Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulutaito
1
Antoni0
11.02.2010 18:12:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin että täällä olikin jo pari aiheeseen liittyvää asiaa, mutta nopean luvun jälkeen, ne eivät täysin vastanneet kysymykseeni.
 
Eli itse omistan tälläisen ööhhhöö miten sen sanoisi aika normi äänen, ei mikään erityisen matala tai korkea. Laulataitoa minulla on kyllä ihan nolla, ja olen pitkään miettiny että kannattaako minun ottaa laulutunteja, vai saako lauluääntä ittessään parennettua, sillä se on aikas perseestä. :P
 
Horatius-87
11.02.2010 19:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu tata maa oon itekki funtsinu, tai etta mita ois semmosia perusharjoituksia mita itekseen vois teha. Lauleskelen paljon levyjen mukana ja itekseenkin ja valilla nauhottelen vireen kuulemiseksi paskalla nauhottimella :D Ihan ihan torvi en oo, kylla ma kuulen kun metsaan mennaan, mutta tuo aanenhallinta on pahasti lapsenkengissa.. Etta vinkeeta ois jos jotain perusharjotuksia sais ja mita ovat tavallisimmat virheet populaari-joikailussa ja miten niita valttaa?
 
There are people who talk with themselves and learn a lot from the conversation.
mkarmat
17.02.2010 17:44:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsori, että ehkä toistan saman ohjeen minkä olen kirjoittanut jo toisessa keskustelussa. Itse olen kuitenkin pitänyt harjoituksesta, joten olisi kiva kuulla myös muiden mielipiteitä.
 
Perusajatus harjoituksen takana on, että pallea on tärkeä lihas laulamisessa ja puhumisessa ja sen vahvistaminen auttaa laulamisessa. Tässä siis se ohje:
 
--- kopioi alkuperäisestä kirjoituksesta:
Sain seuraavan ohjeen pallean vahvistamiseksi. Tämän pitäisi parantaa lauluääntä, mutta sen pitäisi vaikuttaa myös puhumiseen.

Harjoituksen idea on, että laula tai puhu hidastetusti. Tarkoitus on puhua tai laulaa jokaisella hengenvedolla niin pitkään kuin mahdollista ja niin hitaasti kun mahdollista.

Harjoitus toistuu jokaisella hengenvedolla niin pitkään, kun palleassa riittää voimia.

Harjoittelun voi tehdä myös äänettömästi. Tällöin puhu tai laula muuten normaalisti, mutta et vain sano mitään ääneen. Jos et liikuta edes suuta, niin voit tehdä harjoitusta myös esim. bussissa istuessa tai töissä.

Jos jaksat, niin voit tehdä harjoitusta vaikka koko päivän. Harjoituspäivän jälkeen kannattaa pitää kuitenkin lepopäivä.

Mitä olette mieltä harjoituksesta? Sopii myös esim. kerrostalossa asuville :)
 
screamforme
18.02.2010 10:53:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JadeMonkey: Juu tata maa oon itekki funtsinu, tai etta mita ois semmosia perusharjoituksia mita itekseen vois teha. Lauleskelen paljon levyjen mukana ja itekseenkin ja valilla nauhottelen vireen kuulemiseksi paskalla nauhottimella :D Ihan ihan torvi en oo, kylla ma kuulen kun metsaan mennaan, mutta tuo aanenhallinta on pahasti lapsenkengissa.. Etta vinkeeta ois jos jotain perusharjotuksia sais ja mita ovat tavallisimmat virheet populaari-joikailussa ja miten niita valttaa?
 
Noviisi olen itsekin että siltä kantilta voit tämän vastauksen ottaa.
 
1) Laulu lähtee oikeasta hengitystekniikasta ja tuesta. Hengittäessä olkapäät eivät saisi nousta ja liikkeen pitäisi tapahtua vatsan seudulla. Yksi hengitysharjoitus on maata lattialla ja pistää kirja vatsan päälle. Kirjan tulee nousta sisäänhengittäessä ja laskea uloshengityksellä, helppoa eikö totta? Suosittu tukea kehittävä harjoitus on tehdä tasaista sss-ääntä niin kauan kuin pystyy. 1 minuutti on hyvä tavoite.
 
2) Intonaatio. Itse olen ainakin harjaantunut skaalojen avulla ja jos sinulla on vireessä oleva soitin niin voit painaa nuotin ja katsoa osaatko laulaa saman äänen.
 
3) Artikulaatio. Omaa mutinaa on joskus vaikea huomata. Jos artikulaatio on ongelma niin voi kokeilla laulaa kappaleita ylikorostetun selkeästi.
 
4) Laulunopettaja. Hän huomaa virheesi paremmin kuin itse.
 
Valtz0r
19.02.2010 12:59:54 (muokattu 19.02.2010 13:00:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän laulutunnit auta "hieman".
 
Ennen laulutunteja: en osunut nuottiin oikein ollenkaan
Puoli vuotta laulutunneilla: http://kiwi6.com/uploads/hotlink?id=ssdw0hk6nd aika kamalaa tää :D
Kaksi vuotta laulutunneilla: http://kiwi6.com/uploads/hotlink?id=p6fouzfz03 alkaa jo sujua
 
Ja kehitys näyttää edelleen jatkuvan.
 
Guitar83
19.02.2010 21:18:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä laulutaitoa voi kehittää paljonkin. En tiedä sitten missä rajoissa, jos esimerkiksi nuottikorva uupuu täysin, tai ei hahmota tahtia sitten millään, mutta kehittyä voi kyllä jos vähänkään potentiaalia on.
 
Mutta työtähän se vaatii. Esimerkiksi itse aikanaan pelkäsin kuollakseni korkean äänen käyttöä, joka paljastui hyvin niitä ensimmäisiä keikkavideoita katsoessa. Kun aikani änisin autossa ja bänditreeneissä tuo pelko katosi ja nyt on huvittavaa huomata, että ei minusta oikeasti korkeaa ääntä saa irti kuin lyömällä. Eli lopulta se suurin lukko oli ihan omassa päässä. Siitä kun pääsee eroon, ja tavallaan uskaltaa tehdä parhaansa mikin edessä, ollaan jo puolimatkassa. Pitää vaan heittäytyä siihen hommaan.
 
En tiedä oliko tämä ongelmana aloittajalla, mutta sanon tuon noin yleisesti aloitteleville laulajille. Etenkin nuorille. Siitä on sitten hyvä jatkaa tekniikoiden pariin.
 
screamforme
20.02.2010 09:17:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar83:
 
Mutta työtähän se vaatii. Esimerkiksi itse aikanaan pelkäsin kuollakseni korkean äänen käyttöä, joka paljastui hyvin niitä ensimmäisiä keikkavideoita katsoessa. Kun aikani änisin autossa ja

 
Tuo on varmasti todella yleistä ainakin miehillä. Muistoissa on ikävät flashbackit yläasteen välitunnilta kun äänenmurros myllää :) Ja sitten pitää opetella puhumaan mahdollisimman matalalta että saa sitä kaljaa ja tupakkaa kaupasta...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «