co=0

Tuon olen kyllä lukenut läpi, eli tiedän mitä kaularaudan säätö saa aikaan, mutta minua kiinnostaa se mekanismi millä se toimiin, eli mitä siella kaulan sisällä tapahtuu kaularautaa käännettäessä.
SURf
09.03.2004 14:08:07
Tuon olen kyllä lukenut läpi, eli tiedän mitä kaularaudan säätö saa aikaan, mutta minua kiinnostaa se mekanismi millä se toimiin, eli mitä siella kaulan sisällä tapahtuu kaularautaa käännettäessä.

Ääriesimerkki yksinkertaisesti:
Kaularauta kääntyy mutkalle pakottaen myös kaulaa mutkalle tai toisinpäin toimittaessa kaularauta oikenee sallien myös kaulan oieta tai taipua taasen mutkalle toiseen suuntaan.
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
P2
09.03.2004 14:09:03
Kun kiristät kaularautaa, kaulan sisällä oleva todella loivan u:n muotoinen metallitanko vääntää kaulaa vastakkaiseen suuntaa mitä kielien veto -> kaula suoristuu. Kaularautoja on monenlaisia, kannattaa tutustua esim. www.projectguitar.com :iin, siellä muistaakseeni parissakin paikassa näytetään miten kaularauta asennetaan ja millainen se on.
fox
09.03.2004 14:18:10

mitä siella kaulan sisällä tapahtuu kaularautaa käännettäessä.

Perinteisessä tapauksessa kaularauta on itsessään kaarella , ura on työstetty sellaiseksi/laitettu muotopalikka uraan. Kielten vetoa vastustamaan tarkoitettu tuo malli. Nyt kun lavasta katsoen säätömutteria kierretään oikealle, se kiristää samalla rautaa joka pyrkii oikaisemaan kaulaa. Tämän "perinteisen" kaularautamallin keksijä ja ensimmäinen käyttäjä - yllätys yllätys: Gibson. Tuon kaularautamallin puutteita on huono säädettävyys "toisinpäin"-jos tarvetta on, sekä se, että rikkoutuessaan sen vaihtaminen on tuskaa. Ensimmäisen puutteen korjaamiseksi kehitettiin kahteen suuntaan säätyvä "boxi"rauta ja tuon toisen ongelman ratkaisi Rickenbacker omalla patentillaan, jossa rauta ei oo ollenkaan kiinni toisesta päästä ja säätyminen pohjautuu erityiseen teräsliuskaan joka puristuu päätylevyä vasten kun säätöruuvia kiertää. Sitäpaitsi Rickyissä on aina kaks rautaa. Ja taivahan tosi, ovat helpot vaihtaa.. Noilla tuplaraudoilla pystyy sitäpaitsi korjaamaan kaulan "propelliakin" mitä perinteisellä raudalla ei voi. Tämmöstä nyt aluks tuli kaularaudoista mieleen, joku toinen jatkaa..
Juzzu
09.03.2004 14:29:03
Tuon kaularautamallin puutteita on huono säädettävyys "toisinpäin"-jos tarvetta on, sekä se, että rikkoutuessaan sen vaihtaminen on tuskaa. Ensimmäisen puutteen korjaamiseksi kehitettiin kahteen suuntaan säätyvä "boxi"rauta

Vaan eihän tuota boksiakaan saa rutistettua toiseen suuntaan? Rauta kun on siellä boksin sisällä kaarella periaatteessa samalla lailla kuin pelkkä suora rauta. Ja jos ruuvia vääntää toiseen suuntaan tarpeeksi ei rauta väänny "takaisin päin" vaan mutteri vaan putoaa pois? :o) Tai ehkä ymmärsin nyt vain väärin jotain!
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Juzzu
09.03.2004 14:55:12
Ookkei... Itse asiassa, nyt kun mainitsit, muistan itsekin nähneeni moisen virityksen jossakin. Siis kuvan tuosta.

Lissee: Ja harvoinpa tarvii tuota toiseen suuntaan tapahtuvaa vääntöö, jos tarvii, niin paras konstihan on extremein: kieliks jotkut "vaijerit", vire korkeelle ja rumpupalikka 12 nauhan kohdalle otelaudan ja kielten väliin. Annetaan olla hivenen aikaa. =)

Mun pitäis melkein kokeilla. Tuli tuohon Teleen laitettua niin jämäkkää vaahteraa, että vaikka kaula ja otelauta on kyllä suoria, ei oikein meinaa tuota reliefiä tulla. Eräs rakentaja tosin ehdotti kielien ottamista pois ja ihan tylysti puristimella painamista keskeltä kaulaa samalla kuin lavan puolella on joku korotuspala. Noh, katellaan nyt :o)
P2
09.03.2004 15:04:39
. Tuli tuohon Teleen laitettua niin jämäkkää vaahteraa, että vaikka kaula ja otelauta on kyllä suoria, ei oikein meinaa tuota reliefiä tulla.

Toi on muuten aika paha, omassa stratossa on vähän sama, vaahterakaula ebepuu otelaudalla. Vielä kun on jumbot oikein pakottanut otelautaan, ni ei meinaa reliefiä saada millään. Nooh, paksummat kielet ja katotaan sitten uudestaan.
Juzzu
09.03.2004 15:16:46 (muokattu 09.03.2004 15:19:08)
Toi on muuten aika paha, omassa stratossa on vähän sama, vaahterakaula ebepuu otelaudalla.

Jep! Itse en kyllä laita eebeniä ja vaahteraa samalle kaulalle, kun pelottaa moiset. Ja tosiaankin, nauhojen urat kannattaa ainakin tehdä väljiksi jos tuohon kombinaatioon päätyy, ettei ne puske entistä enemmän kaulaa väärään suuntaan.

Vaikka mulla tuossa Telessä onkin ruusupuukaula, niin olisi ehkä voinut olla nauhaurien saha vähän leveämpi, nyt kun nauhat on paikoillaan ei oikein tiedä onko ne vääntäneet kaulaa.
fox
09.03.2004 18:41:30

Vaikka mulla tuossa Telessä onkin ruusupuukaula, niin olisi ehkä voinut olla nauhaurien saha vähän leveämpi, nyt kun nauhat on paikoillaan ei oikein tiedä onko ne vääntäneet kaulaa.

Minkätähen tuo aina täytyy tehdä tuo...itsellä on ollu palikoissa ja puristimella yks kaula jo kuukausia eikä palaudu, ei. Kahden koon jumboilla nauhoitin ja liika tiukat urat. Vaahteraa joka on kuivaa ja kovaa. Damnation! :(
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)