Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alesis huolto
1 2 3
JPQ
02.02.2010 23:03:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kohina ei viitanut minun jutussani tuohon osaan tarkoitin että paperilla samanlaiset ei ole aina täysin. Tiedän että tolenrasseja on mutta tuo mistä puhuin kait on kyse tehtaan löyhmemästä asenteesta jo eikä yksilöerojen piiriin menevää eli ero oli iso. ja ilmeisesti kummatkin korvin kuultavasti kohisevia muistelen mutta miten pahasti. Tosin itse ei ole piiristä kokemusta mutta toivon että saat kuntoon.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Texel
03.02.2010 10:50:53 (muokattu 03.02.2010 10:55:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka, minä olin myymässä Ionia, ja laite on tosiaan tällä hetkellä pajalla. Tilasin itse partcolta muutaman J111 FET:n. En uskaltanut ruveta itse kolvaamaan, koska mulla ei ole oikein sopivia työkaluja, joten heitin sen osaavalle kaverille.
 
Partcon:n hakuun vain "J111" niin kyllä löytyy. Semmoinen varoituksen sana vielä, että en tajua näistä hommista paljon mitään, mutta speksit näyttivät sopivilta ja komponentti samanlaiselta kuin mitä tuolla Ionissa tällä hetkellä on.
 
Näissä Ioneissa (ja kaiketi myös microneissa) tuntuu olevan huonolaatuiset FET:t. Niiden tarkoituksenahan on vaimentaa ääni virran kytkemisen ajaksi, mutta staattinen sähkö tms. käräyttää komponentit aika helposti ja outputit jää siihen suojatilaan sitten pysyvästi. Näin olin ymmärtävinäni kun googlailin ympäriinsä.
 
ganesha
03.02.2010 17:15:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Texel: Moikka, minä olin myymässä Ionia, ja laite on tosiaan tällä hetkellä pajalla. Tilasin itse partcolta muutaman J111 FET:n. En uskaltanut ruveta itse kolvaamaan, koska mulla ei ole oikein sopivia työkaluja, joten heitin sen osaavalle kaverille.
 
Partcon:n hakuun vain "J111" niin kyllä löytyy. Semmoinen varoituksen sana vielä, että en tajua näistä hommista paljon mitään, mutta speksit näyttivät sopivilta ja komponentti samanlaiselta kuin mitä tuolla Ionissa tällä hetkellä on.
 
Näissä Ioneissa (ja kaiketi myös microneissa) tuntuu olevan huonolaatuiset FET:t. Niiden tarkoituksenahan on vaimentaa ääni virran kytkemisen ajaksi, mutta staattinen sähkö tms. käräyttää komponentit aika helposti ja outputit jää siihen suojatilaan sitten pysyvästi. Näin olin ymmärtävinäni kun googlailin ympäriinsä.

 
Joo, toi J111 on just malli jota Alesis on tehtaalla koneeseen tuupannut. Niissä on vain sellainen "ominaisuus" että kosahtavat helposti. NTE Electronicsin 468-trankku on muuten ihan sama, mutta kestävät hieman paremmin.
 
viina. hanuri. ja naiset.
Thothmes
03.02.2010 19:35:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okkei, tämä on selvä. Sitten kun tuosta Texelin nykyisestä eli todennäköisesti minun tulevasta yksilöstäni levähtää uudestaan nuo J111:t, niin otan kenkäpuhelinyhteyden Ganeshaan, joka myy sitten tilalle parempilaatuiset :)
 
ganesha
03.02.2010 20:44:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jonir: Okkei, tämä on selvä. Sitten kun tuosta Texelin nykyisestä eli todennäköisesti minun tulevasta yksilöstäni levähtää uudestaan nuo J111:t, niin otan kenkäpuhelinyhteyden Ganeshaan, joka myy sitten tilalle parempilaatuiset :)
 
toki! :) muutaman ylimääräisen tilasin. ne tulee UPS:n kautta (käsittääkseni) joten luulis tulevan ehjänä perille (vrt. Itella).
 
viina. hanuri. ja naiset.
KoskPaavo
04.02.2010 02:47:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pooki: Se paikka oli muistaakseni Mh-project. Mäkin joskus käytin siellä yhtä Alesista joka piti hurinaa. Ottivat sieltä outputeista just jotkut fetit pois. Ne kuulemma voi hajotessaan alkaa hurisemaan. Ja muistaisin että ei sinne synaan tilalle mitään laitettu.
Tästä on joku viisi vuotta kun siellä asioin joten olisko liike vielä paikallaan.

 
Olihan se joskus myös Spectre Audio, otaksun?
 
Tuo toteutettavuushan riippuu ihan siitä, miten filsun envelope triggautuu...
Texel
08.02.2010 15:03:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin pelittää nuo partcon J111:t!
 
Thothmes
11.02.2010 17:48:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Texel: Hyvin pelittää nuo partcon J111:t!
 
...mutta eivät pelittäneet enää, kun kaupantekoon asti päästiin :)
 
Eli tilanne on se, että tein Texelin kanssa kaupat Ionista alennettuun hintaan, sillä nuo turkasen J111:t eivät toimineet enää, kun minä niitä kokeilin. Vika on siis tehnyt comebackin ja kuulokelähtö ja main inputit ovat melkein mykkänä. Aux out kuuluu kyllä.
 
Efektit ja volume olisivat kyllä tervetulleita lisiä, joten pitänee pistää vehje korjaukseen... Tuo laite oli käynyt Rolandin huollossa, mutta autottomana mielelläni toimittaisin sen käsittelyyn johonkin vaikkapa keskustan alueelle.
 
1)Onko joku palstalainen kiinnostunut korjaamaan tuon vaikkapa kaljakopan hinnalla?
2)Ideoita korjauspaikaksi
3)Myykö Ganesha mihin hintaan ne paremmat FETit?
4)Onko mahdollista poistaa ne FETit sieltä kokonaan, rutiskoon sitten piuhaa kytkettäessä jos on rutistakseen :)
 
On kyllä laatukomponentit, ei voi mitään...
 
Syna on siis Espoossa, Otaniemessä.
 
Ystävällisin terveisin
Joni
 
JPQ
11.02.2010 19:06:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee kyllä todellakin maku tässä touhussa vähän kuin eräät softat kivoja muuten (johonkin joskaan ei aina aitoon tehtävään kuten Arturian softasynat joiden aito tehtävä jäljitellä milloin mitäkin) mutt bugeja on eli ärsyttävän yleisiä nykyään softa ja rauta viat.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Rantsu
11.02.2010 19:56:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jonir:
4)Onko mahdollista poistaa ne FETit sieltä kokonaan, rutiskoon sitten piuhaa kytkettäessä jos on rutistakseen :)

 
Jos kyse on ns. mute-trankuista, niin mä ainakin olen menestyksellisesti ottanut ne kahdesta laitteesta pois niiden kärähdettyä staatisen sähkön vuoksi. Ainut haitta mikä siitä seuraa, on virtapiikki ulostuloista laitetta päällekytkettäessä (ei toki piuhaa kytkettäessä!), joka sitten kuuluu paukahduksena kaiuttimista, mikäli signaalitie on auki... hyvin pieni haitta sinänsä.
 
Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa.
ganesha
11.02.2010 23:48:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantsu: Jos kyse on ns. mute-trankuista, niin mä ainakin olen menestyksellisesti ottanut ne kahdesta laitteesta pois niiden kärähdettyä staatisen sähkön vuoksi. Ainut haitta mikä siitä seuraa, on virtapiikki ulostuloista laitetta päällekytkettäessä (ei toki piuhaa kytkettäessä!), joka sitten kuuluu paukahduksena kaiuttimista, mikäli signaalitie on auki... hyvin pieni haitta sinänsä.
 
en tiedä liittyykö noiden mute-trankkujen kärähtämiseen pätkääkään, mutta: eräskin Ionin omistaja oli otattanut noi FETit pois niiden kosahdettua ja sit myöhemmin koko laitos mykistyi. Itseä ainakin alkoi sen verran arvelluttaa, että kernaasti vaihdatan tilalle snadisti kestävämmät korvikkeet. Lähin Alesis-huolto lienee jossain länsinaapurissa niin yritän pitää sormion soittokunnossa - sen verran namukas vehje soundeiltaan kuitenkin on.
 
viina. hanuri. ja naiset.
ganesha
11.02.2010 23:52:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Menee kyllä todellakin maku tässä touhussa vähän kuin eräät softat kivoja muuten (johonkin joskaan ei aina aitoon tehtävään kuten Arturian softasynat joiden aito tehtävä jäljitellä milloin mitäkin) mutt bugeja on eli ärsyttävän yleisiä nykyään softa ja rauta viat.
 
niin noh, mitä on saanut lukea noista vanhoista vintage-kiippareistakin niin omat ongelmansa niidenkin kanssa on ollut yhdellä jos toisella - ja nykyään varsinkin kun ovat jo sen verran kunnioitettavassa iässä! :)
 
epäilen toki, että nää nykyiset VA-synat, softista puhumattakaan, olisivat enää soittokelpoisessa kuosissa 15-20 vuoden päästä.
 
viina. hanuri. ja naiset.
JPQ
12.02.2010 02:22:26 (muokattu 12.02.2010 02:22:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: niin noh, mitä on saanut lukea noista vanhoista vintage-kiippareistakin niin omat ongelmansa niidenkin kanssa on ollut yhdellä jos toisella - ja nykyään varsinkin kun ovat jo sen verran kunnioitettavassa iässä! :)
 
epäilen toki, että nää nykyiset VA-synat, softista puhumattakaan, olisivat enää soittokelpoisessa kuosissa 15-20 vuoden päästä.

 
Sanoisin totta mutta vintage on jo vanhaa se antaa erilailla anteeksi. Näiden muiden ongelmat minusta väliinpitämättömyyttä.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Texel
12.02.2010 05:37:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kyllä uskomattoman herkät komponentit. Kokeilin huollon jälkeen extravarovasti: kuulokkeet kuulokeliitäntään ja mainin molempiin kanaviin, virrat pois jokaisen liittimen kohdalla ja hyvin toimi. Sen jälkeen en laitetta päälle pistänyt ennen eilistä testausta. Ilmeisesti kärähtivät siinä testatessa, tuskin ne itsestäänkään hajoa.
 
Rantsu
12.02.2010 08:52:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: en tiedä liittyykö noiden mute-trankkujen kärähtämiseen pätkääkään, mutta: eräskin Ionin omistaja oli otattanut noi FETit pois niiden kosahdettua ja sit myöhemmin koko laitos mykistyi.
 
Just. Ne oli molemmat 90-luvun pelejä, mihin mä tein tuon trankkujenpoisto-operaation, voihan olla että uudempi tekniikka ei oo enää niin anteeksiantavaista.
 
Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa.
Thothmes
12.02.2010 12:14:36 (muokattu 12.02.2010 13:55:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jumaleissön! I did it!
 
MH-projectin äijän ohjeiden mukaan sain vian korjattua. Otin siis FETit kokonaan pois, minua ei häiritse jos kaiuttimista pamahtaa päälle kytkettäessä. Pistetään sitten vaikka kiinni mikseriin vasta kun on virrat päällä, kunhan toimii.
 
Homma oli mitä helpoin, en ymmärrä elektroniikasta juuri mitään ja hommaan meni aika tarkkaan 20 min, soittokunnosta soittokuntoon.
 
Vinkiksi saman ongelman kanssa painiville, homma toimi seuraavasti:
1)Takalevystä viisi ruuvia irti
2)Pohjasta muut ruuvit irti, paitsi viisi kahden ruuvin paria, jotka pitävät koskettimiston paikallaan
3)Nosta kansi pois, älä irrottele turhaan piuhoja, näytön ja potikoiden johdot on sen verran pitkät että hyvin mahtuu roplaamaan irrottamattakin
4)Main outputien kohdalta löytyy kaksi mustaa FETtiä, eli sellaisia kolmijalkaisia mustia nökäleitä. Ne on merkitty Q6 ja Q7 ja ovat siis ihan output-jakkien vieressä kummallakin jakilla omansa. Niistä jalat pihdeillä poikki trankku hittoon ja varmista, etteivät jalat jää oikosulkuun. Itselläni ei ollut riittävän pieniä ja söpöjä sivuleikkureita, joten vedin Leathermanin saksilla :p
5)Kansi kiinni
6)Rock on!
 
JPQ
12.02.2010 13:18:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa. ps. monikin laite pamahtaa tuossa tilanteessa tosiaan.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
ganesha
12.02.2010 22:52:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla kärähti joskus vuosia sitten Dunlopin Cry Baby-wah pedaalista trankku ja köyhänä opiskelijana tempaisin niin ikään trankun pihdeillä irti. Toimi, mutta piti infernaalista rahinaa kun pedaalia polki :D mutta oli ainakin uniikki soundeiltaan!
 
ei vaan, aiheeseen palatakseni. Jos ei ne uudet FETit kohtapian Jenkeistä ala saapuilemaan niin multa kosahtaa korvien välistä pari mute-trankkua :D Ens viikolla pitäis alkaa kuulumaan...
 
Nyt olen reitittänyt kaikki soundit Auxeihin ja hyvin toimii, saas nähdä miten keikalla.
 
viina. hanuri. ja naiset.
Thothmes
14.02.2010 13:35:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahans, jaahans...
 
nyt näyttäis sitten kakkososkillaattorin volumesäätö pimenneen. Sitä saa pyöriteltyä kun kaivaa valikosta ja pyörittelee sillä näytön vieressä olevalla, mutta tuosta omasta nupista ei liikahdakaan.
 
Pitääköhän tuo nyt sitten taas avata ja katsoa turasinko jonkun johdon löysälle kun noi fetit poistin.. Vai onko olemassa jokin mystinen muu mahdollisuus, mistä olisi kyse?
 
ganesha
14.02.2010 16:22:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jonir: Jaahans, jaahans...
 
nyt näyttäis sitten kakkososkillaattorin volumesäätö pimenneen. Sitä saa pyöriteltyä kun kaivaa valikosta ja pyörittelee sillä näytön vieressä olevalla, mutta tuosta omasta nupista ei liikahdakaan.
 
Pitääköhän tuo nyt sitten taas avata ja katsoa turasinko jonkun johdon löysälle kun noi fetit poistin.. Vai onko olemassa jokin mystinen muu mahdollisuus, mistä olisi kyse?

 
en mene vannomaan, mut epäilisin että jos jonkun komponentin ottaa veks eikä laita mitn tilalle niin syy vois olla ihan siinäkin. itellä tuo Cry Baby alkoi rahisemaan helvetillisesti kun otin siitä hajonneen trankun veks enkä laittanut mitään korvaavaa tuotetta tilalle. Jos ne Alesiksen insinöörit on laskeneet että tuossa kohdass X on tällainen komponentti Y että virta kulkee niin kuin pitää. Nyt kun ilmeisesti en saa omaani korjattua seuraavaan keikkaan mennessä niin vähän jänskättää että toimiiko vehjes keikalla normaalisti vai ei.
 
viina. hanuri. ja naiset.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «