Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 7 kielisen basson kieliasiaa
1
PasiB
10.02.2010 16:57:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on tulossa kimppatilauksena Wolf WTHB-7 basso ja varmaankin kielet menee vaihtoon aika pian. Onkos kellään tietoa minkä paksuisilla kielillä nuo on aiemmissa kimpoissa tulleet?
7-kielisen voi kai virittää joko F#-B-E-A-D-G-C tai B-E-A-D-G-C-F vireeseen, kumpikohan on yleisempi?
Samoin saapi kertoilla mistä noita mahtaa kotimaasta saada, vai onko helpompaa tilailla ulkomailta.
 
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
Teijo K.
10.02.2010 18:17:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitään en mistään tiijä kun mulla on vaan 6-kielisiä ollut, mutta tuntuis äkkiseltään että F# voi olla aika haikeen kuulonen normaaleilla bassokamoilla ja perus pikku PA kautta.
 
Treenaamalla saat käyttöösi reaaliaikaisen autotunen
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
PasiB
10.02.2010 18:21:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Mitään en mistään tiijä kun mulla on vaan 6-kielisiä ollut, mutta tuntuis äkkiseltään että F# voi olla aika haikeen kuulonen normaaleilla bassokamoilla ja perus pikku PA kautta.
 
Samaa ajattelin itekkin.
 
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
Typhus
11.02.2010 11:40:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuh. Elikkä toi matala F# on aika hankala saada toimiin, on kokeiltu. Pelkästän jo H-kielen virittäminen ala A:han alkaa oleen jo tuskaa.
 
MUTTA jos tahdot koittaa virittää sen noin niin suosittelisin laittamaan tästä kielisetistä paksuimmat vaijerit siihen: http://www.thomann.de/fi/warwick_black_label_dark_lord_set.htm
 
Noi on tarkotettu F# vireeseen.
 
Mulla oli tommonen wolffin basso ja tulin siihen tulokseen että pitäis olla paljon paremmin rakennettu ja suunniteltu basso jos aikoisi sen noin alas virittää.
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
PasiB
11.02.2010 11:58:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Typhus: Juuh. Elikkä toi matala F# on aika hankala saada toimiin, on kokeiltu. Pelkästän jo H-kielen virittäminen ala A:han alkaa oleen jo tuskaa.
 
MUTTA jos tahdot koittaa virittää sen noin niin suosittelisin laittamaan tästä kielisetistä paksuimmat vaijerit siihen: http://www.thomann.de/fi/warwick_black_label_dark_lord_set.htm
 
Noi on tarkotettu F# vireeseen.
 
Mulla oli tommonen wolffin basso ja tulin siihen tulokseen että pitäis olla paljon paremmin rakennettu ja suunniteltu basso jos aikoisi sen noin alas virittää.

 
Ei mulla oo käyttöä noin alas menevälle viritykselle ja jos basso ei vielä toimi siinä, niin mitäpä sitä sen kanssa leikkii. Hommasin tuon enempi kotisoittoon ja jonkinlaiseksi leikkikaluksi kuin treeni- ja keikkakäyttöön, niihin on olemassa paremmat vehkeet. Kiitoksia kokemuksista.
 
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
molder
12.02.2010 11:21:42 (muokattu 12.02.2010 11:22:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Typhus: Juuh. Elikkä toi matala F# on aika hankala saada toimiin, on kokeiltu. Pelkästän jo H-kielen virittäminen ala A:han alkaa oleen jo tuskaa.
oi on tarkotettu F# vireeseen.
.

 
HUH! Siis menee esim. vielä pianon alimman sub-contra A:n ali?A tai F#? Mikä bändi soittaa ja basisti semmosella vireellä? Joku Meshuggah tms? Miltä semmonen lepatus kuulostaa? Tuo on kiinnostavaa. Kun tuntuu, että B-virekin on vaikea saada kuulumaan bändin seasta hyvin.. C-vielä menee hyvinkin. Livenähän semmosen jyrinän saakin varmaan kuulumaan jos on todella tehokkaat hyvät extra-subbarit..
 
"The SOUND of VOLUME"
kozmik
12.02.2010 11:47:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB: Mulle on tulossa kimppatilauksena Wolf WTHB-7 basso ja varmaankin kielet menee vaihtoon aika pian. Onkos kellään tietoa minkä paksuisilla kielillä nuo on aiemmissa kimpoissa tulleet?
7-kielisen voi kai virittää joko F#-B-E-A-D-G-C tai B-E-A-D-G-C-F vireeseen, kumpikohan on yleisempi?
Samoin saapi kertoilla mistä noita mahtaa kotimaasta saada, vai onko helpompaa tilailla ulkomailta.

 
Itellä on sama vehje, se tuli F#-C -virityksellä, mutta F#:n paikalla oli B:n paksuinen kieli, eli n. .130. Eli ei soinut kovin hyvin... :)
 
Mitä tuolla vähän testailin, niin A:n alle kun mentiin niin mun korva ei ainakaan tuolla lerppukielellä soitettuna kyennyt erottamaan ääniä toisistaan, pelkää pöhinää oli. Ite päädyin ostamaan .022 -paksuisen (muistaakseni) irtokielen ja laittamaan sen F:ksi. Samoilla kielillä olen sit vedellyt. Ainakin saitenkatalogista löytyy Dean Markleyn seiskasettiä:
 
http://saitenkatalog.de/shop1/index … id=db558e276d725e9836d15c16ae841d2a
 
Tuollaiset olen ajatellut itse hankkia sitten kun alan kieliä vaihtaa.
 
"Pimeinä aikoina uskonto sopii parhaiten ohjaamaan ihmisiä, aivan kuten sokea mies on paras opas säkkipimeänä yönä... Mutta kun päivä koittaa, on typerää käyttää oppaina sokeita vanhuksia." -Heinrich Heine
PasiB
12.02.2010 15:38:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kozmik: Itellä on sama vehje, se tuli F#-C -virityksellä, mutta F#:n paikalla oli B:n paksuinen kieli, eli n. .130. Eli ei soinut kovin hyvin... :)
 
Mitä tuolla vähän testailin, niin A:n alle kun mentiin niin mun korva ei ainakaan tuolla lerppukielellä soitettuna kyennyt erottamaan ääniä toisistaan, pelkää pöhinää oli. Ite päädyin ostamaan .022 -paksuisen (muistaakseni) irtokielen ja laittamaan sen F:ksi. Samoilla kielillä olen sit vedellyt. Ainakin saitenkatalogista löytyy Dean Markleyn seiskasettiä:
 
http://saitenkatalog.de/shop1/index … id=db558e276d725e9836d15c16ae841d2a
 
Tuollaiset olen ajatellut itse hankkia sitten kun alan kieliä vaihtaa.

 
Kiitos tästä, pitänee laittaa kielet hankintaan kunhan basso on matkalla tänne. Olisko kenties kimpan paikka?
 
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
kozmik
12.02.2010 17:38:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB: Kiitos tästä, pitänee laittaa kielet hankintaan kunhan basso on matkalla tänne. Olisko kenties kimpan paikka?
 
Kyllähän se kannattaa, taisi olla saitenkatalogilla sellainen politiikka, että yli satasen tilauksiin ei tule postikuluja. Näin ainakin muistini mukaan, en jaksanut alkaa tarkistaa.
 
Jos joku tuollaisen kimpan järkkää, saattaisin ehkä lähteä mukaankin. Toisaalta rahat on tällä hetkellä aika tiukilla eikä välitöntä tarvetta noille kielille ole, joten mene ja tiedä. Mut jos haluat alkaa kimppaa järjestää niin alat vaan markkinoimaan 7-kielisen tilaajille, eiköhän sieltä löydy kiinnostusta.
 
"Pimeinä aikoina uskonto sopii parhaiten ohjaamaan ihmisiä, aivan kuten sokea mies on paras opas säkkipimeänä yönä... Mutta kun päivä koittaa, on typerää käyttää oppaina sokeita vanhuksia." -Heinrich Heine
Typhus
13.02.2010 14:29:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

molder: HUH! Siis menee esim. vielä pianon alimman sub-contra A:n ali?A tai F#? Mikä bändi soittaa ja basisti semmosella vireellä? Joku Meshuggah tms? Miltä semmonen lepatus kuulostaa? Tuo on kiinnostavaa. Kun tuntuu, että B-virekin on vaikea saada kuulumaan bändin seasta hyvin.. C-vielä menee hyvinkin. Livenähän semmosen jyrinän saakin varmaan kuulumaan jos on todella tehokkaat hyvät extra-subbarit..
 
Meshuggahinkaan basisti ei oo noin alas virittäny bassoaan, taitaa sillä loppua tuohon matalaan H-kieleen.
 
Muttaniin, tässä videossa on matalaa F#:ssää tarjolla!
http://www.youtube.com/watch?v=K57w9pdJPnY&feature=related
 
Kyllähän se sieltä "kuuluu" mutta... niin. Eipä itellä oo ikinä tullu tarpeen käyttää moista. Välillä tuntuu et H-kielikin on hankala saada kuulostaan hyvälle :)
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
himppe
13.02.2010 16:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Typhus: Välillä tuntuu et H-kielikin on hankala saada kuulostaan hyvälle :)
 
Toi on yksi asia johon olen omassa Warressa ollut erittäin tyytyväinen. Basso soi ala-H:sta alkaen todella jykevästi ja tanakasti. DR:n kielillä paksuin kieli on vieläpä mukavan jämäkkä.
 
Musta on vaikea kuvitella, että H:ta alemmat äänet antaisivat mitään lisäarvoa soitantaan. Ainakaan livenä.
 
pehko
14.02.2010 12:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meshuggahinkaan basisti ei oo noin alas virittäny bassoaan, taitaa sillä loppua tuohon matalaan H-kieleen.
 
eikös se oo A#?
 
Kyllä minä oon ainaki saanu A:n ihan hyvin kuulumaan...en sen alemmas tosin viitti enää lähteä. A:hankin käytin 135:sta kieltä....aika vaijeri. En uskalla ees kuvitella mitn 175:sta, huh
 
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
Typhus
14.02.2010 12:31:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: eikös se oo A#?
 
Niinjoo, aivan. Nehän tosiaan pudotti kitaratkin puolikkaan alaspäin ennen noita 8-kielisiä.
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
pehko
14.02.2010 14:39:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinjoo, aivan. Nehän tosiaan pudotti kitaratkin puolikkaan alaspäin ennen noita 8-kielisiä.
 
eiks se oo niin, että normit 6kieltä on EADGHE, mut sit seittemäs kieli on pudotettu puol askelta alemmas, samoin se kaheksas kieli...eli B = A# ja F#=F....tai joteni noin joskus selittivät sen jossain videossa...tosin, sillä nyt ei ole mitään väliä tämän kesksutelun osalta. jatkakaa.
 
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
molder
14.02.2010 15:00:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pehko: eikös se oo A#?
 
Kyllä minä oon ainaki saanu A:n ihan hyvin kuulumaan...en sen alemmas tosin viitti enää lähteä. A:hankin käytin 135:sta kieltä....aika vaijeri. En uskalla ees kuvitella mitn 175:sta, huh

 
Joo kyllähän se mahdollista on A:kin saada kuulumaan. Pianossakin matala A- selvästi kyllä kuuluu, mutta tietysti vaijerit on vähän eri kokoluokkaa ja systeemit kuin bassossa . Itsellä ollu 135 kieli C-vireessä. Yks kitarakorjaaja kyllä varoitteli, että voi pistää jo kaulaa mutkalle tollaset ihmeviritykset . Pitäis ostaa sellainen basso joka nimenomaan tarkoitettu tollasille "mega"-virelle. Joku hervoton monsteri 6-kielinen tai joku.
 
"The SOUND of VOLUME"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «