Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kaappi macille
1 2
blueroom
12.02.2010 10:32:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko kukaan rakennellut kaappia tietokoneen keskusyksikölle? itse oon aikeissa pusata suljetun kaapin suodatetulla ilmanvaihdolla jotta pääsen koneen hurinasta ja pölyn kertyminen koneen sisään minimoituisi. varmaan jotain pleksiovea ym. kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan
 
axelsson
12.02.2010 10:43:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö sen saa äänettömäks ihan ilman mitään ylimääräsiä komeroita? Oon vuosia sitten eristäny pc-myllyni Antec- kotelon ja se on käytössä tänä päivänä vaikka sisuskalut on päivittyny moneen kertaan, ei kuulu mitään. Voi äänittää nylonkielistä näppäilyä vieressä tarvittaessa ja ihan on tuulettimilla jäähdytys. Etulevyssä oleva pölysuodatin pitää vaan muistaa tyhjentää välillä.
 
dewil
12.02.2010 10:46:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs mäkki sulla noin hurisee? AIkoinaan ostin ylen huutokaupasta laitekotelon, ko. tarkoitusta varten, kun halvalla sai. Lyötiin mäkki sinne, niin sehän rupes pentele huriseen jatkuvalla syötöllä, kun suljetussa tilassa oli sen verta huonompi ilmanvaihto.
Otettiin takas poikkee ja hoksattiin etteihän se nyt alunperinkään ollu liian äänekäs :D
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Niq
12.02.2010 11:04:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tää on vähän kuin perse edellä puuhun kiipeämistä. Eikö sitä konetta saa modattua niin että laittaa hiljaisempia tuulettimia ja kelluttaa kiintolevyt / vaihtaa uutta, hiljaisempaa kiintolevyä tilalle?
 
Tässä tää peeceen hienous tulee esiin vs. mäkit (en tarkoita aloittaa taistelua tästä, kunhan vaan mainitsen). Voit oikeesti väsäillä sellaiseen koteloon että ilmanvaihdon kanssa ei tule ongelmia. Siihen tarvitaan isoa koteloa, isoja tuulettimia pyörimään hitaasti ja fiksua kotelosuunnittelua.
 
"...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko
blueroom
12.02.2010 12:40:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tähän sanoisin että aivan.
 
jos joku kuitenkin on rakentanut kaapin jossa ilmanvaihto ym kivaa niin neuvot kelpaa ilomielin.
 
kivi
12.02.2010 12:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita kaappeja ja laatikoita oon kyllä nähnyt, mutta ei niissä ole järkeä, jäähdytys huutaa aina armoa tai sitten pitää laittaa tuulettimet siihenkin - lisää melua. Kun ostaa kunnollisen kotelon ja hiljaisen tuulettimen, ääni katoaa muutenkin kokonaan.
 
Tai sitten pidemmät piuhat ja kone toiseen huoneeseen.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
blueroom
12.02.2010 12:47:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

;) pakko rakentaa ihan jääräpäisyyttäni. ainakin nyt
 
Danko
12.02.2010 13:17:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blueroom: jos joku kuitenkin on rakentanut kaapin jossa ilmanvaihto ym kivaa niin neuvot kelpaa ilomielin.
 
http://www.studiokaluste.fi/tuotteet/index.php?group=00000067&mag_nr=4
sieltä matalaresoluutioiset piirustukset G5-kaappiin, Mac Prolle pitäis mennä samoilla mitoilla. (-: Eri asia sitten mikä flekti tuossa on.
 
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
dolbynr
12.02.2010 13:35:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut äänekäs PC koteloituna jääkaappiin, siis käytöstä poistettuun.
Leikkasin rälläkällä kaikki sisuskalut pois. Tausta on vaneria.
Oveen tein pienen pleksi-ikkunan josta näkee kotelon sisällä olevan lämpömittarin.
Yksi säädettävä tuuletushormi menee ulos.
Piuhat menevät putkea pitkin jääkaappiin ja putkessa on eristeenä superloonia.
Toimii.
 
Mikael
12.02.2010 13:41:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on kätevä vanha serverikaappi jossa on lasiovi ja kivasti ilmaa koneen ympärillä. Sinne mahtuu omalle hyllylleen myös kaikki kovalevyt surisemasta. Kaappin takaa avoin mut just siks ei tartte erillistä tuuletinta ja ilmanvaihto on niin hyvä että kone käy jo senkin takia niin hiljaa että tuo suoran äänen katkaisu riittää tarkkaamossa ihan riittävän hyvin.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
studiokekkonen
12.02.2010 14:33:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi:Tai sitten pidemmät piuhat ja kone toiseen huoneeseen.
 
Mulla on tällä lailla. Ehdottomasti toimiva ratkaisu.
 
milcoin
13.02.2010 10:15:39 (muokattu 13.02.2010 10:16:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hulio: Mulla on tällä lailla. Ehdottomasti toimiva ratkaisu.
 
Kaikkein järkevin ratkaisu mun mielestä jos ei siis itse koteloa lähde muuttamaan.
 
Jos kuitenkin rakentaa boksin, näkisin että tulo- ja poistoilmakanavat tulis olla vähintään 100mm halkaisijaltaan. Ja jos kanavaa on vaikka puolimetriä molemmin puolin ja sen vaimentaa esim. akustiikkalevyllä tms. korkean suhinan pitäis olla jo kurissa. Resonaatiot rungon kautta saa sit jollain kellutuksella hoidettua.
 
Tollai kirjoitettunakin toi on huomattavasti hankalampaa kuin kone toiseen huoneeseen :)
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Eukka
14.02.2010 04:37:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

G5 että Mac Pro:t on sen verta hiljasia että ne ei tarvi mitään eri eristystä...
 
Akatax for you!
albert18
14.02.2010 11:03:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on mikin etunen sen verran herkällä, ettei voi heilutella edes varpaita. Sen kuulee. Siksi PC pitää saada tosi hiljaiseksi.
 
En innostu tuosta naapurihuoneen käytöstä kun DVD asemaa sekä erilaisia USB yms vempaimia pitää välillä vaihtaa. Pitäs kävellä.
 
Mä olen katsellut kanssa tollasta kaappiratkaisua. Tekisin itse - puutavaraliikkeestä liimapuuta valmiiksi sahattuna ja kulmat ruuveilla ja liimalla kiinni. Sisään äänieristysmateriaalia ja ilmanvaihto isoilla hiljaisilla tuulettimilla. Johdot putken läpi. Sisälle kelluva lattia koneelle.
 
Kerran kun tekee/hommaa, se on sit siinä. Ei tarvi miettiä koneiden kanssa kuinka äänekkäitä ne on.
 
Onko kukaan rakentanut?
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
studiokekkonen
14.02.2010 13:17:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: En innostu tuosta naapurihuoneen käytöstä kun DVD asemaa sekä erilaisia USB yms vempaimia pitää välillä vaihtaa. Pitäs kävellä.
 
Reikä seinään ja USB- ja Firewire-jatkojohto ja/tai hubi on aika paljon helpompi ratkaisu kuin tollaisen kaapin värkkääminen.
 
Mutta saahan sitä rakennella jos siltä tuntuu...
 
albert18
14.02.2010 15:37:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi pleksiovet sun muut peltikaapit eivät oikein aja asiaansa. Toki jotain vaimennusta niissäkin tapahtuu.
 
Äänen etenemisen voi estää seinällä (ilmaa pitkin etenevä ääni). Lisättäessä seinämän massaa esimerkiksi bitumimatolla, kasvaa samalla myös ääneneristävyys.
Eristävyys paranee kaikilla taajuuksilla 6 dB massan kaksinkertaistuessa.
 
Ohessa suomenkielinen kirjoitus tietokonekaapista joka eristää ääntä - minusta tässä on tervettä henkeä:
http://koti.mbnet.fi/juhlis/Sivu5.htm#Äänieristyksen teoria
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
studiokekkonen
14.02.2010 16:04:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ihan järjetön vaivahan tuollaisessa on, mutta kukin käyttäköön valveillaolotuntinsa parhaaksi näkemällään tavalla.
 
Janie Jones
14.02.2010 16:30:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä näytönohjaimen tuuletin huusi (early 2008 mac pro). Vaihdoin sen passiiviseen cooleriin, kone hiljeni 80 prosentilla. http://www.jimmspc-store.fi/tuote/ACCELEROS1?t=false
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Rojekti
14.02.2010 17:03:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dolbynr: Mulla on ollut äänekäs PC koteloituna jääkaappiin, siis käytöstä poistettuun.
Leikkasin rälläkällä kaikki sisuskalut pois. Tausta on vaneria.
Oveen tein pienen pleksi-ikkunan josta näkee kotelon sisällä olevan lämpömittarin.
Yksi säädettävä tuuletushormi menee ulos.
Piuhat menevät putkea pitkin jääkaappiin ja putkessa on eristeenä superloonia.
Toimii.

 
Tämä rupesi kiinnostamaan enemmänkin. Sitähän voisi honkaista keskikokoisen jääkaapin työhuoneeseen ja sommitella tietokoneen sen sisälle, vaikka alaritilöille. Pysyvät siellä paikoillaan kun kiinnittelee ne huolellisesti. Jäähdytys on kohdillaan. Tosin mitähän ilmankosteus sanoo ja pysyykö kaappi viileänä tietokoneesta huolimatta. Miksei pysyisi. Jääkaapin ilmahan vaihtuu ihan tehokkaasti? Pölyäkään ei periaatteessa pääsisi kertymään, ihan vain jääkaapin omien touhujen verran. Alhaalle iso reikä, siitä tarvittavat johdot ulos ja vaikka vähän lasivillaa runnoo reiän päätteeksi. Tämähän on mainio idea. Samalla saa virvokkeet kylmään heti tietokoneen viereen ja jääkaapithan ovat melko hiljaisia värkkejä muutenkin.
 
Sinulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti.
cozmo
14.02.2010 17:14:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janie Jones: Itsellä näytönohjaimen tuuletin huusi (early 2008 mac pro). Vaihdoin sen passiiviseen cooleriin, kone hiljeni 80 prosentilla. http://www.jimmspc-store.fi/tuote/ACCELEROS1?t=false
 
Eli 13 dB?
 
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «