Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyviä pääsykoebiisejä?
1 2
pekezu
11.02.2010 12:25:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi hakea nyt keväällä 2010 toisen asteen konsahomoilijaksi. Eli luultavasti ykkösehdokas on jyväskylän ammattiopiston musiikkilinja. Pop/jazz- puoli.
 
Nytpä heräsi sitten kysymys, että mitä siellä pääsykokeissa kannattaa vetää? Vapaavalintaisena siis. Onko jotain "perusbiisejä", joissa käy hyvin ilmi osaamisen taso vai kannattaako vaan vetää mistä ite diggaa? Hieman on mielessä käynyt vetäistä Marvin Gayen What's going on, mutta mokoma on aika pitkä ja ehkä hankala oppia ulkoa.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
absqua
11.02.2010 12:30:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Tarkoitus olisi hakea nyt keväällä 2010 toisen asteen konsahomoilijaksi. Eli luultavasti ykkösehdokas on jyväskylän ammattiopiston musiikkilinja. Pop/jazz- puoli.
 
Nytpä heräsi sitten kysymys, että mitä siellä pääsykokeissa kannattaa vetää? Vapaavalintaisena siis. Onko jotain "perusbiisejä", joissa käy hyvin ilmi osaamisen taso vai kannattaako vaan vetää mistä ite diggaa? Hieman on mielessä käynyt vetäistä Marvin Gayen What's going on, mutta mokoma on aika pitkä ja ehkä hankala oppia ulkoa.

 
Ei sitä ulkoa tarvi osata, vedät omasta elämästä mutta samalla meiningillä kuin alkuperäisessä. Tosin kokemuksesta tiedän että toi bassolinja jää helposti päähän ihan 1:1 kun sitä soittelee ympäri.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pekezu
11.02.2010 12:44:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Ei sitä ulkoa tarvi osata, vedät omasta elämästä mutta samalla meiningillä kuin alkuperäisessä. Tosin kokemuksesta tiedän että toi bassolinja jää helposti päähän ihan 1:1 kun sitä soittelee ympäri.
 
Njoo, no muistan kyllä jo 1/4 osan ulkoa ilman varsinaista ulko-opiskelua. Mut lohkeeko tolla opiskelupaikka? Ainakin groovea ja svengiä ja stringiä ja klangia tolla pääsee näyttämään. Paitti jos sitä ei ole. Mut näkyypähän se olemattomuuskin sitten.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
absqua
11.02.2010 13:04:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Njoo, no muistan kyllä jo 1/4 osan ulkoa ilman varsinaista ulko-opiskelua. Mut lohkeeko tolla opiskelupaikka? Ainakin groovea ja svengiä ja stringiä ja klangia tolla pääsee näyttämään. Paitti jos sitä ei ole. Mut näkyypähän se olemattomuuskin sitten.
 
ei se kyl biisistä ole kiinni lohkeaako vai ei. kokeneet korvat kuulevat jo parista ekasta äänestä onko siellä pelimies puikoissa vai ei. valitse sellainen biisi josta itse pidät ja joka mielestäsi tuo esille sun parhaat puolet soittajana. jos toi whats going on tuntuu sellaiselta niin valkkaa se. parempi niin kuin väkisin tahkota jotain "hyvää pääsykoebiisiä".
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pekezu
11.02.2010 14:12:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: ei se kyl biisistä ole kiinni lohkeaako vai ei. kokeneet korvat kuulevat jo parista ekasta äänestä onko siellä pelimies puikoissa vai ei. valitse sellainen biisi josta itse pidät ja joka mielestäsi tuo esille sun parhaat puolet soittajana. jos toi whats going on tuntuu sellaiselta niin valkkaa se. parempi niin kuin väkisin tahkota jotain "hyvää pääsykoebiisiä".
 
Okei, täytyy vuntsailla noita biisejä. Toki vois vetää Doobie Brothersin Long train runningiakin. Sois ainakin omasta mielestä hemmetin timmi veisu.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
Cooper_Alice
11.02.2010 14:38:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse haen sotilassoittokuntaan tänä vuonna tällä biisillä http://www.youtube.com/watch?v=zJC1LWZhww8
 
Kuvittelen, että on parempi vetää soolobiisi, vaikka bassonsoitto onkin pääasiassa komppailua.
 
"Mun puhetyyli sammaltaa. Mun elämäntyylikin kyllä vähän sammaltaa"
Ville S
11.02.2010 14:46:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten olis Amazing grace, melodia+bassolinja? Ei tartte olla mikään V. Wooten sovitus eikä välttämättä tartte edes soittaa 2 säveltä samaan aikaan, jos sovittaa sillein jännästi, esim. Bassosävel ykkösiskulle ja melodia sit siihen sovitettuna. Ei olis kovin vaikeakaan ja jos soittaa tyylikkäästi niin varmasti uppoaa. String skipping täytyy tietty hallita.
 
Kraaps: No, eikäku passona passona, kato semmottisena hifihärpyttimenä, millä voe soettaa tosi korkeelta ja tosikovvoo ja hirmu matalalta hirmukovvoo...
Typhus
11.02.2010 22:34:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

What's going on on hyvä valinta. (muita perusvarmoja pääsykoebiisejä on esim. Wonderin: Sir Duke tai vaikkapa Pastoriuksen: The Chicken)
 
Mutta ota sellainen biisi jonka voit vetää ihan varman päälle ja hyvällä fiiliksellä!
Niinku Absqua tuossa sanoikin että kyllä se raati kuulee heti millanen jamppa on kyseessä.
 
Unohtaisin soolobiisit kokonaan pääsykokeissa. (paitsi jonkunmoiset etydit ehkä)
Ja vetäisin jotain "oikeaa" bassolinjaa. Semmosia soittajia ne sinne haluaakin.
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
stragowa
12.02.2010 01:55:16 (muokattu 12.02.2010 01:58:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite soitin hakiessani Pop & Jazz konservatorioon kikka korean ja paluu tulevaisuuteen Spainin. Bändin kanssa vedettiin pääsykokeissa. Paikka lohkes, varasijan kautta. Onko nyt siis kyse ennakkotehtävä demottelusta, vai itse pääsykoeaktista?
 
EDIT: Varmastikin tuo What's going on olis kanssa varsin oiva kappale. Nää on vaan näitä valintoja, että haluuko alkaa brassailemaan, vaiko pysyä tiukassa komppauksessa. Mun mielestä toi Spain on sinällään aika hyvä sillai, että siinä on noi lyhykäiset unispätkät ja sitten muuten kompin jauhamista.
 
pekezu
12.02.2010 02:00:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stragowa: Ite soitin hakiessani Pop & Jazz konservatorioon kikka korean ja paluu tulevaisuuteen Spainin. Bändin kanssa vedettiin pääsykokeissa. Paikka lohkes, varasijan kautta. Onko nyt siis kyse ennakkotehtävä demottelusta, vai itse pääsykoeaktista?
 
EDIT: Varmastikin tuo What's going on olis kanssa varsin oiva kappale. Nää on vaan näitä valintoja, että haluuko alkaa brassailemaan, vaiko pysyä tiukassa komppauksessa. Mun mielestä toi Spain on sinällään aika hyvä sillai, että siinä on noi lyhykäiset unispätkät ja sitten muuten kompin jauhamista.

 
Itse pääsykoeaktista. Sehän tässä nyt onkin sitten, että joutuisin luultavasti vetämään levyn kanssa, kun ei ole tosta homoesta nuotteja. Toisaalta jos se on vaihtoehdoksi määritelty niin ei kai siinä kellään voi olla napisemista.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia."
stragowa
12.02.2010 02:07:28 (muokattu 12.02.2010 02:33:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Itse pääsykoeaktista. Sehän tässä nyt onkin sitten, että joutuisin luultavasti vetämään levyn kanssa, kun ei ole tosta homoesta nuotteja. Toisaalta jos se on vaihtoehdoksi määritelty niin ei kai siinä kellään voi olla napisemista.
 
Niin.. En tiedä mikä meininki on jykylässä, mutta ainakin Kymen konservatorion pääsykokeissa ja PJK:lla on vedetty bändin kanssa. Sinänsä jännä, koska PJK:lla oli pääsykoekutsupaperissa sanottu näin, että pitäs tuoda laput mukana jos haluaa vetää bändin kera. Mulla ei tietysti ollut lappuja mukana kun olin valmistautunut vetämään soolobassona biisit. Mahdollista oli tuoda myös oma komppaaja mukana. Oli mitä oli, mutta pääsykoetilaan astuttuani istuivat rumpali ja pianisti jo valmiina odottamassa ja kysymys kuului: "Mitä vedetään?". Mut joo, kyllä ne nuotit varmasti löytyy jostakin. Olisko Real rock book soul kirjassa?
 
EDIT: Pientä korjailua..
 
chief
12.02.2010 02:51:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vedin aikanaan PJK:n pääsykokeessa juurikin What's Going On?:in. Nuotti löytyy kirjastosta, kirjasta New Real Book Volume 3. Spainia taisin soitella sit myöhemmin AMK:n pääsykokeessa.
 
"It's the ear, not the gear. "
Murmeli
12.02.2010 09:19:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheeseen liittyen, kiinnittääkö valitsija-immeiset fraseeraukseen, grooveen, "ilmeeseen" yms. paljon huomiota vai pääseekö jäykistelyllä paremmin läpi?
 
"No tästä nyt tuli tämmöstä kieli poskella-räkärokkia."
Isotalo
12.02.2010 09:55:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murmeli: Aiheeseen liittyen, kiinnittääkö valitsija-immeiset fraseeraukseen, grooveen, "ilmeeseen" yms. paljon huomiota vai pääseekö jäykistelyllä paremmin läpi?
 
Ne kiinnittää huomiota siihen, miten hyvin sä soitat. Ei mihinkään muuhun. Se ei oo mikään Idols-tuomaristo vaan pääsykoelautakunta. Sä et voi ärsyttää niitä naamallas ja jäädä sen takia vaille opiskelupaikkaa.
 
Pääsykokeesta: Siellä soitetaan bändin kanssa. Ko. koulussa opiskellaan muusikoksi ja sinne hakevan edellytetään olevan jo tietyllä tasolla bändisoitossakin. Näin ollen mitään soolobassobiisejä ei kannata lähtee esittämään. Biisi kannattais osata. Hyvä kikka on käydä pääsykoebiisien kanssa soittotunnilla, osaavalla opettajalla on varmasti antaa treenivinkkejä.
 
Esim. What's Goin on. Ei kannata soittaa yks yhteen orkkislinjaa, mutta se kannattaa silti opetella mahdollisimman hyvin ja ottaa sieltä olennaiset asiat kuten se perusääni-kvintti-seksti kuvio. Jos harkitsee soittavansa Spainin mutta ei oo ikinä soittanu mitään lattariin viittaavaakaan, kannattaa harkita vielä. Biisin vaikeustso ei ratkaise vaan se, miten hyvin sen soittaa. Jos lattarifuusio on syvällä selkärangassa ja soul täysin vierasta, ei kannata What's going onia soittaa, ennemmin sitten se Spain. Jos mahdollista, pääsykoebiisejä kannattaa käydä soittamassa bänsin kanssa ennen pääsykokeita, näin tulee homma tutuksi ja itse koetilanne tuntuu taas vähän luontevammalta. Unohtukohan jotain, no palataan jos unohtu.
 
Fetfotad
12.02.2010 12:35:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan ketjua. Mitäs sitä soittais musaopiston pääsykokeessa sähköbassolla? Joku jacon soolo vai komppailua? Entäs kannattaako musaopiston kokeessa mennä vetää bachin sellosuite bassol?
 
Isotalo
12.02.2010 15:51:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fetfotad: Lainaan ketjua. Mitäs sitä soittais musaopiston pääsykokeessa sähköbassolla? Joku jacon soolo vai komppailua? Entäs kannattaako musaopiston kokeessa mennä vetää bachin sellosuite bassol?
 
Jos sellosuite lähtee niin sit se kannattaa soittaa. Ja tää ihan yleispätevänä vastauksena. Kannattaa soittaa sellainen minkä osaa varmasti. Pääsykoe tilanteet on tosi paskamaisia, väkisinkin jännittää ja siitä johtuen ei varmasti pysty siihen parhaimpaan suoritukseensa. Esim. Chickenin komppi voisi myös olla hyvä veto musaopistotasolla pääsykokeessa esitettynä. Vielä jos vähän varioi niin, että osoittaa ymmärtävänsä ne soinnut ja rakenteen. Kuitenkin tärkeimpänä pitää rakenteen ja grooven kasassa.
 
Fetfotad
12.02.2010 20:20:39 (muokattu 12.02.2010 20:21:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eks chicken oo vähän kulunut ja jopa liian helppo? Tai siis tietyllä tavalla helppo ymmärrät varmaan. Ja sello suite 1 ois siis ihan hyvä valinta vaikka klassinen biisi onkin? Mietin vaan et kandeisko musaopistos vetää just jotain lattarifuusio tms?
 
Isotalo
12.02.2010 20:34:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fetfotad: Eks chicken oo vähän kulunut ja jopa liian helppo? Tai siis tietyllä tavalla helppo ymmärrät varmaan. Ja sello suite 1 ois siis ihan hyvä valinta vaikka klassinen biisi onkin? Mietin vaan et kandeisko musaopistos vetää just jotain lattarifuusio tms?
 
Ei pääsykokeessa ole "kuluneita" biisejä. Sello suite 1:n mä soitin ykköskurssin teknisessä osassa, joten se on varmasti riittävän haastava musaopiston pääsykokeessa. Musaopiston pääsykokeethan soitetaan yksin, joten lattarifuusio ei ehkä pääse niin oikeuksiinsa. Kuulostaa siltä, että sulla on jo valmiuksia vaikka kuinka, joten valitse sellainen biisi, jota soittaessasi sä tunnet olevas vahvoilla.
 
Late1
12.02.2010 22:54:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin mikä on helppoa ja mikä ei... Sehän rippuu vähän siitäkin,että millä tasolla mitäkin kappaletta soittaa... Laatu se enempikin ratkaisee. Ja musiikkiopistoon kyllä pääsee, vaikka ei mitään osaiskaan...
 
Laatte
17.03.2010 00:34:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ajattelin soitella Sotilassoittokunnan testeissä ja Metropolian hakuäänitteelle Jethro Tullin Living in the Pastin. Jos Metropolian popjazzlinjan valintakokeeseen asti pääsee, soittaisin yhtyeen kanssa mahdollisesti Pekka Pohjolan Sampoliinin, mutta se ei ole vielä tässä vaiheessa lukkoon lyöty valinta.
 
http://www.youtube.com/watch?v=EsCyC1dZiN8
http://www.youtube.com/watch?v=l9s36EQpA9s
 
"Kenelläkään ei olisi tavaroitani lainassa, jos minulla ei olisi ystäviä." - Tommi Liimatta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «