Aihe: fEarful 12/6
1 2 3 4 5 6 7 8
himppe
11.02.2010 12:57:56
Teijo K.: Mulla on ollut joskus sellaisia putkinuppeja, joissa on ollut aika rajallisesti valittavissa noita lähtöjä, ja kun yleisesti noitten kanssa on fiksuinta sovittaa impedanssit oikein, niin kyllähän tommonen järjestely mahdollistaa sen, että voi hankkia 2 kajaria ja ottaa tilanteen mukaan messiin joko yhden tai molemmat.

Hommaat vaan yhden kunnon kaapin, joka riittää joka tilanteeseen.
*köh* fEarful *köh* ;)
chief
11.02.2010 13:49:43
himppe: Hommaat vaan yhden kunnon kaapin, joka riittää joka tilanteeseen.
*köh* fEarful *köh* ;)

Ainoo miina tos on se et noista suurin osa on 8 ohmisia ja mun SVT-II:ssa on vaan 2 tai 4 ohmin lähtö.

Eipä sitä kyllä juuri koskaan tule käytettyä keikoilla. Yleensä on etunen ja dikipääte messissä.
"It's the ear, not the gear. "
himppe
11.02.2010 14:35:05
chief: Ainoo miina tos on se et noista suurin osa on 8 ohmisia ja mun SVT-II:ssa on vaan 2 tai 4 ohmin lähtö.

Eipä sitä kyllä juuri koskaan tule käytettyä keikoilla. Yleensä on etunen ja dikipääte messissä.

No sitten kannattaa katella noiden tuplaelementtisten mörköjen perään, ne on nimellisimpedanssiltaan 4-ohmisia.

Esim. 1515/66 riittää jo aika moneen tilanteeseen. http://www.thedestinyband.com/monster14.jpg
Teijo K.
11.02.2010 15:42:48

himppe: No sitten kannattaa katella noiden tuplaelementtisten mörköjen perään, ne on nimellisimpedanssiltaan 4-ohmisia.

Esim. 1515/66 riittää jo aika moneen tilanteeseen. http://www.thedestinyband.com/monster14.jpg

ja tossa on diskanttikin. Mutta aika hullun kokoinen raahattava.
M.Hanski
11.02.2010 15:44:34
Teijo K.: ja tossa on diskanttikin. Mutta aika hullun kokoinen raahattava.

No sitten semmonen 2x12" + 6" -versio käkättimellä tai ilman.
Teijo K.
11.02.2010 15:48:46

unskelotti: No sitten semmonen 2x12" + 6" -versio käkättimellä tai ilman.

Kontran kanssa käkätin pitää olla. Bassokitaran kanssa en silleen diggaa. kyllä toi fEarful kiinnostaa mua.

Mutta eikös noi ohmit oo niinku muutettavissa? Valkkaa vaan elementiksi 4 ohmiset versiot? Siis niinku. Mites paljon toi passiivijakari muuten syö tehoa, vai syökö? Sellaisenkin jutun jostain lukenut, olisko ollut silloin kun rakensin noita BF kaappeja. Niihin nähden noi fEarfullit näyttää muuten aika helpoilta.
Saimou
11.02.2010 16:54:43

chief: Ainoo miina tos on se et noista suurin osa on 8 ohmisia ja mun SVT-II:ssa on vaan 2 tai 4 ohmin lähtö.

Ei ole tarkoitus aloittaa mitään satavuotista ohmin sotaa, mutta lainaan tässä herra Kevin OConnoria jonka mukaan voit kyllä käyttää sitä svt:tä 8 ohmin kaapin kanssa. Oikokaa jos tiedätte paremmin.

Simo

http://www.londonpower.com/faq.htm

"In most amps, you can set the impedance selector to whatever sounds best. The one caveat is: NOT in English amps. Having replaced more Marshall OTs than anything else, I would advise that the impedance selector always be set to the rated load, or less."
Teijo K.
11.02.2010 16:59:58

Saimou: Ei ole tarkoitus aloittaa mitään satavuotista ohmin sotaa, mutta lainaan tässä herra Kevin OConnoria jonka mukaan voit kyllä käyttää sitä svt:tä 8 ohmin kaapin kanssa. Oikokaa jos tiedätte paremmin.

Simo

http://www.londonpower.com/faq.htm

"In most amps, you can set the impedance selector to whatever sounds best. The one caveat is: NOT in English amps. Having replaced more Marshall OTs than anything else, I would advise that the impedance selector always be set to the rated load, or less."

Tosta löytyy "ammattitaitoista" kommenttia pikku kaivamisella niin moneen suuntaan, että mä näkisin ton vähän vaarallisena hommana.
chief
11.02.2010 17:00:13
Mielenkiintoista. Mitä sanoo tohtori U?

Itse asiassa toi Big One jota olen ehkä hankkimassa on 6 ohmin kaappi. Sitä voinee kohtuullisilla volyymeillä ajaa myös SVT-II:lla.
Saimou
11.02.2010 21:07:30

Teijo K.: Tosta löytyy "ammattitaitoista" kommenttia pikku kaivamisella niin moneen suuntaan, että mä näkisin ton vähän vaarallisena hommana.

Lainaan lisää noilta sivuilta(FAQ):

"...the impedance taps on your amp are there for your convenience, to use as you will. Connecting the rated cabinet impedance to the identical rated tap selection will get you the rated power bandwidth of your amp into that load. As stated above, any "mismatch" reduces power and bandwidth, and that is all."

Tämän OConnorin kirjoja ja tietotaitoa aika monet putkivahvistimien kanssa toimivat tuntuvat arvostavan.

Lisää tekstiä ynnä muuta asiasta kiinostuneille kyseisillä London Power sivuilla:

http://www.londonpower.com/
Teijo K.
11.02.2010 21:31:23

Saimou: Lainaan lisää noilta sivuilta(FAQ):

"...the impedance taps on your amp are there for your convenience, to use as you will. Connecting the rated cabinet impedance to the identical rated tap selection will get you the rated power bandwidth of your amp into that load. As stated above, any "mismatch" reduces power and bandwidth, and that is all."

Tämän OConnorin kirjoja ja tietotaitoa aika monet putkivahvistimien kanssa toimivat tuntuvat arvostavan.

Lisää tekstiä ynnä muuta asiasta kiinostuneille kyseisillä London Power sivuilla:

http://www.londonpower.com/

Ton edellisen ohmin sodan aikaan nää kaikki linkit pyöriteltiin täällä jo moneen kertaan. Varmaan ihan kova äijä, en sitä kiistä.
himppe
11.02.2010 22:29:23
Teijo K.: Mutta aika hullun kokoinen raahattava.

Kaikki on suhteellista. Roudaahan ne jotkut rantasaunaakin!
Rantikseen verrattuna toi 1515/66 on kuitennii pienempi ja taitaa tarjota enemmän (yhtä 15/6:tta verrattiin 6x10:iin) ja parempaa(?) ääntäkin.

Mutta eikös noi ohmit oo niinku muutettavissa? Valkkaa vaan elementiksi 4 ohmiset versiot? Siis niinku. Mites paljon toi passiivijakari muuten syö tehoa, vai syökö? Sellaisenkin jutun jostain lukenut, olisko ollut silloin kun rakensin noita BF kaappeja. Niihin nähden noi fEarfullit näyttää muuten aika helpoilta.

Valitettavasti Kappaliteja ei tehdä kuin 8-ohmisina eikä 4-ohmisia elementtejä vastaavilla ominaisuuksilla oikein löydy. Jos haluat pidättäytyä 4 ohmin kuormassa ja 1515/66 on liian iso, 1212/6 olis noista fEarfuleista sun valinta.

Jakosuotimen sarjakela syö tehoa ihan peruslaskukaavojen mukaan. Jos suodettavan elementin impedanssi on taajuudella x 8 ohmia ja kelan resistanssi on 0,5 ohmia, vahvistimen näkemä kokonaiskuorma on 8,5 ohmia. Tehosta menee 0,5/8,5 = ~6% kelan lämmittämiseen. Suotimeen hukkaantuva teho riippuu siis suotimen jälkeisestä kuormasta ja käytetyistä osista. Omassa jakarissa basson haarassa olevan Corobar-kelan sarjavastus taisi olla luokkaa 0,2 ohmia joten en näkisi tehohäviötä mitenkään merkittävänä.

Jos kanniskelet joka tapauksessa etuvahvistimen ja päätteen sisältävää räkkiä keikoille, suosittelen ajamaan fEarfulia aktiivisena ainakin basso/mid-jaon osalta. Tällöin voit muokata jakotaajuudet, niiden jyrkkyydet ja äänialueiden keskinäiset voimakkuudet haluamasi kaltaisiksi. Passiivikomponenteilla vastaavien muutosten teko on hirmu kallista, hidasta ja äärimmäisen työlästä. Käkättimen ja midin välisen jaon voi tehdä passiivisestikin.
chief
15.02.2010 19:24:59
Kyselin tuosta Big Onesta. 775 puntaa maksaisi Suomeen toimitettuna. Täytyy vakavasti harkita tommosen hankintaa.
Heikki L.
15.02.2010 21:34:47

chief: Kyselin tuosta Big Onesta. 775 puntaa maksaisi Suomeen toimitettuna. Täytyy vakavasti harkita tommosen hankintaa.

Onkohan tuo ALVillinen hinta? Barefacedin sivuilta en löytänyt mitään infoa veroista.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
himppe
16.02.2010 08:00:59 (muokattu 16.02.2010 08:01:40)
chief: Kyselin tuosta Big Onesta. 775 puntaa maksaisi Suomeen toimitettuna. Täytyy vakavasti harkita tommosen hankintaa.

Mistäs tuo hinta oikein koostuu?

Nettisivuilta pikaisesti laskettuna itse komero kustantaa 675 puntaa plus FAQ-osastolla mainittu rahtikustannus manner-Eurooppaan 75 puntaa on minun laskujeni mukaan 750 puntaa...
M.Hanski
16.02.2010 09:10:34 (muokattu 16.02.2010 09:11:59)
himppe: Mistäs tuo hinta oikein koostuu?

Nettisivuilta pikaisesti laskettuna itse komero kustantaa 675 puntaa plus FAQ-osastolla mainittu rahtikustannus manner-Eurooppaan 75 puntaa on minun laskujeni mukaan 750 puntaa...

FAQ:sta löytyy maininta 25 punnan lisäkustannuksesta Norjaan lähetettäessä, ja perusteluna on EU:hun kuulumattomuus. Valistahan chief hieman tätä saarivaltion edustajaa...
chief
17.02.2010 00:46:53
Kysyin tarkennusta ja se oli sekoittanut Suomen ja Norjan. Eli 750 puntaa on hinta.
chief
26.04.2010 19:03:36 (muokattu 26.04.2010 19:03:43)
Nonni, tilasin helmikuun lopulla Big Onen ja nyt se on monien käänteiden jälkeen vihdoin matkalla Suomeen. Kohta päässee ottamaan savut.
Dropped C
26.04.2010 19:52:04 (muokattu 26.04.2010 19:52:22)
Tulisikohan hyvä kaappi, jos ostaisi vaikka jonkun esim. Hartken halvan 2x15 skoben käytettynä ja vaihtaisi alemman elementin Kappalite 3015LF:ään ja ylemmän Kappalite 3015:aan? Älytöntä hintaahan tällöin ei muodostuisi.

Jos vaikka olettaa että niistä Hartken alkuperäisistä ymyreistäkin varmaan saisi 50 rahaa? Vai kyykkäisikö sitten tuollainen halpiskaappi noitten ämyreitten kanssa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)