Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Funk basso
1 2
viivamies
12.02.2010 20:38:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alko tossa kiinostaa funk basson soitto. Eli tietäisikö joku miten voin opettela funk ja slap bassoa netin kautta. Eli jotain videoita, harjoituksia,vinkkejä tai jotain kirjoja mistä on ollu teille apua. Tunneilla en voi mennä ennen syksyä,koska kitaratunnit ovat menossa.
 
Muhwi
12.02.2010 20:43:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan yleisenä vinkkinä ennenkun jengi alkaa postamaan youtube-linkkejä kaikenmaailman funk-jumaliin: ko musiikissa tyylitajulla tekee hirmuisen paljon. Kannattaa kuunnella ihan peruskauraa seiskarilta ja noin. Sikanopeet slapkikkailut ja kuviot tulee sitten ajan kanssa.
 
"In the early days all I hoped was to make a living out of what I did best. But, since there's no real market for masturbation, I had to fall back on my bass playing abilities."- Les Claypool
Hannu H.
12.02.2010 20:50:25 (muokattu 12.02.2010 20:52:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: ei mitn.. puhuin läpiä päähäni.
 
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
ekikoo
12.02.2010 21:07:40 (muokattu 12.02.2010 21:10:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aloittelin tuota slappiharjoittelua RHCP:n Tell me babyn riffillä, joka kertsin lisäksi onkin sitten koko biisi. Kertosäkeessä sitten aika pitkälti sitä perusääntä ja oktaavia, alempi peukulla ja ylempi popilla.
 
http://www.youtube.com/watch?v=WXdBYfMCzAc
Biisi:
http://www.youtube.com/watch?v=Xm_tSqFbW0A
 
Varmaan jostain kirjastosta kannattaa kysellä kirjoja hakusanoilla funk ja bass.
Tsekkaappa Motown Records-lafkan artisteja.
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
mr.bungle
12.02.2010 21:08:14 (muokattu 12.02.2010 21:10:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viivamies: Alko tossa kiinostaa funk basson soitto. Eli tietäisikö joku miten voin opettela funk ja slap bassoa netin kautta. Eli jotain videoita, harjoituksia,vinkkejä tai jotain kirjoja mistä on ollu teille apua. Tunneilla en voi mennä ennen syksyä,koska kitaratunnit ovat menossa.
 
Kuuntele The Meterssiä 24/7 muutaman viikon ajan... säästyy treeniaikaa turhilta släppiharjotuksilta . Sit kun juuret on hallusssa, voi varovasti siirtyä Larry Grahamiin jos släppäily tuntuu edelleen miellyttävältä (luultavasti ei).
 
bassolla hanuriin
Teijo K.
12.02.2010 21:16:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Kuuntele The Meterssiä 24/7 muutaman viikon ajan... säästyy treeniaikaa turhilta släppiharjotuksilta . Sit kun juuret on hallusssa, voi varovasti siirtyä Larry Grahamiin jos släppäily tuntuu edelleen miellyttävältä (luultavasti ei).
 
The Meters on kovista kovin, mutta kyllä peukuttelukin puolustaa paikkaansa. Graham, Louis Johnson ja Miller nyt tulee päällimmäisiksi mieleen. Mun mielestä kukaan noista ei ole sellanen yliviljelijä tossa.
BigPapa
12.02.2010 21:53:24 (muokattu 12.02.2010 21:56:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: The Meters on kovista kovin, mutta kyllä peukuttelukin puolustaa paikkaansa. Graham, Louis Johnson ja Miller nyt tulee päällimmäisiksi mieleen. Mun mielestä kukaan noista ei ole sellanen yliviljelijä tossa.
 
Tuli tossa mieleen tää Buddy Hankerson:
 
http://www.youtube.com/watch?v=rek3g8znpOg
 
http://www.youtube.com/watch?v=chxGTAyYmV0
 
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
mr.bungle
12.02.2010 22:26:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: The Meters on kovista kovin, mutta kyllä peukuttelukin puolustaa paikkaansa. Graham, Louis Johnson ja Miller nyt tulee päällimmäisiksi mieleen. Mun mielestä kukaan noista ei ole sellanen yliviljelijä tossa.
 
Mulla ei ehkä pigmentti riitä näihin argumentteihin, mutta en silti laskisi Milleriä funkyn esikuviin, vaikka miehellä on varsin massiiviset meriitit muuten.
 
bassolla hanuriin
Teijo K.
12.02.2010 22:30:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Mulla ei ehkä pigmentti riitä näihin argumentteihin, mutta en silti laskisi Milleriä funkyn esikuviin, vaikka miehellä on varsin massiiviset meriitit muuten.
 
Mun ei ollut tarkoituskaan luetella mitään "funkin esikuvia" koska tällaisessa aiheessa sellainen on musta täysin turhaa. Mä luettelin mun mielestä hyviä ton osaston soittajia.
mr.bungle
12.02.2010 22:43:41 (muokattu 12.02.2010 22:44:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Mun ei ollut tarkoituskaan luetella mitään "funkin esikuvia" koska tällaisessa aiheessa sellainen on musta täysin turhaa. Mä luettelin mun mielestä hyviä ton osaston soittajia.
 
Hmm... osasto = funk-basso, eikös?
 
bassolla hanuriin
Teijo K.
12.02.2010 22:50:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Hmm... osasto = funk-basso, eikös?
 
Niin, en nyt oikein ymmärrä.
mr.bungle
12.02.2010 22:56:32 (muokattu 12.02.2010 22:58:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Niin, en nyt oikein ymmärrä.
 
No sepä se ;)
 
Edit: niin sitä vaan, että eihän Miller funkkia ole. Jos jazz-funk-fuusiota hakee, niin Paul Jackson Headhuntersissa vois olla ehkä vähän lähempänä.
 
bassolla hanuriin
Teijo K.
12.02.2010 23:00:24 (muokattu 12.02.2010 23:01:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: No sepä se ;)
 
Musta on ihan turha tämmösessä miettiä mitään tyylin luojia tai esikuvia. Riittää että miettii hyviä soittajia. Miller peukuttaa ihan saatanan tyylikkäästi. Ehdottomasti ton "nuoremman" polven paras ja funkein.
 
Jaa sekös se hiersikin että sillä on jatsvaikutteita. No ihan sama.
ChiliTikka
12.02.2010 23:12:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siis, bootsy collins on aika hyvä funkki basisti. Sen live menosta löytyy karismaa ja funkia. Meters on kanssa aivan loistava, Parliament-Funkadeliciltä löytyy herkullisia funk bassoja, joista on bootsy "muutaman" vedellyt. James Brown on aika perus. Ja niinkun bootsy sanoi, "Funkia ei soiteta, sitä vaan istutaan takapenkille ja annetaan sen tapahtua" tai jotain vastaava se oli :D
 
"Free your mind and your ass will follow" G.Clinton.
mr.bungle
12.02.2010 23:14:34 (muokattu 12.02.2010 23:18:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa sekös se hiersikin että sillä on jatsvaikutteita. No ihan sama.
 
Mistäs nyt tuon revit? Lähinnä se, että niiden funk-vaikutteiden kanssa on vähän niin ja näin. No, merkittävä soittaja kuitenkin, eikä tuotantoon ja tekniikkaan tutustuminen varmasti pahaa tee.
 
Edit: tai funk-vaikutteita Millerillä on paljon, mutta en musaa silti funkiksi laskisi. Ja ainakaan lähtökohdaks funkkiin tutustumiseen.
 
bassolla hanuriin
Basismi
13.02.2010 23:39:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä kun soittaa repeatillä niin kyllä alkaa funk istua.
 
http://www.youtube.com/watch?v=RZRUsiV9iU0
 
Aloituksesta ei kyllä oikein selviä haetaanko tässä funkkia vai släppibassottelua. No tossa on molempia.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Funkånaut
14.02.2010 16:40:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muhwi: Ihan yleisenä vinkkinä ennenkun jengi alkaa postamaan youtube-linkkejä kaikenmaailman funk-jumaliin: ko musiikissa tyylitajulla tekee hirmuisen paljon. Kannattaa kuunnella ihan peruskauraa seiskarilta ja noin. Sikanopeet slapkikkailut ja kuviot tulee sitten ajan kanssa.
 
Totta. Etenkin funkissa hyvä tyylitaju voittaa mahdolliset tekniset puutteet. Bootsyn linjoja kannattaa alussa koittaa plokkailla, kun ne eivät ole mahdottomia soitannallisesti, mutta funkkaa sitten kympillä. Loistavaa funkkia 70-luvulta löytyy luonnollisesti ajan aikuisviihde-elokuvien soundtrackeilta.
 
http://www.youtube.com/watch?v=SbBi2j_HLTc&feature=related
 
Tollasta vaan bassolla haltuun ja hyvä tulee.
 
Do fries go with that shake?
käyhis
14.02.2010 21:07:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bootsy's funk formula: http://www.youtube.com/watch?v=IHE6hZU72A4
 
Sen jälkeen haet juupituupista käyttäjän marlowedk. Siinä onkin treenattavaa pidemmäksi aikaa ja jos sen ohjelmiston vetää läpi, niin eipä pitäisi juuri tulla enää biisejä vastaan johon ei sormet taivu..
 
Ginga
14.02.2010 21:38:56 (muokattu 14.02.2010 21:39:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: Blääh luin vääri, ei mtn.
 
JussiKoo
14.02.2010 21:43:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Tätä kun soittaa repeatillä niin kyllä alkaa funk istua.
 
http://www.youtube.com/watch?v=RZRUsiV9iU0
 
Aloituksesta ei kyllä oikein selviä haetaanko tässä funkkia vai släppibassottelua. No tossa on molempia.

 
Ja tuossa oiva esimerkki ym. biisin bassokuviosta. Rentoa ja samalla toimivaa. Me like!
 
http://www.youtube.com/watch?v=dtc4-WldD4I&feature=related
 
"Who's Zed?" - "Zed's dead, baby, Zed's dead."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «